غذاهای محلی کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

جزیره کیش یکی از جاذبه های گردشگری در جنوب ایران می باشد که در تمام طول سال به خصوص فصل های نیمه دوم سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود جذب می کند. سفر به این جزیره زیبا و پرجاذبه می تواند یکی از بهترین تجربه های هر فردی در زندگی باشد. چرا که علاوه بر داشتن جاذبه های دیدنی و تفریحی متنوع، مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز دارد که می توانند سفری بسیار خاطره انگیز را برای گردشگران رقم بزنند. همیشه یکی از بهترین و لذت بخش ترین قسمت های سفر به هر کجای این کره خاکی، خوردن غذاهای محلی آن منطقه می باشد. جزیره کیش نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران، غذاهای محلی و سنتی خود را دارد. در این میان گردشگران زیادی هستند که در سفرشان به این جزیره برای صرف وعده های غذایی خود به سراغ غذاهای محلی کیش می روند. تنوع رستوران ها و فست فودها در کیش به قدری زیاد است که شاید با دیدن آن ها وسوسه شوید و غذاهای محلی را فراموش کنید و به سراغ غذاهای رنگارنگ فست فودی بروید. اما برای یک وعده هم که شده یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش را امتحان کنید. همچنین یکی از تفریحاتی که گردشگران در این جزیره به سراغ آن می روند، رستوران های کیش هستند که خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش را در اختیار مشتریان قرار می دهند. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با غذاهای محلی کیش آشنا شوید و اگر به این جزیره سفر کردید، آن ها را تجربه کنید.

غذاهای محلی کیش

معرفی غذاهای محلی کیش

اغلب در تمام شهرها، خوش طعم ترین و دلچسب ترین غذاهایی که می توانید پیدا کنید، غذاهای سنتی و محلی آن شهر می باشد. جزیره زیبای کیش هم جزء این دسته از شهرهای گردشگری بوده و پیشنهاد می شود در سفر به این جزیره خوردن غذاهای محلی کیش را فراموش نکنید. غذاهای سنتی کیش نمادی از موقعیت جغرافیایی و ساحلی بودن این منطقه می باشند. اکثریت این غذاها از انواع ماهی و سایر آبزیان دریایی تهیه می شوند و خوردن این غذاها حتما تجربه لذت انگیزی برای شما خواهد بود. از آنجایی که کیشوندان اصیل جزیره اکثرا عرب زبان هستند و غذاهای عربی هم معمولا تند بوده، برخی از غذاهای کیش دارای تندی خاصی هستند که حاصل از ادویه های مخصوص این منطقه است. معمولا اغلب افراد تصور می کنند غذاهای سنتی کیش، تنها غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو بوده که این تصور درستی می باشد. اما غذاهای بسیار متنوع و لذیذی با غذاهای دریایی می توان تهیه کرد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

غذاهای محلی کیش

برنج مجبوس از غذاهای محلی کیش

یکی از غذاهای محلی کیش که بسیار معروف می باشد و از آن به عنوان غذای مجلسی یاد می کنند، برنج مجبوس نام دارد. برای تهیه این غذا از برنج، گوشت یا مرغ یا ماهی، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل سیاه، دانه های گشنیز، چوب دارچین، رازیانه، هل، میخک و در نهایت زردچوبه استفاده می شود. طرز تهیه برنج مجبوس بدین گونه است که ماهی یا گوشت یا مرغ را که یکی از آن را انتخاب کرده اید قطعه قطعه کنید و داخل یک قابلمه بریزید، ادویه هایی که نام برده شد را برای طعم دار کردن آن اضافه نمایید. در آخر نوبت به گوجه می رسد که آن را اضافه کرده و باهم مخلوط می کنید و می گذارید به خوبی دم بکشد. این غذا به همراه برنج سرو می شود و کیشوندان آن را برای مجالس خود تهیه می کنند. برنج مجبوس غذایی رنگارنگ بوده که هر گردشگری آن را ببیند وسوسه می شود که آن را تست کند.

محمر

محمر به عنوان غذای محلی کیش شناخته می شود که کمی عطر و طعم آن با دیگر غذاهای جنوبی و غذاهای سنتی کیش متفاوت است. مواد اصلی برای تهیه این غذا برنج به همراه شکر می باشد. بدین صورت که مقدار شکر زیادی را به برنج درحال پخت اضافه می کنند و آن را به رنگ زرد یا نارنجی در می آورند. در ادامه نیز ماهی را که پای ثابت اغلب غذاهای محلی کیش می باشد را به آن اضافه کرده و میل می کنند. همچنین در ادامه نیز ادویه جات و سبزی های مخصوص محلی را با آن ترکیب می کنند. محمر غذایی شیرین و خوش طعم بوده که البته برای امتحان آن بایستی ذائقه خود را در نظر بگیرید که آیا غذای شیرین مورد پسند شما می باشد یا خیر؟ سپس آن را سفارش دهید و میل کنید.

محمر از غذاهای محلی کیش

مرگوگ یا مرقوق

غذاهای محلی کیش طعم و عطری بسیار نزدیک به غذاهای عربی دارند. مرگوگ یا مرقوق یکی از غذاهای سنتی کیش می باشد که از غذاهای اصیل عربی بوده اما برای تهیه آن از دستور پختی متفاوت استفاده می شود. مواد لازم برای این غذا گوشت بره، بادمجان، سیب زمینی، فلفل سبز تند، گوجه فرنگی، هویج، سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص می باشند. همچنین برای تهیه آن ابتدا گوشت بره و بقیه مواد غذایی که نام برده شد، هرکدام را به صورت جدا می پزند و پس از پخت، آن ها را با یکدیگر ترکیب می کنند. در نهایت که همه آن ها باهم مخلوط شدند قطعه های کوچک خمیر نان سنگک را به آن به صورت تیلیت اضافه می کنند. مرگوگ یا همان مرقوق به عنوان خورشت بوده و به همراه برنج آن را سرو می کنند. اگر نام مارگوگ به گوشتان خورد، تعجب نکنید. چراکه این غذا با نام های مرگوگ، مارگوگ و مرقوق شناخته می شود. مرگوگ که از لذیذترین غذاهای سنتی کیش شمرده می شود، علاوه بر داشتن طعم خوب و دلچسب، بسیار مقوی و مفید می باشد.

سمک مشوی از غذاهای سنتی کیش

همانطور که گفته شد، ذائقه بومیان کیش بسیار نزدیک به ذائقه عرب ها بوده و طعم غذاهایشان بسیار نزدیک به هم می باشند. یکی از غذاهای محلی کیش سموک مشوی نام دارد که در تهیه آن از ماهی تازه به همراه ادویه جات عربی استفاده می شود. مواد اصلی آن ماهی تازه ای است که دریای خلیج فارس صید می شود. همچنین فرقی نمی کند چه نوع ماهی باشد. ماهی را طبق میل خود سرخ و یا کبابی می کنند و از ادویه جات خوش طعم و بوی عربی برای طبخ آن استفاده می کنند.

سمک مشوی

برنج بریانی

از دیگر غذاهای خوشمزه و خوش عطر جنوبی که به عنوان غذای محلی کیش شناخته می شود، برنج بریانی می باشد. برای تهیه برنج بریانی از موادی همچون برنج، گوشت قرمز، کشمش، سیب زمینی، زرشک و عدس استفاده می شود. طرز تهیه آن بدین صورت است که گوشت را به مواد خوش عطر و طعم آغشته کرده و می گذارند خوب بپزد. عدس و سیب زمینی را هم باید بگذارند به خوبی بپزد. کشمش و زرشک را به عدس و سیب زمینی اضافه کرده و با هم تفت می دهند. برنج را آبکش کرده و هل و دارین را به آن می افزایند و به یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش تبدیل می شود. اما جالب است بدانید از آنجایی که جای خالی ماهی حس می شود، برنج بریانی از غذاهای جنوبی به شمار می رود.

قلیه ماهی یکی از معروف ترین غذاهای جنوبی

قلیه ماهی یکی از معروفت ترین غذاهای محلی کیش که نمی توان گفت، از معروف ترین غذاهای جنوبی به شمار می آید و کمتر کسی پیدا می شود قلیه ماهی نخورده باشد و یا آن را نشناسد. قلیه ماهی یکی از اصلی ترین غذاهای جنوبی ایران می باشد که در هر شهری به شکل متفاوتی تهیه می شود. همانطور که می دانیم، ماهی یکی از مواد اصلی تهیه غذاهای جنوبی و غذاهای سنتی کیش می باشد و در قلیه ماهی هم به کار می رود. از دیگر مواد غذایی که در تهیه قلیه ماهی استفاده می شود، سیر، گشنیز، تمبر هندی و… می باشند که به صورت خورشتی خوشمزه و لذیذ تهیه شده و به همراه برنج سرو می شود. حتی در این خورشت می توان به جای ماهی از تن ماهی نیز استفاده کرد. اما باید سعی شود از سبزیجات خوش عطر و بوی محلی و تازه در آن استفاده کرد.

مضروبه

اکنون که می خواهیم با غذاهای محلی کیش آشنا شویم، ابتدا با مضروبه شروع می کنیم. مضروبه یکی از لذیذترین غذاهای محلی کیش به شمار می رود که از ماهی تهیه می شود. ماهی یکی از عضوهای جدانشدنی از سفره های جنوبی ها می باشد. برای تهیه مضروبه که از خوش طعم ترین غذاهای سنتی کیش شناخته می شود، ماهی به همراه سبزی و سیر استفاده می شود.

مضروبه

هریسه از غذاهای محلی کیش

هریسه علاوه بر آن که غذای محلی کیش به حساب می آید، غذایی بین المللی نیز می باشد که بهکشورهای همسایه نیز رسیده است. هریسه با نام های متفاوتی در کشورهای ترکیه، پاکستان، آذربایجان و ارمنستان همچون هریسا، کشک و ایرزا شناخته می شود. از آنجایی که هریسه جنوبی از غذاهای محلی کیش است، شاید جای تعجب داشته باشد که در آن از ماهی استفاده نشده و به جای آن گوشت قرمز و یا گوشت بوقلمون استفاده می شود. همچنین مانند حلیم نیز گندم از مواد اصلی آن می باشد. طرز تهیه آن نیز بدین صورت است که گوشت و گندم را می گذارند تا خوب بپزند و بعد از پختن و نرم شدن، آن ها را با هم مخلوط و له می کنند تا شبیه به حلیمی که اغلب افراد می شناسند شود. سپس مقداری کره نیز به آن می افزایند. از دیگر موادی که برای تهیه هریسه اتفاده می شود، آب، شکر، آرد و آب میوه می باشند. در نهایت برای سرو آن با دارچین و شکر تزئین می شود و به عنوان نوعی حلیم عربی شناخته می شود.

حمسه الخرت

یکی از لاکچری ترین و متفاوت ترین غذاهای محلی کیش، حمسه الخرت نام دارد که از گوشت صدف تهیه می شود. داخل صدف مروارید، نوعی گوشت نهفته شده که محار نام دارد و با باز کردن صدف می توانید آن را ببینید. تمام قسمت های محار قابل خوردن نیست و بایستی بخش های غیر قابل خوردن آن را جدا کرد. پس از جدا کردن بخش خوراکی می توان آن را با ادویه جات مختلف و به همراه پیاز پخت و طعمی بی نظیر برای آن به وجود می آید. حمسه الخرت را می توان به همراه برنج و یا نان سرو کرد.

غذای محلی کیش کجا بخوریم؟

حال ممکن است با خواندن این مقاله برای سفرتان به کیش تصمیم بگیرید به سراغ غذاهای محلی کیش بروید و برایتان سوال پیش بیاید غذای محلی کیش کجا بخوریم؟ از آنجایی که جزیره کیش منطقه ای بسیار توریستی می باشد، انواع مختلفی از رستوران های ایرانی، محلی، بین المللی و فست فود را در گوشه و کنار خود جای داده و گردشگران برای صرف وعده غذایی خود انتخاب های مختلفی پیش رو دارند. اگر در میان غذاهای سنتی کیش که در بالا معرفی کردیم، قلیه ماهی را انتخاب کردید، می توانید به سراغ رستوران عمو اکبر بروید. از دیگر رستوران های کیش که غذاهای محلی سرو می کند می توان به رستوران رویال استار ، رستوران پوریا، رستوران بابا قدرت، رستوران انرژی و…. اشاره کرد. همچنین اگر شما هوس خوردن یکی از غذاهای محلی کیش را به سر دارید اما همراهان شما می خواهند غذای مدرن یا فست فودی میل کنند، می توانید به سراغ رستوران هایی همچون رستوران کوه نور، رستوران فودلند، رستوران میرمهنا، رستوران توتی فروتی، رستوران نهنگ سفید و… که جزء بهترین رستوران های کیش شناخته می شوند بروید.

رستوران میرمهنا

رستوران میرمهنا یکی از بهترین رستوران های کیش به حساب می آید که غذاهای محلی، دریایی و کبابی را در اختیار مشتریان قرار می دهد. این رستوران در فاصله نزدیکی از اسکله تفریحی کیش قرار داشته و مسیر دسترسی به آن نیز بسیار آسان می باشد. برای هر وعده غذا به سراغ رستوران میرمهنا بروید، جمعیت زیادی از گردشگران را مشاهده می کنید که برای صرف غذایی خوش طعم به این رستوران آمده اند.

آدرس رستوران میرمهنا: جزیره کیش، خیابان پروین اعتصامی، کنار متل تاپ رز

رستوران کوه نور

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین رستوران های کیش، رستوران کوه نور نام دارد که محیط آن شبیه به یک غار می باشد و نسبت به دیگر رستوران ها بسیار متفاوت است. شما می توانید غذاهای لذیذ محلی و ایرانی را در رستوران کوه نور سفارش دهید و در فضایی بسیار جذاب و تماشایی به همراه موسیقی زنده میل کنید.

آدرس رستوران کوه نور: جزیره کیش، میدان امیرکبیر

غذاهای محلی کیش[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

سوالات متداول

قیمت هر پرس غذا در کیش از چقدر است؟

قیمت هر نوع غذا در هر رستورانی متفاوت می باشد. به عنوان می توان گفت قیمت هر پرس غذا در رستوران های لوکس از 200 هزار تومان، در رستوران های رده میانی از 70 هزار تومان و در رستوران های ارزان و اقتصادی از 30 هزار تومان آغاز می شود.

بهترین رستوران غذای محلی کیش کجاست؟

رستوران کوه نور، رستوران میرمهنا، رستوران شاندیز صفدری، رستوران توتی فروتی و رستوران سنتی پوریا

خوشمزه ترین ماهی کیش چیست؟

انواع ماهی های خوشمزه ای در بازار ماهی فروشان کیش به فروش می رسد و می توان به انواع مختلفی همچون کوسه ماهی، ماهی شیر، ماهی طوطی، ماهی شهری، نیزه ماهی، ماهی سرخو، جاش طلایی، ماهی صافی، ماهی هلالی و غیره اشاره کرد.

خوشمزه ترین قلیه ماهی در کیش کجا بخوریم؟

از بهرتین رستوران های کیش که خوشمزه ترین قلیه ماهی را به مشتریان ارائه می دهند از جمله رستوران میرمهنا و رستوران دریایی عمو اکبر می باشند.