باغ وحش ارم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ وحش ارم یکی از جاذبه های گردشگری است که در تهران قرار داشته و گردشگران زیادی برای آخر هفته ها و یا تعطیلات به سراغ آن می روند. این مکان گردشگری و دیدنی به خصوص برای کودکان بسیار جالب توجه بوده و گردشگران برای آخر هفته های خود به همراه خانواده و یا دوستان به آن مراجعه می کنند. باغ وحش ارم که جزء مجموعه تفریحی و گردشگری شهربازی ارم می باشد، در کیلومتر 4 اتوبان تهران – کرج جای گرفته و می توانید با مراجعه به آن خاطرات خوش و به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. در ادامه مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این جاذبه دیدنی و گردشگری بیشتر آشنا شویم و اگر تا به امروز به سراغ آن نرفته اید، برای آخر هفته خود برنامه ریزی کنید و به سمت آن راهی شوید.

آشنایی با باغ وحش ارم

باغ وحش ارم که جزئی از مجموعه پارک تفریحی ارم می باشد و در کنار یکدیگر بزرگترین مجموعه تفریحی ایران را تشکیل داده اند. ساخت این مجموعه تفریحی به سال 1353 هجری شمسی با می گردد که توسط شخصی به نام رحیم علی خرم احداث شد. در سال 1369 هجری شمسی این باغ وحش در ضلع جنوبی مجموعه تفریحی ارم احداث گردید. این مجموعه تفریحی حدود 70 هکتار از زمین های تهران را از آن خود کرده است و باغ وحش پارک ارم نیز 5 هکتار از زمین این مجموعه تفریحی به خود اختصاص داده است. این باغ وحش به عنوان بزرگترین و معروف ترین باغ وحش تهران شناخته می شود.

آشنایی با تاریخچه باغ وحش ارم

باغ وحش ارم که امروزه به عنوان یکی از جاهای گردشگری در تهران شناخته می شود و جزء مجموعه تفریحی ارم محسوب می شود، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. قدمت این باغ وحش به دوران قاجار می رسد. از آنجایی که پادشاهان قاجار سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشتند، در این سفرها با باغ وحش ها آشنا شدند و نخستین باغ وحش ایرانی را با نام مجمع الوحش در تهران به راه انداختند. پس از مدتی باز هم ناصرالدین شاه به کشورهای اروپایی سفر کرد و علاقه آن نسبت به باغ وحش ها بیشتر و بیشتر شد و موفق به آشنایی بیشتر با آن ها شد. ناصرالدین شاه تصمیم گرفت بنایی را در منطقه دوشان تپه، آباد سازد و باغ وحشی در آن تاسیس کند.

ابتدا حیواناتی که در این باغ وحش زندگی می کردند، شامل 3 قلاده ببر مازندران، 1 قلاده یوز ایرانی، 1 قلاده پلنگ از جاجرود، 1 میمون، 4 شیر نر و ماده از شیراز، 5 خرس دماوند و… لازم به ذکر است که ببرهای مازندران انقراض یافته اند. پس از آن که تهران به شهری آباد تبدیل شد، موقعیت مکانی باغ وحش پارک ارم مقابل پارک ملت در خیابان ولیعصر تهران قرار گرفت. از آنجایی که این باغ وحش به لحاظ آلودگی های محیطی و صوتی برای اهالی منطقه ایجاد مزاحمت می کرد، در سال 1366 هجری شمسی تعطیل و پس از چندین سال به منطقه کنونی خود یعنی باغ وحش ارم انتقال یافت. نخستین بنای باغ وحش پارک ارم جهت آشنا ساختن مردم با زندگی حیوانات و جانوران اهلی و وحشی و همچنین فرهنگ سازی در سال 1369 هجری شمسی احداث گردید. در سال 1392 هجری شمسی در این باغ وحش اقدامات بسیار مهم و قابل توجهی اعم از عضویت در برنامه های اروپایی جهت محافظت از پلنگ ایرانی و حیات وحش و همچنین کسب گواهینامه ایزو را انجام داد.

باغ وحش ارم

آشنایی با گونه های جانوری باغ وحش ارم

این باغ وحش که به عنوان معروف ترین باغ وحش در کشور شناخته می شود و در پارک ارم قرار گرفته، گونه های متنوعی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله: پستانداران، پرندگان، خزندگان و آبزیان را در خود جای داده که در این بخش می خواهیم با آن ها آشنا شویم. همچنین این جانوران تنها به جانوران داخلی محدود نمی شوند و گونه های مختلفی از حیوانات را از دیگر کشورها و قاره های دنیا وارد و نگهداری می کنند. بسیاری از حیواناتی که از دیگر کشورها وارد شده اند، دارای شرایطی هستند که با موقعیت مکانی این باغ وحش سازگاری دارند. حیواناتی که در باغ ارم زندگی می کنند به شرح ذیل می باشند:

پستانداران

  • شیرهای آفریقایی
  • گوزن زرد ایرانی
  • شتر دو کوهان
  • گوزن قرمز ایرانی یا مارال
  • شیر ایرانی
  • گوزن زرد اروپایی
  • اسی
  • ببرهای سیبری
  • گورخر
  • زرافه
  • شانپانزه
  • کانگورو
  • رزروس
  • خرس قهوه ای گیلان
  • ببر بنگال ایرانی
  • بابون
  • سنجاب
  • فیل سریلانکایی
  • روباه
  • کفتار
  • گرگ و…

خزندگان

  • مار پیتون
  • تمساح پوزه کوتاه
  • لاکپشت

پرندگان باغ وحش ارم

  • عقاب
  • سارگیه
  • کرکس مصری
  • درنا
  • طاووس
  • دلیجه پلیکان

برخی از حیوانات نام برده شده جزء گونه های نادر و کمیاب در دنیا هستند که می توانید آن ها را در باغ وحش پارک ارم مشاهده کنید. در ادامه می خواهیم با برخی از حیواناتی که نام بردیم بیشتر آشنا شویم.

ماده ببر سیبری باغ وحش پارک ارم

یکی از ارزشمندترین و نادرترین گونه های جانوری که در این باغ وحش نگهداری می شود، ماده ببر سیبری می باشد که متاسفانه 5 سال پیش به بیماری مشمشه ابتلا یافت. از همین رو آن را در یک اتاق به تنهایی قرنطینه کرده اند و از آن نگهداری می کنند. ماده ببر سیبری در باغ وحش پارک ارم یکی از آن گونه های جانوری است که بسیاری از بازدیدکنندگان علاقه مند به بازدید از آن هستند.

شیرهای وحشی باغ وحش ارم

شاید یکی از حیواناتی که در بسیاری از باغ وحش ها زندگی می کنند، شیرهای وحشی هستند. سلطان جنگل! هنگامی که نزدیک این باغ وحش می شوید، صدای بلند غرش شیرهای وحشی باغ وحش ارم را خواهید شنید که به شما خوش آمد می گویند و شما را به بازدید از قفس های خود دعوت می کنند. یکی از تماشایی ترین و هیجان انگیزترین بخش باغ ارم را به خود اختصاص داده اند. تعداد قفس های شیرها 4 عدد می باشند و بیشترین حیواناتی که در این باغ وحش زندگی می کنند، شیرها هستند. عمر این شیرها بیشتر از 50 سال نبوده و توله شیرهایی را به این باغ وحش می افزایند تا با یکدیگر هم خون نباشند. تماشای این حیوانات درنده از نزدیک و داخل قفس بسیار هیجان انگیز می باشد. اگر علاقه مند به بازدید از خوردن غذای شیرها هستید، می توانید روزهای جمعه و از ساعت 10 صبح الی 13 بعد از ظهر به سراغ این مکان بیایید و غذا خوردن سلطان جنگل را از نزدیک نظاره گر باشید. جالب است بدانید هفته ای 12 الاغ را به عنوان وعده غذایی این شیرها می کشند.

باغ وحش ارم

توله شیرها را در آغوش بگیرید!

اگر از حیوانات ترس ندارید و عللاقه مند به در آغوش گرفتن برخی از این حیوانات هستید، این امکان برای شما در باغ وحش ارم فراهم شده تا بتوانید با هماهنگی های لازم توله شیرها را در آغوش بگیرید و آن ها را از نزدیک لمس کنید.

ببرهای باغ وحش پارک ارم

قفسی بزرگ در این باغ وحش به ببرهای وحشی اختصاص یافته است. یکی از این ببرها 1 سال داشته و آن را به مبلغ 11 میلیون تومان از باغ وحش تایلند خریداری کرده اند. از آنجایی که این ببر هنوز نیمه بالغ می باشد، به محیطی که در آن قرار داشته هنوز عادت نکرده است. این ببر را می توانید پیش از آن که به سمت قفس شیرها بروید، مشاهده کنید.

ببر بنگال

یکی از حیواناتی که از کشوری دیگر وارد شده کوئین ببر بنگال می باشد. این ببر بنگال را از کشور آلمان وارد این باغ وحش کرده اند و در قفسی به صورت شیشه ای و فلزی نگهداری می کنند. این قفس تنها مختص به ببر بنگال نبوده و حیوانات درنده دیگری همچون ببر بنگال سفید و ببر بنگال زرد نیز نگهداری می شوند. اگر بر روی شیشه های قفس این ببرهای بنگال بکوبید حرکات آن ها را خواهید دید. ببر بنگال از گونه های گربه سانان هستند و تحرک آن ها نیز کم می باشد.

پرندگان در باغ وحش زیبای ارم

اگر علاقه مند به دنیای پرندگان هستید و به دنبال فرصتی هستید بتوانید آن ها را از نزدیک ببینید، می توانید به باغ وحش ارم مراجعه کنید. پیشنهاد می شود اگر می خواهید بازی گوشی پرندگان را مشاهده کنید، زمان بازدیدتان را از پرندگان به زمان صبح موکول کنید، چرا که در ساعات صبح پرندگان انرژی بیشتر دارند و سر حال ترند. همچنین اگر دوست دارید به پرندگان غذا دهید می توانید روزهای زوج از ساعت 9 صبح الی 13 بعد از ظهر به سراغ این بخش از باغ وحش بیایید. حیواناتی بسیار زیبا و خیره کننده مانند طاووس، فلامینگو و دانه خوار در این باغ وحش وجود دارند. در این بخش دریاچه ای به پرندگان آبزی اختصاص یافته که پرندگانی همچون مرغابی ها، قوها و اردک ها در آن زندگی می کنند. جالب است بدانید در این باغ وحش شاه بوف نیز زندگی می کند که برای بازدید از آن ها می بایست شب ها به سراغ باغ ارم بیایید.

شتر دو کوهانه از دیگر حیوانات باغ وحش ارم

در نزدیک بخش ورودی این باغ وحش محل نگهداری شترها وجود دارد که در آن 2 شتر دو کوهانه زندگی می کنند. شترهای دو کوهانه از گونه های شتر سانان می باشند که متاسفانه نسل آن ها رو به انقراض است. اگر به شترها علاقه مند هستید، می توانید با مسئول مربوطه هماهنگی های لازم را انجام دهید تا به شما این اجازه را دهد برای دقایقی از شتر سواری لذت ببرید.

باغ وحش ارم

فیل های سریلانکا در ارم

برای نخستین بار دو فیل آسیایی در حدود سن های 13 سال به نام های ماهاسن و میهیری وارد باغ وحش ارم شده اند و در زمستان ها در محلی سرپوشیده از آن ها نگهداری می شود. برای بازدید از این دو فیل بامزه می توانید به بخش نگهداری از فیل ها مراجعه کنید و آن ها را از نزدیک مشاهده کنید.

دال معمولی یا کرکس گریفون

دال معمولی یکی از حیواناتی است که در این باغ وحش نگهداری می شود و به عنوان پرنده ای لاشخور شناخته می شود که تغذیه آن ها از زباله، حیوانات مرده، تخم مرغ و حیوانات تازه به دنیا آمده می باشد. دال معمولی در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار گرفته و از ارزش حفاظتی برخوردار است و از آن ها در باغ وحش پارک ارم می توانید مشاهده کنید.

امکان خرید حیوانات در باغ وحش ارم

هنگامی که می خواهید وارد این باغ وحش شوید، تابلویی را مشاهده خواهید کرد که بر روی آن اطلاعاتی در رابطه با امکان خرید حیوانات نوشته شده است. بسیاری از افراد به حیوانات و دنیای حیوانات علاقه مند هستند و دنبال فرصتی می گردند تا بتوانند حیوان مورد علاقه خود را در محل زندگی خود داشته باشند. باغ وحش پارک ارم این امکان را برای این دسته از افراد فراهم ساخته تا بتوانند از حیوانات اهلی مانند کبوتر، خرگوش، سنجاب و… را تهیه کنند و در خانه خود از آن ها نگهداری کنند. چنان چه علاقه مند به نگهداری از حیواناتی وحشی از جمله پلنگ، ببر، تمساح و… هستید می بایست مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دریافت نمایید.

ساعت بازدید و هزینه ورودی به باغ وحش ارم

اگر می خواهید به بازدید از باغ وحش پارک ارم بروید و از حیواناتی که در آن نگهداری می شوند دیدن کنید، بهتر است پیش از رفتن، ساعت کاری مجموعه را بدانید. این باغ وحش در نیمه اول سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 22 شب و در نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر آماده میزبانی از بازدیدکنندگان می باشد. همچنین برای ورود به این باغ وحش می بایست هر نفر بلیطی به بهای 40 هزار تومان تهیه نمایند. همچنین کودکان زیر 5 سال رایگان می توانند از باغ وحش دیدن کنند.همچنین افرادی همچون خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران تا سقف 5 نفر، اردوهای تفریحی دارای معرفی نامه و بیش از تعداد 20 نفر، خانواده پرسنل موسسات و شرکت هایی که با بازاریابی ارم سبز طرف قرار داد هستند می توانند به صورت نیم بها از باغ وحش ارم دیدن کنند.

قیمت بلیط باغ وحش ارم: بلیط برای هر نفر 40 هزار تومان

ساعت کاری باغ وحش ارم: نیمه اول ساعت: از ساعت 8 صبح تا 22 شب، نیمه دوم سال: از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر

امکان بازدید از باغ وحش پارک ارم در ایام کرونا

این جاذبه گردشگری در ایام کرنا با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان عزیز می باشد. لذا اگر قصد بازدید از این جادبه دیدنی را دارید، با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی به سراغ این باغ وحش بروید.

باغ وحش ارم کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ وحش ارم جزء مجموعه تفریحی پارک ارم بوده و در بخش غرب تهران جای گرفته اند. برای دسترسی به آن علاوه بر خودروی شخصی می توانید با وسایل نقلیه عمومی خود را به این مکان دیدنی و تفریحی برسانید. در ادامه با مسیرهای دسترسی به آن آشنا می شویم.

مسیر دسترسی به به باغ ارم با خودروی شخصی

اگر می خواهید با خودروی شخصی خود را به این جاذبه دیدنی برسانید، می توانید وارد اتوبان تهران – کرج شده و از طریق این اتوبان وارد اتوبان شهید ستاری شده و از کنارگذر راست پل اتوبان شهید باکری به سمت این باغ وحش حرکت کنید.

مسیر دسترسی به باغ وحش ارم با وسایل نقلیه عمومی

خوشبختانه موقعیت مکانی این جاذبه به گونه ای است که می توانید علاوه بر خودروی شخصی با وسایل نقلیه عمومی به سمت آن بروید. اگر بخواهید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به سمت این باغ وحش حرکت کنید، می توانید سوار مترو خط کلاهدوز – ارم سبز شوید و در ایستگاه ارم سبز از مترو پیاده شوید. این ایستگاه نزدیک ترین ایستگاه مترو به پارک ارم می باشد که با جدود 5 دقیقه پیاده روی به آن خواهید رسید. همچنین می توانید با رفتن به میدان آزادی از اتوبوس های خط میدان آزادی – کرج استفاده کنید.

آدرس باغ وحش ارم: تهران، کیلومتر 4 بزرگراه تهران – کرج، بعد از بزرگراه شهید ستاری، کنار گذر راست پل بزرگراه شهید باکری (لاین کندرو)

باغ وحش ارم

سوالات متداول

باغ وحش ارم کجاست؟

باغ وحش ارم در پارک ارم و در کیلومتر 4 بزرگراه تهران - کرج واقع شده است.

امکانات تفریحی و رفاهی باغ وحش ارم چیست؟

از امکانات تفریحی و رفاهی باغ وحش ارم می توان به رستوران، کافه، شهربازی، دریاچه، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد.

ساعت کاری باغ وحش ارم چه زمانی است؟

ساعت کاری باغ وحش ارم در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح تا 22 شب و در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر می باشد.

چه حیواناتی در باغ وحش ارم وجود دارند؟

از حیواناتی که در باغ وحش ارم وجود دارند می توان به شیر، ببر، میمون، مار و... اشاره کرد.

[html_block id=”70986″]

راهنما سایت

آدرس

تهران، کیلومتر 4 بزرگراه تهران - کرج، بعد از بزرگراه شهید ستاری، کنار گذر راست پل بزرگراه شهید باکری (لاین کندرو)

شماره تماس

هزینه بازدید

۴۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 22

یک‌شنبه

8 الی 22

دو‌شنبه

8 الی 22

سه‌شنبه

8 الی 22

چهار‌شنبه

8 الی 22

پنج‌شنبه

8 الی 22

جمعه

8 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه