پارک قلعه بندر شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پارک قلعه بندر شیراز یکی دیگر از جاذبه های این شهر است که در دسته تاریخی قرار نمی گیرد. عموم مردم شهر شیراز را با جاذبه های تاریخی و فرهنگی و ادبی می شناسند در حالیکه این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تفریحی بسیار زیادی نیز می باشد. یکی از نکات مثبت در خصوص پارک کوهستانی قلعه بندر این است که در ایام تعطیلات باز است. بسیاری از خانواده های ایرانی که در نوروز به شیراز سفر می کنند، این پارک را به عنوان اقامتگاه برمی گزینند.

پارک قلعه بندر شیراز

پارک قلعه بندر شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

این پارک بر دامنه کوه تاریخی فهندژ و در محله سعدیه شیراز قرار دارد. باغ های دلگشا و طاووسیه در فاصله کمی با آن واقع شده اند. برای رسیدن به این پارک باید به بلوار بوستان شیراز بروید و پس از گذر از پارک کوهستانی راهی بوستان سعدی شوید. یکی دیگر از راه های رسیدن به این پارک، بالا رفتن از کوه قلعه بندر (کوه فهندژ) است.

آدرس پارک قلعه بندر شیراز: استان فارس، شیراز، بالای کوه قلعه بندر (فهندژ)، شهرک سعدی

معرفی پارک قلعه بندر شیراز

در شهر شیراز، پارکی وجود دارد که مساحتش به نزدیک به ده هکتار می رسد و با نام قلعه بندر شناخته می شود. پارک قلعه بندر شیراز در محله سعدی واقع شده و در دوران کنونی به ساخت رسیده است. بانی ساخت این پارک، شهرداری شیراز بوده است. فضای این پارک به نحوی طراحی شده که بسیار پر گل و گیاه باشد. آنطور که حتی اگر عابران از پیاده روهای اطراف پارک نیز رد شوند از عطر خوش گل ها و گیاهان آن سرمست شوند. یکی دیگر از جاذبه های این پاک، آبشار مصنوعی است که در آن ساخته و تعبیه شده است.

این آبشار زیبا هم در تصفیه آب و هوا موثر است و هم زیبایی فضای پارک را دو چندان کرده است. پلکانی زیبا در کنار این آبشار ساخته شده است. یک مسیر پلکانی دیدنی به سوی قلعه فهندژ در این پارک وجود دارد. این قلعه باستانی از دوران هخامنشیان بر جای مانده است. زمانی که از این پلکان بالا می روید می توانید فضای آرامگاه سعدی و باغ دلگشا را نیز مشاهده نمایید. با صعود به قله کوهی که این پارک در بالای آن واقع شده می توان نمای کاملی از شهر شیراز را مشاهده کرد.

در انتهای مسیر این پلکان با چاهی رو به خواهید شد که زمان حفر آن به دوران هخامنشیان بازمی گردد و از دیدگاه مردمان قدیم انتهای این چاه به بندرعباس می رسیده است. این چاه در حدود 160 متر عمق دارد و در کنار آن یک چاه دیگر واقع شده که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی گردد. برخی معتقدند که از آب این چاه برای آبیاری باغ دلگشا که در فاصله کمی با این پارک واقع شده، استفاده می کرده اند. به هر حال هنوز سند دقیقی برای رد و یا اثبات این ادعا ارائه نشده است.

پارک قلعه بندر شیراز

علت نامگذاری پارک قلعه بندر شیراز

همانطور که اشاره شد در این پارک پلکانی وجود دارد که در امتداد آن می توان به یک قلعه و چاه رسید. این قلعه و چاه بسیار قدیمی می باشند و از دو هزار و پانصد سال پیش، یعنی دوران هخامنشیان برجای مانده اند. قدیم تر ها عقیده بر این بوده است که آب این چاه به بندرعباس می رسد. از سوی دیگر قلعه فهندژ در نزدیکی این پارک قرار دارد. در کل می توان چنین حدس زد که برگزیدن نام قلعه بندر برای این پارک در شیراز، با توجه وجود چنین چاه و قلعه ای باشد.

تاریخچه پارک

این پارک در عصر حاضر و با کمک شهرداری شهر شیراز ساخته شده است ولی در دل خود و نیز اطرافش، آثار تاریخی دیدنی را جای داده است. برخی از این آثار و بقایا به دوران زندیه باز می گردند. البته در مورد قدمت آن ها همچنان تردیدهایی وجود دارد. مثلا یک سرسره و تاب سنگی در ضلع جنوبی پارک وجود دارد که از نظر برخی از مردم و اهالی شیراز به منظور بازی فرزندان لطفعلی خان زند ساخته شده بودند. یک چاه از دوران هخامنشیان و نیز یک چاه برجامانده از حکومت ساسانیان در امتداد مسیر پلکانی این پارک قرار دارند. قلعه فهندژ که بر روی کوه فهندژ قرار دارد در مجاورت این پارک است.

پارک قلعه بندر شیراز

ساعات بازدید و قیمت بلیط ورودی به پارک قلعه بندر شیراز

این پارک شبانه روزی باز است و در هر روز و شبی از ایام سال می توانید به آن مراجعه نمایید. در تعطیلات رسمی و ایام سوگواری نیز این پارک به فعالیت خود ادامه می دهد. بنابراین در 24 ساعت شبانه روز می توانید از فضای این پارک بهره مند شوید. برای ورود به این پارک، نیاز به خرید بلیط و پرداخت هزینه ورودی نیست و به صورت رایگان می توانید از گردشگری در آن لذت ببرید.

پارک قلعه بندر شیراز

جاهای دیدنی اطراف پارک قلعه بندر شیراز

شهر هزار رنگ و بی نهایت نقش شیراز، یکی از بهترین مقاصد برای مسافرانی است که به سفری شگفت انگیز علاقه دارند. در این شهر برای هر سلیقه ای، جاذبه گردشگری وجود دارد. در هر نقطه از این شهر که باشید حتی با چشمان بسته می توانید نقاطی را برای تفریح و گردش بیابید و ایام خوشی را در آن بگذرانید. در پارک قلعه بندر شیراز بسیاری از مسافران در ایام مختلف سال، اقامت می گزینند و به تفریح و گردش می پردازند. حیف است که به شهری مانند شیراز کسی سفر کند و تنها از یکی از جاذبه های گردشگری آن لذت ببرد. در ادامه یادداشت به معرفی جاهای دیدنی شیراز در اطراف این پارک می پردازیم. البته در طول این یادداشت، قطعا خودتان با چاه فهندژ و نیز قلعه ای به همین نام آشنا شده اید.

طاووسیه: باغ طاووسیه شیراز دارای زیبایی خاصی است و در سینه کوه قرار شده و با گل ها و گیاهانش هر بازدیدکننده ای را مسحور می کند. هر چند که این باغ چندان مشهور نیست اما طرفداران بسیار زیادی دارد و گردشگران پرشماری را به سوی خود جذب می کند. فاصله این باغ تا پارک 500 متر است و با یک پیاده روی کوتاه از طریق خیابان نارنجستان و سعدی جنوبی می توان به آنجا رسید.

باغ دلگشا: باغ دلگشا یکی از بهترین اماکن توریستی شهر شیراز است که به واسطه معماری و درختانش بین مردم شناخته شده است. این باغ که دارای قدمتی تاریخی می باشد را مردمان اروپا با عنوان پرشین گاردن (باغ ایرانی) می شناسند. این باغ به ثبت ملی رسیده و در فاصله 190 متری پارک قرار دارد. منظره باغ دلگشا را از ارتفاعات این پارک نیز می توان مشاهده کرد.

آرامگاه سعدی: آرامگاه سعدی، شاعر نامدار و محبوب ایرانی را اکثر مردم می شناسند و به بازدید از آن علاقه مند می باشند. حال و هوای سعدیه آنچنان شاعرانه و فرح بخش است که دل هر انسانی را می برد. این آرامگاه، دارای درختان بسیار و معماری بسیار جذابی می باشد. آرامگاه سعدی در فاصله 700 متری این پارک قرار دارد و با ده دقیقه پیاده روی می توان به آن رسید.

اقامت در شیراز

شهر شیراز، یکی از پر مسافرترین شهرهای ایران است و مساله داشتن اقامتگاه در این شهر برای اکثر مسافران این شهر و گردشگران یکی از مهم ترین دغدغه های فکری است. در این شهر، در اکثر ایام سال و به خصوص در تعطیلات و مناسبت های خاص، مسافران و گردشگران با مشکل پیدا کردن اقامتگاه مواجهند. اگر شما هم به دنبال اجاره آپارتمان مبله در شیراز هستید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا اقدام کنید و در زمانی کوتاه، مورد مناسب خود را در فرآیندی، امن، معتبر و قانونی پیدا کنید.

سوالات متداول

آدرس پارک قلعه بندر شیراز کجاست؟

این پارک در محله سعدیه و در دامنه کوه قلعه بندر واقع شده است

اماکن تفریحی اطراف پارک قلعه بندر کجاهستند.

باغ های طاووسیه و دلگشا و نیز سعدیه در نزدیکی آن قرار دارند.

آبشار مصنوعی قلعه بندر در کجا واقع شده است؟

این آبشار در پارکی به همین نام در شیراز قرار دارد.

چاه فهندژ چقدر با پارک قلعه بندر فاصله دارد؟

این چاه در امتداد پلکان های پارک واقع شده است

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شیراز، بالای کوه قلعه بندر (فهندژ)، شهرک سعدی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه