تنگه دار نوشهر جاذبه ای از طبیعت وحشی در دل جنگل

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تنگه دار نوشهرتنگه دار نوشهر خشم طبیعت در میان کوه‌ها و جنگل‌های شمال ایران را از نزدیک ببنیید و در میان رودخانه‌ها قدم بزنید، آب بازی کنید و با دوستان و خانواده‌ی خود لحظاتی به یادماندنی را بسازید. تنگه‌ها یا به اصطلاح صحیح‌تر، تنگ‌ها از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد هر منطقه هستند. زیبایی تنگه‌ها می‌تواند شما را به وجد بیاورد تا گذر زمان را فراموش کنید. این بار پانچوی خود را بر تن کرده‌ایم، کفش ضد آب پوشیده‌ایم و کوله‌ای پر از تنقلات را بر دوش انداخته‌ایم تا سفری داشته باشیم به شمال ایران، شهر زیبای نوشهر و در نهایت تنگه دار نوشهر و قدم زدن در رودخانه‌های خروشانی که از میان درختان این منطقه عبور کرده‌اند. شما هم در این سفر همراه با لوکس ویلا باشید تا زیبایی بی نهایت طبیعت را ببینید. باین بار به سراغ یکی از جاذبه های گردشگری نوشهر رفته‌ایم.

آغاز سفر به تنگه دار نوشهر در ساعات آغازین روز

به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی روزمره، آخر هفته‌ی خود را اختصاص دادیم به گشت و گذاری در دل طبیعت. این بار مقصد ما تنگه دار نوشهر است. از تهران تا نوشهر و بدون در نظر گرفتن ترافیک جاده 4 الی 5 ساعت رانندگی پیش روی ما خواهد بود. با باکی پر از بنزین دل به جاده زدیم و از جاده هراز به سمت نوشهر راه افتادیم. ساعت 3 صبح از تهران خارج شدیم تا به گرمای آفتاب بر نخوریم و بتوانیم از آب و هوای فوق العاده‌ی تنگه دار نهایت استفاده را ببریم. صبحانه‌ای سبک در بین راه خوردیم تا انرژی لازم برای قدم زدن و راهپیمایی در دل میان رودخانه را داشته باشیم و در میان راه با افت قند و انرژی روبه‌رو نشویم.

بعد از 4 ساعت به نوشهر رسیدیم و از آنجا مسیر رسیدن به تنگه دار را دنبال کردیم.

ورودی مهیج به تنگه دار نوشهر

ورودی مهیج به تنگه دار نوشهردره‌ای عمیق جلوی ما قد علم کرد. ابهت فضای وهم آلود و رنگین کمانی که از قطرات اب تشکیل شده بود زیبایی فضا را دوچندان نشان می‌داد. اولین قدم درون رودخانه، سرمای شدیدی را در پاهای خود احساس کردیم. با ترس خود روبه‌رو شدیم و لحظاتی را به خود اختصاص دادیم تا دمای اب را بتوانیم تحمل کنیم. در این ثانیه‌ها به درختان و کوه‌های زیبای منطقه نگاه کردیم و از زیبایی طبیعت لذت بردیم.

پیچک‌‎هایی اطراف تنگه را در آغوش گرفته بودند و دیواره‌هایی سبز رنگ در اعماق دره به وجود آورده بودند. نور خورشید صبحگاهی از لابه‌لای روزنه‌ها و شاخ و برگ درختان خط نوری زیبا ایجاد کرده بودند. کم کم دمای آب را توانستیم تحمل کنیم و دومین قدم را برداشتیم. سومین قدم، چهارمین گام و در نهایت لذت احساس کردن به در رفتن خستگی از تمام وجودمان. خستگی‌ای که در تمام طول هفته بدنمان را سست و بی حال کرده بود. کم کم انرژی به پاهایمان برگشت و با هر قدم لذتی وصف ناپذیر را احساس می‌کنیم.

چرا تنگه دار نوشهر را برای دیدن انتخاب کنیم؟

چرا تنگه دار نوشهر در تنگه دار فرصت رودخانه‌نوردی با جریان آب برایمان فراهم است. خیلی‌ها برای رسیدن به این فرصت حاضرند از مسافت‌های بسیار دوری به نوشهر و روستای کشک‌سرا بیایند. بنابراین در این طبیعت قرار است چیزی فراتر از جنگل و چیزی بیشتر از رودخانه ببینیم. در تمام مسیرمان به تماشای صخره‌های خزه بسته، پیچک‌های آویزان، باریکه‌های نور و دیوارهای بلند می‌نشینیم و از منظره لذت می‌بریم.

خوبی رودی که از اینجا می‌گذرد این است که دائمی‌ست و در هر فصلی که به آن سر بزنیم جاری است؛ اما بهترین فصل دیدن آن بهار است؛ هم هوا خنک‌تر است و هم عمق آب بیشتر.

عمق رودخانه در میانه‌های آن زیاد نیست؛ یعنی تا ۴۰۰ متر مسافت دره را می‌توانیم بدون اضطراب از وسط آب پیاده برویم و آب بالاتر از زانویمان نیاید. هرچه جلوتر برویم، مسیر تنگ‌تر و عمق آب هم بیشتر می‌شود و دست آخر به جایی می‌روسیم که آب حداقل تا سینه‌مان می‌رسد. برای همین بهتر است یا شنا بلد باشیم، یا جلیقه بپوشیم یا به صورت گروهی طنابی در دستمان گرفته باشیم. تنگه دار نوشهر در میان همه‌ی ناملایمت‌هایی که دارد، زیبایی و آرامش را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مسیر تنگه دار را تا انتها بروید

در طول مسیر گاهی به استخرهای طبیعی برخورد می‌کنیم که اگر عمق کافی داشته باشد می‌توانیم در آن شیرجه بزنیم. مسیر ابتدا تا انتهای دره حدود ۱.۵ کیلومتر است و رفت و برگشتش حدودا سه کیلومتر می‌شود. از زیبایی‌های تنگه دار نوشهر همین استخرهای طبیعی هستند که گاه و بی گاه مقابل چشمان شما خودنمایی می‌کنند.

نکته مهمی که در انتخاب کردن تنگه به عنوان مقصد باید مد نظر داشته باشیم این است که اینجا خیلی برای بازی کودکان یا راه رفتن آنهایی که پادرد دارند مناسب نیست. برای همین هم خیلی وقت‌ها برخی از افراد یک فرش کوچک همان ابتدای راه انداخته‌اند و چاره‌ای جز نشستن و انتظار برای بازگشت همسفران‌شان ندارند.

ویژگی مثبت تنگه دار برای تهرانی‌ها هم این است که فاصله‌اش تا پایتخت به ۴ ساعت بیشتر نمی‌رسد. برای همین می‌توان یک روزه به این بهشت آمد و دوباره برگشت.

آب تنی در استخرهای تنگه دار را فراموش نکنید

در بخش‌هایی از مسیر پیمایش‌ رودخانه، به حوض‌ها و استخرهایی طبیعی برمی‌خورید که ماجراجویی در این تنگه را به اوج می‌رساند. در این قسمت‌ها با بررسی عمق مناسب و نبودن تخته سنگ در بستر رودخانه، می‌توانید یک تجربه پرهیجان از شیرجه به دل طبیعت را در کارنامه خود ثبت کنید.

اگر اولین بار است که می‌خواهید تجربه‌ شیرجه در استخرهای طبیعی داشته باشید تنگ دار مکان چندان مناسبی نیست و بهتر است از برکه و استخرهای طبیعی ایمن‌تر و شناخته‌شده‌تر آغاز کنید. اما برای ماجراجویان و اهالی ورزش‌ جزو خاطره‌انگیزترین تجربیات هیجان در طبیعت است.

استراحتی بی نظیر در پارک جنگلی خانیکان

برای بعضی‌ها رودخانه‌نوردی در همان ۴۰۰ متر اول که آب عمق چندانی ندارد تمام می‌شود و مسیر تنگه را ادامه نمی‌دهند. هرکسی که از تنگه بازگشته اما هنوز خسته نیست می‌تواند به بازدید جنگل خانیکان در فاصله پنج شش دقیقه ای از پارکینگ دره برود. این پارک، جاده خاکی پرشیب اما بسیار زیبایی دارد که مناظر متفاوتی از جنگل‌های شمالی را پیش روی‌تان می‌گذارد. در حاشیه جاده می‌توان زیرانداز پیک نیک انداخت و در سایه درختان به استراحت پرداخت. با هماهنگی نگهبانی جنگل، امکان کمپ در این پارک را نیز خواهید داشت؛ اما پیدا کردن جای مناسب کمی دشوار است زیرا جنگل در دوسوی جاده، شیب زیادی دارد و باید حدود ۴-۵ کیلومتر بالا بروید تا به جای مناسبی برای کمپ برسید.

بهترین زمان سفر

بهترین فصل سفر برای بازدید از تنگه دار نوشهر، تابستان است یعنی زمانی که دمای هوا برای آب بازی و پیمایش دره مناسب باشد. در بهار اما پایین بودن درجه حرارت آب و تند شدن جریان رودخانه ممکن است اذیت کننده باشد. ورود به تنگه در فصل پاییز و زمستان هم غیرممکن و خطرناک است.
بهترین زمان برای شروع پیمایش در تنگه دار نوشهر  نیز ساعات اولیه صبح است تا زمان کافی برای رودخانه نوردی، استراحت و برگشت به سمت خودروها را قبل از تاریک شدن هوا داشته باشید.

اقامتی رویایی در نوشهر را تجربه کنید

بسیاری از افراد ترجیه می‌دهند پس از گشت و گذار و رودخانه نوردی در تنگه دار نوشهر به خانه و شهر خود بازگردند و یا با تورهای یک روزه این مسافت را طی کرده‌اند. اما برای کسانی که دوست دارند از دیگر مناطق دیدنی نوشهر دیدن کنند و چند روزی را در این شهر بمانند، می‌توانند برای اجاره ویلا در نوشهر از سایت لوکس ویلا دیدن کنند و بهترین ویلاهای این شهر را برای رزرو و اجاره انتخاب کنند و با پرداخت هزینه‌ای مناسب، اقامتی رویایی را تجربه کنید.