شهر چهارباغ کرج

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مناطق دیدنی و مشهور استان البرز، شهر چهارباغ کرج می باشد که در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. چیزی که باعث شهرت یافتن این منطقه از استان البرز شده، وجود باغ ها و طبیعتی است که آب و هوای آن را بسیار مساعد و دلپذیر کرده است. طبق آماری که از سرشماری این شهر در سال 1385 صورت پذیرفت، جمعیت آن 5618 نفر بود. اما در سال 1387 دو روستای ملک آباد و مهدی آباد با یکدیگر ادغام شدند و جمعیت دو روستا به حدود 65 هزار نفر رسید. یکی از ویژگی های خوب این منطقه مربوط به آب و هوای پاک و معتدل آن است.

سفری کوتاه به چهارباغ کرج

شهر چهارباغ کرج دارای طبیعت و باغ هایی است که باعث شده بسیاری از افراد آن را برای خرید زمین و ملک انتخاب کنند. طبیعتی که از درختان و باغ های میوه در اینجا به وجود آمده  می تواند گردشگران راحتی برای سفری یک روزه به چهارباغ بکشاند. مهمترین دلیلی که افراد را ترغیب به ساخت و ساز ملک و خرید ویلا در این شهر می کند وجود آب، گاز و برق می باشد.

شهرک الهیه و دهکده ورزشی جزو توابع چهارباغ محسوب می شود. این منطقه با داشتن زمین و محصولات کشاورزی متنوع و همچنین فعالیت وسیع در عرصه تولید گل و گیاهان زینتی، توانسته لقب قطب گل و گیاه استان البرز را از آن خود کند.

شهر چهارباغ کرج

آب و هوای چهارباغ

منطقه چهارباغ دارای آب و هوایی معتدل و سرسبز است که باعث شده تابستان هایی نه بسیار گرم و زمستان هایی نه بسیار سرد داشته باشد. خاک این منطقه بسیار حاصلخیز بوده که باعث شده کشاورزی در آن رونق داشته باشد. باغ هایی که در این منطقه وجود دارند، میوه هایی نظیر هلو، سیب، زردآلو، گیلاس، آلبالو، انجیر، گردو و دیگر میوه های فصلی را به ثمر می رسانند.

جاذبه های گردشگری شهر چهارباغ

چهارباغ نیز همانند دیگر شهرهای کرج از جمله کردان و تهراندشت، دارای مناطق دیدنی و گردشگری متعددی بوده که در اینجا بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.

باغ پرندگان چهارباغ

باغ پرندگان چهارباغ دارای مساحتی حدود 10 هزار متر مربع، سالن های سرپوشیده، برکه و جزایر فراوان می باشد و به عنوان یک مرکز علمی-آموزشی و تفریحی بوده که در آن گونه های رو به انقراض و کمیابی از پرندگان نگه داری می شوند. این باغ پرندگان بزرگ ترین نمایشگاه در سطح خاورمیانه برای حفظ و نگه داری پرندگان زینتی و گونه های نادر بوده که حدود 2000 نوع پرنده کمیاب از 65 کشور سراسر جهان دارد.

این مجموعه دارای کتابخانه ای مجهز برای پرنده شناسی می باشد. همچنین بزرگ ترین مجموعه از کبوتران، ماکیان زینتی جهان و پرندگان آبزی، شکاری ها و طوطی ها را در خود جای داده است. باغ پرندگان از بخش های نمایشگاه پروانه، کتابخانه پرنده شناسی، بزرگ ترین مجموعه کلکسیون پرندگان و ماکیان زینتی تشکیل شده است.

شهر چهارباغ کرج

کتابخانه پرنده شناسی

در کتابخانه پرنده شناسی باغ پرندگان چهارباغ 7 هزار جلد کتاب مختص به پرنده شناسی حفظ و نگه داری می شود. افرادی که به پرندگان علاقه دارند و می خواهند اطلاعت بیشتری در این زمینه ها کسب کنند می توانند با مراجعه به این بخش از کتابخانه، از کتاب های آنجا استفاده کنند. در این مجموعه به جرئت می توان گفت در مورد اغلب پرندگان موجود در جهان اطلاعات وجود دارد.

نمایشگاه پروانه

نمایشگاه پروانه دارای دو فاز بوده که در فاز اول حدود 50 هزار نوع پروانه و در فاز دو نیز احتمالا همین تعداد خواهد بود. در فاز اول پروانه ها نگه داری می شوند و فاز دوم به عنوان بانک اطلاعاتی پروانه شناسی محسوب می شود. برای دسترسی به باغ پرندگان باید خود را به اتوبان کرج-هشتگرد رسانده، خروجی کردان را بروید که شهر چهارباغ نبش گلستان 5 قرار دارد. علاقه مندان می توانند در تمام ایام هفته از این مجموعه زیبا دیدن کنند.

شهر چهارباغ کرج

اماکن زیارتی چهارباغ

آستان مقدس امامزاده فضل و فاضل (ع)

چهارباغ نیز مانند دیگر شهرهای ایران مکانی مقدس برای زیارت دارد. این مکان مقدس دارای بنایی با قدمتی که متعلق به 10 الی 11 قرن گذشته بوده می باشد. فضای بیرونی این آستان دارای دیواره هایی از لاشه سنگ بوده و حدود 100متر مساحت دارد. در فضای داخلی این امامزاده ضریحی چوبی دیده می شود که تاریخ 1316 شمسی روی مرقد دیده می شود. همچنین آیاتی از قرآن و شرحی از سازندگان، روی آن حک شده است.

لازم به ذکر است که موقعیت امامزادگان فضل و فاضل 35 درجه و 48 دقیقه، 5.17 ثانیه عرض جغرافیایی، 51 درجه و 45 دقیقه، 7.55 ثانیه طول جغرافیایی و همچنین دارای اتفاع 1980متری از سطح دریا می باشد. مسیر دسترسی به آستان مقدس امامزادگان فضل و فاضل از جاده اصلی سمت راست امکان پذیر می باشد.

امامزاده طاهر (ع)

یکی دیگر از اماکن مقدس و زیارتی شهر چهاباغ، آستان مقدس امامزاده طاهر می باشد. این مکان مقدس در بخش جنوب غربی این شهر قرار دارد.

دهکده ورزشی چهارباغ

دهکده ورزشی چهارباغ در مکانی سرسبز که دارای آب و هوایی پاک و تمیز می باشد قرار گرفته است. این مکان به دور از آلودگی های شهری بوده و با هدف ایجاد آرامش ذهنی و جسمی در شهر چهارباغ و با همت و تلاش استاد بهداد در سال 1372 تاسیس شد. ورزشکاران برای گذراندن اوقات فراغت و تمرین های ورزشی خود می توانند این دهکده سرسبز و خوش آب و هوا را انتخاب کنند و از ورزش خود لذت ببرند.

دهکده ورزشی چهارباغ تشکیل شده از: زمین فوتبال، زمین بسکتبال، سال بدنسازی، سالن غذاخوری، سونا، جکوزی و… پارکینگ می باشد. این دهکده ورزشی در بخش شمال غربی چهارباغ و فاصله 6 کیلومتری واقع شده است.

شهر چهارباغ کرج

تپه باستانی روستای قوهه

روستای قوهه در دهستان چهاردانگه و بخش چهارباغ واقع شده است. روستای قوهه به عنوان بهشت گم شده کمتر کسی آن را می شناسد. دلیل نام گذاری روستا به نام قوهه این است که در نزدیکی های این روستا تپه ای وجود داشت که تمام دور آن را آب فرا گرفته بود. در نتیجه مکان بسیار مناسبی برای زندگی قو های مهاجر شده بود که به همین علت این محل را قوهه نام گذاری کردند. همچنین جمعیت این روستا به 2 هزار و 100 نفر می رسد.

چهارباغ کجاست و مسیر دسترسی به آن

چهار باغ کرج منطقه ای سرسبز و قدیمی در نزدیکی های استان البرز بوده و یکی از مناطقی است که می تواند گردشگران را برای گردش و بازدید از اماکنی چون باغ پرندگان به سوی خود جذب کند.

چهارباغ از سمت شمال به جاده قدیم کرج-قزوین، از شمال شرقی کمالشهر کرج، از شمال غرب به خیابان تک ماکارون، از جنوب شرق به جاده قزلحصار و از جنوب غرب به روستای قوهه دسترسی دارد. چهارباغ از تهران 66 کیلومتر فاصله دارد که برای رسیدن به آن حدود 1 ساعت و 5 دقیقه زمان می برد. همچنین از کرج دارای 17 کیلومتر فاصله بوده و حدود نیم ساعت زمان مورد نیاز است.

چهار باغ کرج

راهنما سایت

آدرس

البرز، کرج، شهرستان چهار باغ

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه