جاذبه‌های مذهبی شیراز کدام‌اند؟

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شیراز، پایتخت شعر و ادب ایران و مرکز استان فارس یکی از پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری ایران است. هر سال در زمان پیش فروش بلیط قطار تعداد زیادی از مردم مشهد برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری مختلف بلیط قطار مشهد شیراز را به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند. اگر جز افرادی هستید که قصد سفر به شیراز را دارید و به بازدید از مکان‌های مذهبی علاقه‌مندید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب قصد داریم به معرفی جاذبه‌های گردشگری مذهبی شهر شیراز بپردازیم.

شیراز

معرفی ۷ مورد از جاذبه‌های مذهبی مهم شهر شیراز

در شهر زیبای شیراز تعداد زیادی جاذبه گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعی و تفریحی وجود دارد. هر یک از افرادی که در زمان پیش فروش قطار مشهد و شیراز برای خرید بلیط قطار مشهد شیراز برنامه‌ریزی می‌کنند، باید قبل از سفر جاذبه‌های گردشگری این شهر را بر اساس علاقه‌مندی‌های خود اولویت‌بندی کنند تا هنگامی که وارد شیراز شدند و در یکی از هتل‌های آن مستقر شدند، بازدیدهای خود را شروع کند. افراد علاقه‌مند به مکان‌های مذهبی در زمان سفر به شیراز می‌توانند از جاذبه‌های مذهبی زیر بازدید داشته باشند:

آرامگاه شاهچراغ شیراز

یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی شیراز مسجد و آرامگاه شاهچراغ واقع در جنب میدان احمدی این شهر است.‌ این زیارتگاه بنای حرم احمد بن موسی کاظم‌، برادر امام رضا علیه‌السلام است و قدمت ساخت آن به دوران یکی از سلاطین آل‌بویه به‌نام عضدالدوله دیلمی برمی‌گردد. وزیر اتابک یعنی امیر مقرب‌الدین مسعود بدرالدین در سال ۶۴۰ هجری شمسی دستور ساخت بقعه و گنبد برای این حرم را صادر کرد. گنبد شاهچراغ با کاشی‌کاری‌های زیبای اسلیمی، معرق‌کاری، مقرنس‌کاری و آیات قرآن نوشته‌شده با خط ثلث تزیین شده است. برای زیباسازی داخل بنای حرم شاهچراغ نیز از هنرهایی مانند حجاری، گچ‌بری، تزیینات چوب، کاشی‌کاری و آینه‌کاری استفاده کرده‌اند.

مسجد جامع عقیق شیراز

مسجد جامع عقیق واقع در بلوار سیبویه، خیابان حضرتی شیراز یکی از قدیمی‌ترین مساجد این شهر است و قدمت آن به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. این مسجد ابتدا یک عبادتگاه مخصوص به زرتشیان بود که در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ متر به دستور دومین فرمانروای صفاریان عمرولیث صفاری به مسجد تبدیل شد. در این مسجد ۴ ایوانی ۶ درب ورودی و خروجی وجود دارد. نوشته روی کتیبه موجود در بالای دروازه امام یا درب ورودی ضلع شمالی هنر خطاطی علی جوهری است. مسجد عقیق در ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

یکی دیگر از جاذبه‌های مذهبی زیبا و دیدنی شیراز مسجد نصیرالملک است که در نزدیکی آرامگاه شاهچراغ در محله گود عربان، جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند و انتهای کوچه نصیرالملک قرار دارد. این مسجد در دوران قاجار و به دستور یکی از بزرگان حکومت قاجار میرزا حسن‌علی معروف به نصیرالملک در زمینی به مساحت ۲۹۸۰ مترمربع ساخته شده است‌. استفاده از شیشه‌های رنگی باعث ایجاد نورهای رنگی در فضای مسجد می‌شود؛ به همین دلیل آن را با نام مسجد صورتی هم می‌شناسند. این مسجد در ۳۰ خرداد سال ۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مشهدی‌ها وقتی پس از آغاز پیش فروش بلیط قطار، بلیط قطار مشهد شیراز را خریداری می‌کنند، در برنامه‌ریزی‌های سفر خود باید بازدید از مسجد نصیرالملک را نیز بگنجانند.

امامزاده علی بن حمزه شیراز

امامزاده علی بن حمزه واقع در جنوب دروازه‌قرآن و در نزدیکی دروازه اصفهان، خیابان حافظ شیراز در کنار پل قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های مذهبی این شهر به شمار می‌رود. علی بن حمزه یکی از نوادگان امام موسی کاظم علیه‌السلام است و قدمت ساخت مقبره آن به دوران دیلمیان برمی‌گردد. آینه‌کاری و گذاشتن ضریح در زمان بازسازی این امامزاده و در دوران تیموریان انجام شده است. از دیدنی‌های این زیارتگاه می‌توان به سنگ سرخ ۳ متری با متن حکاکی‌شده از ابراهیم سلطان پسر شاهرخ تیموری، درب‌ها و پنجره‌ها تزیین‌شده با گره چینی و منبت‌کاری و حوض کوچک وسط حیاط اشاره کرد. این مکان زیارتی در ۲۰ فروردین سال ۱۳۴۵ در فهرست ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

آرامگاه شیخ روزبهان واقع در خیابان لطفعلی‌خان زند و محله درب شیخ شیراز یکی دیگر از جاذبه‌های مذهبی این شهر است‌. قدمت این آرامگاه به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. شیخ ابو حمد روزبهان بن ابی نصر از عرفای قرن ۶ هجری و متولد شهر فسا بود‌. در کنار آرامگاه این عارف بزرگ ۵ قبر دیگر وجود دارد که متعلق به نوادگان او است. این مکان در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

کمال‌الدین ابوالعطا معروف به خواجوی کرمانی یکی از شاعران و نویسندگان معروف اهل کرمان بود که در سال ۷۵۲ هجری قمری در شیراز از دنیا رفت. آرامگاه او در دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز اصفهان و تنگ الله‌اکبر قرار دارد و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی این شهر محسوب می‌شود و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. آرامگاه خواجوی کرمانی در یک محوطه بدون سقف ساخته شده و سنگ قبر آن برآمده است. روی سنگ کتیبه‌ای قرار گرفته که آیاتی از سوره الرحمن با خط ثلث روی آن نوشته‌اند.

شیراز

مسجد مشیرالملک شیراز

مسجد مشیرالملک واقع در محله سنگ سیاه یا محله ارامنه یکی از قدیمی‌ترین محله‌ها و خیابان قاآنی شیراز یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی این شهر است. قدمت این مسجد به دوران قاجار برمی‌گردد. دستور ساخت مسجد مشیرالملک را حاج میرزا ابوالحسن‌خان مشیرالملک صادر کرد. ساخت مسجد به مدت ۱۰ سال به طول انجامید و معماری آن به مسجد وکیل شباهت زیادی دارد. این بنای تاریخی در ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فلای تودی معتبرترین سایت برای خرید آنلاین بلیط قطار مشهد شیراز

در این مطلب به معرفی ۷ مورد از جاذبه‌های گردشگری مذهبی معروف شیراز پرداختیم. مشهدی‌های علاقه‌مند به بازدید از این مکان‌های تاریخی می‌توانند بعد از آگاهی از زمان شروع پیش فروش قطار، بلیط قطار مشهد به شیراز را از بهترین و معتبرترین سایت گردشگری ایران یعنی سایت فلای تودی به‌صورت آنلاین خریداری کنند. در این سایت هم‌زمان می‌توان برای رزرو آنلاین یکی از هتل‌های شیراز نیز اقدام کرد. تیم پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی همواره آماده پاسخگویی به سوالات کاربران هستند تا در مراحل خرید بلیط قطار و رزرو هتل به آن‌ها کمک کنند.

مطالب مشابه