تپه های مریخی و روستای پاده

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

"<yoastmark

تپه های مریخی و روستای پاده

تپه های مریخی در حدفاصل ایوانکی و گرمسار قرار دارند. طبیعت این منطقه، آرام و بکر و با شکوه است و خیلی راحت می توانید خودتان را در زیبایی ساده اش  گم کنید. هنگامی که پا به محل این تپه ها می گذارید و آرام آرام شروع به صعود از آنها می کنید و به منظره ی خیره کننده ای که رنگ های سرخ و زرد و افق های باز ِ دور دست خلق کرده اند نگاه می کنید، آن وقت است که می فهمید نام ” تپه های مریخی ” واقعا مناسب آنهاست.

سفر به روستای پاده و تپه های مریخی ، سفری به دل طبیعت و تاریخ مناطق نیمه بیابانی ایران است. این سفر می تواند دو شکل خاص و نسبتا جدای از هم در اکوتوریسم یا بوم گردی را شامل شود. تپه های مریخی در کنار تونل ها و تپه های نمکی با لایه های زیبای رنگی شان، مقصدی مناسب برای اجرای برنامه های ژئوتوریسم است و روستای پاده نیز می تواند محلی مناسب برای برگزاری تورهای گردشگری روستایی محسوب شود. با لوکس ویلا همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی

استان سمنان ، ۴ کیلومتری شرق شهرستان آرادان ، در ارتفاع ۸۴۰ متری از سطح دریا.

مدت سفر زمینی ( از تهران و بازگشت به تهران)

برای سفر به تپه های مریخی و روستای پاده یک روز زمان کافی است. حدود ۳ ساعت رانندگی در پیش دارید. کوهپیمایی در تپه های مریخی نیز حدود ۴ ساعت زمان نیاز دارد.

بهترین زمان برای سفر به روستای پاده و تپه های مریخی

نیمه اول بهار، پاییز و زمستان

 

درجه سختی

چنانچه برنامه سفرتان علاوه بر بازدید از روستای تاریخی پاده شامل کوهپیمایی در تپه ها نیز باشد درجه سختی سفرتان متوسط و ۶ از ۱۰ خواهد بود.

تجهیزات مورد نیاز

کفش کوهپیمایی، آب آشامیدنی، کاپشن باد گیر و لباس گرم، دو وعده غذای سبک، کرم ضد آفتاب ، عینک آفتابی و هدلامپ.

خطر گم شدن

اگر قصد سفر به معادن متروکه را دارید ممکن است کمی سردرگم شوید. در صورت همراه داشتن جی پی اس و یا راهنما خطر گم شدن وجود ندارد.

چطور به روستای پاده برسیم

از تهران وارد اتوبان خاوران شده و با عبور از پاکدشت مسیر خود را به سمت ایوانکی و گرمسار ادامه دهید. با عبور از گرمسار و با طی مسیری در حدود ۲۰ کیلومتر به آرادان می رسید؛ تقریبا یک کیلومتر بعد از خروجی آرادان، یک خروجی سمت راستتان قرار دارد که به علی آباد پایین می رود. وارد خروجی شده و مسیر را ادامه دهید تا به روستای پاده برسید.

مسیر دسترسی به تپه های مریخی

"<yoastmark

تپه های مریخی و گنبدها و تونل های نمکی در منطقه ی نسبت بزرگی پراکنده شده اند. در حوالی گرمسار حدود ۲۷ معدن نمک وجود دارد؛ اما این جاذبه ها به طور خاص در حدود ۱۵ کیلومتری غرب گرمسار و ۹۰ کیلومتری تهران (در جاده ایوانکی – گرمسار) قرار دارند. با عبور از ایوانکی تعدادی از این تپه ها و مناظرشان را پیش رویتان خواهید دید. ۵۰۰ متر قبل از خروجی آزادره قم-گرمسار یک خروجی در سمت راستتان قرار دارد که برای رفتن به معدن بی نظیر کوهدشت کهن می بایست وارد آن شوید.

برای بازدید از معادن متروکه، با عبور از تابلوی گرمسار ۱۵ کیلومتر، تابلوی راهنما به سوی معادن مروارید و قائم را می بینید. ۲ و نیم کیلومتر بعد از ورودی و با عبور از ساختمان نگهبانی، مسیر چند راهه می شود که می بایست مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به معادن حیرت انگیز و سنگ های سفید، طلایی و قرمز رنگ برسید.

جاذبه های طبیعی سمنان

تنوع و گوناگونی جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری استان سمنان بسیار جالب توجه است. در کنار جنگل های سرسبزی مانند جنگل ابر ، جنگل اولنگ و دشت شاد ؛ کویر خارتوران، پارک ملی کویر ، کوه اژدها و تپه های مریخی دامغان را دارد و علاوه بر اینها دارای جاذبه های تاریخی مانند مقبره بایزید بسطامی ، قصر بهرام ، کاروانسراها و قلعه های بسیارنیز هست.

روستای پاده نیز آثار تاریخی و معماری بسیار جالبی دارد که از آن ها می توان خانه های پنج در، آب انبارها و حمام های قدیمی و قلعه پاده را ( که تاریخ آن دست کم به دوران ساسانی باز می گردد ) نام برد.

نیاز به مجوز برای بازدید

برای بازدید از روستای پاده و تپه های مریخی نیازی به دریافت مجوز نیست اما برای بازدید از تونل های نمکی نیاز به دریافت مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی برای ورود به جاده های معدن نمک (با اتوبوس) دارید. بازدید از معدن فعال کوهدشت کهن نیز نیاز به انجام هماهنگی با مسئولین معدن دارد.

چنانچه قصد بازدید از تونل های نمکی و سنگ های زیبای قرمز، طلایی و سفید نمکی را دارید؛ در انتخاب مسیر با دقت عمل کنید و از راهنمایان محلی کمک بگیرید. طبیعت کویری برخلاف ظاهر سختی که دارد بسیار آسیب پذیر است. اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید. دقت داشته باشید که سنگ ها و گنبدهای نمکی بسیار تیز و برنده هستند، به هیچ عنوان تلاش نکنید که آن ها را بشکنید.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

راهنما سایت

آدرس

استان سمنان ، ۴ کیلومتری شرق شهرستان آرادان، روستای پاده، تپه های مریخی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه