جاهای دیدنی پارس آباد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

27 خرداد

تالاب تپراق کندی

یکی از بهترین مناطق کشور که شما می توانید برای سفر به آن اقدام کنید، اردبیل می باشد. این استان به دلیل دارا بودن نقاط گردشگری متعدد در اقص نقاط خود توانسته عده زیادی از مسافران را همه […]

20 خرداد

قلعه اولتان

یکی از بترین شهر های اردبیل که توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید، پارس آباد می باشد. این شهر هم چنین به عنوان دومین شهر بزرگ این استان می باشد و در خود جاذبه های مختلفی […]

6 خرداد

دشت مغان

دشت مغان دشتی بزرگ، سرسبز و بکر در شمالی ترین بخش استان اردبیل است که خوراک طبیعت گردی های خاطره انگیز در روزهای گرم تابستان می باشد. این منطقه زیبا و دوست داشتنی آنقدری سرسبز و بی نظیر […]

12 اردیبهشت

رودخانه ارس

یکی از زیبا ترین جاذبه هایی که در سفر به اردبیل و شهر پارس اباد می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، رودخانه ارس می باشد. این رودخانه به دلیل عبور از مناطق مختلف اردبیل می تواند به […]

یکی از بهترین شهر های استان اردبیل که افراد می توانند برای سفر به آن اقدام نمایند، پارس آباد می باشد. گفته می شود این شهر در شمالی ترین نقطه ایران قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوایی معتدل و خنک دارد. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی پارس آباد رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنا براین بهتر است تا انتهای مطلب با همراه باشید.

دشت مغان

یکی از دیدنی های پارس آباد اردبیل که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، دشت مغان می باشد. مغان از سال 1355 از مشگین شهر جدا شد و به عنوان یک شهر مجزا در اردبیل شناخته می شود. آب و هوای خوب این ناحیه باعث شده تا به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری در ایران شناخته شود. این ناحیه تمامی گزینه های لازم برای به دست آوردن یک محصول خوب را دارا می باشد. دشت مغان شامل سه بخش کوهستانی، کوهپایه ای و جلگه ای تقسیم می شود.

این دشت هم چنین یکی از مناطق خوب برای پرندگان مهاجر نیز به شمار می رود و اگر در فصل مهاجرت پرندگان به آن بروید می توانید این پرندگان را مشاهده نمایید. از بین پرندگان مهاجر این ناحیه می توان به اردک تاجدار، مرکوس سفید، قوی گنگ، قوی کوچک، غاز خاکستری و پلیکان خاکستری را نام برد. از جاذبه های قرار گرفته در دشت مغان نیز می توانید برای تماشای قلعه اولتان، برج قارلوجا، تپه نادر اصلاندوز، پل تاریخی خمارلو، زیستگاه آقا بابا، زیستگاه حسن دره سی، گورستان کورلار و… اقدام نمایید.

در 17 کیلومتری دشت مغان در جوار رودخانه برزند یک بنای تاریخی به نام قلعه دختر قرار دارد که درواقع یک دژ مستحکم می باشد و شما می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید. بهترین زمان برای مراجعه به این دشت ماه های گرم سال و به خصوص تابستان می باشد که هوا در متعادل ترین حالت خود قرار داشته و طبیعت نیز زیبایی و سرسبزی باشکوهی دارند. هم چنین می توانید برای اقامت در اطراف دشت مغان یا کمپ کنید و یا از اقامتگاه های بوم گردی این ناحیه بهره ببرید.

آدرس دشت مغان: اردبیل، پارس آباد، قسمت شمالی اردبیل

دشت مغانتپه نادری

از دیگر جاذبه هایی که با سفر به اردبیل و مراجعه به پارس آباد می توانید برای مشاهده آن اقدام نمایید، تپه نادری می باشد که به عنوان آخرین اثر ثبت شده از زمان پهلوی شناخته می شود. قصه این تپه به دوران نادرشاه افشار بر می گردد که وی برای سخنرانی میان سربازان به آن ها دستور داد تا با مشت های خود این تپه را بنا کنند و خود بر روی آن بایستد. گفته می شود این تپه محل تاج گذاری نادرشاه افشار بوده و به همین دلیل نیز بسیار معروف و مهم تلقی می شده است.

یک سری اشیا همانند سفال های مختلف از این تپه یافت شد که بسیار ساده بوده و بدون لعاب می باشند و قدمت آن ها به دوران اسلامی بر می گردد. شما بعد از مراجعه به سه کیلومتری جاده اردبیل-تبریز می توانید از این تپه دیدن نمایید. پارس آباد اردبیل جاهای دیدنی متنوعی نداشته ولی شما می توانید برای تماشای موارد گفته شده در این مقاله اقدام کنید و سفر خوبی را تجربه نمایید. اگر تمایل داشتید برای دیدن تپه نادری اقدام نمایید بهتر است یک کفش مناسب به پا کنید و یک عصا برای بالا رفتن از تپه به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

آدرس تپه نادری: اردبیل، پارس آباد، اصلاندوز

قلعه اولتان

از دیگر جاذبه های تاریخی پارس آباد می توان به قلعه اولتان اشاره نمود که در جوار روستای اولتان واقع شده است. مساحت این دژ به 320 هزار متر مربع می رسد و با توجه به بقایای بنا این جا یک دژ نظامی بوده است. این سازه اولین بار توسط اشکانیان احداث شد و از آن تا سده دوازده استفاده می شد. بخش بزرگی از دژ هنوز هم زیر خاک بوده و کشف نشده اند. از نظر موقعیت جغرافیایی، قلعه اولتان در کنار رودخانه ارس قرار گرفته و نام گذاشته بر روی آن نیز مربوط به روستای تاریخی اولتان می باشد. شکوفایی و مشهور شدن قلعه مربوط به زمان ساسانیان می شود و حتی در اوایل زمان اسلامی نیز این قلعه در اوج خود بوده است.

به دلیل موقعیت جغرافیایی و مستحکم بودن بنای دژ، تا قرن دوازدهم از آن استفاده میشده و به همین دلیل در بین افراد زیادی معروف شده است. تا به امروز بخش های مختلفی از قلعه همانن تنور، بخاری، طاقچه های مختلف، اتاق های مختلف و… کشف شده اند. اگر مرمت هایی بر روی قلعه اولتان انجام شود قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری مهم را خواهد داشت ولی در حال حاضر تنها عده خاصی تمایل به بازدید از آن را دارند. اگر شما نیز دوست داشتید بقایای این دژ مستحکم را در پرس آباد اردبیل ببیندی می توانید در سفر خود به این منطقه از آن بازدید نمایید.

آدرس قلعه اولتان: اردبیل، 3 کیلومتری پارس آباد، 500 متری روستای اولتان

قلعه اولتانرودخانه ارس

ازدیگر مناطقی که در پارس آباد واقع شده و افراد می توانند برای تماشای آن اقدام نمایند، ساحل رودخانه ارس می باشد که مناظر زیبایی را خلق کرده است. مسیر زیبای رودخانه ارس دارای چندین جزیره بوده که پرندگان مهاجر زیادی را به سمت خود جذب می نماید. درواقع در طول رودخانه و اطراف مسیر آن می توانید هم در فصل مهاجرت و هم در اواقت دیگر پرندگان مهاجر و بومی متعددی را تماشا نمایید. قلعه اولتان و تپه نادری که پیش تر به معرفی آن ها پرداختیم در مسیر رود ارس قرار گرفته اند و شما می توانید با مراجعه به این رودخانه از آن ها نیز دیدن نمایید.

این رود اثری قدیمی و مهم در کشور ایران به حساب می آید و به همین دلیل مسولین باید در حفظ آن کوشا باشند و مردم نیز با مراجعه به آن آسیبی به پوشش گیاهی و جانوری رودخانه وارد نسازند و رود را پاکیزه نگه دارند. اگر به اردبیل و شهر پارس آباد سفر کردید نباید تماشای این رودخانه را از دست بدهید چرا که می تواند یک تجربه به یاد ماندنی برای شما باشد. لازم به ذکر است رود ارس از کوه های بینگول ترکیه سرچشمه گرفته و در نهایت وارد رود کورا می شود.

طول رودخانه ارس: 1072 کیلومتر معادل 666 مایل

رودخانه ارسبرج سنگی قارلوجا

یکی دیگر از دیدنی های موجود که در جوار رودخانه ارس می باشد، برج سنگی قارلوجا است و در روستایی با همین نام قرار دارد. اگر تمایل داشتید از این سازه تاریخی که قدمت آن به قرن 7 و 8 هجری قمری می رسد دیدن نمایید، بهتر است مسیر رود ارس را در پیش بگیرید تا به روستای قارلوجا برسید. در دوران صفویه یک سری بازسازی و مرمت بر روی این برج انجام شد تا از خرابی نجات یابد. معماری برج به شکل هشت ضلعی بوده و هر یک از این اضلاع 1.75 متر طول دارد.

یک سردابه در زیر این برج قرار دارد که احتمال می رود محل دفن یکی از ثروتمندان از ایلخانان مغول باشد. در حال حاضر از ارتفاع این برج تنها 5 متر باقی مانده است. لازم به ذکر است که این جاذبه تاریخی در سال 1347 به ثبت ملی رسید و شما می توانید در حال حاضر برای تماشای آن اقدام نمایید. یکی از مواردی که باید به ان دقت کنید این است که این جاذبه تاریخی شاید در کنار رود ارس باشد ولی بازدید از آن کمی دشوار خواهد بود چرا که فاصله آن با دیگر جاذبه های پارس آباد زیاد می باشد.

تالاب تپراق کندی

یکی دیگر از مناطق دیدنی پارس آباد که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، تالاب تپراق کندی می باشد. این تالاب یکی از زیبا ترین و بهترین تالاب های طبیعت پارس آباد می باشد که با کشور آذربایجان 25 کیلومتر فاصله دارد. تنوع گونه های گیاهی و جانوری در این ناحیه بالا بوده و پرندگان مهاجر زیادی به این تالاب برای مهاجرت می روند. مساحت تالاب تپراق کندی 15 هکتار و عمق آن به 8 متر می رسد. اکثر آب این تالاب به واسطه رودخانه ارس تامین می شود و باید به این متذکر شد که این جاذبه یک تالاب نیمه طبیعی بوده و انسان نیز در بخشی از آن دخالت داشته است.

از جمله گونه های جانوری که در این منطقه یافت می شوند می توان به پرندگانی هم چون اردک سرسبز، اردک ارده ای، کفچه نوک، طاووسک، باکلان بزرگ، چنگر، خوتکا و… اشاره نمود. در آخرین گزارشی که از تعداد گونه های پرنده در این تالاب ارائه شده، تعداد 10 گونه می باشد. لازم به ذکر است در سال 1388 به عنوان منطقه نمونه گردشگری به وسیله هئت دولت تصویب شد.

آدرس تالاب تپراق کندی: اردبیل، پارس اباد، 900 متری روستای تپراق کندی

تالاب تپراق کندی