آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد : اگر از علاقه مندان به تاریخ و بناهای قدیمی هستید و در مشهد نیز به دنبال جاهای تاریخی شهر میگردید، نگاهی به آرامگاه پیر پالاندوز بیاندازید. بنای که در زمان خود ساختمانی مجلل بود و امروزه به یکی از جاهای توریستی مشهد تبدیل شده است.

آرامگاه پیر پالاندوز کجاست؟

برای بازدید از آرامگا پیر پالاندوز می بایست در هر کجای مشهد که هستید خود را به حرم امام رضا برسانید. در ضلع شرقی حرم، خیابانی با نام نواب صفوی وجود دارد و وقتی خیابان شدید بنای مجلل پیر پالاندوز را مشاهده خواهید کرد.

آرامگاه پیر پالاندوز

پیر پالاندوز چه کسی بود؟

شیخ محمد عارف عباسی، یکی از افراد مشهور دوران خودش بود که توانست با دوخت کفش و پالان های پاره مردم در میان مردم شناخته شد و مردم لقب پیر پالاندوز را بر رویش گذاشتند. اما تعجب نکنید اگر برخی از مردم به پیر پالاندوز، شیخ محمد عارف کارندهی می گویند چراکه او در روستای کارده به دنیا آمده است.

پیر پالاندوز طولی نکشید تا به یکی از عارفان زمان خود تبدیل شد و گفته می شود چند باری هم با شیخ بهایی دیدار داشته هرچند تنها از راه پالاندوزی امرار معاش میکرد. پیر پالاندوز توانست با نوشتن هفت سوره از قرآن با خط ثلث، برای ما یادگاری از دست‌خطش برجای بگذارد. تنها شعار شیخ محمد عارفی، دل نبستن به مال دنیا بود و به همه میگفت دلت را کیمیا کن هرچند شیخ بهایی بعد از مدتی به کیمیا بودن دل پیر پالاندوز پی برد.

شیخ محمد عارفی همواره خود را از افراد سرشناس دورانش و اتفاقاتی که میافتاد دور میکرد بطور مثال پس از فوت شیخ تاج  الدین حسین تبادکانی که یکی از رهبران دروغین ایران بود، نگاه مردم به سمت شیخ محمد افتاد و توقع داشتند که او رهبری مردم را بر عهده بگیرد هرچند او کنار رفت اما دور بودن از این اتفاق ها برای شیخ محمد عارفی چندان خوشایند نبود و پس از اینکه او را مجبور کردند، درگیر بیماری شد و یک سال با آن دست و پنجه نرم میکرد.

پیر پالاندوز

تاریخچه آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

قدمت آرامگاه به دوران صفویه بازمیگردد. هنگامی که شاه محمد خدابنده صفوی بر تخت پادشاهی بود، شخصی با نام قنبرعلی بن خواجه حسین در سال 985 هجری قمری مصادف با 800 سال پس از رحلت امام هشتم این بنا را ساخت. آرامگاه پیر پالاندوز مشهد بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت اما پس از انقلاب اسلامی و هنگامی که تصمیم گرفته شد تا حرم مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد، آرامگاه پیر پالاندوز هم بزرگترین بازسازی خود را تجربه کرد.

از بیرون که به آرامگاه نگاه می کنیم، فضایی مکعبی شکل میبینیم که کاشی کاری و معماری های دوران صفویه به چشم می خورد هرچند بخش زیادی از آن ها در بزرگترین بازسازی آرامگاه تخریب و دوباره بازسازی شد و همچنین شاید جالب باشد بدانید گنبد آرامگاه هنگامی که ساخته شد به صورت فیروزه یکدست بود اما پس از بازسازی در دوران انقلاب اسلامی با کاشی های زیبا و رنگ نخودی تزئین شد. مهم ترین عامل بکار رفته برای ساخت آرامگاه، سنگ آزاره است که دور تا دور ساختمان و در پایین دیوارها قرار دارد چراکه این نوع سنگ از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند. همچنین از زیباترین تزئینات آرامگاه پیر پالاندوز می توان به کاشی کاری های آبی و بسیار شکیل آن اشاره کرد.

تا سال ها مردم نمی دانستند که این بنا آرامگاه پیر پالاندوز است و به عنوان مکانی مذهبی، ساعاتی را در حیاطش می گذراندند اما پس از مرمت ها، مردم فهمیدند که آرامگاه پیر پالاندوز است و به لطف این موضوع، آرامگاه همه ساله پذیرای صدها هزار گردشگر می باشد.

آرامگاه پیرپالاندوز

اجاره آپارتمان در مشهد نزدیک حرم

برای اقامت در مشهد، اگر برای رزرو هتل دیر اقدام کنید، با ظرفیت تکمیل هتل ها مواجه شده و می بایست به سراغ آپارتمان ها و مهمانسراهای مشهد بروید اما اجاره آپارتمان مبله مشهد می تواند گزینه مناسبی برای دوری از شلوغی های هتل و مهمانسرا ها باشد. همچنین پیشنهاد می کنیم در میان اقامتگاه های اطراف حرم، آپارتمانی را انتخاب کنید که در نزدیکی آرامگاه پیر پالاندوز باشد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

6 الی 19

یک‌شنبه

6 الی 19

دو‌شنبه

6 الی 19

سه‌شنبه

6 الی 19

چهار‌شنبه

6 الی 19

پنج‌شنبه

6 الی 19

جمعه

6 الی 19
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه