مسجد شاه تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

 

مسجد شاه تهران

مسجد شاه تهران یا امام تهران یکی از مساجد پایتخت در دوره قاجار است. این مسجد که در مرکز خرید تهران واقع شده و یکی از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی این شهر است ، با داشتن معماری معتبر و تزئینات زیبا ، گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. مسجد شاه در منطقه بازار تهران به مسجد سلطانی معروف است. این مسجد که پس از انقلاب سال 1979 به مسجد امام خمینی (ره) تغییر نام داده است ، مسجد شاه تهران در اول اکتبر 1963 به ثبت رسیده است. این مسجد مربوط به دوره قاجار است و در سال 1240 در زمان سلطنت فتحعلی شاه ساخته شده است.

فتحعلی شاه به همراه ساخت این مسجد ، مساجد سلطانی بروجرد و قزوین را نیز ساخت ، که مسجد سلطانی بروجرد از دو مسجد دیگر قدیمی تر است. قدمت مسجد شاه تخت قدمت حدود 180 سال دارد که در سال 1307 به دستور ناصرالدین شاه قاجار تعمیر شد و دو مناره در دو طرف مسجد ساخته شد. این مسجد در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه ی دیدنی با لوکس ویلا همراه ما باشید.

معماری مسجد شاه

مسجد شاه تهران حدود 11000 متر مربع مساحت دارد. این مسجد دارای چهار بالکن است که از یک حیاط میانه ، چهار ایوان ، یک گنبد ، شبستان های پلکان و یک ایوان شمال غربی با تزئینات کاشی و گچ زیبا ، مقرنس و کتیبه تشکیل شده است.

این مسجد دارای دو ضلع در قسمت های شمالی ، شرقی و غربی است. ضلع غربی مسجد به بازار بزرگ ختم می شود و ضلع شرقی آن به بازار بافتنی ها ختم می شود. ضلع شمالی ساختمان ورودی اصلی مسجد است که در خیابان 15 خرداد واقع شده است. این اتاق دارای 17 قدم سنگی در خیابان است. درب مسجد از چوب ساخته شده است. این درب 4 متر و 3 متر عرض دارد. در بالای مسجد یک اثر تاریخی است که مربوط به خیابان 1241 قمری است و زمان ساخت مسجد را نشان می دهد.

مسجد امام تهران

اتاق های اصلی مسجد در ضلع جنوبی واقع شده و معماری آن بسیار شبیه به مسجد وکیل شیراز است. فضای مسجد به شکل مربع با تقارن نقطه‌ای و حیاط مرکزی است. این مسجد دارای چرخش ملایمی بر روی بافت شهر است تا در امتداد قبله ، چهار ایوان در وسط چهار گوش ، ضلع جنوبی گنبد ، شاخه اصلی در گوشه ها و حوض مربع در وسط حیاط قرار بگیرد. با توجه به کاشی های کتیبه ها و کتیبه های ایوان جنوبی مسجد ، زمان تقریبی آغاز آن 1224 قمری بوده است. در ساخت این بنا از آجرهای دودکش و کاشی های چند رنگ استفاده شده است ، کاشی معرق به دو شکل خشتی و سیمانی انجام شده است.

تأثیر مسجد شاه در تاریخ

مسجد شاه به دلیل حضور در بازار از اهمیت زیادی برخوردار بود و در تاریخ دانشمندان شرکت کننده در این مسجد ، بازار نیز در کنار آنها قرار گرفت. این ساختمان مرکز ارتباط روحانیت با بازار بود

از زمان تأسیس مسجد شاه به دلیل موقعیت مهم آن در بازار ، همواره مجلسی مؤسس بزرگداشت و خاتمه علمای بزرگ و شخصیتهای مختلف سیاسی و ملی وجود داشته است. از جمله مجالس مهمی که در زمان ناصرالدین شاه در مسجد برگزار شد ، درگذشت میرزا حسن شیرازی بود.

با گذشت زمان و ظهور انقلاب ، این مسجد به مکانی برای تبادل اطلاعات و جلسات تبدیل شد و در بعضی موارد اطلاعیه را پخش کرد.

مرمت و بازسازی مسجد امام

در زمان های اخیر تعمیراتی در مسجد انجام شده است که به گفته کارشناسان معماری ، تا حدودی بر اصالت معماری مسجد تأثیر گذاشته است. این در حالی است که این مسجد تاریخ معاصر که آن را مسجد دوم مسجد تاریخی پایتخت پس از مسجد دوم می داند ، دارای معماری و معماری زیبا و خاص خود است و طرفداران معماری اسلامی و بناهای تاریخی را به خود جلب می کند.

مطالب مشابه