بهترین روش های روشن کردن آتش در طبیعت بدون فندک + ویدئو

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه بدون داشتن لوازم مورد نیاز، در طبیعت آتش روشن کنیم. شاید برای خیلی از شماها پیش آمده که در طبیعت باشید و هیچگونه وسایلی نظیر فندک و یا کبریت همراه خود نداشته باشید و به دلایل مختلف می خواهید آتش روشن کنید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید با خواندن این مقاله دیگر نیازی نیست نگران این موضوع باشید و با داشتن مهارت هایی خاص می توانید بدون همراه داشتن کبریت و فندک برای خود آتشی برپا کنید، با لوکس ویلا همراه باشید.

لوازم مورد نیاز

یک عدد چاقوی تیز، پارچه نخی، وازلین، کاغذ، آتش زنه ی منیزیمی و در نهایت چوب.

پیدا کردن چوب مناسب و قابل استفاده

با جستجو در طبیعت سعی کنید چندین قطه چوب کاملا خشک پیدا کنید. اگر از قبل بارندگی صورت گرفته بود و چوب ها خیس شده بودند، سعی کنید از زیر چوب های خیس چوب های خشک را بیابید و جمع آوری کنید. این چوب هایی که پیدا کردید اگر درشت بودند، آن ها را به تکه های کوچکتری تقسیم کنید. اگر چوب ها به راحتی شکسته نمی شوند بهتر است از چاقوی تیزی که همراه دارید برای تکه تکه کردن آن ها استفاده نمایید.

برای این کار کافی است تکه چوب مورد نظر خود را به کنده ی درختی تکیه دهید. سپس با قسمت انتهایی دسته چاقو به تکه چوب ضربه بزنید. اگر وسیله ای مانند اره در اختیار داشتید می توانید چوب ها را به شکل V برش دهید. در این صورت کارتان کمی آسان تر می شود.

بهترین روش های روشن کردن آتش در طبیعت بدون کبریت و فندک

تکه چوب ها را از یکدیگر بشکافید

اگر به دنبال چوب های خشک می گردید، بهتر است به سراغ کنده های درخت بروید. اکنون می توانید کنده درخت را بشکافید و چوب هایی که از داخل آن پیدا می کنید را به تکه های بسیار ریز تبدیل کنید تا بتوانید راحت تر آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

ساختن یک آتش زنه

برای روشن کردن آتش، به تعدادی چوب در اندازه های مختلف از ریز و کوچک گرفته تا درشت نیاز دارید. بدین معنی که چوب هایی بسیار ریز و کوچک تر از انگشتان دست، تکه هایی کمی بزرگتر که به اندازه انگشتان دست می رسند و تکه چوب هایی به اندازه کف دست و بزرگتر از مچ دستتان باشند. آتش‌زنه را به صورتی در دست بگیرید تا جرقه‌ های ایجاد شده از آن به سمت آتش افروز قرار گرفته باشند.

بهترین روش های روشن کردن آتش در طبیعت بدون کبریت و فندک

برای روشن کردن آتش آماده شوید

تنه ی درختی را پیدا کنید که کمی ارتفاع داشته باشد. در آن محلی که می خواهید آتش روشن کنید باید یک تکه چوب نسبتا بزرگی قرار دهید که باعث شود آتشتان به راحتی خاموش نشود. محوطه ای که خالی از هوا باشد را انتخاب کنید و پس از آن چوب هایی که از پیش آماده کرده اید را در آن قرار دهید و باید چوب ها را در یک جا به صورت کپه ای بگذارید.

اکنون می توانید به آتش زنه ها جرقه بزنید

از این مرحله به بعد باید مقداری خلاقیت داشته باشید تا کارتان پیش برود. معمولا کسانی که به طبیعت می روند و بساط پیک نیک به راه می اندازند، غذاهای ساندویچی را همراه خود می برند. همچنین دور ساندویچ نیز کاغذی وجود دارد که می توانید در این مرحله از آن استفاده کنید و آن را دور نیندازید. کاغذ را بردارید و در داخل آن مواد نخی و وازلین قرار دهید. بعد از آن که داخل کاغذ را از این مواد پر کردید آن را محکم ببنید تا تمام مواد نخی به خوبی به وازلین آغشته شوند.

اگر مواد نخی و وازلین همراه خود ندارید، می توانید برگ های خشک شده ای که روی زمین افتاده اند را جمع کنید و با آن ها توپ کوچکی را درست کنید. اکنون به مرحله ای می رسید که باید از آتش زنه منیزمی استفاده نمایید. چاقو و آتش زنه را در دست بگیرید و بین آن ها اصطکاک ایجاد کنید. در صورتی که آتش زنه را به تازگی تهیه کرده باشید، کمی زمان می برد تا جرقه بزند. اگر چوب هایی که جمع کرده باشید، کاملا خشک باشند با اولین جرقه ای که ایجاد شود آتش روشن خواهد شد.

مقدار چوب آتش خود را افزایش دهید

جرقه ای که ایجاد شده باعث روشن شدن آتش کوچکی شده است. در این صورت باید از آتش کوچکی که ایجاد شده مراقبت کنید و کارهایی را انجام دهید که باعث بزرگتر شدن آن شود. سعی کنید تکه های بسیار ریزی از چوب های خشکی که تهیه کردید را در قسمت هایی که آتش کمتر است بیاندازید. فضایی را برای آتش ایجاد کنید تا جا برای جذب اکسیژن وجود داشته باشد.

هنگامی که آتش به تکه های ریز چوب رسید نوبت به تکه های درشت تر می رسد. هرچه پیش می روید متوجه خواهید شد که در کدام مرحله باید به آتش چوب اضافه کنید. در برخی مواقع شاید نیاز باشد که به آتش به صورت ملایم فوت کنید و اکسیژن از دست رفته را برای آن جبران کنید. اکنون شما آتشی را بدون داشتن کبریت و یا فندک درست کردید و می توانید از گرمای آن لذت ببرید.

بهترین روش های روشن کردن آتش در طبیعت بدون کبریت و فندک

ویدئو روشن کردن آتش بدون فندک و کبریت

[vc_column_text text_larger=”no”]

مطالب مشابه