شهرهای عجیب ایران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

<[vc_row][vc_column][vc_column_text]

کشور ما ایران، شهرها و استان های زیادی را در خود جای داده که بسیاری از آن ها به واسطه جاذبه های متعدد و متنوعی که در خود دارند، گردشگری هستند. برخی از این شهرها تنها به دلیل داشتن آداب و رسوم متفاوت از یکدیگر متمایز گردیده اند. همچنین وجود برخی دیدنی ها در این شهرها باعث تمایز آن ها شده است. خیلی وقت ها پیش می آید در هنگام سفر به برخی از شهرهای ایران، عجایبی را خواهیم دید که باعث تعجب خواهند بود. در این مقاله قصد داریم با عجیب ترین شهرهای ایران آشنا شویم و دلیل عجیب بودن آن ها را دریابیم. پس تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید.

شهر جدید لار، از عجیب ترین شهرهای ایران

همه چیز از یک زلزله وحشتناک شروع شد…
زلزله ای که در اردیبهشت سال ۱۳۳۹ شهر را لرزاند. لار یکی از شهرهای استان فارس به شمار می رود و در این بخش می خواهیم بدانیم به چه دلیل در زمره عجیب ترین شهرهای ایران قرار گرفته است. به دنبال این اتفاق وحشتناک بسیاری از محلات و خانه‌ ها ویران شد و شهر به یک ویرانه تبدیل شد. از شهرستان لار می گوییم. شهرستانی که در جنوب استان فارس واقع شده است. بعد از آن زلزله هولناک، در همان سال به همت افراد نیکوکار در ۶ کیلومتری جنوب شهر قدیم لار، شهری جدید ساخته شد.

شهری به مساحت ۱۰۰ هکتار طراحی شده و طبق یک نقشه عجیب و شگفت ‌انگیز بنا شد. در این خیابان ها متقاطع بوده و به دلیل قطع شدن خیابان ها، کوچه ای در این شهر وجود ندارد. امروزه شهر لار به دو بخش بافت قدیمی و بافت جدید تقسیم شده است. ساختمان هایی ضد زلزله در بخش جدید ساخته شده اند که با بخش قدیمی آن کاملا متفاوت می باشد. از آنجایی که هیچ کوچه ای در شهر جدید لار وجود ندارد، به یکی از عجیب ترین شهرهای ایران تبدیل شده است و همچنین از آنجایی که شهر لار در استان فارس قرار دارد، یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود.

شهرهای عجیب ایران

کیش شهر بدون موتورسیکلت

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که باعث می ‌شود رانندگی در سطح شهرها با ترس و لرز همراه باشد، ویراژ موتور سیکلت سوارها در بین اتومبیل ‌هاست. افزایش این وسیله نقلیه در خیابان مساوی است با وحشتناک ‌تر شدن خیابان‌ها اما تنها یک شهر است که خیابان ‌هایش عاری از این وسیله نقلیه خطرناک است. جزیره مرجانی کیش تنها شهری است که هیچ موتور سیکلتی در آن به چشم نمی‌ خورد و به یکی از شهرهای عجیب ایران تبدیل شده است.

طبق مصوبه شورای ترافیکی سازمان منطقه آزاد کیش، تردد موتورسیکلت در جزیره کیش ممنوع است و از سال ۱۳۸۳ به بعد هیچ موتور سیکلتی در این جزیره پلاک‌ گذاری نشده است و تنها همان تعدادی که در جزیره موجود بود، پلاک شدند. تعداد این موتور سیکلت‌ ها به ۵۰۲ دستگاه می‌ رسد اما با اضافه شدن جمعیت کیش و افزایش ترافیک، این تعداد موتور سیکلت در حمل و نقل شهری مشکلات زیادی را به وجود آوردند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که همان تعداد موجود هم حذف شوند. هنگامی که شما به این جزیره بروید و به گشت و گذار در میان دیدنی های کیش مشغول باشید و در خیابان ها و پیاده رو مشغول پیاده روی باشید، دیگر لازم نیست نگران موتور سیکلت ها باشید.

پاوه شهر بدون چراغ قرمز

شهرستان پاوه از جمله شهرهایی است که با وجود ترافیک زیاد، چراغ راهنمایی و رانندگی در آن وجود ندارد و همین اصلی ترین دلیل برای قرار گرفتن این شهر در شهرهای عجیب ایران است. شاید یکی از دلایل اصلی عدم نصب چراغ راهنمایی و رانندگی نبود زمین مسطحی در تقاطع خیابان های این شهر بوده که آن هم به ویژگی خاص جغرافیایی این منطقه و شیب زیاد دامنه کوه های آن بر می گردد که مسبب بافت منحصر به فرد پلکانی آن شده است.

در شهرستان هزار ماسوله پاوه تا کنون هیچ راننده خودرویی و یا عابر پیاده ای در پشت چراغ قرمز توقف نکرده و با وجود ترافیک شدیدی که در این شهر وجود دارد تنها از دو چراغ راهنمایی و رانندگی در این شهر استفاده شده است که آن هم در خیابان تکیه و دیگری در اول شهر که آن ها نیز چراغ های چشمک زنی هستند و بدون استفاده می باشند. یکی از نکات مثبتی که نداشتن چراغ قرمز در شهرستان پاوه داشته، رعایت کردن حق تقدم در رانندگی بوده و باعث کاهش آمار تصادف های رانندگی شده است.

شهرهای عجیب ایران

ورامین شهر بدون دخانیات

شاید برایتان عجیب باشد، اما در شهر ورامین خبری از سیگار نیست. بدین معنی نیست که در این شهر کسی را سیگار به دست و یا در حال سیگار دید و همچنین داخل فروشگاه ها سیگار به فروش نرسند. طوری که در همایش روز جهانی مبارزه با دخانیات با حضور وزیر بهداشت و درمان، شهرستان ورامین به عنوان شهر بدون دخانیات کشور معرفی شد و از همین رو به عنوان عجیب ترین شهرهای ایران شناخته شده است. شهر ورامین بدون سیگار و بدون دخانیات یکی از شهرهای رویایی و آرمانی شهروندان است. تصور کنید در سطح شهر کسی سیگار به دست نباشد و هیچ فروشگاهی سیگار نفروشد. به طور کلی دخانیات تعطیل شود و خبری از دخانیات نباشد. تحقیقات نشان می‌ دهند که ۱۵ درصد ایرانی‌ ها به سیگار مصرف می کنند. اما بقیه قربانی‌ های جانبی این دود سرطان زا هستند، بدتر این که سم‌ هایی از طریق دود جانبی وارد ریه غیرسیگاری‌ ها می شود بسیار خطرناک است. پس برای فرار از مضرات این دود خطرناک تنها سیگار نکشیدن کافی نیست، بلکه باید از دود جانبی هم در امان بود. همین باعث شده ورامین به یکی از شهرهای عجیب ایران تبدیل شود.

این دانسته ها باعث شد اغلب شهرها برای جلوگیری از آسیب های دود مستقیم و جانبی دخانیات آستین بالا بزنند. برگزاری کلاس‌ های ترک سیگار، اجرای برنامه‌ های فرهنگی و ورزشی و فراهم کردن امکانات تفریحی و ورزشی از اقدامات جمعیت مبارزه با دخانیات شهرستان ورامین بوده است. وجود کلینیک‌ های ترک سیگار، شهر را در مقابل دخانیات زره‌ پوش کرده است. در این کلینیک ها، سیگاری‌ ها می‌توانند برای ترک نیکوتین، برنامه‌ ریزی کنند. برگزاری کلاس‌ های روانشناسی بعد از ترک سیگار از اقدامات دیگر این کلینیک‌ ها به شمار می رود.

جلفا شهر بدون گورستان از شهرهای عجیب ایران

شهر جلفا یکی از عجیب ترین شهرهای ایران و شهرهای مرزی استان آذربایجان شرقی و تنها شهری در کشور است که گورستان ندارد و عنوان شهر بدون گورستان را یدک می‌ کشد. نداشتن گورستان در این شهر هم با یک راز همراه است. شهردار جلفا در این باره می گوید: “بیشتر ساکنان این شهر، اصالتا جلفایی نیستند و تنها به خاطر کسب و کار به این شهر مهاجرت کرده‌اند. شهروندان جلفایی میت‌ های خود را به روستا و شهرهای اطراف که زادگاهشان محسوب می‌ شود انتقال می‌ دهند و در آنجا دفن می‌ کنند.

به همین دلیل تلاش برای ایجاد قبرستان در این شهر بی‌ نتیجه بوده. البته با این حال چند مکان به عنوان گورستان شهر جلفا معرفی شده است که هنوز هیچ میتی در آنجا دفن نشده است و مردم این شهر همچنان امواتشان را در شهرها و روستاهای اطراف به خاک می‌ سپارند.

جلفا

شهرهای عجیب ایران، چالدران شهر بدون کولر

یکی از عجیب ترین شهرهای ایران، چالدران نام دارد. شاید باورش برایتان سخت باشد که حتی در تابستان های داغ و طاقت فرسا، شهری وجود دارد که مردمانش از کولر استفاده نمی کنند، حتی اثری از کولر در در پشت بام‌ های خانه های این شهر دیده نمی‌ شود و حتی هنگام ساخت ساختمان ها، معماران جایی برای هیچ گونه وسیله سرمایشی در نظر نمی گیرند.
چالدران شهری است که در میان رشته کوه‌ های زاگرس جا خوش کرده است. همینطور وجود پارک جنگلی و باغ های اطراف این شهر باعث شده که آب و هوایش آنقدر مطلوب و دلپذیر باشد که نیازی به وسایل سرمایشی نباشد.
این شهر، اقلیم بی‌ نظیری دارد و به طوری که در تابستان آب و هوای بهاری در این منطقه حاکم است. مطبوع بودن دمای هوای شهرستان چالدران به گونه‌ ای بوده که حتی در فروشگاه‌ های لوازم خانگی هم خبری از وسایل سرمایشی نیست.

تبریز شهر بدون گدا از شهرهای عجیب ایران

گدایی معضل اجتماعی است که روز به روز در شهرهای بزرگ بخصوص تهران فراوان دیده می شود. اما دریکی از شهرهای ایران هیچ اثری از گدا نیست و آن شهر تبریز می باشد. خوب است که بدانید در گذشته در تبریز هم به دلیل مهاجر پذیری و افزایش جمعیت مثل سایر شهرهای بزرگ تکدی گری رواج پیدا کرده بود اما چند سالی می شه که با کمک موسسات مختلف خیریه، دیگه اثری از متکدیان در شهر دیده نمی شود. همین مهمترین دلیلی است که توانسته تبریز را به یکی از عجیب ترین شهرهای ایران تبدیل کند.

روستای ایستا

از دیگر شهرهای عجیب ایران می توان به روستایی با طبیعت بسیار زیبا اشاره نمود که در آن خبری از تکنولوژی نبوده و شیوه زندگی بسیار متفاوتی نسبت به دیگر شهرها و روستای ایران دارند. بر اساس فتوایی که از مرجع تقلید این روستا صادر شده، هیچ گونه تکنولوژی در این روستا وجود ندارد و اهالی روستا به صورت سبک زندگی پیش از عصر تکنولوژی زندگی می کنند. اهالی روستای ایستا جهت روشنایی شب ها از فانوس استفاده می کنند و به همین دلیل این روستا را فانوس آباد نیز می شناسند. روستای ایستا دارای طبیعتی بسیار زیبا و خوش آب و هوا بوده و از بهترین گزینه های گردشگری برای افرادی به شمار می رود که برای چند روزی می خواهند از شلوغی ها و آلودگی شهری و حتی تکنولوژی دور بمانند. به دلیل داشتن خاک حاصلخیز این روستا، انواع گیاهان مختلف در آن رشد می کنند. این روستا علاوه بر نداشتن تکنولوژی، آب، گاز، برق، تلفن و غیره نیز نداشته و حتی برای تردد در روستا بایستی از فرغون استفاده کنند. اصالت مردم روستای ایستا تبریزی بوده و به زبان ترکی صحبت می کنند. روستای ایستا جزء جاذبه های دیدنی طالقان محسوب می شود و می توانید برای آرامش یافتن برای چند روزی به آن سفر کنید و از طبیعت و آرامش حاکم در روستا لذت ببرید.

ایوان، شهر مردمی که به غسالخانه نمی‌روند

رسم عجیب مردم این شهر باعث شده که مردم ایوان مرده‌ هایشان را در خانه غسل بدن و بعد از به جا آوردن مراسم سوگواری در خانه، میت را دفن می ‌کنند. همین دلیل باعث شده در زمره شهرهای عجیب ایران جای گیرد. این شهر غسالخانه ای قدیمی داره که بارها بازسازی شده اما افراد کهنسال و بزرگان خانواده در ایوان معتقدند که فاصله ۱۵ کیلومتری تا قبرستان ممکنه باعث بروز هزاران اتفاق باشه، به همین دلیل بهتره که میت در خانه غسل داده شود طبق رسم مردم این شهر، حتماً باید میت بعد از غسل دادن برای اقامه عزای محلی به خانه برگردانده شود، به همین دلیل اهالی ایوان ترجیح می دهند امواتشان را در حیاط خانه غسل بدهند و جزء شهرهای عجیب ایران به شمار رود.

شهرهای عجیب ایران

رزرو ویلا در سراسر ایران

یکی از مراحل اصلی برای سفر به هر شهری انتخاب اقامتگاه پیش از سفر به مقصد گردشگری می باشد. وبسایت لوکس ویلا از جمله سایت های اجاره ویلا می باشد که انواع اقامتگاه های متنوع در هر شهری را گردآوری کرده است. لذا اگر قصد اجاره ویلا در هر شهری داشته باشید می توانید با مراجعه سایت لوکس ویلا، با در نظر گرفتن بودجه، سلیقه و تعداد نفرات اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو نمایید.

مطالب مشابه