آب انبار وکیل شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آب انبار وکیل

حتما تاکنون بارها نام وکیل الرعایا یا همان کریم خان زند نخستین پادشاه سلسله زندیه را شنیده اید و با آثار تاریخی ارزشمند باقی مانده از دوران حکومت وی از جمله مسجد وکیل، حمام وکیل و بازار وکیل آشنا هستید و یا حتی در سفرتان به شیراز از آن ها دیدن کرده اید. اما خوب است بدانید که علاوه بر موارد ذکر شده، آثار و بناهای تاریخی بسیاری از این دوره تاریخی در شهر شیراز به جا مانده که هریک زیبایی های خاص خود را داشته و بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. آب انبار وکیل شیراز یا موزه آب شیراز یکی از جاهای دیدنی استان فارس بعد از تخت جمشید است که ما قصد داریم در این مقاله به معرفی آن بپردازیم. پس با لوکس ویلا همراه ما باشید.

ویژگی های آب انبار وکیل شیراز

این مجموعه در جنوب حمام وکیل شیراز قرار گرفته و دارای مخزن آب بسیار وسیعی است که امکان دستیابی به آب موجود در آن به وسیله یک پلکان سنگی فراهم شده است. این آب انبار دارای بادگیرهای بلندی است که در قسمت فوقانی آن برای خنک کردن آب و تهویه فضای داخلی آب انبار تعبیه شده اند.

لازم به ذکر است روی بادگیرهای آب انبار به وسیله ی هنر آجر کاری دوره ی زندیه تزئین شده است. این بخش از آب انبار وکیل بسیار شبیه به تزئینات آجر کاری برج کریم خان می باشد که برای گردشگران می تواند بسیار جالب و دیدنی به نظر برسد. کانال های آب رسانی آب انبار وکیل هر یک دارای ارتفاعی در حدود 60 متر و ضخامت نیم متر هستند و از جنس سنگ و ساروج ساخته شده اند.

آدرس آب انبار وکیل شیراز

این آب انبار در میدان توپخانه شیراز واقع شده و برای دسترسی به آن باید خود را به ضلع جنوبی آن برسانید، این بنا همچنین در ضلع شرقی ارگ کریمخان قرار گرفته است. آدرس آب انبار وکیل بدین شرح است: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی مسجد وکیل، جنب بازار

آب انبار

آب انبارهای کریمخانی

آب انبارهای کریمخانی شامل 4 آب انبار به نام های حافظیه، وکیل، دیوان خانه و هفت تن هستند که در دوره زندیه به دستور کریمخان زند و به منظور تهیه آب آشامیدنی مردم در نقاط مختلف شهر تاسیس شده اند. این چهار آب انبار در فاصله سال های 1178 الی 1173 هجری قمری ساخته شده اند و حدود 300 سال قدمت دارند. طرح و بنای آب انبارهای کریمخانی از معماری زیبای دوره صفویه بهره مند بوده و از نظر ساختمانی بسیار محکم و زیبا هستند.

جالب است بدانید که از اردیبهشت ماه سال 1331 که آب مصرفی مردم شیراز لوله کشی شد، استفاده از این آب انبارها نیز به مرور کاهش پیدا کرده و دهانه آن ها نیز پوشانده شد. در نهایت آب انبارهای کریم خانی در آبان ماه سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و هر کدام از آن ها امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری شیراز تبدیل شده اند.

موزه آب شیراز

پس از آن که آب مورد نیاز مردم از طریق آب های لوله کشی تامین شد و آب انبار وکیل کاربری خود را به عنوان یک منبع تامین آب از دست داد، با توجه به تصمیم گیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، این بنا به موزه ی آب تبدیل شد.

سازه های آبی متعلق به دوره های تاریخی مختلف از جمله سدهای استان فارس، حمام ها، آب انبارها و قنات های قدیمی نگهداری و در معرض نمایش قرار داده می شود، همچنین روی دیوارهای موزه یا همان آب انبار وکیل نقاشی های بسیاری به سبک مدرن وجود دارد که در برخی از آن ها تصاویری از مشاهیر بزرگ ایران به چشم می خورد.

موزه آب شیراز

زمان بازدید از آب انبار وکیل

بازدید از این مکان برای گردشگران همه روزه از ساعت 8 صبح الی 8 شب امکان پذیر می باشد. لازم به ذکر است که علاقمندان هنر نیز برای بازدید از موزه آب می توانند از ساعت 9 الی 14 و 16:30 الی 21 به این مکان مراجعه نمایند.

چرا بازدید از آب انبار وکیل شیراز پیشنهاد می‌شود؟

بخشی از محور تاریخی کشور ایران است که شرایط دوران زندیه را به خوبی نشان می‌دهد.

از آب انبار وکیل شیراز به عنوان عمیق‌ترین موزه گالری ایران یاد می‌شود.

بادگیر آب انبار وکیل دارای تزئینات آجری بوده و زیبایی خاصی دارد.

نام  آن به عنوان یکی از آب انبارهای کریم خانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

معماری آب انبار وکیل شیراز

کسانی که با معماری سنتی ایران آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که طرح کلی آب انبار وکیل شیراز از معماری دوران صفویه الهام گرفته شده است. بنابراین، سازه آب انبار وکیل بسیار محکم و بزرگ بوده و مخزن بسیار عظیمی را می‌توان در آن شاهد بود. به طور کلی، طرح آب انبار وکیل شیراز از راه پله سنگی، مخزنی به شکل مستطیل، بادگیر و پوشش طاق شکل یافته است.

آب انبار وکیل شیراز

نکته جالب در مورد طرح معماری این آب انبار، بادگیرهای آن است که با استفاده از آجر و به زیباترین شکل ممکن تزئین شده‌اند. ظاهرا هدف از ساخت این بادگیرها خنک نگه داشتن آب و کمک به تهویه فضای داخل آب انبار بوده است. جالب است بدانید که در اطراف آب انبار وکیل شیراز ساختمان‌های دیگری نیز وجود داشته که از بین رفته‌اند. حتی بر روی خود آب انبار وکیل بنایی با نام نقاره خانه قرار داشت که این بنا نیز در گذر زمان رو به نابودی گذاشته است.

تاریخچه آب انبار وکیل شیراز

این آب انبار مثل هر آب انبار دیگری برای تامین آب مورد نیاز مردم در فصول مختلف سال از جمله فصل تابستان ساخته شده بود. تاریخ ساخت این آب انبار که به سال 1180 هجری قمری باز می‌گردد. یعنی همزمان با ایامی که مسجد وکیل شیراز در حال ساخته شدن بود. آب جمع شده در این آب انبار با نمک پاشی تصفیه شده و در اختیار مردم قرار می‌گرفت. این رویه چندین سال ادامه داشت تا این که از اردیبهشت 1331 لوله کشی آب به منازل انجام شد و کم کم آب انبار وکیل و سایر آب انبارهای شهر شیراز از رده خارج شدند.

راهنما سایت

آدرس

شیراز،ارگ کریمخان،خیابان لطفعلی خان زند،خیابان طالقانی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 20

یک‌شنبه

8 الی 20

دو‌شنبه

8 الی 20

سه‌شنبه

8 الی 20

چهار‌شنبه

8 الی 20

پنج‌شنبه

8 الی 20

جمعه

8 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه