قله خلنو تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

ممکن است شما هم جز افرادی باشید که به کوهنوردی بسیار علاقمندید و این تفریح برای شما اهمیت بسیاری دارد. اغلب برای دوست داران کوهنوردی بسیار مهم است که به کدام قله برای صعود می روند.ما دراین مقاله قصد داریم که به معرفی قله زیبا خلنو بپردازیم. پس اگر علاقمند هستید که اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی قله خلنو تهران

همان طور که می دانید به دلیل قرار گیری رشته کوه البرز در تهران، قله های مختلفی در این منطقه وجود دارند که از جمله یکی از مرتفع ترین قله ها بعد از دماوند و علم کوه، قله خلنو با ارتفاع 4375 متری است که سالیانه کوهنوردان بسیاری به این قله صعود می کنند. می توان گفت که قله خلنو به دلیل صعب العبور بودن یکی از بهترین و جذاب ترین اهداف برای کوهنوردان و دوستداران کوهنوردی است.

لازم به ذکر است که این قله یکی از سخت ترین و زیبا ترین قله ها است که در البرز مرکزی و در نزدیکی روستای لالون قرار گرفته. این روستا از توابع فشم بوده و در واقع در شهرستان شمیرانات قرار گرفته است.

جالب است بدانید که این روستا به دلیل گلهای لاله فراوانی که دارد به لالون یا لالگون معروف است. همچنین از دیگر زیبایی های این روستا می توان به چشمه های آب طبیعی این منطقه اشاره نمود که شما می توانید در مسیر رسیدن به قله خلنو تمام این زیبایی ها را مشاهده نمایید و از این طبیعت زیبا و آب و هوای بکر لذت ببرید. این روستا دارای 2 چشمه است که یکی از آنها حاوی آب گازدار و آبی بسیار تلخ است که این چشمه با نام تلخاب معروف است. اما در فاصله حدود 4 ساعتی این چشمه، یک چشمه آب شیرین نیز وجود دارد.

قله خلنو

قله خلنو کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا اشاره نمودیم قله خانلو در روستای لالون قرار دارد و بهترین مسیر برای رسیدن به این قله از طریق این روستا است. برای رسیدن به قله خلنو از طریق روستای لالون می بایست از مسیر فشم وارد لالون شوید و سپس پس از رسیدن به سه راهی لالون وارد میدان اصلی شوید. خوب است بدانید که مسافت میدان اصلی روستای لالون تا قله حدود 22 کیلومتر است. اگر به سمت قله می خواهید حرکت کنید باید وسیله نقلیه تان را در روستا پارک کنید و پیاده به سمت تنگه لالون بروید. پس از آن باید در جهت رودخانه به سمت قله و مسیر صعود حرکت کنید.

لازم است بدانید که این مسیر یک مسیر نسبتا طولانی با شیب کم است که پس از رسیدن به چشمه تلخاب این شیب بیشتر می شود. پس از گذر از آبشار و چشمه شما به گردنه ورزاب خواهید رسید که در این قسمت 2 مسیر برای صعود به قله برای کوهنوردان وجود دارد. صعود از طریق مسیر دوم به افرادی که به تازگی شروع به کوهنوردی کرده اند و آماتور هستند بیشتر پیشنهاد می شود، زیرا که این مسیر نسبتا آسان تر است. این قله از روستا های دیگر مانند روستای شمشک و قله سرک چال و هم چنین از مسیر دره وارنگه و دریاچه خلنو  قابل دسترسی است و علاقمندان می توانند بسته به شرایطشان از مسیر مورد نظرشان به این قله صعود کنند.

طبیعت و دیدنی های قله خلنو

طبیعت زیبا و چشم انداز بی نظیر این قله از جانب دوستداران طبیعت و علاقمندان به کوهنوردی بسیار مورد توجه قرار گرفته و این مسئله به موجب محبوبیت این قله شده است. می توان اینگونه بیان کرد که این قله به دلیل پوشش گیاهی و طبیعی زیبا، حیوانات وگیاهان خاصی که دارد بسیار چشم انداز است و جزء جاذبه های دیدنی شمشک محسوب می شود. از جمله گیاهانی که به صورت بومی و خود رو در این منطقه می توان از گیاهان گون، لاله، گلپر، زشک، سیرک، گزنه و شقایق نام برد. هم چنین در این میان در این کوهستان زیبا انواع گونه های جانوری همچون میش، قوچ، بزکوهی، خرس قهوه ای، گراز و گرگ دیده می شود.

از دیگر مواردی که زیبایی های این منطقه را دو چندان کرده است، پرواز پرندگان زیبایی چون عقاب طلایی، کبک،  دری، هد هد، هما و چکاوک در آسمان بی نظیر این قله است. این منطقه به حدی زیبا و دلنشین است که شما می توانید در یک مکان به طور همزمان زیبایی ها متعددی را مشاهده نمایید. هم چنین در مسیر این صعود به این قله همان طور که گفته شد می توانید از آبشار ها و چشمه های زیبایی روستای لالون دیدن نمایید.

بهترین زمان صعود به این قله چه زمانی است؟

این قله به دلیل قرار گیری در رشته کوه البرز در اغلب مواقع در سطح آن برف های باریده شده از سال های قبل مشاهده می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در فصل های گرم به این قله صعود کنید. زیرا که در ماه های گرم شرایط صعود به این قلع بسیار ایده آل و مناسب است.

اما در فصول سرد به دلیل شرایط جوی نا مناسب و بارش شدید برف صعود به این قله بسیار دشوار می شود و نیازمند تجربه و امکانات بسیاری است. به همین دلیل صعود به قله خلنو در فصول سرد به افراد آماتور به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نکاتی که باید پیش از صعود به قله خلنو بدانید!!

پیش از صعود به این قله لازم است بدانید که صعود به این قله نیازمند در نظر داشتن برخی نکات است، زیرا که این قله با تمامی زیبایی هایی که دارد، دارای تیغه و صخره های پرتگاهی متعددی است.

از جمله نکات قابل اهمیتی که باید به آن بسیار توجه داشته باشید می توان به موراد زیر اشاره نمود:

1.در ابتدا باید توجه داشته باشید که اگر کوهنوردی حرفه ای نیستید، حتما با یک تیم به این قله بروید.

2. به همراه داشتن کفش مناسب، لوازم کوه نوردی، مواد خوراکی سبک، لباس مناسب ، جعبه کمک های اولیه و کیسه زباله بسیار مهم است.

3. هم چنین به دلیل عدم آنتن دهی در این منطقه بهتر است به همراه خود سوت جهت اعلام کمک به همراه داشته باشید.

قله خلنو

اجاره سوئیت ارزان در شمشک

همان طور که گفته شد صعود به این قله از طریق روستای شمشک و قله سرک چال نیز انکان پذیر است و ممکن است شما بخواهید برای گذراندن تعطیلات آخر هفته خود در روستای خوش آب و هوای  شمشک اقامت داشته باشید و مدتی را در دل زیبایی های این منطقه بگذرانید. شما می توانید برای اقامت در این منطقه از طریق سایت لوکس ویلا به رزرو و اجاره سوئیت ارزان در شمشک بپردازید و از گذراندن اوقات فراغتتان در این منطقه لذت ببرید.

راهنما سایت

آدرس

تهران، منطقه شمشک

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه