خانه ماپار اهواز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خانه ماپار اهواز خانه ای تاریخی در میان شهر اهواز است به واسطه قدمت و سبک معماری زیبایی که دارد، به شهرت رسیده و امروزه از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی اهواز شناخته می شود. شهر اهواز که از تاریخی ترین شهرهای ایران بوده و در میان استان خوزستان در جنوب کشور جای گرفته، انواع مختلفی از جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع را در خود قرار داده که بازدید از هر یک از آن ها می توانند لذت خاص خود را داشته باشند. بیشترین چیزی که ما را برای سفر به اهواز و بازدید از جاذبه های دیدنی آن ترغیب می کند، رود کارون بوده و با توجه به آن ها بازدید از آن از شهرهای مختلفی از شهرهای جنوبی امکان پذیر بوده، اما یکی از زیباترین قسمت های این رودخانه در شهر اهواز بوده و از این شهر عبور می کند و می توانیم از آن در این شهر دیدن کنیم. حال اگر بخواهیم در طول سفر خود در این شهر، از انواع دیگری از جاهای دیدنی اهواز دیدن کنیم، گزینه های مختلفی از جمله بناهای تاریخی پیش روی ما قرار دارند که می توانیم به بازدید از آن ها اقدام نماییم. خانه ماپار اهواز یکی از آن دیدنی ها بوده که گردشگران زیادی را به سمت فرا می خواند و در صورتی که به این شهر سفر کنیم، می توانیم یکی از آن گردشگرانی که به بازدید از این خانه تاریخی اقدام می کند، ما باشیم. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید، تا با این جاذبه تاریخی که از قدمت زیادی برخوردار است بیشتر آشنا شویم.

خانه ماپار اهواز کجاست و مسیر دسترسی

خانه ماپار از جمله جاذبه های تاریخی و تماشایی شهر اهواز بوده که در محدوده نزدیک رود کارون قرار گرفته است. اگر قصد دارید برای گردش و تفریح خود به سراغ بازدید از این خانه تاریخی بروید، خیابان نادری در نزدیک این رودخانه قرار داشته که بایستی خود را به آن برسانید. پس از رسیدن به خیابان نادری وارد خیابان خوانساری شده و به دنبال پلاک 55 بروید تا این خانه تاریخی و زیبا را مشاهده کنید. حتی اگر اطراف رود کارون باشید و از اهالی این شهر بپرسید، نشانی این خانه تاریخی را در اختیار شما قرار می دهند.

شماره تماس خانه ماپار اهواز: 06132923290

آدرس خانه ماپار اهواز: استان خوزستان، اهواز، خیابان زند، خیابان شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان

خانه ماپار اهواز

آشنایی با خانه ماپار اهواز

خانه ای قدیمی، با صفا و تاریخی در گوشه ای از شهر اهواز وجود دارد که از دوران پهلوی اول به یادگار مانده و در طول حیات خود تا به امروز، روزگارهای متنوعی را پشت سر گذاشته تا به امروز بتواند به یکی از دیدنی های اهواز تبدیل شود. با توجه به قدمت زیادی که از تاریخ ساخت این خانه می گذرد و روزگاران طولانی را پشت سر گذاشته است، آسیب هایی به آن وارد گردیده بودند که سبب شد بنای این خانه مورد بازسازی قرار گیرد و بخش های مختلفی در آن ساخته شوند. بازدید و گردش در خانه های قدیمی حس و حال باصفا و دلنشینی را در ما ایجاد می کند که حتی گردش در میان بسیاری از جاذبه های مدرن و لاکچری نمی توانند به اندازه آن ها دلنشین باشند.

سبک های زندگی در زمان های گذشته که بسیار ساده و بی آلایش بودند، می تواند دلیل محکمی برای این ادعا باشند و هنگامی که در حال بازدید از این خانه های قدیمی و ساده هستیم، ما را در آرامش بی وصف خود غرق می کنند و به گونه ای که به سختی می توانیم از آن ها دل بکنیم. از آنجایی که خانه ماپار در فاصله نزدیکی از رود کارون قرار گرفته، جزء معدود بناهای تاریخی است که توانسته تا کنون به خاطر رطوبت و حتی موریانه سالم بماند و بازسازی های جزئی بر روی آن اعمال گردند و سر پا شوند.

بیشترین زیبایی این خانه تاریخی در میان حیاط با صفای آن گنجانده شده اند و هنگامی که در حال قدم زدن در میان این حیاط سرسبز هستید، حال و هوایتان به طور کلی عوض می شود؛ به خصوص زمانی که می توانید بر روی یکی از میز و صندلی های کافه خانه ماپار بنشینید و نوشیدنی خنکی را سفارش داده و میل کنید. باغچه های کوچک و بزرگ متعددی در میان این حیاط وجود دارند که درختان کوتاه و بلندی از میان آن ها رشد کرده اند و سایه شان در این حیاط خالی از لطف نمی باشند. خانه ماپار در واقع مجموعه ای از جاذبه های فرهنگی و تفریحی بوده که بر محبوبیت آن افزوده و سبب گردیده برای هر سن و سلیقه ای مناسب باشد.

تاریخچه خانه ماپار

خانه ماپار که یکی از جاذبه های گردشگری اهواز می باشد و از دوران پهلوی اول در این شهر به یادگار مانده است، متعلق به یکی از تجار مشهور خوزستان به نام عبدالمجید ماپار بوده و در آن زندگی می کرد و تاریخچه زندگی وی در این خانه به اواخر دوران قاجار می رسد و تا اوایل دوران پهلوی اول به طول انجامید. بیشترین تغییراتی که در این خانه تاریخی در طول زمان صورت پذیرفت، مربوط به دوران پهلوی می باشد. در واقع آقای عبدالمجید ماپار تصمیم داشت خانه ای را برای زندگی خود انتخاب کند که بتواند سبک معماری و طراحی آن را با سلیقه شخصی خودش انجام دهد.

از همین رو این خانه را انتخاب کرد و یکی از بهترین معمارهای دوران پهلوی را برای این کار انتخاب کرد و خانه تاریخی ماپار را به سلیقه خود ساخت. این خانه که به عنوان محل زندگی ایشان بود، پس از مدتی که از دنیا رفت، توسط حکومت پهلوی توقیف گردید. همچنان داستان این خانه تاریخی مدت ها بعد ادامه داشت و بعد از انقلاب نیز در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت. در سال 1395 سارمایه گذار بخش خصوصی اداره این خانه تاریخی را به عهده گرفت و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی ایران، بازسازی هایی بر روی آن صورت پذیرفتند. خانه تاریخی ماپار که به عنوان یکی از دیدنی های اهواز شناخته می شود، در تاریخ 5 آذر ماه 1380 با شماره 4226 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و امروزه گردشگران زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند.

خانه ماپار اهواز

دلیل نام گذاری خانه ماپار

مالک این خانه تاریخی یکی از تجار و ثروتمندان شهر اهواز بوده که این خانه را برای محل زندگی خود خریداری کرده بود. حال ممکن است سوال پیش بیاید که ماپار یعنی چه و چرا این نام را برای خانه تاریخی اهواز انتخاب کرده اند؟ ماپار از واژه ماه پاره آمده و معنای آن پاره ای از ماه می باشد و اقوامی از دزفولی ها را با این فامیلی می شناسند.

معماری خانه ماپار اهواز

همانطور که انتظار می رود، خانه ماپار خانه ای تاریخی در دل شهر اهواز است که قدمت آن بسیار قدیمی بوده و از سبک معماری تاریخی و قدیمی بهره می برد. این خانه دارای مساحتی حدود 550 متر مربع بوده و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. هنگامی که به بازدید از این خانه اقدام می کنید، نمای بیرونی آن را مشاهده خواهید کرد که نمای آجری بوده و دارای دو حیاط می باشد که امروزه تنها یکی از حیاط های آن قابل استفاده می باشد. سر در ورودی این خانه نیز آجری بوده و آجرها به صورت یکی در میان به شکل عمود بر یکدیگر قرار گرفته اند و به خوبی می تواند یادآور خانه های تاریخی و هم دوره خود باشد و برای ساخت آن از سبک دوره ساز استفاده شده است.

این خانه تاریخی دارای دو طبقه به همراه یک زیر زمین بوده و در هر دو حیاط خانه، حوض وجود دارند که بر زیبایی و صفای حیاط ها افزوده اند. حیاط های خانه بسیار دنج بوده و فضایی دلنشین را برای استراحت فراهم آورده اند. تصور کنید در زمان های قدیم زندگی می کردید و عصرها به همراه خانواده زیر اندازی را در حیاط خانه خود پهن می کردید و خود را به نوشیدن یک استکان چای و یا یک نوشیدنی خنک و دلچسب دعوت می کردید. در حال حاضر نیز به بازدید از این خانه اقدام نمایید، حوض فیروزه ای رنگ و کوچکی را خواهید دید که حس و حال خوبی را در شما ایجاد می کند.

دور و اطراف حیاط خانه، اتاق هایی وجود دارند که مزین به پنجره های چوبی و شیشه های رنگارنگ و درب های چوبی می باشند. هنگامی که نور طلایی آفتاب به شیشه های رنگی اتاق ها می تابند، نورهای رنگارنگی را به فضای داخلی اتاق ها می تابانند. از اصلی ترین ویژگی های سبک معماری خانه های تاریخی اهواز، طاق نماهای هلالی آن ها می باشند که خانه ماپار اهواز نیز از آن بی بهره نبوده است. نرده بام هایی به شکل مشبک های لوزی برای این خانه در نظر گرفته شده اند که بر زیبایی و چشمنوازی خانه تأثیر به سزایی داشته اند.

درخت نخل خانه ماپار

اطراف حوض داخل حیاط، باغچه ای به صورت مارپیچ ساخته شده که تأثیر چشمگیری بر زیباتر شدن حیاط داشته و در اغلب موقع علاوه بر درخت نخلی بلند قامت و تنومند، گیاهان سرسبز دیده می شوند. شاید جالب باشد بدانید، مردم جنوب ایران ارزش خاصی برای درخت نخل قائل بوده و آن را مقدس می دانند. هنگامی که نام یکی از شهرهای جنوبی به گوشمان می رسد، تصویری از درختان نخل نتومند و بارور به خرما در ذهن ما نقش می بندند. تعدادی درخت نخل بلند قامت در حیاط خانه تاریخی ماپار وجود دارند که به صورت خمیده بوده و زمانی که آن ها را مشاهده می کنید، گویا در حال شکسته شدن و افتادن می باشد. اهالی شهر اهواز نخل های خمیده خانه ماپار اهواز را با نام نخل قهر کرده می شناسند.

بازسازی خانه تاریخی ماپار

خانه تاریخی ماپار که یادگاری از دوران پهلوی اول می باشد و مدت زمان زیادی از عمر آن می گذرد، آسیب های طبیعی و غیر طبیعی به آن وارد شده که در این میان می توان به رطوبت آب رود کارون و موریانه ها اشاره کرد. از همین رو نیاز به بازسازی و مرمت در این بنا احساس شد و در نهایت در سال 1395 تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور، بازسازی هایی در دو فاز بر روی آن صورت پذیرفت. برای فاز اول بازسازی این مجموعه تاریخی، هزینه ای حدود 200 میلیون تومان برآورد شد که اولین فاز بازسازی شامل دیوارها، لوله کشی ها، سیم کشی های برق، فضای داخلی خانه و غیره می شدند.

خانه ماپار اهواز

بخش های مختلف خانه ماپار اهواز

خانه ماپار اهواز که امروزه از معروف ترین جاذبه های دیدنی اهواز شناخته می شود و به عنوان مجموعه ای تاریخی در این شهر محسوب می شود که هر کدام از بخش های تاریخی و فرهنگی آن مناسب هر سن و سلیقه ای از بازدیدکنندگان می باشند. در ادامه این بخش آشنایی با بخش های مختلف این خانه تاریخی می پردازیم:

کتابخانه ماپار

در زیرزمین این مجموعه تاریخی، یکی از بخش های فرهنگی آن به قرار گرفته که کتابخانه ای با انواع کتاب های حافظ در آن وجود داشته و با عنوان انجمن دوستداران حافظ شناخته می شود. این بخش از خانه تاریخی ماپار از سال 1386 فعالیت خود را آغاز نموده و از همان زمان بسیار مورد توجه علاقه مندان به حافظ خوانی و شعرخوانی قرار گرفته است. در برخی از مواقع مراسم های شعرخوانی در بخش کتابخانه این خانه برگزار می شوند.

شربت خانه ماپار

تصور کنید در هوای گرم شهر اهواز در حال گردش هستید و گرما شما را خسته کرده و چه چیزی از نوشیدن یک شربت خنک و گوارا می تواند جانی تازه برای ادامه گردش به شمار بدهد. شربت خانه ای زیبا و دنج در گوشه ای از این خانه قرار دارد که انواع نوشیدنی های خنک و سنتی را تهیه کرده و به فروش می رساند. یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های شربت خانه ماپار، مای لقاح می باشد که پیشنهاد می شود حتما آن را امتحان کنید.

بامک خانه

همانطور که اشاره شد، این خانه تاریخی دارای بخش های متنوعی بوده که هر کدام از آن ها با هر سن و سلیقه ای مطابقت دارند. بخشی از این خانه برای سرگرمی کودکان در نظر گرفته شده و با نام مرکز گردشگری کودک یا بامک خانه ماپار اهواز شناخته می شود. کودکان با مراجعه به این بخش از خانه می توانند اطلاعات مفیدی درباره این خانه تاریخی دریافت کنند و با توجه به سرگرمی های مختلفی که در آن وجود دارند، حوصله شان سر نرود.

نگارخانه

یکی از بخش های پرطرفدار خانه تاریخی ماپار اهواز، بخش نگارخانه آن می باشد که انواع مختلفی از مجسمه های هنری در آن دیده می شوند و بخشی از آن نیز به عکاسی اختصاص یافته و بازدیدکنندگان می توانند، لباس های سنتی به تن کرده و در این بخش عکس های یادگاری ثبت کنند. ناگفته نماند، در بسیاری از مواقع نیز موسیقی زنده در بخش نگارخانه برگزار می شود.

صنایع دستی خانه ماپار

در طبقه اول این مجموعه تاریخی، بخشی برای نمایش و فروش انواع صنایع دستی اهواز وجود داشته که بسیاری از بازدیدکنندگان را به سمت خود می کشاند. در این بخش از خانه تاریخی صنایع دستی مختلفی نظیر حصیرهای دست بافت، لباس های سنتی دست دوز، ظروف سفالی، زیورآلات و بدلیجات صدفی و غیره به نمایش گذاشته شده اند که بسیاری از گردشگران از آن ها تهیه کرده و علاوه بر آن که یک یادگاری از سفر خود به این شهر را همراه خود به خانه می برند، همچنین به اقتصاد مردم این شهر کمک به سزایی می کنند.

رستوران و کافی شاپ

همه ما می دانیم که از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران مربوط به غذاهای دریایی و تند شهرهای جنوبی می باشند. اگر به بازدید از خانه ماپار اهواز اقدام کردید، می توانید برای صرف یک وعده غذایی دلچسب و خوشمزه به سراغ کافی و رستوران آن بروید که در محوطه زیبای حیاط خانه قرار داشته و میز و صندلی هایی را در حیاط قرار داده اند که می توانید حین صرف غذای مورد علاقه خود، از فضای زیبا و باصفای اطراف خود لذت ببرید. کافه و رستوران این خانه یکی از بهترین جاذبه ها برای قرارهای دوستانه محسوب می شود.

شرایط بازدید از خانه ماپار اهواز

اگر از میان تمام دیدنی های اهواز تصمیم گرفتید این بار به بازدید از خانه ماپار اهواز اقدام نمایید، خوب است ابتدا زمان بازدید از آن را در نظر بگیرید. ساعت بازدید از خانه ماپار از ساعت 7 صبح تا 23 شب می باشد. همچنین برای بازدید از این خانه تاریخی بایستی بلیطی به مبلغ 3 هزار تومان که ممکن است تا کنون تغییر کرده باشد، تهیه نمایید.

بهترین زمان بازدید از خانه تاریخی ماپار اهواز

خانه تاریخی ماپار در دل یکی از گرم ترین شهرهای جنوبی ایران قرار گرفته و به تبع نیز دارای آب و هوایی گرم می باشد. اغلب گردشگرانی که قصد دارند به شهر اهواز و یا دیگر شهرهای جنوبی کشور سفر کنند، زمان سفر خود را برای فصل های نیمه دوم سال در نظر می گیرند. از همین رو می توانید بهترین زمان بازدید از این خانه را نیز در فصل های پاییز و زمستان انتخاب نمایید.

خانه ماپار اهواز

راهنما سایت

آدرس

استان خوزستان، اهواز، خیابان زند، خیابان شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان

شماره تماس
هزینه بازدید

۳/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

7 الی 23

یک‌شنبه

7 الی 23

دو‌شنبه

7 الی 23

سه‌شنبه

7 الی 23

چهار‌شنبه

7 الی 23

پنج‌شنبه

7 الی 23

جمعه

7 الی 23
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه