اسم بهترین قرص ضد اسهال کدام است؟

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کدام قرص ضد اسهال قوی‌ترین است؟ درباره این دارو‌ها چقدر اطلاعات دارید؟ اسهال یکی از بیماری‌های شایع است که معمولا جدی گرفته نمی‌شود. درحالی‌که باید بدانید این بیماری در سراسر جهان افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.دارو‌های مختلفی برای این عارضه تولید شده که مصرف آن‌ها در سنین و افراد مختلف، متفاوت است. در این مقاله همراه ما باشید تا این تفاوت‌ها را به شکل کامل بررسی کنیم و بهترین دارو‌های ضد اسهال را به شما معرفی کنیم. همچنین توصیه میکنیم حتما از اینجا نوبت آنلاین دکتر بگیرید تا قرص ضد اسهال مناسب را برای شما تجویز کند.

 

نوبت آنلاین دکتر

اسهال چیست؟

یکی از بیماری‌های رایج که تمام انسان‌ها حداقل یک‌بار در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند، اسهال (Diarrhea) نام دارد. این بیماری گوارشی، یک عارضه موقتی است و جزء بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرد. مدفوع آبکی نام دیگر این بیماری است.

اسهال ممکن است به دلیل وجود انگل یا ویروس در دستگاه گوارشی ما پدید آید. این عارضه از دید عموم مردم یک بیماری موقتی است و خطری از جانب آن، ما را تهدید نمی‌کند. درحالی‌که باید بدانید سالانه افراد زیادی (بزرگسالان و کودکان) بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

این اتفاق تنها مربوط به کشور‌های محروم و جهان سوم نیست و مرگ‌ومیر آن حتی در کشور‌های توسعه‌یافته نیز اتفاق می‌افتد. به همین دلیل دانشمندان تلاش کردند تا دارویی تحت عنوان قرص ضد اسهال را بسازند. کارکرد این قرص در کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت است.

به همین دلیل قرص اسهال برای کودکان به شکل اختصاصی ساخته نشده؛ اما باید برای آن‌ها از دوز دارو کم کرد. حتی نوزادان نیز قرص مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل باید به این نکته بسیار توجه کرد.

علائم جانبی اسهال (Diarrhea)

  • احساس گرفتگی در اندام شکم
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • مشاهده خون در مدفوع
  • تب
  • کاهش وزن
  • کم‌آّبی

انواع قرص‌های ضد اسهال

برای این بیماری، دارو‌های مختلفی تولید و معرفی شده که در ادامه مطلب به انواع آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معرفی قرص‌های بدون نسخه

قرص اسهال بدون نسخه برای افرادی که به شکل موقت و خفیف دچار این عارضه شده‌اند، توصیه می‌شود. این قرص به لحاظ قدرت، ضعیف بوده و مصرف آن برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به همین دلیل هم می‌توان آن را بدون نسخه پزشک در داروخانه تهیه کرد.

نکته حائز اهمیت درباره تهیه این دارو توجه به دوز آن است. هنگامی که می‌خواهید این قرص را از داروخانه تهیه کنید باید شرایط کامل بیماری را به پزشک داروساز توضیح دهید تا بتواند باتوجه‌به شرایط شما دوز مناسبی از دارو را در اختیارتان قرار بدهد.

درباره کودکان مسئله کمی متفاوت است. به دلیل حساس بودن سن، لازم است که آن‌ها را برای معاینه نزد پزشک ببرید. مصرف خانگی دارو برای کودکان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است در آن‌ها مشکلاتی به وجود بیاورد. گزینه‌های رایج بدون نسخه عبارت‌اند از:

قرص اسهال لوپرامید

قرص لوپرامید مناسب افرادی است که به شکل مزمن دچار این بیماری هستند. مصرف این دارو باعث می‌شود که حرکت مدفوع در روده کند شود. این زمانی به بدن کمک می‌کند که آب موردنیاز را جذب کند و مدفوع هنگام دفع، حالت سفت‌تری داشته باشد.

مصرف این دارو در دوز‌های بالا، مشکلات قلبی را نیز پدید خواهد آورد. دل‌درد، یبوست، مشکلات پوستی و حالت تهوع از عوارض جانبی این دارو هستند.

بیسموت ساب سالیسیلات

اگر علاوه بر اسهال، علائم جانبی دیگری مثل احساس ناراحتی در معده یا حالت تهوع دارید، Bismuth subsalicylate کمک زیادی به بهبود شرایط شما خواهد کرد. عملکرد این دارو بر اساس کم‌کردن التهاب در روده است.

بیسموت ساب سالیسیلات همچنین می‌تواند از روده شما در برابر انواع میکروب محافظت کند. مصرف این دارو ممکن است عوارض خاصی نیز برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال تیره شدن رنگ زبان و مدفوع از عوارض جانبی مصرف این دارو هستند.

اگر دارو‌های دیگری مصرف می‌کنید که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد، بهتر است با یک پزشک درباره آن مشورت کنید.

معرفی قرص‌های نیازمند نسخه پزشک

نوع‌های شدید‌تری از این بیماری وجود دارند که علاوه بر مزمن بودن به‌شدت بروز پیدا می‌کنند. سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از این انواع است که به اسهال شدید منجر خواهد شد. بهترین دارو‌ها برای مهار این بیماری عبارت‌اند از:

قرص آلوسترون

آلوسترون بیشتر مورد مصرف بانوان است. این دارو زمانی توسط پزشک تجویز می‌شود که راه‌های دیگر و دارو‌های دیگر تأثیری نداشته باشند. کاهش جریان خون روده بزرگ و یبوست از عوارض جانبی مصرف این دارو هستند.

 

نوبت آنلاین دکتر

قرص الوکسادولین

الوکسادولین یک قرص ضد اسهال قوی است. از موارد منع مصرف این دارو باید به نبود کیسه صفرا در بدن اشاره کرد. افرادی که کیسه صفرا ندارند، نباید این دارو را مصرف کنند.

این دارو یکی از قوی‌ترین قرص ضد اسهال شناخته می‌شود و مصرف آن باید حتما تحت‌نظر پزشک باشد. مصرف خودسرانه آن عوارض زیادی خواهد داشت که از مهم‌ترین آن‌ها التهاب در ناحیه پانکراس معده است.

 

نوبت آنلاین دکتر

قرص ریفاکسیمین

ریفاکسیمین نوعی آنتی‌بیوتیک است که بر روی باکتری‌های خاص روده اثر می‌گذارد. مدت‌زمان مصرف این دارو به دستور پزشک معمولا دوهفته است.

 

نوبت آنلاین دکتر

بیمار دچار اسهال چه زمانی باید به پزشک مراجعه کند؟

قرص ضد اسهال برای کودکان نباید سرخود مصرف شود و بهتر است از ابتدا نوزادان و کودکان را برای درمان نزد پزشک ببرید و برای آن‌ها خوددرمانی را آغاز نکنید. بزرگسالان نیز اگر در هنگام مواجهه با این عارضه، عوارض جانبی شدیدی را تجربه کنند، باید به سراغ پزشک معالج بروند.

برای مثال، تب شدید یکی از عوارضی است که اگر هنگام اسهال رخ دهد می‌تواند خطرناک باشد. در هنگام مراجعه به دکتر اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، درباره آن دارو، اطلاعات موردنظر را ارائه دهید تا تجویز بهتری برای شما داشته باشد. علائم زیر نشانه این است که شما باید قرص ضد اسهال مصرف کنید یا سریع‌تر به drdr.ir مراجعه کنید:

  • در طول روز بیشتر از 6 بار به سرویس بهداشتی می‌روید.
  • در مدفوع خود خون یا چرک مشاهده می‌کنید.
  • احساس سرگیجه یا دل‌درد شدید دارید.
  • به شدید‌ترین نحو ممکن اسهال شده‌اید.

موارد منع مصرف داروی ضد اسهال چیست؟

اگر به دارو‌هایی خاصی حساسیت دارید، دارو‌های ضد اسهال نیز ممکن است حساسیت قدیمی شما را نمایان کند. افرادی که علائمی شبیه به آنفولانزا یا آبله‌مرغان دارند نباید این دارو‌ها را مصرف کنند.

منیزیم، بیسموت و آلومینیوم موجود در این قرص‌ها برای نوزادان و کودکان مثل سم است. به همین خاطر اصلا نباید چنین دارو‌هایی را خودسرانه برای آن‌ها تجویز کرد. اگر باردار هستید به علت شرایط خاص خود نباید دارو را بدون مشورت پزشک مصرف کنید.

در این مقاله قرص ضد اسهال را به شکل کامل بررسی کردیم. قرص اسهال کودکان باید با تجویز پزشک و دوز کمتری مصرف شود. اسهال بیماری مزمنی است؛ اما اگر با شدت بالایی بروز کند می‌تواند خطرناک باشد.

افراد زیادی به شکل سالیانه قربانی این عارضه مزمن هستند. درصورتی‌که همراه با اسهال، علائم شدیدی را تجربه کردید، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مصرف دارو برای افرادی که شرایط خاص دارند بدون مصرف پزشک توصیه نمی‌شود. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب گردآوری شده بیشترین استفاده را کرده باشید.

مطالب مشابه