جاهای دیدنی رضوانشهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

رضوانشهر یکی از شهرهای زیبا به همراه طبیعت رویایی در استان گیلان می باشد. رضوانشهر جاذبه های دیدنی متعددی را در دل طبیعت خود جای داده و شامل دیدنی های طبیعی و تاریخی می شود و همچنین شامل دو بخش جلگه ای و کوهستانی می باشد. این شهر زیبا در بخش شمال غربی استان گیلان درست میان سواحل دریای خزر و رشته کوه های زیبای تالش قرار دارد. رضوانشهر از شمال به دریای بی کران خزر، از شرق به بندر انزلی، از غرب به خلخال و از جنوب به شهرهای صومعه سرا و ماسال محدود می شود. جاهای دیدنی رضوانشهر نیز همانند دیگر شهرهایی شمالی کشور بسیار زیبا و دیدنی هستند و باعث شده اند از دیرباز تا کنون مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. رضوانشهر دارای نوار ساحلی به طول 30 کیلومتر می باشد که دارای امتیازاتی از جمله بندر، گمرک و بهره برداری از منابع دریایی و جاذبه های گردشگری می باشد. دیدنی های رضوانشهر در میان طبیعت بکر و سرسبز آن قرار گرفته و بسیاری از گردشگران هستند که در تمام طول سال برای بازدید و گردش به سمت آن ها روانه می شوند. در این مقاله قصد داریم با تمام جاهای دیدنی رضوانشهر آشنا شویم و ببینیم که چگونه به این منطقه زیبای امروزی درآمده است.

تاریخچه رضوانشهر

رضوانشهر یکی از شهرهای سرسبز استان گیلان می باشد و اهالی این شهر به زبان های گیلکی و تالشی صحبت می کنند. همچنین مساحت این شهر به 714 کیلومتر مربع می رسد. رضوانشهر را در زبان تالشی با نام رزوند یا رزوندی می نامیدند که در اثر گذشت زمان به نام های رضوان ده و رضوانشهر تغییر یافت. رضوانشهر به عنوان یکی از شهرهای جدید ساخته شده در استان گیلان به شمار می رود و تاریخ تاسیس آن کمتر از 80 سال می باشد. شهر رضوانشهر تا سال 1300 هجری شمسی رونق خاصی نداشت و به آن بی توجهی می شد. اما با فرا رسیدن دوران اتقلاب جنگل، جاده ای با نام شاه عباسی را بازسازی نمودند که مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال 1315 جاده بندر انزلی – آستارا نیز ساخته شد و باعث قطع نمودن جاده شاه عباسی شد. در اثر این عمل، چهارراهی تشکیل شد، محلی را پدید آرود که مسافران در آن توقف داشتند و بار و بنه را جا به جا می کردند. این محل تا به امروز هم با نام چهارراه معروف است. در آن زمان چهارشنبه بازار روستای بیگ زاده که در فاصله 3 کیلومتری از شمال تالشدولاب برگزار می شد، به این محل انتقال یافت که در اثر این جا به جایی، این منطقه گسترش یافت و به شکل شهر امروزی درآمد. براساس آخرین سرشماری که در سال 1395 از رضوانشهر به دست آمد، جمعیت آن معادل 19 هزار و 519 نفر می رسید. در ادامه با جاهای دیدنی رضوانشهر آشنا می شویم.

جاهای دیدنی رضوانشهر

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم که با نام پارک جنگلی دکتر درستکار نیز شناخته می شود، در فاصله 14 کیلومتری رضوانشهر و در شهر تالش واقع شده و جزء جاهای دیدنی رضوانشهر محسوب می شود. این پارک جنگلی که در ضلع غربی جاده انزلی – آستارا قرار گرفته، با نام یکی از پایه گذاران جنگل شناسی در کشور که دکتر درستکار نام داشت نیز خوانده می شود. پارک جنگلی گیسوم دارای امکانات تفریحی و رفاهی متعددی همچون تاب، سرسه، باربیکیو، تعدادی سکو برای نشستن و استراحت کردن، آلاچیق و سرویس بهداشتی می باشد. جاده ای از این پارک تا دریای خزر کشیده شده که دارای دالان سرسبز و درختان انبوه و بلند قامت می باشد و طول آن به حدود 14 کیلومتر می رسد. این جاده زیبا باعث شده جنگل به دریا منتهی شود و آن را در زمره معدود مناطق شمالی قرار دهد که دریا و جنگل در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار گرفته اند. پوشش گیاهی و جاوری پارک جنگلی گیسوم بسیار جذاب بوده و شما می توانید با قدم زدن در میان درختان سرسبز و سر به فلک کشیده آن، خود را غرق در آرامش و هوای پاک و سالم کنید. گونه های جانوری که در پارک جنگلی گیسوم دیده می شود شامل گرگ، بز کوهی، خرس قهوه ای، پلنگ و… می باشد که باید در حین گردش و تفریح در این پارک جنگای که از جاذبه های گردشگری رضوانشهر به شمار می رود مراقب باشید.

پارک جنگلی گیسوم کجاست

پارک جنگلی گیسوم از دیدنی های رضوانشهر به شمار می رود و در محور رشت به آستارا واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه زیبا و چشم نواز ابتدا باید خود را به مسیر رشت – آستارا برسانید. هنگامی که در این مسیر قرار گرفتید می توانید پس از طی حدود 23 کیلومتر مسافت و بعد از تونل به پارک جنگلی گیسوم خواهید رسید.

آدرس پارک جنگلی گیسوم: استان گیلان، 18 کیلومتری جاده تالش – انزلی

بقعه سیده بانو

بقعه سیده بانو که از اماکن مذهبی و تاریخی رضوانشهر محسوب می شود در دارسرای این شهر واقع شده است. طبق روایات این گونه شنیده شده است که سیده بانو، مادر پیر شرفشاه بوده و بقعه ایشان در این شهر به یکی از مناطق دیدنی رضوانشهر تبدیل گردیده است. بنای این آرامگاه دارای طول و عرض 8 × 7 متر می باشد. در فضای داخلی بقعه سیده بانو تنها ضریح چوبی و مشبکی دیده می شود که ابعاد آن به 5 متر و ارتفاع آن نیز به بیش از 2 متر می رسد. برروی ضریح چوبی کتیبه ای به چشم می خورد که نوشته با این عنوان روی آن وجود دارد: بتاریخ شهررمضان المبارک سنه ۱۲۴۳ سیده بانو نسب امام المهام موسی الکاظم علیه السلام. در فضای بیرونی آرامگاه ایوانی به عرض 2 متر وجود دارد. همچنین روی بنای بقعه، گنبدی طلایی رنگ و کوچک دیده می شود.

آدرس بقعه سیده بانو: استان گیلان، شهر رضوانشهر، دارسرای رضوانشهر

بقعه سیده بانو

آبشار ویسادار یکی از بهترین جاهای دیدنی رضوانشهر

یکی از زیباترین و چشم نوازترین آبشارهایی که در کشور ما وجود دارد، آبشار ویسادار می باشد که به عنوان سومین آبشار بلند استان گیلان و یکی از مکان های دیدنی رضوانشهر شناخته می شود. ارتفاع این آبشار به 15 متر می رسد که برای رسیدن با آن باید از داخل شهر پره سر و سه راه احمد اقدام نمایید. مسیری که برای دسترسی به آبشار ویسادار طی می کنید، بسیار تماشایی و دیدنی می باشد. یکی از زیباترین بخش های آبشار ویسادار پلی سنگی است که روی آن قرار داشته و هنگامی که از روی آن عبور می کنید تصویر بسیار چشم نواز و فوق العاده زیبا را می توانید مشاهده کنید. دیواره هایی که در اطراف این آبشار وجود دارد شکل منحصر به فردی برای آن ایجاد کرده است. این آبشار از روی تخته سنگ هایی بلند به سمت پایین جریان پیدا می کنند. حوضچه ای زیبا در پایین آبشار فضایی نیم دایره ای شکل پدید آورده که گردشگران می توانند در آن آب تنی کنند. هنگامی که در اطراف آبشار قرار دارید، هوای بسیار تازه و مطبوعی را احساس می کنید که شما را سرشار از آرامش و تازگی می کند. ویسادار که از مکان های دیدنی رضوانشهر شناخته می شود، به معنای سایه درخت بید می باشد و در مسیر رودخانه لمیر نزدیکی های روستای اوویار قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به آبشار ویسادار

اگر در شهر رشت قرار دارید و می خواهید به بازدید از آبشار ویسادار بروید، باید در مسیر شمال غربی و جاده رشت – آستارا به سمت صومعه سرا حرکت کنید. هنگامی که در مسیر جاده اصلی در حال حرکت هستید، وارد خیابان طالقانی شوید. از خیابان طالقانی که در حال حرکت هستید تا رسیدن به آبشار ویسادار 14 کیلومتر مسیر پیش رو دارید.

آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، رضوانشهر، 16 کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار

پل تاریخی شفارود

یکی از قدیمی ترین دیدنی های رضوانشهر پل تاریخی شفارود می باشد از دوران قاجار به یادگار مانده است. سبک معماری پل تاریخی شفارود به گونه ایست که در کمتر پلی می توان آن را مشاهده کرد. معماری این پل تاریخی بدین شکل است که پایه های آن در دو طرف پل به صورت مخروطی بوده و دو گنبد با آجرهای افقی ساخته شده است. برای ساخت این پل از مصالحی همچون آجر و ساروج استفاده شده است. ضخامت طاق اصلی در بالا و پایین پل به 1 متر نیز می رسد. پل شفارود به دلیل آسیب هایی که به آن وارد آمده بود، مورد بازسازی قرار گرفت و کار بازسازی آن در سال 1386 پایان پذیرفت.

آدرس پل تاریخی شفارود: استان گیلان، رضوارنشهر، منطقه پونل

پل تاریخی شفارود

مسجد اسپیه مزگت

یکی از متحیر کننده ترین جاهای دیدنی رضوانشهر متعلق به مسجد اسپیه مزگت می باشد که از بناهای تاریخی شهر رضوانشهر در استان گیلان محسوب می شود. مسجد اسپیه مزگت را با نام مسجد سفید نیز می شناسند. درواقع این مسجد تاریخی یکی از باقی مانده های آثار تاریخی از یک آتشکده زرتشتی می باشد که از دوران پیش از اسلام به جا مانده است. اطاق چهارگوشی در داخل این مسجد دیده می شود که از آن در زمان های گذشته به عنوان محل نگهداری آتش مقدس استفاده می کردند. همچنین مردم نیز برای عبادت به این محل می رفتند و در دهلیز کناری آن می ایستادند و به عبادت می پرداختند. این محل بعد از اسلام به مسجدی بدون محراب تبدیل گردید. جالب است بدانید که در زبان تالشی اسپیه به معنای سفید بوده و در زبان اوستا نیز مزگت را مسجد می نامیدند. برخی نیز بر این اعتقادند که قدمت مسجد اسپیه مزگت به زمان ساسانیان و دوران پس از اسلام بازمی گردد. این بنای تاریخی سالیان طولانی بود که در زیر درختان بلند قامت و انبوهی پنهان مانده بود و پس از آن که درختان را قطع نمودند، این مسجد دیده شد و به عنوان نخستین مسجد استان گیلان شناخته شد. مسجد تاریخی اسپیه مزگت در بخش شمالی آبادی دنیاچال واقع شده است.

آدرس مسجد اسپیه مزگت: استان گیلان، ۲۲ کیلومتری جنوب شهر تالش، رضوانشهر

روستای بهشتی ارده از زیباترین دیدنی های رضوانشهر

روستای بهشتی ارده همانطور که ازنامش پیداست، یکی از زیباترین دیدنی های رضوانشهر به شمار می رود. این روستا به عنوان یکی از مرتفع ترین روستایی که در استان گیلان و در بخش رضوانشهر قرار دارد شناخته می شود. این روستا به واسطه کوه های دنباله دار تالش در نوار شمال غربی دریای خزر، منظره فوق العاده زیبایی را پدید آورده اند. اگر برای عکاسی به دنبال لوکیشنی رویایی و زیبا هستید، روستای بهشتی ارده می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. روستای ارده دارای آب و هوایی ییلاقی بوده و بسیار دلچسب می باشد. حتی یکی از بهترین روستاهایی است که می توانید در هوای تازه و بهشتی آن اقامت داشته باشید. گردشگرانی که به رضوانشهر سفر می کنند و قصد گردش در جاهای دیدنی رضوانشهر را دارند، محال است به سادگی از گردش در این روستا دست بکشند و حتما به این روستای زیبا سری خواهند زد و گردشی حسابی در آن را تجربه خواهند کرد. اگر قصد سفر و گردش به این روستای بهشتی را دارید، بهترین فصل سفر می تواند فصل بهار و تابستان باشد.

روستای بهشتی ارده کجاست

برای آنکه به روستای بهشتی ارده دسترسی چیدا کنید ابتدا باید به سمت تالش و آستارا حرکت کنید. در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید تا پل بزرگ پونل را در مقابل خود مشاهده کنید. هنگامی که به پل پونل رسیدید، مسیر سمت چپ خود را انتخاب نمایید. پل کوچک را که پشت سر گذاشتید به سمت راست حرکت کنید. همینطور به مسیر خود ادامه دهید و در جاده پونل – خلخال به دو راهی آسفالته برسید. هنگامی که به دو راهی رسیدید، تابلوی روستای ارده را خواهید دید که شما را به سمت این روستای بهشتی و زیبا هدایت خواهد کرد.

روستای بهشتی ارده

پل آجری پونل

پل آجری پونل یکی دیگر از پل های تاریخی رضوانشهر می باشد که از زمان صفویه در این شهر باقی مانده است. این پل تاریخی که از جاذبه های دیدنی رضوانشهر به شمار می رود در دوران حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است. پل آجری پونل دارای طول 30 متر، عرض 2.5 متر، یک دهانه بزرگ با عرض 30 متر به همراه طاق جناقی و یک جان پناه با ارتفاع 40 سانتی متر می باشد. کیفیت ساخت این پل بسیار بالا بوده و از همین رو تا به امروز استوار باقی مانده است و یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی شهر رضوانشهر به شمار می رود. کف گذرگاه این پل تاریخی به صورت کامل سنگ فرش شده و در زمان حکومت قاجار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

آدرس پل آجری پونل: استان گیلان، رضوانشهر، جاده رضوانشهر به تالش

گورستان پرن پرن وسکه

گورستان پرن پرن وسکه از دیگر جاذبه های تاریخی در رضوانشهر می باشد که جزء جاذبه های گردشگری رضوانشهر نیز به شمار می رود. هنگامی که در مسیر رسیدن به روستای بهشتی ارده هستید این گورستان تاریخی نیز در مسیر شما قرار دارد که می توانید از آن نیز دیدن کنید. گورستان پرن پرن وسکه دارای قدمتی بسیار طولانی بوده اما نمی توان تاریخ دقیق آن را دانست. اما برخی قدمت آن را بالغ بر 500 سال می دانند. با توجه به این که سنگ قبرهای موجود در این گورستان در هیچ کجای دیگر قابل مشاهده نیستند، بسیار با ارزش شمرده می شوند و بسیاری از آن ها را در کتابخانه شناسه سنگ قبرهای ایران به ثبت رسیده اند. بسیاری از گردشگرانی که به تاریخ علاقه دارند، در سفر خود به رضوانشهر به بازدید از گورستان پرن پرن وسکه می روند. همچنین این گورستان تاریخی در تاریخ 27 بهمن سال 1382 با شماره 10957 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس گورستان پرن پرن وسکه: استان گیلان، رضوانشهر، منطقه پره سر

گورستان پرن پرن وسکه

قلعه امیر ساسان

قلعه امیر ساسان از دیگر بقایای تاریخی شهر رضوانشهر می باشد و قلعه ی نیمه مخروبه ای است که از دیدنی های رضوانشهر به شمار می آید. در زمان های قدیم حاکمان تالش از این قلعه به عنوان اقامتگاه ییلاقی استفاده می کردند. قلعه امیر ساسان در حوالی روستای ارده و منطقه بیاچال واقع شده است. اما متاسفانه تا به امروز قلعه شکل اصلی خود را از دست داده و خرابه هایی از آن به جا مانده است. از آنجایی که این قلعه در منطقه ای ییلاقی قرار گرفته، اهالی روستاهای اطراف برای گذراندن تابستان به این منطقه یییلاقی روانه می شوند و این قلعه در کنار دیگر جاهای دیدنی رضوانشهر جا خوش کرده است. پس امروزه هم اگر گردشگران به این شهر زیبا سفر کنند و قصد گردش در جاذبه های دیدنی رضوانشهر را داشته باشند می توانند این قلعه تاریخی را هم مشاهده کنند.

آدرس قلعه امیر ساسان: استان گیلان، شهر رضوانشهر، روستای ارده

بهترین رستوران های رضوانشهر

اگر به شهر زیبا و خوش آب و هوای رضوانشهر سفر کردید و پس از گردش در میان دیدنی های رضوانشهر قطعا می خواهید غذای خوشمزه و لذیذی را میل کنید تا خستگی گشت و گذار در طبیعت را از تنتان بیرون بیاورد. رضوانشهر نیز همانند دیگر شهرهای شمالی کشور و به عنوان یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان رستوران های خوب و با کیفیتی را در خود جای داده است که می توانید خوردن غذایی دلچسب را در آن ها تجربه کنید. همچنین گیلان نیز به عنوان یکی از معروف ترین استان های شمالی غذاهای بسیار خوشمزه و محلی را دارد. در ادامه با برخی از بهترین رستوران های رضوانشهر آشنا خواهیم شد.

بهترین رستوران های رضوانشهر

کافه سنتی چهار فصل

کافه سنتی چهار فصل یکی از بهترین رستوران های رضوانشهر شناخته شده است و غذاهای محلی بسیار خوش طعم و لذیذی را در اختیار مشتریان قرار می دهد. غذاهایی که در این رستوران سرو می شوند با گوشت تازه که کشتار خودشان می باشد درست می شوند و همچنین کیفیت غذای بسیار خوبی دارد. از دیگر ویژگی های خوب رستوران کافه سنتی چهار فصل می توان به چشم انداز زیبای آن اشاره کرد و می توان هنگام صرف غذا از منظره زیبای اطراف لذت برد. این رستوران در مسیر پونل خلخال واقع شده است.

رستوران یاس گیسوم

ربرستوران یاس گیسوم نیز از دیگر رستوران های خوب رضوانشهر به شمار می رود و غذاهای خوش طعم و محلی در آن سرو می شود. این رستوران دکوراسیون ساده ای داشته و چشم انداز آن به سمت جاده بوده که بسیار زیبا و تماشایی است. رستوران یاس گیسوم جزء رستوران های کم ازدحام محسوب می شود.

بهترین زمان سفر به رضوانشهر

اگر می خواهید به رضوانشهر که از شهرهای شمالی کشور می باشد سفر کنید، بهترین زمان سفر به آن فصل بهار و اوایل فصل پاییز می باشد. چرا که در این دو فصل طبیعت زیبای رضوانشهر در بهترین و زیباترین حالت خود قرار دارد و شما می توانید در آب و هوایی تازه و مطبوع در میان جاهای دیدنی رضوانشهر گشت و گذار داشته باشید. این شهر در تابستان ها دارای آب و هوایی شرجی بوده و ممکن است که برخی از گردشگران، گردش در هوای شری را دوست نداشته باشند. در فصل زمستان نیز هوا رو به سرما رفته و گردش در طبیعت برای برخی افراد کمی دشوار می شود.بنابراین اگر قصد سفر به رضوانشهر و گردش در طبیعت آن را دارید، بهترین فصل می تواند فصل بهار و پاییز باشد.

رضوانشهر کجاست و مسیر دسترسی به آن

رضوانشهر شهری زیبا با جاذبه های دیدنی در شمال کشور و یکی از شهرهای استان گیلان می باشد. پیشنهاد می شود، حتی برای یک بار هم به این شهر خوش آب و سفر کنید و در میان جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی آن گشت و گذاری داشته باشید. پس اگر از تهران قصد سفر به رضوانشهر را دارید ابتدا باید از جاده کرج خود را به اتوبان قزوین – رشت برسانید. پس از آن که به رشت رسیدید، از طریق اتوبان رشت – آستارا خود را به اتوبان رضوانشهر – دارسرا برسانید. پس از آن به میدان قدیر خواهید رسید که باید خیابان سردار جنگل را پیش بگیرید سپس خیابان سمت راست که خیابان آذرخش نام دارد، وارد آن شوید. آذرخش را تا انتها پیش بروید تا به اتوبان انزلی – رضوانشهر برسید. ادامه این مسیر شما را به سمت رضوانشهر هدایت می کند.

جاهای دیدنی رضوانشهر

اقامت و اجاره ویلا در رضوانشهر

رضوانشهر که یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای استان گیلان به شمار می رود، جاذبه های دیدنی و گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. در تمام طول سال گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به سمت این شهر زیبا می روند. بنابراین اگر قصد اقامت و اجاره ویلا در رضوانشهر را دارید، می توانید با مراجعه به وبسایت لوکس ویلا از اقامتگاه های مناسب که از اقتصادی تا لوکس وجود دارند بر طبق سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را اجاره کنید.

ویدئو مناطق دیدنی رضوانشهر

[vc_column_text text_larger=”no”]