باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا نمایش

یکی از بزرگ ترین موزه های مربوط به جنگ های اسلام و هم چنین مدرن ترین موزه ای ک در غرب قاره آسیا قرار گرفته، باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران می باشد. درواقع این موزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت نیز به شمار می رود و بهتر است اطلاعاتی درباره آن به دست آورید. در این مقاله به سراغ معرفی این موزه رفتیم تا در زمان مراجعه به آن بخشی از اطلاعات مربوطه را داشته باشید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کجاست و مسیر دسترسی

برای رفتن به باغ موزه انقلاب اسلامی می توانید ابتدا خود را به بزرگراه همت برسانید و سپس به بزرگراه مدرس وارد شوید. در ادامه مسیر بزرگراه حقانی را دنبال کنید و با ورود به آن به سمت غرب بروید. کمی بعد به آرامی به سمت راست پیچیده و از پارکینگ خطی بوستان طالقانی عبور کنید. در انتهای دوراهی دور زده و به سمت چپ بپیچید و تا رسیدن به مقصد در همین راه بمانید. این مسیر مسافتی در حدود2.5 کیلومتر داشته و بدون ترافیک 5 دقیقه در راه خواهید بود. اگر در جایی دیگر از تهران بودید نیز می توانید از طریق لوکیشن زیر به آسانی و با استفاده از نقشه خود را به این باغ موزه برسانید.

آدرس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، انتهای خیابان سرو، رو به روی بوستان طالقانی

معرفی باغ موزه انقلاب اسلامی

یکی از مهم ترین بخش هایی که در تهران احداث شده، باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می باشد که به عنوان یک قطب فرهنگی در پایتخت نیز به شمار می رود. این مجموعه تلاش کرده تا بخش کوچکی از حماسه مردم ایران را که در زمان جنگ از این مرز و بوم دفاع کرده اند نشان دهد. این باغ موزه را در نزدیکی باغ کتاب، کتابخانه ملی، باغ هنر، مصلای امام خمینی، فرهنگستان های جمهوری اسلامی و… ساخته اند. باغ موزه دفاع مقدس در زمینی با زیربنای 205 هزار مترمربع بنا شده و در اراضی عباس آباد قرار گرفته است. این موزه با قرار گیری در یک موقعیت جغرافیای خاص توانسته به یکی از بهترین جاذبه های تهران از نظر دسترسی تبدیل شود و به همین دلیل قرار گرفتن بین بزرگراه های حقانی و همت نیز این امر را بیشتر تسهیل کرده است.

طراحی به کار رفته در ساخت این بنا به گونه ای می باشد که همه افراد حتی معلولین نیز می توانند به آن مراجعه نمایند و در بخش های مختلف باغ موزه انقلاب تردد داشته باشند. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارای بخش های مختلفی است که از بین آن ها می توان به تالار های هشت گانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، سالن های مربوط به آمفی تئاتر و… اشاره نمود.

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

تاریخچه باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

بر طبق یک سری مطالعات طرح ابتدایی و فکر های اولیه مربوط به ساخت این باغ موزه در سال 1383 شروع گشت و تصویب آن دو سال بعد یعنی در سال 1385 انجام شد. بعد از تصویب پروژه باغ موزه انقلاب نوبت به مرحله انتخاب طرح های اولیه برای ساخت و ساز شد. بدین منظور طراحی موزه را به مسابقه گذاشتند و در این مسابقه  250 گروه شرکت نمودند. در بین تمامی این گروه ها در نهایت 42 طراحی به دبیرخانه تحویل داده شد تا جوایز آن ها تقدیم شود.

این جوایز با حضور شهردار تهران در طی یک مراسم به آن ها داده و بعد از آن اقدامات اولیه برای ساخت موزه شروع شد. سرانجام در سال 1391 و با حضور جمعی از سران حکومت مثل رییس مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، جمعی از اعصای شورای شهر، مقامات لشکری و کشوری و… این پروژه افتتاح گشت. کمی بعد و در سال 1395 یک تغییر نام نیز بر روی این اثر اعمال و از آن پس با نام موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شناخته شد.

امکانات باغ موزه انقلاب اسلامی

بعد از افتتاح این مجموعه بخش های مختلفی نیز درون آن به وجود آمد تا افراد بتوانند با مراجعه به این باغ موزه از آن ها استفاده نمایند. در ادامه می توانید با برخی از این بخش ها آشنا شوید:

موزه و سراسر نمای سپهبد سلیمانی

یکی از زیبا ترین بخش های این باغ موزه مربوط به سراسر نمای دفاع مقدس بوده که درواقع همان پانوراما می باشد. این پانوراما یک پرده سینمایی می باشد که کروی بوده و فیلم هایی با موضوعات مربوط به دفاع مقدس در آن به نمایش گذاشته می شود و به صورت 360 درجه همگان می توانند آن را ببینند. این پانوراما به عنوان کی از جاذبه های دیدنی تهران به شمار می رود که به دلیل طراحی به خصوص خود از اطراف موزه نیز دیده می شود. مساحت سراسر نمای دفاع مقدس تهران به 3844 متر مربع می رسد و زیربنای آن نیز 8580 متر مربع است. این پانوراما در دنیا از نظر بزرگی در رده سوم قرار دارد و در خاورمیانه اولین می باشد. پانورامای دفاع مقدس تهران بعد از گذشت پنج سال از شروع ساخت آن سرانجام در سال 1395 افتتاح شد.

سراسر نمای سپهبد سلیمانی

سینما 5 بعدی موزه انقلاب

از دیگر بخش های ساخته شده در این باغ موزه می توان به سینما 5 بعدی اشاره نمود که یکی از مدرن ترین بخش های درون موزه است. فناوری های به کار رفته در این بخش از به روز ترین ها بوده و توسط کارشناسان خبره موزه راه اندازی شده است. محل قرار گیری این سینما در بین تالار های موزه می باشد و در آن موارد زیر به کار رفته است:

  1. سیستم به کار رفته صدا در آن به صورت وایرلس و مجزا برای هر نر می باشد.
  2. سیستم مربوط به پخش سه بعدی به صورت تحریک چشم ها می باشد و همانند دیگر سینماهای چند بعدی توسط عینک قابل استفاده می باشد.
  3. این سینما دارای افکت ها حرکتی است و ضربه، لرزش، جریان هوا و… در آن استفاده می شود.

زیپ لاین

این بخش توانسته عده زیادی را جذب کند چرا که هم امنیت بالایی دارد و هم حس هیجان زیادی را منتقل می کند. زیپ لاین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توانسته مقام اول در استاندارد بودن را در ایران کسب نماید و در طول دو سال همه تست هایی که برای تست کردن آن لازم بود را انجام داده اند. ارتفاع این زیپ لاین در برخی از نقاط به بیش از 50 متر می رسد و در قسمت جنوب غربی موزه قرار دارد. سیستم ترمز زیپ لاین موزه انقلاب به گونه ای است که سرعت 80 کیلومتر را به یک کیلومتر می رساند. برخی دیگر از اطلاعات مربوط به این زیپ لاین را نیز می توانید در ادامه داشته باشید:

هزینه زیپ لاین موزه انقلاب اسلامی: هر نفر 50000 تومان (باتوجه به نوسانات بازار امکان تغییر این رقم وجود دارد.)

ساعت کاری زیپ لاین موزه انقلاب اسلامی: همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 15 تا 22 و آخر هفته ها از ساعت 11 تا 22

مدت زمان استفاده از زیپ لاین: یک پرش برای هر نفر

بازه وزنی برای استفاده از زیپ لاین: 25 تا 110 کیلوگرم

بازه سنی برای استفاده از زیپ لاین: بالای 5 سال

بازه قدی برای استفاده از زیپ لاین: 150 تا 200 سانتی متر

ارتفاع زیپ لاین: بین 30 تا 50 متغیر است.

طول زیپ لاین: 210 متر

سرعت زیپ لاین: از 60 تا 85 کیلومتر بر ساعت می باشد.

زیپ لاین باغ موزه انقلاب اسلامی

دریاچه هورالعظیم و آب نما

آب نمای به کار رفته در موزه انقلاب اسلامی دارای طیف رنگی با 16 میلیون رنگ بوده و به گونه ای است که گفته می شود بزرگ ترین جشنواره نوری در ایران به حساب می آید. این آب نما با طیف های رنگی در وسط یک دریاچه با 100 فواره آب قرار گرفته اند و طراحی آن ها به صورت دایره ای می باشد. این دایره قطری 30 متری و ارتفاعی 15 متری دارد و نمایش لیزری خود را به همگان نشان می دهد. ترکیب نور، صدا و لیزر در کنار این فواره ها و هم چنین وجود 44 دستگاه مه ساز می تواند لحظات زیبایی را برای مراجعین بسازد.

باغ راه

این بخش از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درواقع یک مسیر سبز می باشد که دارای درختانی بلند بوده و پوشش گیاهی غنی دارد. در باغ راه موزه انقلاب تعداد 400 گونه گیاهی در حال زیست هستند و این بخش توانسته یک روح سبز به موزه بدهد. این بخش باید در اولویت محل هایی باشد که در مراجعه به موزه باید آن را تجربه کنید. یک باغ راه نخلستانی نیز در همین بخش وجود دارد که تعداد 72 نفر نخل را شامل می شود. انتخاب این تعداد نخل نیز برای احترام به امام حسین (ع) و شهدای کربلا می باشد و در قسمت جنوبی باغ راه قرار دارند.

موزه خودروهای شهدای هسته ای

این بخش مر بوط به اتومبیل های بمب گذاری شده دانشمندان هسته ای ایران می باشد که مورد ترور قرار گرفتند. شما می توانید با مراجعه به این بخش از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مشاهده خودرو های مربوط به شهیدان علی محمدی، احمدی روشن، شهریاری، دکتر عباسی که البته ترور وی بی سرانجام بود، شهید داریوش رضایی نژاد و… را تماشا کنید. شهدای هسته ای ایران نخبگان این کشور بودند که در راه علم و رستگاری این مرز و بوم به دیار باقی شتافتند. بهتر است در مراجعه به موزه از این بخش نیز دیدن نمایید.

موزه خودروهای شهدای هسته ای

گالری های تصاویر هنری

این بخش توسط هنرمندان زیادی در عرصه انقلاب و دفاع مقدس گردآوری شده و آثار آن ها به نمایش عموم گذاشته شده است. این گالری های هنری را عده زیادی از مراجعین تمایل به تماشای تصاویرشان دارند و شامل گالری های زیر می شود:

  1. گالری فکه: مساحت این گالری به 1000 متر مربع می رسد.
  2. گالری کارون: مساحت این گالری به 300 متر مربع می رسد.
  3. گالری اروند: مساحت این گالری به 200 متر مربع می رسد.

کتابخانه تخصصی

یکی از بخش های مهم موزه انقلاب اسلامی مربوط به کتابخانه می شود که درواقع اینجا بزرگ ترین کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی می باشد. کسانی که اهل مطالعه هستند می توانند با مراجعه به این بخش از اسناد و کتاب های موجود استفاده کنند. تعداد کتاب های موجود در این کتابخانه به 27950 عنوان می رسد و در بعضی از قسمت ها نیز می توانید برای استفاده از اطلس نامه ها، پایان نامه ها، لوح های فشرده، نشریات متعدد، مجلات و… که همگی در حوزه موضوعات مربوط به انقلاب و دفاع مقدس می شود اقدام نمایید.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

یکی از مهم ترین بخش های قرار گرفته در موزه مربوط به موزه ملی می شود که در آن تالار های مختلف قرار گرفته اند. تعداد این تالار ها به هفت عدد می رسد و هر کدام از آن ها نمایانگر یک بخش مهم درباره تاریخ انقلاب است. انواع هنر های مفهومی و تجسمی در این تالار ها استفاده شده تا مراجعین بتوانند تاریخ معاصر ایران را به چشم ببینند. از تالار های موجود در بخش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تالار اول (آستانه)

نام این تالار را به دلیل شروع تالار ها از این قسمت در نظر گرفته اند. در این تالار می توانید تاریخ و تمدن ایران را ببینید که از ایران کهن تا حوادث مشروطه و حتی بعد از آن یعنی در زمان پهلوی به نمایش گذاشته شده است. در این قسمت می توانید واقعه های مربوط به سال های 42 تا 58 را نیز تماشا نمایید.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

تالار دوم (حیرت و حقانیت)

این تالار از آغاز جنگ تحمیلی روایت می کند و شما می توانید هجوم ارتش بعثی را به مردم شریف ایران ببینید. ابتدا یک شرح کوتاه از تاریخ به وجود آمدن عراق را خواهید دید و بعد به تماشای شروع جنگ عراق علیه ایران خواهید پرداخت. در آخر این تالار نیز می توانید به اتاق بمباران بروید و از نزدیک صدا ها و لرزش هایی که در اثر بمباران در آن زمان به وجود می آمده را حس کنید.

تالار سوم (دفاع)

این تالار مربوط به دفاع مردم در برابر دشمن می باشد که از مهم ترین بخش های آن می توان به سنگرهای سرد، آشنایی با اقلیم مناطق، حضور قومیت های مختلف و اقلیت های مذهبی، کاربرد مسجد در تجمعات و خیزش ها و… اشاره نمود.

تالار چهارم (آرامش و مقابله )

یکی از مهمترین گزینه هایی که در دفاع مقدس وجود داشت، کسب آرامش برای مقابله بود و در این تالار این دو ویژگی به نمایش درآمده است. در ابتدای این تالار می توانید سنگر های فرماندهان را ببینید و در ادامه با تسلیحات و تجهیزات آشنا شوید. در آخر نیز پهپادها، فیلم سه بعدی آوینی، رمپ میدان های مین و… قرار داده شده اند.

تالار پنجم (شهادت)

در این تالار می توانید با پل شهادت شروع کنید و بعد اتفاقاتی که در هشت سال دفاع مقدس افتاده را ببینید. در این قسمت یک سری شبیه سازی از واقعه کربلا نیز نشان داده شده تا مفهوم مقام شهادت را بهتر از قبل برای مخاطبین نشان دهد. هم چنین یک سری تصاویر نیز از جانبازانی که عضوی از بدنشان را از دست داده اند نیز قرار داده شده و هم چنین اثری که سلاح های شیمیایی بر روی افراد گذاشته نیز به تصویر کشیده شده اند. زندگی اسیران جنگی در اردوگاه های عراق نیز در این تالار به نمایش گذاشته شده است.

تالار ششم (پیروزی)

همان طور که از نام این تالار مشخص می باشد مربوط به پیروزی مردم ایران در جنگ تحمیلی می باشد. در اوایل تالار سرنوشت صدام به نمایش گذاشته شده و بعد از آن رسانه های دنیا را که بررسی خبر این پیروزی را منتسر کرده بودند را نشان می دهد. در پایان این تالار پیروزی در یکی از بهترین نبردها یعنی عملیات بیت المقدس را نشان می دهد که در نهایت به آزاد شدن خرمشهر انجامید.

تالار هفتم (سرانجام)

در نهایت در تالار آخر می توانید اتفاقاتی که بعد از جنگ رخ داد را تماشا کنید که در ابتدای تالار با رحلت امام خمینی شروع می شود و بعد با حضرت خامنه ای ادامه می یابد. در ادامه تالار نیز دستاورد های نظام و عرصه های مختلف به تصویر کشیده شده اند.

موزه روباز: ادوات جنگی

از دیگر بخش های قرار گرفته در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می توان به این بخش که مربوط به قرار گرفتن ادوات نظامی و جنگی می باشد اشاره نمود. موزه روباز مربوط به ادوات جنگی شامل چهار بخش می شود:

  1. اول: خیابان سرو که دارای توپ ضد هوایی، 2 عراده تانک، 4 عراده نفربر و بلدوزر می شود.
  2. دوم: خیابان فرهنگ که دارای تانک چیفتن، تفنگ 106 میلی متری، راکت انداز 107 میلی متری، ناوچه، بالگرد، خمپاره و… می شود.
  3. سوم: پل خاطره و حماسه که شامل هواپیماهای تایگر، سوخو، موشک ضد کشتی، میگ 21 و… می شود.
  4. چهارم: خیابان پیروزی که شامل موشک شهاب، توپ پدافند 100 میلی متری، توپ پداقند 57 میلی متری و… می شود.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

برج پرچم

یکی دیگر از مهم ترین بخش های موزه انقلاب اسلامی بخش مربوط به برج پرچم می شود که به عنوان بزرگ ترین و بلند ترین پرچم ایران در کنار موزه شناخته می شود. این پرچم در بلند ترین قسمت پارک طالقانی احداث شده و ارتفاع پرچم نیز به 150 متر می رسد. محل قرار گرفتن پرچم نیز به گونه ای است که مشرف به مقبره شهدا و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می باشد.

مرکز همایش های بین المللی

این بخش از دیگر قسمت های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده که دارای محیطی خوب و در کنار برج پرچم قرار گرفته است. رویداد های مختلفی ملی و بین المللی در این مرکز به انجام می رسد و برنامه های مهمی در آن اجرا می گردد. این مرکز دارای قسمت های مختلفی است و شامل موارد زیر می شود:

  • تالار خلیج فارس
  • تالار هویزه
  • تالار آزادگان
  • تالار مهران
  • تالار سوسنگرد
  • سالن جلسات قصر شیرین
  • لابی
  • اتاق تشریفات
  • پارکینگ اختصاصی
  • فضای نمایشگاه
  • سالن غذاخوری یاس
  • سالن غذاخوری شقایق

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

ساعت کاری باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

اگر تمایل داشتید برای بازدید از موزه انقلاب اسلامی به آن مراجعه کنید، بهتر است قبل از ورود به آن ابتدا از ساعت کاری و اطلاعات مربوط به آن مطلع شوید تا بتوانید بهتر از قبل برای استفاده از این موزه اقدام نمایید. در ادامه می توانید با برخی از اطلاعات مربوط به باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا شوید.

ساعت کاری باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: همه روزه از ساعت 9 تا 17

شماره تماس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: 88657026-021

وبسایت باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: Iranrhdm.ir

سوالات متداول

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کجاست؟

باغ موزه انقلاب اسلامی رو به روی بوستان طالقانی واقع شده است.

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چه سالی افتتاح شد؟

این بنای باشکوه در سال 1391 افتتاح شد.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چند تالار دارد؟

این بخش از موزه انقلاب اسلامی دارای هفت تالار می باشد.

ساعت کاری باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چه زمانی می باشد؟

ساعت کاری این باغ موزه هر روز از ساعت 9 تا 17 است.

[html_block id=”68096″]

راهنما سایت

آدرس

تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، انتهای خیابان سرو، رو به روی بوستان طالقانی

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 17

یک‌شنبه

9 الی 17

دو‌شنبه

9 الی 17

سه‌شنبه

9 الی 17

چهار‌شنبه

9 الی 17

پنج‌شنبه

9 الی 17

جمعه

9 الی 17
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه