بازار بزرگ کرمان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بازار بزرگ کرمان شاید تنها جاذبه تاریخی در این شهر باشد که امکان ندارد گردشگری از آن بازدید نکند. هرچقدر از خاص بودن بازار بزرگ کرمان بگوییم کم گفتیم و اگر می خواهید این بنای تاریخی را بیشتر بشناسید پس تا آخر با ما همراه باشید.

بازار بزرگ کرمان کجاست؟

اول از هرچیز، قبل از اینکه به بررسی بازار بزرگ کرمان بپردازیم ببینیم این بازار تاریخی و بزرگ در کجای شهر کرمان قرار دارد. بازار بزرگ کرمان در قلب شهر قرار دارد برای همین دسترسی به این بازار از هر کجای شهر راحت است. بازار بزرگ کرمان بین میدان ارگ و میدان شهدا قرار دارد. همچنین در شمال و جنوب بازار بزرگ کرمان هم دو خیابان امام و شریعتی قرار دارد. برای دسترسی به بخش غربی بازار یعنی میدان ارگ، می بایست وارد خیابان طالقانی شوید. خیابان طالقانی از شهید مطهری آغاز می شود و در ادامه به خیابان قدس می رسد و در اواسط این خیابان به خیابان ارگ و سپس میدان ارگ خواهید رسید.

برای دسترسی به بخش شرقی بازار بزرگ کرمان یعنی میدان شهدا، چن با یک میدان طرف هستیم دسترسی به اینجا به مراتب آسان تر خواهد بود. غرب میدان قدس خیابان شریعتی است که در بالای بازار بزرگ قرار دارد و شما حتی از طریق این خیابان می توانید وارد بخش های بازار شوید. ضلع شمالی میدان شهدا بلوار شهید باهنر، ضلع شرقی خیابان شهدا و ضلع جنوبی هم خیابان میرزا رضا کرمانی است که البته این خیابان به صورت یکطرفه از میدان شهدا می باشد.

اگر با استفاده از وسایل نقلیه عمومی خواستید به بازار بزرگ کرمان برسید بخصوص سامانه های تاکسی، به این نکته هم دقت کنید که نام دیگر و قدیمی میدان شهدا، میدان مشتاقیه نام دارد و اگر راننده های تاکسی بخصوص قدیمی ها گفتند میدان مشتاقیه تعجب نکنید.

بازار بزرگ کرمان

تاریخچه بازار بزرگ کرمان

قدمت بازار بزرگ کرمان به بیش از 1200 سال پیش برمیگردد. در آن زمان، تیموریان و مظفریان در سرزمین ایران حکومت می کردند و بازار بزرگ کرمان اولین بار در آن دوران ساخته شد. چون از آن زمان به بعد، حاکمان و فرمانده های مختلفی برای بخش های مختف ایران و بخصوص کرمان انتخاب میشدند، رفته رفته بخش های کوچک و بزرگی به این بازار جذاب و دوست داشتنی اضافه شد.

دوران شکوفایی بازار بزرگ کرمان به زمان حکومت صفویه برمیگردد و زمانی که شاه عباس صفوی بر تخت سلطنت نشسته بود، شخصی با نام گنجعلی خان به عنوان حاکم کرمان انتخاب شد. هدف گنجعلی خان، رونق کسب و کار و اقتصاد در شهر کرمان بود و می خواست با نهایت تلاشش، آبادانی را به شهر کرمان بیاورد. گنجعلی خان بناهای مختلفی را در کرمان ساخت که در نزدیکی یکدیگر هم قرار دارند. چون تغییر و تحولات بازار بزرگ کرمان کمی قبل از صفویان آغاز شده بود، برای همین خیلی ها قدمت این بنای تاریخی را 600 سال می دانند.

در دوران صفویه، گنجعلی خان دستور داده بود تا یک میدان در وسط شهر ساخته شود و دور تا دور آن میدان هم بناهای مختلفی قرار گیرد. این بناها در مجموعه ای با نام مجموعه گنجعلی خان قرار دارند که 11هزار متر مربع از مساحت شهر کرمان را به خود اختصاص داده و از بناهایی همچون مدرسه شیخیه، بازار گنجعلی که بخش بزرگی از بازار بزرگ کرمان را شامل می شود، حمام گنجعلی، ضرابخانه و غیره هستند.

بازار بزرگ کرمان

معرفی بازار بزرگ کرمان

یکی از مهم ترین دلایل ساخت بازار بزرگ کرمان و اهمیت دادن به این بازار تاریخی، قرار گیری آن در جاده ابریشم بود و به لطف جاده ابریشم، کلی محصول بخصوص کالاهای ایرانی و صنایع دستی از طریق بازار بزرگ کرمان به کشور های هند و چین صادی میشد و کلی کالا از آن دو کشور هم وارد کشور و بازار بزرگ کرمان میشد. عمده کالا هایی که از بازار بزرگ کشور به هند و چین صادر میشد پارچه، ظروف مسی به لطف معدن بزرگ مس رفسنجان در فاصله 50 کیلومتری کرمان، و صنایع دستی کرمان بودند و از سوی دیگر، پارچه و ادویه بخصوص ادویه های معروف و تند هندی بخصوص کاری هند هم وارد می شدند.

بازار بزرگ کرمان بزرگترین مرکز خرید در شهر کرمان به حساب می آید. این بازار چون در دوره های مختلف ساخته شده، هر بخشی معماری مخصوص به زمان خودش را دارد اما بطور کلی، این بازار را می شود گفت جزء معدود جاهای دیدنی کرمان و حتی ایران است که معماری زیبای ایرانی و اسلامی را می توان در آن دید. بازار بزرگ کرمان از بخش های مختلفی تشکیل شده که شامل راسته ها، تیمچه، چهارسوق یا همان چهارسو، گذرگاه های اصلی و فرعی هستند. تیمچه ها جزء زیباترین قسمت های بازار به شمار می روند چون یک مغازه کوچکی بوده و تزئینات رنگارنگ و متنوعی در آنجا قرار دارد البته تیمچه ها اصولاً برای کالا های خاص هستند.

معماری بازار بزرگ کرمان همانطور که گفته شد، ایرانی و اسلامی است برای همین، این بازار طولانی دارای گنبد ها و بادگیر های مختلفی است. تمی اصلی بازار رنگ خاکی است ولی در برخی از نقاط بخصوص برای بادگیر ها و گنبد ها از کاشی های آبی رنگ برای تزئین بهتر و جلوه زیباتر محیط استفاده شده. همچنین با اینکه بخش های مختلف بازار بزرگ کرمان از نظر معماری و طراحی به دلیل اینکه در دوره های مختلف تاریخ ساخته شده اند با هم تفاوت دارند اما در کل، همه جای بازار یک هارمونی، تقارن و ریتم منظمی از معماری را میبینیم.

بازار بزرگ کرمان

بخش های بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان خودش از بازار های کوچک و بزرگی تشکیل شده است. برخی از این بازار ها در دوران مختلف تاریخ ساخته شده اند و برخی هم در یک بازار بزرگتر قرار دارند و صرفاً چون تخصصی روی یک کالا تمرکز دارند، آن بخش هم یک نامی برای خود دارد. در ادامه می خواهیم شما را با بخش های مختلف بازار بزرگ کرمان بشتر آشنا کنیم.

بازار ارگ

همانطور که پیش تر گفتیم، بازار بزرگ کرمان از میدان ارگ آغاز می شود و تا میدان شهدا یا همان میدان مشتاقیه ادامه دارد. اگر از بخش غربی بازار یعنی از سمت میدان ارگ وارد بازار بزرگ شوید، ابتدا به بازار ارگ می رسید که نامش برگرفته از نام میدان مجاورش است. بازار ارگ خودش شامل دو بخش با نام های بازار نقارخانه و بازار سراجی می باشد. بازار نقارخانه سردری بزرگ دارد که با کاشی کاری تزئین شده و دو طبقه هم می باشد که البته در طبقه بالا تنها تعدادی اتاق وجود دارد. قدمت بازار نقارخانه با توجه به سبک معماری آن گفته می شود به دوران حکومت قاجاریه برمیگردد.

دلیل اینکه نام نقاره برای این بخش انتخاب شده به این دلیل است که در زمان غروب آفتاب که مصادف با تعطیل شدن بازار بزرگ کرمان است، در این بخش نقاره نواخته می شود. بخش دیگر بازار ارگ که بازار سراجی نام دارد به این دلیل است که در گذشته، این بخش از بازار بزرگ برای چمدان ساز ها و سراج ها بوده.

بازار ارگ

بازار مسگری

به جرأت می توان گفت معروف ترین و بهترین بخش از بازار بزرگ کرمان بازار مسگری ها نام دارد. در بخش بازار مسگری انواع ظروف مسی ارائه می شود. پیش تر هم گفتیم در فاصله 50 کیلومتری کرمان واقع در رفسنجان، یکی از بزرگترین معادت مس ایران قرار دارد و مس ها مستقیم از آنجا به بازار بزرگ می رسند تا در بخش بازار مسگری ها، انواع ظروف مسی باکیفیت چه برای مصرف شخصی چه برای سوغاتی عرضه گردد. بخش بازار مسگری به دلیل طراحی متفاوت، جلوه ای آهنین و همچنین وجود صدای برخورد ظروف مسی به همراه تنوع طرح های ظروف مسی خاص ترین بخش از بازار بزرگ کرمان می باشد.

بازار مسگری

بازار قیصریه

بخش دیگر از بازار ارگ، بازار قیصریه است که در نزدیکی میدان گنجعلی قرار دارد. این بازار با نام بازار زرگری ها هم شناخته می شود همانطور که از نام این بخش از بازار بزرگ کرمان پیداست، شما در بازار قیصریه با ده ها مغازه طلا و جواهرات فروشی مواجه می شوید که به لطف جواهرات بی نظیر، جلوه خاص و لوکسی را به این بخش از بازار بخشیده.

بازار قیصریه یا همان بازار زرگری با نام بازار ابراهیم خان هم شناخته می شود. این بخش از بازار بزرگ کرمان در دوران حکومت فتحعلی شاه ساخته شد یعنی دوران حکومت قاجاریه برای همین، معماری اسلامی به سبک قاجاریه دارد. در بازار ابراهیم خان کنار 47 باب مغازه جواهر فروشی، مجموعه ای هست با نام مجموعه ابراهیم خان که شامل مدرسه، آب انبار، قیصریه و حمام است. همینجا هم بگوییم ابراهیم خان یا حاج ابراهیم کلانتر نشان اعتمادالدوله را گرفته بود و او در زمان زندیان، کلانتر یا شهردار شیراز بود و در زمان قاجاریه هم اولین وزیر اعظم قاجاری بود.

بازار قیصریه کرمان

چهارسوق گنجعلی خان

همه بخش هایی که تا الان گفتیم در بازار بزرگ ارگ بود که نیمی از بازار بزرگ کرمان را تشکیل می دهد. حال بعد از بازار بزرگ ارگ به بازار گنجعلی و مجموعه گنجعلی خان می رسیم اما قبل از اینکه وارد بازار گنجعلی شویم، با جایی روبرو می شویم که با نام چهارسوق گنجعلی شناخته می شود. یکطرف چهارسوق گنجعلی بازار مسگری ها، یکطرف بازار میدان قلعه، یکطرف بازار ارگ و طرف دیگر هم بازار گنجعلی قرار دارد. دیگر بخش زیبا در بازار کرمان که معماری بسیار زیبایی هم دارد همین چهارسوق گنجعلی بوده و گتفه می شود قدمت این بخش از بازار بزرگ کرمان به 400 سال می رسد.

چهارسوق بازار بزرگ کرمان

بازار گنجعلی خان

بعد از چهارسوق گنجعلی وارد بازار گنجعلی می شویم که خاص ترین قسمت از بازار کرمان به شمار میرود. ابتدا بگوییم مجموعه گنجعلی خان همان مجموعه ای است که گنجعلی خان دستور داده بود برای آبادانی کرمان ساخته شود و شامل مدرسه شیخیه، حمام گنجعلی خان، مسجد و غیره است. بازار گنجعلی خان را به عنوان یکی از شاهکار های معماری ایرانی و اسلامی می دانند و اگر بین جاهای دیدنی کرمان به دنبال جایی هستید که بتوانید معماری صفویه را از نزدیک ببینید، مجموعه گنجعلی خان بهترین منطقه خواهد بود.

بین سال های 1009 تا 1029 هجری قمری، شاه عباس به عنوان پادشاه وقت ایران در زمان صفویه، به گنجعلی خان که حاکم کرمان بود دستور ساخت این مجموعه را داد اما اینجا در زمان خودش آنقدر بزرگ بود که عمر گنجعلی خان کفاف نمی داد تا افتتاح مجموعه را ببیند برای همین بعد از او، پسرش علیمردان خان این مجموعه را تکمیل کرد. جالب است بدانید همانطور که پیش تر گفتیم، قدمت بازار کرمان به دوران تیموریان یعنی 1200 سال پیش برمیگردد برای همین چون در زمان گنجعلی خان این بازار خیلی قدیمی شده بود، گنجعلی خان تصمیم گرفت مجموعه خود را روی بازار قدیمی کرمان بنا کند.

بازار گنجعلی خان از چهارسوق گنجعلی شروع می شود و تا بازار اختیاری ادامه دارد. مدرسه، حمام، مسجد و بنا های دیگر مجموعه گنجعلی خان در اطراف بازار گنجعلی قرار دارند و شما در هر کجای مجموعه گنجعلی خان که باشید دسترسی آسانی به این بخش از بازار خواهید داشت. در بازار گنجعلی خان که 18 باب مغازه دارد، طاق نما های مختلفی مشاهده می شود که معماری بسیار جذاب و زیبایی به سبک دوران صفویه دارد. لازم به ذکر است تمامی بنا های مجموعه گنجعلی وقف امام رضا و آستان قدس رضوی شده است.

در انتهای بازار گنجعلی خان، به جایی می رسیم با نام کاروانسرای هنود یا همان کاروانسرای هندو ها. ماجرا از این قرار است که در قرن نوزدهم میلادی، انگلیسی ها این بخش از بازار بزرگ کرمان را از امام جمعه وقت اجاره کردند و آن را در اختیار هندو ها گذاشتند و به دلیل اینکه برای مدت زیادی، هندی ها در این بخش از بازار کرمان به تجارت می پرداختند به بازار هنود یا بازار هندی ها معروف شده. لازم به ذکر است همانطور که میدانیم، ادویه های هندی خیلی خوشمزه و بی نظیر هستند و در آن زمان، بهترین و باکیفیت ترین ادویه های هندی فقط در این بخش پیدا میشد.

بازار گنجعلی خان

بازار اختیاری

نام بازار اختیاری در گذشته بازار شاهی بوده و بعداً نامش به اختیاری تغییر پیدا کرد. بازار اختیاری بعد از بازار گنجعلی خان آغاز می شود و در کنار مغازه هایی که دارد، برخی از جاهای دیدنی و تاریخی کرمان هم در اطراف این بخش از بازار قرار دارد مانند کاروانسرای گلشن، مسجد چهل ستون و سه بازارچه سرداری. همچنین در انتهای بازار هم حمام وکیل مشاهده می شود که جزء زیباترین حمام های تاریخی کرمان به شمار میرود. جالب است بدانید حمام وکیل که از زیباترین جاهای دیدنی کرمان هم به شمار میرود، امروزه تغییر کاربری داده و از یک جاذبه تاریخی به یک چایخانه و رستوران سنتی در کرمان تبدیل شده است لذا بعد از یک گشت و گذار در بازار بزرگ کرمان، یک وعده غذایی یا یک چای دبش در این چایخانه سنتی حال و هوای دیگری دارد.

بازار اختیاری از اهمیت بالایی بین بخش های بازار کرمان برخوردار است چون نه تنها بین دو بازار وکیل و گنجعلی خان قرار دارد بلکه گفته می شود اینجا قدیمی ترین بخش از بازار بزرگ کرمان است و مسیری تنگ و باریک هم دارد.

بازار اختیاری

بازار وکیل کرمان

بخش بعدی بازار بزرگ کرمان که بعد از بازار اختیاری قرار دارد، بازار وکیل است که دارای مجموعه وکیل هم می باشد اما اشتباه نکنید و مجموعه وکیل را با مجموعه وکیلی که در شیراز دارد متفاوت است. بازار وکیل توسط شخصی با نام محمود اسماعیل خان وکیل الملک به همراه پسرش ساخته شده و محمد اسماعیل خان که پسر فتحعلی خان بود در زمان حکموت محمد میرزا به عنوان دربار تبریز و در زمان حکومت فضلعلی خان به عنوان مأمور یا همان حاکم کرمان انتخاب شده بود. ابتدا از مجموعه بزرگ وکیل که در این قسمت از بازار کرمان قرار دارد آغاز کنیم. مجموعه وکیل از بنا های تاریخی همچون کاروانسرای وکیل، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و آب انبار وکیل تشکیل شده است.

کاروانسرای وکیل که در حاشیه خیابان شریعتی واقع شده، دو طبقه دارد و در این دو طبقه نزدیک به 120 غرفه را در خود جای داده بطوریکه 31 مغازه در طبقه بالا و 81 مغازه هم در طبقه همکف قرار دارد. برای ورود به کاروانسرای وکیل دو درب تعبیه شد و سردری بسیار زیبا با کاشی کاری های بی نظیر و گچ بری های ظریف بالای این دو درب مشاهده می شود. کاروانسرای وکیل حجم بادگیر را در بازار کرمان دارد و همچنین یک برج ساعت نیز در این کاروانسرا ساخته شده.

بازار وکیل کرمان

حمام وکیل را پیش تر اشاره کردیم که در انتهای بازار اختیاری واقع شده و یک چایخانه سنتی در بازار بزرگ کرمان است. قدمت حمام وکیل به سال 1270 برمیگردد و معماری آن نیز ترکیبی از معماری زندیه و قاجاریه می باشد. در نهایت هم به مسجد وکیل می رسیم که توسط اسماعیل خان نوری وکیل الملک ساخته شده که سردری مقرنس کاری شده، حیاطی سنگفرش شده و نمایی با آجرکاری و کاشی کاری زیبایی دارد.

اما می رسیم به خود بازار وکیل کرمان که بخش زیبای بازار کرمان است. بازار وکیل معماری زیبایی دارد و سبک طراحی آن، مانند سایر بازار های ایرانی است یعنی بازاری دراز و کشیده. این بازار صنف های مختلفی دارد و هر کالایی که مد نظر دارید را می توانید در این بخش از بازار کرمان پیدا کنید. همچنین بد نیست بدانید در کنار مجموعه وکیل کرمان، یک مدرسه ای هست که با نام مدرسه حیاتی شناخته می شود. این مدرسه قبل از اینکه به مدرسه تبدیل شود، بانک شاهنشاهی بین ایران و انگلیس بود و در سال 1320 تصمیم گرفته شد تا به مدرسه تغییر کاربری پیدا کند و ابتدا نامش مدرسه نمره سه کرمان بود اما بعد از فوت بانو بی بی جان حیاتی کرمانی، برای احترام به نام حیاتی را برای مدرسه انتخاب کردند. لازم به ذکر است بانو بی بی حیاتی شاعر و ادیب شناس کرمان بود که محبوبیت بالایی داشت.

موزه بانو بی بی حیاتی

بازار سردار

قسمت بعدی از بازار کرمان بازار سردار نام دارد که خودرش از چند بازارچه کوچک و بزرگ تشکیل شده و با استفاده از یک سه راسته، به بازار اختیاری می رسد. عمده مغازه های بازار سردار پارچه فروشان هستند و یکی از باکیفیت ترین انواع پارچه در بین بازار های کرمان را در بازار سردار می توان تهیه کرد. این قسمت از بازار بزرگ کرمان هم از معماری زیبا و دوست داشتنی برخوردار است.

بازار کرمان

بازار مظفری

بعد از بازار وکیل که به بازار سردار می رسیم، بلافاصله وارد بازار مظفری می شویم برای همین، برخی بر این باورند که بعد از بازار وکیل درواقع بازار مظفری آغاز می شود. بازار مظفری از بازار وکیل شروع شده و در نهایت به خیابان میرزا رضای کرمانی می رسد. قدمت بازار مظفری به سال 750 هجری قمری برمیگردد و در آن زمان، شخصی با نام امیر مبارزالدین محمد مظفر این بخش از بازار کرمان را ساخته.

جدا از مغازه هایی که در بازار مظفری قرار دارد، اینجا چند بنای تاریخی دارد که شامل تکیه یا صف یا عزاخانه، مسجد جامع کرمان و بازار قدمگاه می باشد. تنها بنایی که در بخش بازار مظفری سالم باقی مانده تکیه و مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری است که مهم ترین مسجد جامع شهر بوده و از ارزش و اهمیت بالایی هم برخوردار می باشد اما سایر بنا های تاریخی بازار مظفری به مرود زمان دچار آسیب های مختلف شده و برخی هم توسط شهرداری کرمان بجای مرمت و بازسازی، تخریب شده اند.

همچنین بد نیست بدانید مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری مسجدی است که چهار ایوان دارد و روی سردر اصلی بنا هم کتیبه ای مشاهده می شود که تاریخ 750 هجری قمری را نشان می دهد یعنی دوران حکومت آل ظفر. مسجد در زمان امیر مبارزالدین محمد ظفر ساخته شده و بعد ها، علاوه بر مرمت و بازسازی مسجد بخصوص کاشی کاری های نفیس و زیبایی که داشت، ایوان بزرگ و شبستانی شمالی مسجد هم ساخته شد. آخر سر هم در دوران قاجاریه به لطف توپ های جنگی آقا محمد خان قاجار آسیب هایی را به خود دید و مجدد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. اگر خواستید کنار گشت و گذار در بازار بزرگ کرمان، نگاهی هم به مسجد جامه مظفری بیاندازید، حتماً از بخش محراب و سردر شرقی مسجد هم بازدید کنید چون کاشیکاری هایی که در این دو بخش قرار دارند بسیار زیبا و باارزش هستند.

مسجد جامع کرمان

بازار قلعه محمود

حال به بخش متفاوتی از بازار کرمان می رسیم. در این قسمت از بازار، برخلاف سایر نقاط که از غرب به شرق بودند، این بار از شمال به جنوب است. بازار قلعه محمود در بخش جنوبی این راسته قرار دارد و با نام بازار آهنگری هم شناخته می شود. در گذشته های دور، بازار قلعه محمود از اهمیت بالایی برخوردار بوده چون آن زمان از تکنولوژی خبری نبود برای همین امروزه دیگر آن شوق و اهمیت گذشته را ندارد هرچند همچنان مغازه هایی در بازار قلعه محمود هست که آهنگری به روش سنتی در آن وجود دارد. لازم به ذکر است در گذشته های دور، یکی از مهم ترین بخش های بازار کرمان از نظر اقتصادی همین راسته آهنگران در بازار قلعه محمود بوده.

بازار قلعه محمود

بازار میدان قلعه

روبروی بازار قلعه محمود، بازار میدان قلعه است که جزء قدیمی ترین بخش های بازار بزرگ کرمان محسوب می شود و آنقدری هم طولانی است که برخی می گویند اینجا طولانی ترین بخش بازار کرمان به شمار میرود. این بازار از مقابل بازار قلعه محمود شروع شده و در نهایت به چهارسوق گنجعلی خان می رسد. در بازار میدان قلعه بازارچه های کوچک و بزرگ دیگری همچون بازار کفاش ها، بازار عطاری و بازار قدمگاه هم قرار دارد.

در آخر نیز این نکته را ذکر کنیم با اینکه بازار بزرگ کرمان یک بازار بسیار قدیمی است و با قدم زدن در راسته های آن، علاوه بر پیدا کردن شیر مرغ تا جون آدمی زاد به حال و هوای گذشته می روید اما در برخی از نقاط بازار بخصوص حیاط های بزرگ آن نزدیک به مجموعه گنجعلی خان، کافه ها و مغازه های امروزی هم به چشم می خورد که زیبایی بازار را دو چندان کرده.

بازار قلعه میدان

بهترین زمان بازدید از بازار بزرگ کرمان

اول از هر چیز، این نکته را بدانید که بازار بزرگ کرمان مانند هر بازار دیگری، ساعت کاری خوش را دارد و شما همه روزه می توانید از ساعت 9 صبح الی 9:30 شب از بازار کرمان بازدید کنید ولی در نظر بگیرید بازار بزرگ در روز های جمعه و ایام تعطیل بسته می باشد. از طرفی، کرمان یک شهر بسیار گرم و کویری است و تابستان های بسیار گرم و زمستان های سرد و سوزناکی دارد لذا فصل پاییز و بهار بهترین زمان برای سفر به کرمان و گشت و گذار در بازار بزرگ محسوب می شود.

جاهای دیدنی اطراف بازار بزرگ کرمان

جدا از گشت و گذار در بازار کرمان و تجربه یک خریدی به سبک قدیمی در فضایی تاریخی، در اطراف بازار بزرگ کرمانی برخی از جاهای دیدنی و تاریخی این شهر هم قرار دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. به غیر از مجموعه وکیل و گنجعلی خان که پیش تر به آن اشاره کردیم، باغ ملی کرمان، مسجد تاریخی ملک، کاروانسرای حاج مهدی، مسجد های سید جمال الدین، امام صادق و ملک دیار، کاروانسرای حاج آقا علی، مقبره مشتاقیه و قلعه دختر کرمان از معدود جاهای دیدنی این شهر هستند که در فاصله کمی از بازار بزرگ کرمان قرار دارند.

بازار کرمان

راهنما سایت

آدرس

استان کرمان، شهر کرمان، میدان ارگ

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 21:30

یک‌شنبه

9 الی 21:30

دو‌شنبه

9 الی 21:30

سه‌شنبه

9 الی 21:30

چهار‌شنبه

9 الی 21:30

پنج‌شنبه

9 الی 21:30

جمعه

تعطیل
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه