روستای وردیج تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تهران به دلیل داشتن جاذبه های فراوان هر ساله مقصد گردشگری تعداد زیادی از افراد می باشد و به همین دلیل تعداد کسانی که به این کلان شهر سفر می کنند بسیار زیاد است. در این مقاله به سراغ یکی از روستاهای اطراف تهران به نام روستای وردیج رفتیم تا اطلاعات بیشتری از آن به دست آورید و در هنگام مراجعه بتوانید بهتر از قبل به تماشای این روستا بپردازید پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درباره روستای وردیج تهران

یکی از بهترین و دیدنی ترین نواحی اطراف تهران که می توانید برای دیدن آن اقدام نمایید، روستای وردیج می باشد. این منطقه در کنار یک روستای دیگر به نام روستای واریش همگی به عنوان زیر مجموعه کن و سولقان محسوب می شوند و در منطقه 22 تهران قرار دارند. در محدوده شمال غرب تهران موضوع مقاله ما یعنی روستای وردیج به عنوان بزرگ ترین روستا در این ناحیه شناخته می شود و جاذبه های فراوانی درون خود دارد.

یکی از دلایلی که سبب شده تا این روستا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد این است که در مسیر قله لیچه و ارتفاعات پهنه حصار واقع شده که کوهنوردان و عاقه مندان به این ورزش معمولا از این مسیر برای رسیدن به ارتفاعات استفاده می کنند و به همین دلیل به روستای وردیج که در مسیرشان می باشد نیز مراجعه کرده و از دیدنی های آن لذت می برند. از دیگر دلایلی که سبب شده تا روستای ذکر شده برای افراد زیادی مورد توجه قرار بگیرد، آب و هوای مناسب و دل نشین روستا و هم چنین نزدیکی به تهران می باشد.

در مسیر رسیدن به این روستا می توانید باغ های زیبایی را ببینید که همگی اطراف روستا قرار گرفته اند و وجود کوه های زیبا و دره های تماشایی در این منطقه سبب شده اند تا این روستا به یک مکان برای گردشگری و تفریح به خصوص در بین پایتخت نشین ها مبدل شود. وردیج در حدود 550 نفر سکنه دارد ولی این تعداد در ماه های سرد سال به دلیل بارش های سنگین و گاها قطع شدن راه های ارتباطی به نصف می رسد و نیمی از جمعیت ترجیح می دهند در این مواقع از روستا خارج شده و در تهران زندگی کنند.

خانه های این افراد نیز در قسمت جنوبی وردیج ساخته شده اند که البته در سال های اخیر بعضی از افراد برایویلا سازی در این روستا اقدام کرده اند و در برخی از قسمت های روستا شاهد ویلاهای مختلف خواهید بود. به همین دلیل شاید همانند سالیان پیش بافت قدیمی روستا را دیگر شاهد نباشید. لازم به ذکر است که باغ های گفته شده در اطراف که شامل درخت های سیب، خرمالو، شاتوت و توت می شود که آب لازم برای آبیاری آن ها از همین روستا تامکین می شود و به همین دلیل این روستا از این نظر نیز بسیار مورد توجه افراد باغدار و مردم ساکن در آن می باشد.

روستای وردیج تهران

تاریخچه روستای وردیج

شما از طریق سنگ ها و صخره هایی که در این روستا یا اطراف آن وجود دارد می توانید قدمت بالای روستا را حدس بزنید. باستان شناسان از روی همین موراد قدمت و تاریخ مربوط به این روستا را بیش از چند میلیون سال تخمین زده اند. البته شاید قدمت مشخص باشد اما از آغاز سکونت در این منطقه چیزی معلوم نیست و اطلاعات موثقی در این زمینه به دست نیامده. در جاده وردیج صخره هایی را خواهید دید که بر طبق باور مردم بومی این منطقه و هم چنین به گفته برخی از افراد، شکل ظاهری این سنگ ها و صخره ها نشان دهنده وجود پناهگاه هایی است که افراد در آن اقامت می کردند.

برخی از مردم قدیمی این روستا و اجداد آن ها بر  این عقیده هستند که پیشینیان آن ها در یک قلعه ساکن بوده اند که در همین حوالی قرار داشته هر چند که حفره های پیدا شده در اثر فرسایش بوده اند. زمین شناسان سنگ های موجود در این ناحیه را مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که قدمت این سنگ بیشتر از 35 میلیون سال است. بعضی از نواحی نزدیک به روستا که قدمتشان بالا می باشد در اثر فوران کوه های آتشفشانی و رسوب باقی مانده از آن به وجود آمده اند.

در اثر گذر زمان و عوامل طبیعی این رسوبات تغییر شکل داده و این نمونه های امروزی ساخته شده اند که لازم به ذکر است بعضی از این نمونه ها را می توانید در مناطق دیگر ایران و دنیا همانند روستای کندوان تبریز هم مشاهده نمایید. برخی از دانشمندان در حال تلاش برای ثبت این منطقه در لیست آثار جهانی هستند ولی تا به امروز موفق به این کار نشده اند. بر طبق چیزی که از سنگ های متعلق به این منطقه گزارش شده فرسایش آن ها از 200 هزار سال پیش تا به الان بسیار بیشتر از قبل این بازه زمانی بوده است.

روستای واریش

یکی دیگر از مناطق دیدنی تهران که در راه رسیدن به روستای وردیج قرار دارد، روستای واریش می باشد. این روستا دقیقا در انتهای آسفالت جاده واقع شده و ارتفاع روستا تقریبا 400 متر بالاتر از وردیج است. همین ارتفاع بیشتر باعث شده تا آب و هوای روستای واریش از روستای وردیج خنک تر باشد و در ماه های سرد سال صعب العبورتر از وردیج شود. هم چنین باید عنوان کرد که تعداد خانواده هایی که در این روستا زندگی می کنند 40 خانواده بوده و این عدد در فصل زمستان به رقم 15 می رسد.

هر کدام از ساکنین روستا به مانند یک نگهبان محیط زیست بوده و شما با ورود به روستای واریش به هیچ عنوان نباید زباله ای بر روی زمین بیندازید یا در طبیعت رها کنید. در این روستا نیز همانند وردیج می توانید باغ های آلو، توت، زردآلو و شاهتوت را ببینید و در مقایسه با آن واریش سرسبزتر می باشد در حالی که فاصله این دو روستا از هم تنها 4 کیلومتر است.

اگر تمایل دارید از روستای واریش نیز دیدن نمایید بهتر است این بازدید را به فصل تابستان موکول کنید چرا که درختان در این فصل میوه دار شده اند و شما نیز می توانید از این میوه تهیه نمایید. روستای واریش ورودی دارد و بعد از پرداخت هزینه مشخص شده می توانید وارد این روستا شوید که البته مبلغ زیادی نیست و صرف نظافت این ناحیه می شود برای مثال در همان بدو ورود یک کیسه زباله به شما داده می شود تا از آنت برای دور انداختن آشغال های خود استفاده نمایید.

روستای واریش

شما با ورود به روستا یک تابلو که جهت چشمه واریش را نشان می دهد وجود دارد که در کنار چشمه گفته شده می توانید یک روز خوب را در کنار دوستان یا خانواده تان بگذرانید. اگر در بهار به این روستا بروید شکوفه های درختان و شقایق های وحشی دامنه کوه باعث می شوند تا بتوانید تصاویر زیبایی را ثبت کنید. آب و هوای این دو روستا خنک و مطلوب می باشد و در تابستان می تواند شما را از گرمای نفس گیر پایتخت نجات دهد.

بهترین زمان برای سفر به روستای وردیج

همان طور که گفته شد آب و هوای این روستا در فصل تابستان به دلیل ارتفاع آن و هم چنین وجود کوه های اطراف خنک بوده و بهترین نقطه برای کسانی است که از هوای آلوده و داغ تهران به سطوح آمده اند. در واقع می توان به جرات عنوان کرد که فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به روستای وردیج می باشد. اگر برای تصویر برداری قصد دارید به این روستا بروید بهتر است پاییز یا بهار را برای این منظور انتخاب نمایید چرا که تنوع رنگ های درختان در این فصول و به خصوص پاییز زیبایی مناظر را چند برابر می کنند و شما می توانید قاب های زیبایی را ثبت کنید.

سعی کنید به هیچ عنوان در فصل زمستان راهی این روستا نشوید چرا که بارش برف در این فصل سنگین بوده و در بیشتر مواقع جاده های بسته می شوند. حتی اگر جاده ها باز باشند نیز عبور کردن از مسیر های درون روستا به دلیل بارش برف یا مسدود شده اند یا عبور از آن ها بسیار سخت می باشد و هوای به شدت سرد نیز شما را آزار خواهد داد. روستای واریش نیز آب و هوایی مشابه با وردیج دارد و به دلیل ارتفاع بیش هوا سردتر می شود و شرایط آب و هوایی گفته شده در این روستا شدیدتر است پس بهتر است اگر برای تفریح به این روستا مراجعه می کنید تابستان را برای این منظور برگزینید.

جاذبه های دیدنی روستای وردیج

شاید زمین ها و باغ های موجود در این منطقه جزو املاک و دارایی های شخصی افراد ساکن در روستا باشد ولی جاذبه های تماشایی اطراف روستا های وردیج و واریش آن قدری هستند که بتوانید با دیدن هر کدام از آن ها ساعاتی خوش را در ذهنتان ثبت نمایید. در این جا به چند مورد از مهم ترین جاذبه های موجود در این منطقه اشاره خواهیم کرد تا با آن ها بیشتر آشنا شوید.

دامنه ارواح سنگی

یکی از جذابیت های که سبب شده تا این دو روستا به شهرت برسند، وجود یک منطقه زیبای تاریخی به نام دامنه ارواح سنگی در 6 کیلومتری جاده است. صخره های زیبایی که در اوج شکوه و عظمت خود بسیار عجیب هستند و اشکالی جالب توجه دارند. اگر خوب به این صخره ها بنگرید اشکالی عجیب و غریب خواهید دید که شبیه به سر و بدن حیوانات می باشند. در خصوص پیدایش این صخره ها نیز داستن ها و شایعاتی گفته می شود و مردم بومی این روستا ها نام آدمک جیان را بر روی این صخره ها گذاشته اند.

افراد بومی معتقدند پیشینیان آن ها در یک قلعه زندگی می کردند که این سنگ ها دامنه از این قلعه به جا مانده اند. به دلیل شباهت این صخره ها به حیوانات عده ای نیز معتقدند که جاونوران در این منطقه تبدیل به سنگ شده اند و این صخره و سنگ ها از بقایای آن هاست. تمامی داستان هایی که به این منطقه ربط می دهند در حد همان داستان بوده و خرافاتی بیش نیست.

دامنه ارواح سنگی وردیج

دامنه ارواح سنگی بر اساس آن چه زمین شناسان عنوان کرده اند در پی فرسایش به این اشکال تبدیل شده اند ولی آن چه آن ها هم هنوز متوجه نشده اند این است که چرا تنها یک بخش از کوهستان و این دامنه مبدل به این اشکال شده اند. اکثر پایتخت نشین ها به این منطقه جاده وردیج که می رسند متوقف شده و به تماشای دامنه ارواح سنگی مشغول می شوند.

آبشار لت مال

یکی دیگر از دیدنی های روستای وردیج آبشار لت مال بوده که خود از سه آبشار کوتاه و بلند تشکیل شده است. ارتفاع آبشار بلندتر 35 متر بوده و دو آبشار دیگر نیز هر کدام تقریبا 5 متر ارتفاع دارند. آبشاری که ارتفاع بیشتری دارد بالاتر از دو آبشار دیگر بوده و بر روی آن ها فرود می آید. یک رودخانه در کنار آبشار های لت مال قرار دارد که که در انتهای زمستان و با شروع فصل بهار که برف ها آب می شوند به بیش ترین سطح خود می رسد.

اگر بخواهید به این آبشار ها بروید باید بعد از رسیدن به مجتمع معلم که در مسیر اصلی قرار دارد در یک مسیری که فقط پیاده می توان آن را طی کرد حرکت کنید تا وارد دره شوید. مسیر پیاده روی پیش رویتان زمانی در حدود یک ساعت خواهد بود و اولین آبشار پیش رویتان یکی از دو آبشار کوتاه 5 متری می باشد. اگر به پیاده روی در طبیعت علاقه مند باشید از مسیر گفته شده تا آبشار های لت مال لذت خواهید برد.

کوه های پهنه حصار

از دیگر دیدنی های موجود در اطراف روستای وردیج می توان به کوه های پهنه حصار اشاره نمود که کوه نوردان و کسانی که به این ورزش علاقه دارند شاید بارها از آن برای کوه پیمایی استفاده کرده باشند. یکی از مواردی که در مسیر رسیدن به کوه تماشا خواهید کرد، آبشار سنگان می باشد که دیدن آن می توان انرژی شما را چند برابر نماید. هم چنین وجود چشمه های پر آب این منطقه نیز می توانند زیبایی مسیر را برایتان چند برابر کنند تا خستگی را از تن شما بزدایند.

کوه های پیش رویتان از هر طرف منتهی به یک منطقه گردشگری هستند و از جنوب به روستاهای وردیج و واریش می رسند. این رشته کوه ها از شرق به روستای سنگان و کن و سولقان، از غرب به روستای خورو جاده چالوس و از شمال به منطقه شهرستانک منتهی می شوند و هم چنین از جنوب در نهایت بعد از روستا های گفته شده به منطقه وردآورد رسیده اند. مرتفع ترین قله در این رشته کوه ها به نام پهنه سار خوانده می شود که به نام های گندم چال و پهنه حصار نیز معروف می باشد.

هم چنین قله بعدی که مورد توجه بسیاری از کوه نوردان نیز می باشد، قله چشمه شاهی می باشد که به عنوان یکی از مسیر های مورد علاقه افراد برای صعود بوده و به همین دلیل از قله های معروف در این منطقه برای کوه نوردی به حساب می آید. در پایین این قله دشت پهنه حصار قرار دارد که در واقع بین قله گفته شده و چشمه شاهی است و این دشت مناسب شماست اگر به دوچرخه سواری در کوهستان علاقه دارید.

کوه های پهنه حصار

در دشت پهنه حصار یک امامزاده به نام بی بی زرین قمر وجود دارد که در بین کوهنوردان این ناحیه معروف می باشد و در روز های تعطیل و به خصوص آخر هفته ها می توانند از یکی از اتاق های این امامزاده که مختص استراحت و آشپزخانه است استفاده نمایند. شما نیز اگر در این روز ها به دشت پهنه حصار مراجعه کنید می توانید از این اتاق و امکانات دیگر مثل سرویس بهداشتی نیز استفاده نمایید. هوای تمیز و بدون آلودگی و هم چنین سرد بودن این منطقه باعث شده تا عده زیادی از افراد تهرانی خواهان استفاده از این منطقه و  روستاهای وردیج و واریش باشند.

کمپینگ در روستای وردیج تهران

یکی از بهترین گزینه هاای پیش روی شما برای اقامت در این روستا کمپینگ می باشد. معمولا افرادی که به این منطقه مراجعه می کنند بیشتر از یک روز در این ناحیه اقامت ندارند به همین دلیل می توانید برای اقامت چند ساعته خود و هم چنین بازدید از جاذبه های طبیعی و دیدنی روستای وردیج و واریش کمپ کنید. لازم به ذکر است خانه های روستا در اختیار صاحبان آن ها می باشد و برای اقامت دیگران اجاره داده نمی شود.

این جریان در رابطه با روستای واریش نیز صادق است و اهالی آن روستا نیز محلی برای اقامت افراد دیگر ندارد بنابراین بهترین گزینه برای اقامت در سفر یک روزه شما کمپ کردن می باشد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اینترنت در این روستاها در اکثر مناطق آن آنتن دهی ندارد و بهتر است قبل از مراجعه اگر نیاز به لوکیشن دارید برنامه آن را قبل از حضور برای خود باز نمایید. لوازم ضروری که برای کمپینگ نیاز دارید شامل چادر مسافرتی و کیسه خواب می شود که در کنار آن ها مواردی مثل کلاه آفتابی، کفش مناسب و کرم ضد آفتاب لازم است.

هم چنین برای درست کردن غذای مورد نظرتان بهتر است هر چه نیاز دارید را به همراه داشته باشید تا در ورود به روستاها دچار مشکل نشوید. مطمئن شوید که منقل و هیزم کافی برای پخت غذا به همراه دارید تا به طبیعت آسیبی وارد نکنید. در کنار همه این ها بهتر است آب آشامیدنی کافی نیز به همراه داشته باشید تا برای پیاده روی و کوه نوردی تشنگی شما را اذیت نکند. اگر زمانی که هوا سردتر است به این روستا مراجعه کردید از قبل لباس گرم نیز با خود به همراه داشته باشید.

محصولات روستای وردیج

پیش تر نیز به آن اشاره کردیم که در اطراف دو روستای وردیج و واریش باغ های متعددی از میوه های مختلف وجود دارد که می توانید از میوه های آن ها برای خرید استفاده نمایید. درواقع م ی توان گفت که دامداری و کشاورزی از شغل هایی است که در این روستا مردم به آن مشغول هستند و شما نیز می توانید برای خود یا عزیزانتان سوغات تهیه نمایید. از دیگر محصولات مربوط به این روستا می توان به محصولات مربوط به دامداری مثل ماست، کشک، پنیر، کره و… اشاره کرد که مرغوب هستند و قیمت آن ها نیز مناسب می باشد.

روستای وردیج

روستای وردیج کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به روستای وردیج که درجاده وردیج-واریش قرار گرفته با توجه به این که در کدام نقطه از تهران باشید متفاوت است. ما در این یک مسیر از کن به روستای وردیج را به شما پیشنهاد می دهیم که در صورت لزوم می توانید از آن استفاده نمایید. بدین منظور ابتدا به سمت شهران جنوبی رفته و کمی بعد به سمت یاس سوم بپیچید تا به بزرگراه شهید باکری وارد شوید. بعد از آن از بزرگراه شهید همت و بزرگراه خرازی به سوی منطقه 22 برانید تا از خرازی خارج شوید و به همت ورود کنید.

در نهایت وارد جاده وردیج-واریش شده و تا رسیدن به روستای ورددیج از این راه خارج نشوید. مسافت مسیر گفته شده 23.2 کیلومتر بوده و در حدود 30 دقیقه بدون ترافیک طول می کشد تا از کن به این روستا برسید. اگر به هر دلیل تمایل به استفاده از این راه را نداشتید می توانید ازطریق لوکیشن زیر مسیرتان را به سمت مقصد بیابید و به راحتی به روستای مورد نظرتان وارد شوید. کافیست اینترنت گوشی خود را روشن کرده و از مسیر دسترسی زیر استفاده نمایید.

آدرس روستای وردیج: تهران، کیلومتر 9 اتوبان شهید خرازی، جاده وردیج-واریش، روستای وردیج

سوالات متداول

روستای وردیج کجاست؟

این روستا در نزدیکی تهران و در جاده وردیج-واریش قرار گرفته است.

در این روستا کجا اقامت کنیم؟

بهترین گزینه پیش روی شما برای اقامت در روستای وردیج کمپینگ می باشد.

روستای وردیج از روستای واریش چقدر فاصله دارد؟

این دو روستابا فاصله ای چهار کیلومتر از هم قرار دارند.

آب و هوای این دو روستا چگونه است؟

این دو روستا معمولا خنک هستند و در ماه های سرد سال نیز برف شدیدی می بارد.

راهنما سایت

آدرس

تهران، کیلومتر 9 اتوبان شهید خرازی، جاده وردیج-واریش، روستای وردیج

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه