باغ موزه وزیری لواسان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

واژه موزه یادآور تاریخ و چرخیدن در میان عتیقه ها و گذشته هاست. اما باغ موزه وزیری لواسان، از جنس دیگریست. این موزه شما را به تاریخ قصه های کودکی می برد. چه کسی توی روزهای بچگی اش دلش نمی خواسته در دهان شیر برود؟ یا خانه ای در برجی چوبی در میان درختان و سوار بر شانه های یک اسب بالدار داشته باشد؟ یا صندلی و میزی چوبی در آلاچیق خانه درختی اش آماده پذیرایی باشد؟ و یا یک غار که در آن در کنار مجسمه های آدم فضایی، رستم اسطوره ‌ای دیواره‌ های سنگی اش را به دوش بکشد؟ بازدیدکنندگان باغ موزه وزیری لواسان، همه این خیال های زیبا را در این باغ تجربه خواهند کرد.

البته هنگام سفر به لواسان می توانید به دیدنی های بسیار خاطره انگیز و زیبای دیگر این شهر نیز سری بزنید. این منطقه سرشار از جاذبه های گردشگری چون آبشارهای ناران و برگ جهان، غارهای هملون و خمیره و نیز روستاهایی چون افجه، سینک و روستای ایرا می باشد که می توانید از آنها نیز دیدن کنید.

 

غار موزه وزیری

 

باغ موزه وزیری کجاست؟

غار موزه وزیری ساخته ناصر وزیری، با آن که جزیره کودکانه ای دور از شهر است، اما برای ساکنان پایتخت، جای دوردستی نیست. کافیست در انتهای اتوبان ارتش، پیچ و خم جاده لشگرک را رد کرده و به لواسان برسید. سپس درست سر راهی که به سمت “کند علیا و سفلی” می رود، رد تابلوی باغ موزه وزیری را گرفته و در امتداد رودخانه برانید. در سمت چپ این جاده پر پیچ و تاب کوهستانی، پلی در کنار رودخانه و دروازه‌ ای چوبی با بزی شاخدار بر سر درش می بینید. اکنون باید خود را آماده سفر در جهانی متفاوت کنید. در این جهان با ترکیبی از طبیعت، هویت ایرانی، خلاقیت هنری، کودکانگی و جسارت مواجه می شوید.

 

استاد وزیری کیست؟

این روزها بازدیدکنندگان باغ موزه وزیری از دیدن چهره بشاش و حرف های شیرین خالق این موزه محروم هستند. ناصر هوشمند وزیری تا قبل از درگذشتش در تیرماه 98، بی تردید خود یکی از جاذبه ‌های دوست داشتنی باغ موزه اش بود. استاد وزیری با کلاهی پردار بر سر و مو و ریش سپید و کوله‌باری از تجربه زندگی و هنر، تا زمان حیات، اغلب خود پذیرای مهمانانش در محل باغ موزه بود. با این حال روح و نگاه او چنان در فضای باغ جاریست که هنوز هم حضورش در تک‌تک مجسمه ها، خانه درختی، سالن اجتماعات و غار منحصر به فردش حس می شود.

ناصر وزیری، سازنده باغ موزه وزیری، از مجسمه سازان بنام معاصر ایران در سال 1325 شمسی در همدان به دنیا آمد. او دارای درجه دکترای افتخاری و استادی درجه یک هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. از دیگر آثار وزیری می توان به آب نمای پارک ساعی، مجسمه ستارخان و فردوسی در پارک جمشیدیه و مجسمه بوعلی سینا در ماهشهر اشاره کرد. وزیری پس از سال ها فعالیت شاخص هنری داخلی و خارجی، در سال 1384 در باغی به مساحت 1000 متر مربع تصمیم به ساختن این غار موزه در دل طبیعت گرفت. برای ساختن این فضا، وزیری باید فرهاد کوهکن می شد و در دل کوه جهانی از نو بنا می ساخت.

باغ موزه وزیری کجاست

باغ موزه وزیری و عشق به طبیعت

شاید مهم ترین پیغام باغ موزه وزیری برای بازدیدکنندگانش، بازگشت به کودکی باشد. از این که بگذریم، این موزه شما را بیش از هر چیز به مهربانی با طبیعت می خواند. این پیغامی است که در کنار یکی از آثار درخت مانند موزه، ساخته شده از بطری ها و قوطی های نوشابه ریخته شده در طبیعت دیده می شود، این درخت نوشابه به وسیله کسانی ایجاد شده که حاشیه خیابان را سطل زباله می بینند.
وزیری، صبورانه، سال‌ها این زباله های بازیافتی را جمع کرده و آنها را در قالب مجسمه های گوناگون مانند این درخت یا زنی همچون انسان های قبایل بدوی سرخپوست، درآورده. وزیری گاهی این زباله های بازیافتی را در کنار چند توالت فرنگی سرامیکی کنار هم نشانده تا به یادمان بیاورد که با طبیعت چه کرده ایم. بعید خواهد بود، بعد از بازدید از باغ موزه وزیری بتوانیم به راحتی شیشه اتوموبیل خود را پایین کشیده و کیسه زباله خود را در دل کوه و یا در آب های رودخانه رها کنیم.

 

باغ موزه وزیری

 

در باغ موزه وزیری چه می بینیم؟

اگر جرأت کنید و در دهان شیر بروید، وارد غاری می شوید که استاد وزیری طی سال ها در دل کوه حفر کرده. دیواره اصلی این قسمت از باغ موزه وزیری که در بردارنده 8 دالان تو در تو می باشد، از سنگ کوهستان تشکیل شده و لایه‌ای از بتن آن را پوشش داده است. رستم دستان گرز به دست و ایستاده در زیر سقف، نیمتنه میرزا کوچک خان جنگلی، نگهبانان گارد جاویدان، با نیزه‌هایی بلند و عظیم در حال نگهبانی از گل افسانه ای هخامنشیان، از جمله میزبانان شما در غار هستند.
سرای بسطامی با ظرفیت حداکثر 50 نفر برای برگزاری سمینارها و همایش ها از دیگر بناهای باغ موزه وزیری، ساخته شده بر بلندای کوه می باشد. برای دسترسی به آن باید از پله های سنگی و فلزی که طی سالیان دراز با دستان استاد وزیری بر روی هم چیده شده بالا بروید. گالری نقاشی، کارگاه مجسمه سازی و صنایع دستی از جمله فضاهای دیگر ساخته‌شده در باغ است. آب‌نمایی از جنس صدها شیر آب استیل در هم تنیده‌ شده، مجسمه های آیینه ای ساخته ‌شده از شیشه های بازیافتی و موم و مجسمه سنگی بزرگ از سیمرغ را به عنوان جذابیت‌ های مهم غار موزه وزیری، اصلاً از دست ندهید.

 

باغ موزه وزیری

برج چوبی و آلاچیق درختی باغ موزه وزیری

بعد از همۀ این ها برجی چوبی، بنا شده روبروی تاب هایی کودکانه صدای تان می کند. در بالای برج، آلاچیق هایی قرار گرفته اند که باید با نردبانی ساخته شده از طناب، از آن بالا بروید. وقتی که خود را به بالای برج رساندید، گرما و زیبایی آلاچیق شما را به نوشیدن یک چای گرم دعوت می کند. اگر دوست داشته باشید از این هم می توانید بالاتر بروید و با گذر از پلی پلکانی و فلزی به آلاچیق بعدی برسید. از آنجا می توانید مثل کاشف یک برج دیده بانی، از فراز باغ موزه وزیری، جاده کوهستانی و رودخانه در جریان را نگاه کنید.

آدرس باغ موزه وزیری

غار موزه وزیری که از جمله دیدنی های لواسان می باشد، از آن دست جاذبه های گردشگری است که اگر کشفش کنید، به یک بار دیدنش قانع نخواهید شد. این باغ موزه همان طور که در ابتدای متن گفته شد، در جاده کند سفلی و علیا و منطقه ای کوهستانی و بر روی رودخانه قرار دارد. این ترکیب انتخاب مناسبی برای تعطیلات و آخر هفته شماست. هر وقت که از شلوغی شهر خسته شدید، می توانید در کمترین زمان به باغ موزه وزیری برسید. برای رسیدن به موزه باید نشانی زیر را دنبال کنید. البته حتماً قبل از آماده شدن برای سفر، با شماره های باغ تماس بگیرید تا از باز بودن موزه به ویژه در شرایط کرونا مطمئن شوید:

تلفن باغ موزه برای هماهنگی: 26556604

آدرس باغ موزه وزیری: تهران، لواسان، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران پلاک 77

ساعات بازدید: 9:30 تا 17:30

راهنما سایت

آدرس

تهران، لواسان، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران پلاک 77

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9:30 الی 17:30

یک‌شنبه

9:30 الی 17:30

دو‌شنبه

9:30 الی 17:30

سه‌شنبه

9:30 الی 17:30

چهار‌شنبه

9:30 الی 17:30

پنج‌شنبه

9:30 الی 17:30

جمعه

9:30 الی 17:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه