تنگه دم اسب

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تنگه دم اسب از جمله جاذبه های طبیعی استان باصفای فارس می باشد. عموم مردم استان فارس را بیشتر با جاذبه های گردشگری تاریخی می شناسند. در حالی که این استان طبیعت بکر و زیبایی دارد که در آن جاذبه های فراوانی را می توان یافت. استان فارس، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است، به همین خاطر بد نیست که یکی از جاذبه های طبیعی کمتر شناخته شده آن را معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با تنگه دم اسب با لوکس ویلا همراه باشید.

تنگه دم اسب

تنگه دم اسب کجاست و مسیر دسترسی به آن

این تنگه و آبشار در فاصله پنجاه کیلومتری جنوب شیراز و در ناحیه شرقی روستای کره بس واقع شده است. این منطقه با نام کوهمره سرخی شناخته می شود. برای رسیدن به آن ابتدا باید از جنوب شیراز، حرکت را آغاز کرد. مسیری پر پیچ و خم در انتظار شما خواهد بود. مسیری که باید بپیمایید یک راه پاکوب و مشخص می باشد. بخش هایی از مسیر را باید به صورت کوهنوردی و بخش هایی دیگر را با قایق و پیاده روی باید طی کنید.

آدرس تنگه دم اسب شیراز: 50 کیلومتری جنوب شیراز، روستای کره بس، منطقه کوهمره سرخی

معرفی تنگه دم اسب

از جنوب شیراز که حرکت کنیم وارد جاده ای می شویم که با پوشش گیاهی زیبا و درختان بلوط، فضایی خیال انگیز را ایجاد کرده است. مسیری پر پیچ و خم از لا به لای سنگ ها و دریاچه ها و غیره به مسافت 50 کیلومتر باید طی شود تا به تنگه دم اسب رسید. این تنگه مانند نامش به دم اسب شباهت دارد. آب درون این پدیده طبیعی زیبا به رنگ سبز براق است. هوای این تنگه به حدی خوب و روح نواز است که هر گردشگری با حضور در این مکان، جان تازه ای می یابد.

برای رسیدن به این تنگه، باید مسیری دشوار را در میان راه های مالرو طی کرد. دشوار بودن مسیر دسترسی به این پدیده طبیعی یک خاصیت مهم دارد و آن این است که محیط آن را در حالت بکر و دست نخورده باقی نگه می دارد. بخشی از این مسیر یا باید از طریق شنا کردن و یا با استفاده از قایق پیموده شود. رفتن به این تنگه برای افراد علاقه مند به ماجراجویی و هیجان، تجربه ای لذت بخش و عالی خواهد بود. در امتداد مسیر تنگه به آبشار دم اسب می رسیم.

تاریخچه تنگه دم اسب

خود را در میان فضایی تصور کنید که زیبایی اش آنقدر زیاد است که نمی دانید به کدام سمت نگاه کنید. رنگ های طبیعت در اوج درخشش و سنگ ها به حدی خوش فرم هستند که انسان تصور می کند یک مجسمه ساز ماهر آن ها را تراشیده است. حدس می زنید چنین فضایی چگونه به وجود آمده است. شاید باورتان نشود ولی خشم طبیعت چنین منظره فوق العاده ای را ایجاد کرده است. در گذشته های بسیار دور، یک زلزله شدید مسیر رودخانه جاری در این منطقه را تغییر داد و باعث شد که این رودخانه در مسیری دیگر به طول 200 متر جاری شود.

در دوره ساسانیان این منطقه با نام “رم دیوان” شناخته می شد. رم دیوان نقطه اتصال کوره های شاپور خره، اردشیر خره و جنوب شیراز بوده است. این کوه در دوران اشکانیان پناهگاه قبایل چوپانی اشکانیان بوده است. در حال حاضر نیز این منطقه محل زندگی عشایر استان فارس می باشد که در فصول گرم سال به اینجا مراجعت می کنند. تاریخچه تنگه دم اسب مانند فضای طبیعی اش، سرشار حوادث گوناگون است.

تنگه دم اسب

تجهیزات و نکات ایمنی لازم برای بازدید و گردش

نخستین نکته مهم در رابطه با سفر به این منطقه طبیعی آن است که رسیدن به آن مستلزم مقداری کوهنوردی می باشد. پس حتما کفش مناسب و تجهیزات ویژه کوهنوردی را با خود به همراه داشته باشید. البته کوهنوردی در تنگه دم اسب، یک کوهنوردی سخت و دشوار نیست و هر کسی می تواند از پس آن بربیاید. زمانی که به تنگه رسیدید باید کفش های خود را از دربیاورید و از قدم زدن در آب خنک لذت ببرید. البته اگر کفش و یا دمپایی مناسب برای راه رفتن در رودخانه با خود به همراه داشته باشید هم بد نیست.

در این آب خنک حتی می توانید شنا هم کنید. خنکی مطبوع آب، باعث می شود از شنایتان بیشتر لذت ببرید. از مسیر باریک تنگه که عبور کنید به دریاچه ای زیبا و خوشرنگ می رسید که در آن آبشار دم اسب جاری است. ارتفاع آبشار، حدود 30 متر می باشد. این رودخانه حدود 200 متر طول دارد. در گذشته مردمان بومی منطقه این مسیر را با کمک چهارپایان طی می کردند. اما امروزه این امکان وجود ندارد و در نتیجه گردشگران مجبورند با استفاده از قایق این مسیر را بپیمایند.

قایق های موجود در این رودخانه اکثرا بادی هستند و کنترل آن ها بسیار ساده است. در برخی از جاها، مسیر به حدی باریک می شود که جا فقط برای عبور یک نفر وجود دارد. برای رد شدن از چنین بخش هایی لازم است که دستکش کوهنوردی نیز با خود به همراه داشته باشید تا با تکیه دادن دست هایتان به صخره ها بتوانید عبور کنید. استفاده از دستکش موجب می شود تا دست هایتان زخمی نشود و یا آسیب نبیند. به هر حال، فشارآب و تنگی مسیر، عبور در برخی از مسیرها را دشوار می کند. سفر به تنگه دم اسب، یک ماجراجویی هیجان انگیز است.

با توجه به اینکه این منطقه بکر است و هیچ رستوران و سوپرمارکتی در اطراف آن وجود ندارد، باید همراه خود غذای سبک داشته باشید. با توجه به اینکه ممکن است خسته شوید و نیاز به استراحت داشته باشید، چادر مسافرتی و کیسه خواب نیز فراموش نشود. جعبه کمک های اولیه به همراه چسب زخم، بانداژ، بتادین و غیره را نیز برای اطمینان خاطر به خود به همراه بیاورید. قطعا لباس هایتان خیس خواهد شد، حتما لباس اضافی را در کوله پشتی خود جای بدهید.

تنگه دم اسب

امکانات رفاهی ویژه گردشگران در دم اسب

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، تقریبا هیچ امکانات رفاهی در مسیر تنگه دم اسب وجود ندارد. زیرا این منطقه صعب العبور و بکر است. اساسا در آن حوالی، خبری از دستشویی عمومی، رستوران، سوپر مارکت و مسافرخانه و … نیست. لازم است هنگام عزیمت به سوی این جاذبه گردشگری، حتما لوازم و تجهیزات کافی با خود به همراه داشته باشید. حتما کیسه زباله با خود ببرید تا چهره زیبای طبعیت را زشت نکنید. نزدیکترین هتل، رستوران و غیره به این جاذبه طبیعی در شیراز قرار دارد. شیراز هم 50 کیلومتر با این منطقه فاصله دارد.

در طول راه چه گیاهان و جانورانی را خواهیم دید؟

در مسیر سفر از شیراز به تنگه دم اسب انواع درختان و پوشش های گیاهی را می توانید ببینید. اما درختان انار و پونه کوهی به نسبت سایر درختان و گیاهان بیشتر دیده می شوند. ولی بیشتر از هر درخت دیگری، درختان بلوط در این منطقه خودنمایی می کنند. سنجاب های زیبا و بازیگوش این منطقه، این جنگل بلوط طبیعی را به وجود آورده اند. اگر در هنگام صبح زود و زمانی که هنوز هوا به طور کامل روشن نشده، در این تنگه حضور داشته باشید می توانید سنجاب ها را ببینید.

به غیر از سنجاب، برخی از گونه های کمیاب مارمولک و نیز عقاب در این مسیر زندگی می کنند. البته این حیوانات اغلب مواقع به خاطر آسیب هایی که انسان ها به آن ها می زنند، خود را در معرض دید قرار نمی دهند. سعی کنید هنگام تفریح در این منطقه با حیوانات مهربان باشید و فراموش نکنید که به واسطه زیست آنها این جنگل، پدید آمده است. هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی سنجاب های این منطقه را شکار نکنید و یا با خود به شهر نیاورید. لذت بردن شما از محیط زیست نباید با آسیب زدن به آن همراه باشد.

تنگه دم اسب

بهترین زمان برای رفتن به تنگه دم اسب

با وجود آنکه شهر شیراز در منطقه گرمسیری ایران واقع شده است اما آب و هوای اطراف تنگه و آبشار با داخل شهر شیراز بسیار متفاوت است. هوای این بخش از طبیعت استان فارس بسیار خنک و روح نواز می باشد. در این حد که هر آدم افسرده و یا خسته ای در آن محیط قرار بگیرد، روحش تازه و دلش باز می شود و به بیان بهتر جان دوباره می یابد. اگر قصد کمپ زدن در این منطقه را دارید، حتم پوشاک گرم با خود به همراه داشته باشید. در کل بهتر است در فصول بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. زیرا هوای آنجا در پاییز بسیار سرد و در زمستان برفی خواهد بود. به حدی که نتوانید سرمای هوا و سختی مسیر را تحمل کنید.

مناطق دیدنی اطراف تنگه دم اسب

همانطور که اشاره شد، استان فارس از جمله مناطقی است که علاوه بر دارا بودن تعداد بیشماری جاذبه های تاریخی، فرهنگی و ادبی، جاذبه های طبیعی بسیار زیادی را نیز در خود جای داده است. بدون اغراق می توان گفت که برای دیدن تمامی جاذبه های استان فارس، به بیش از دو ماه زمان نیاز است. عموم مردم قطعا نمی تواند چند ماه زمان برای تفریح و گردش در این منطقه بگذارند. اما می توانند حداقل از چند مورد از آن ها بازدید به عمل بیاورند. در ادامه به معرفی چند نمونه از مناطق دیدنی شیراز در اطراف تنگه و آبشار دم اسب می پردازیم.

پل کره بس: در 15 کیلومتری شیراز و مسیر این تنگه یک پل وجود دارد که قدمت آن به دوران پهلوی باز می گردد. پل کره بس با مصالحی از قبیل سنگ و گل ساخته شده است. برای جلوگیری از آسیب دیدن ایپل، یک پل بتنی در بالای آن ساخته شده است. زمانی که به سوی دم اسب در حال حرکتید، در طول مسیر می توانید این پل را مشاهده نمایید و دقایقی از گردش در آن اطراف نیز لذت ببرید.

کوهمره سرخی: در اطراف رشته کوه بزرگ زاگرس در استان فارس یک رشته کوه کوچک به نام کوهمره سرخی وجود دارد که در میان جنگلی از درختان بلوط واقع شده است. در اطراف کوهمره سرخی، دو جنگل وجود دارد که با اسامی محلی “ماله گاله” و “میان کتل” این دو جنگل از کهن ترین مناطق طبیعی ایران هستند. گردش در این محیط یک طبیعت گردی کامل به حساب می آید.

آبشار کوهمره سرخی: در حوالی دم اسب و پنجاه کیلومتری شیراز آبشاری وجود دارد که منبعش چشمه ابوالخیر می باشد. البته برای رسیدن به آبشار کوهمره سرخی نیاز به نیم ساعت پیاده روی هست. این آبشار از آبشار دم اسب مرتفع تر می باشد و بلندی آن در حدود 60 متر است.

اجاره سوئیت در شیراز

همان طور که ذکر شد در اطراف این جاذبه گردشگری هیچ امکانات رفاهی و هتل و مسافرخانه ای وجود ندارد، اگر قصد دارید که به بازدید و گردش در این منطقه بروید قطعا به جایی برای اقامت و خواب نیاز دارید. بدیهی است که با توجه به مسیری که در رودخانه و کوه می پیمایید دچار خستگی فراوان خواهید شد و نیاز به استراحت در جایی راحت دارید. اگر به دنبال اجاره سوئیت در شیراز برای اقامتی آسوده هستید تا خستگی راه سفر از تنتان دربیاید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا در شرایطی قانونی و معتبر اقدام نمایید.

سوالات متداول

آدرس تنگه دم اسب شیراز کجاست؟

این جاذبه طبیعی در پنجاه کیلومتری جنوب شیراز و در ناحیه شرقی روستای کره بس واقع شده است.

برای عزیمت به این آبشار آیا امکانات خاصی لازم است؟

بله تجهیزات کوهنوردی، کفش لباس مناسب، غذا و خوراکی حتما با خود به همراه داشته باشید.

امکانات رفاهی تنگه دم اسب چیست؟

هیچ امکانات رفاهی در اطراف این جاذبه طبیعی وجود ندارد و محیط آن بکر می باشد.

فاصله تنگه دم اسب تا شیراز چقدر است؟

بین 40 تا 50 کیلومتر فاصله وجود دارد.

راهنما سایت

آدرس

50 کیلومتری جنوب شیراز، روستای کره بس، منطقه کوهمره سرخی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه