بهترین سنگ نمای ساختمان کدام است؟ (6 سنگ برتر)

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

امروزه نمای ظاهر و بیرونی ساختمان­ها بسیار مورد توجه مالکین و معماران قرار دارد. در اهمیت طراحی نمای ساختمان دو جنبه مد نظر است. یکی از لحاظ زیبایی و دیزاین بیرونی سازه و دیگری از جهت استحکام و دوام ساختمان مورد توجه قرار دارد. عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، شرایط آب­وهوایی، آلودگی هوا، زلزله، باد و طوفان بر انتخاب نوع و جنس نمای ساختمان تاثیر دارد. در سال­های اخیر استفاده از انواع سنگ در نمای ساختمان­ها رونق یافته است. اگر شما هم درصدد انتخاب سنگ طبیعی برای نمای ساختمان هستید و نمی­دانید بهترین سنگ نما کدام است با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی­های سنگ نمای ساختمان و معرفی چند مورد از بهترین سنگ­های نمای ساختمان آشنا کنیم.

 

سنگ نمای ساختمانویژگی­های سنگ نمای ساختمان

در انتخاب بهترین سنگ نما به غیر از نوع سنگ، یک سری از ویژگی­ها وجود دارد که باید در سنگ­ها وجود داشته باشد:

  • مقاومت سنگ نما در برابر شرایط جوی و آب­وهوایی مانند سرما و گرمای شدید یا اشعه ماوراء بنفش خورشید و… .
  • سنگ نما به دلیل اینکه در معرض باد، باران، برف و… قرار دارد باید جذب آب کمی داشته باشد. البته در شهری مانند تهران که آلودگی هوا بیداد می­کند باید به باران­های اسیدی نیز توجه داشت که اگر سنگ نمای مناسبی به کار نبرید احتمال فرسودگی نما بالا می­رود.
  • مقاومت در برابر سایش از دیگر ویژگی­هایی است که سنگ نمای ساختمان باید داشته باشد.
  • توجه به اینکه سنگ نمای مدنظر با مصالح و ملات درآمیختگی و چسبندگی مناسبی دارد، یکی دیگر از ملزومات خرید بهترین سنگ نما است. چرا که هم از لحاظ هزینه­ای که می­کنید و هم از لحاظ ایمنی باید مطمئن شوید که بعد از گذشت چند سال سنگ­ها از نما جدا نمی­شوند.
  • بهترین سنگ نما فاقد شکستگی یا ترک­خوردگی است. اگر به شما گفتند که این موضوع طبیعی است و خاصیت فلان سنگ است نپذیرید!
  • توجه داشته باشید که از مواد رنگی و شیمیایی در فرآیند برش و تولید سنگ استفاده نشده باشد. چرا که به مرور سبب­ساز فرسودگی سنگ می­شود.

 

بهترین سنگ نمای ساختمان

در اینجا به معرفی بهترین سنگ­ نما خواهیم پرداخت. این سنگ­ها امتحان خود را پس داده­اند و از استانداردهای لازم در معماری روز دنیا برخوردارند.

 

سنگ نمای ساختمان

سنگ بازالت

از سنگ­های صددر­صد آتشفشانی که از جنس آذرین بیرونی است و از طریق فرآیند سرد شدن گدازه­های آتشفشانی به وجود می­آید. از باکیفیت­ترین سنگ­های طبیعی که در سربیشه خراسان و ماکو در آذربایجان غربی نیز معدن دارد، سنگ بازالت است. از ویژگی­های آن مقاومت بالا در برابر سرما و گرمای شدید، عایق حرارتی، سورت یکدست، سازگاری بالا با محیط زیست و قیمت مقرون­به­صرفه است. سنگ بازالت به دلیل رنگ تیره آن، گزینه شماره یک معماران در خلق فضاهای مدرن و امروزی است.

سنگ گرانیت

گرانیت نیز از سنگ­های آذرین است که از مقاومت بالایی برخوردار است. گرانیت پس از الماس یکی از سخت­ترین سنگ­های کره زمین است. درصد سیلیس این سنگ بالاست بنابراین سختی و دوام بسیار خوبی دارد و در برابر نفوذ آب، باد و سایش مقاوم است. البته استخراج، فرآوری و برش این سنگ هزینه بالایی دارد. گرانیت به نمای ساختمان شما ظاهری لوکس و باشکوه خواهد بخشید.

سنگ تراورتن

این سنگ از سنگ­های رسوبی لایه­لایه است که از چسبندگی خوبی برخوردار است. مقاومت این سنگ مطلوب و قابل قبول است و از قیمت پایین­تری نیز برخوردار است. این سنگ در رنگ­های زیبایی مثل صورتی، آبی، نارنجی و بژ وجود دارد. روی سنگ تراورتن حفره­هایی وجود دارد که معمولا در فرآوری با دوغاب پر می­شود تا استحکام سنگ بیشتر شود.

سنگ مرمر

از زیباترین سنگ­ها برای نمای ساختمان، مرمر است. همین­جا بگوییم که از قیمت بالایی برخوردار است. به همین خاطر است که کمتر می­بینیم که در نمای ساختمان استفاده شده است. مقاومت این سنگ در برابر شرایط جوی و سایش بسیار بالاست.

 

سنگ نمای ساختمان

سنگ کوارتزیت

این سنگ شبیه به مرمر است با این تفاوت که ساختاری کاملا درخشان و کریستالی دارد. سنگ کوارتزیت از مقاومت بالایی در برابر دما، مواد شیمیایی و لکه­ها برخوردار است. در نتیجه نگهداری این سنگ بسیار راحت و کم­هزینه است.

سنگ آهک

این سنگ دارای بافت ظریف است. به همین خاطر شکل­پذیری خوبی دارد. یکی از معایب این سنگ تخلخل آن است. یعنی به راحتی خراشیده یا لک می­شود. از باشکوه­ترین بناهای ساخته شده از جنس سنگ آهک، مقبره کوروش بزرگ است.

جمع­بندی

برای انتخاب بهترین سنگ نما تعدادی ویژگی­های استاندارد و مشترک وجود دارد که باید به آن­ها توجه کنید. در مرحله بعدی باید با توجه به بودجه و نیاز معماری و کاربری­تان سنگ انتخاب کنید. طبیعتا با خواندن یک مقاله به صورت قطعی نمی­توان درباره سنگ­ها نظر داد. پس بهتر است از متخصصین شرکت­های با سابقه تولید سنگ همچون ایران بازالت کمک بگیرید. ایران بازالت به شما سنگ بازالت ماکو و گرانیت مشکی نطنز را معرفی می­کند. جهت آشنایی بیشتر با این سنگ­ها و خرید سنگ بازالت و گرانیت و … به آدرس­ و تلفن­های موجود در وب­سایت ایران بازالت مراجعه کنید.

مطالب مشابه