پارک جنگلی کبودوال

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پارک جنگلی کبودوال بین صد ها جای دیدنی در استان گلستان، پارکی جذاب و فوق العاده برای طبیعت گردی محسوب می شود و بلندترین آبشاره خزه ای ایران را هم در خود جای داده. اگر می خواهید با این پارک که در نزدیکی شهر علی آباد کتول قرار دارد بیشتر آشنا شوید پس این مطلب را از دست ندهید.

پارک جنگلی کبودوال کجاست؟

پارک جنگلی کبودوال در بخش مرکزی استان گلستان، شرق شهر گرگان و جنوب شهر علی آباد کتول قرار دارد. فاصله پارک جنگلی کبودوال تا شهر گرگان بیش از 40 کیلومتر بوده و کمتر از یک ساعت هم طول می کشد تا از شهر گرگان به این پارک زیبا و بزرگ رسید. همچنین پارک جنگلی کبودوال چون در جنوب علی آباد کتول قرار دارد و جزء زیباترین جاهای دیدنی علی آباد کتول به شمار میرود، هرکجا که باشید برای دسترسی به پارک جنگلی کبودوال باید ابتدا به شهر علی آباد کتول مراجعه کنید. در این شهر خیابانی هست با نام خیابان کبودوال که مسیر اختصاصی به پارک جنگلی کبودوال محسوب می شود. این خیابان از بلوار امام رضا آغاز می شود و شما اگر تصمیم دارید بین جاهای دیدنی علی آباد کتول به بازدید از پارک جنگلی کبودوال بپردازید، از طریق بلوار امام رضا یا جاده کمربندی به جاده کبودوال دسترسی داشته باشید و بعد از مسافتی 6 کیلومتری و عبور از دریاچه و سد خاکی زرین گل در نهایت به پارک جنگلی کبودوال برسید.

پارک کبودوال

معرفی پارک جنگلی کبودوال

قبل از اینکه به معرفی پارک جنگلی کبودوال بپردازیم، ابتدا خوب است بدانید که کبودوال یک کلمه محلی است و در گویش محلی، درواقع کبودوال از دو کلمه کبود و وال تشکیل شده، کبود به معنای آبی و وال هم به معنای جوی آب است چون اینجا نه تنها نزدیک به دریاچه زرین گل می باشد بلکه آبشارها و چشمه های مختلفی هم دارد. پارک جنگلی کبودوال درواقع یک جنگل است اما چون امکانات و خدمات رفاهی مختلفی در آنجا تعبیه شده و جزء شلوغ ترین جاهای دیدنی علی آباد کتول محسوب می شود، به پارک جنگلی کبودوال تغییر پیدا کرده است.
پارک جنگلی کبودوال طبیعت بکر و خاصی دارد و چون آنجا به عبارتی، تراکم گیاهی زیاد است، جزء مناطق جنگلی مهم در کلی ایران می باشد. مسیر پارک جنگلی کبووال از کنار سد خاکی و دریاچه زرین گل عبور می کند برای همین، شما اگر بخواهید به پارک جنگلی کبودوال دسترسی داشته باشید ابتدا از این دریاچه عبور خواهید کرد که خودش جزء جاهای دیدنی و زیبای منطقه محسوب می شود و جالب است بدانید آب دریاچه زرین گل از طریق آبشارها و چشمه های پارک جنگلی کبودوال تامین می شود. بعد از دریاچه زرین گل، به عوارضی کبودوال می رسید و هزینه ای را به عنوان ورودی باید پرداخت کنید و سپس یک پارکینگ میبینید و اگر با خودروی شخصی به این پارک جنگلی مراجعه کردید می بایست خودروی خود را در این پارکینگ پارک کنید تا بتوانید وارد جنگل کبودوال شوید.

آبشار پارک کبودوال

بعد از پارکینگ اختصاصی برای خودروهای گردشگران، شما وارد مسیری می شوید که سنگ فرش شده است و امکانات و خدمات رفاهی شامل سرویس های بهداشتی، رستوران، کافه، بوفه و غیره در همان اوایل مسیر قرار دارد. مسیر سنگ فرش شده و پلکانی مانند آن شما را به ارتفاع 170 متری از سطح دریا می برد تا به آبشار کبودوال برسید. بطور کلی، 320 پله سنگی برای مسیر دسترسی به آبشار کبودوال تعبیه شده و نزدیک به 15 دقیقه هم پیاده روی سبک نیاز است تا به این آبشار رسید لذا هرکسی حتی افراد سالمند و کودکان هم می توانند پیاده روی کنند تا آبشار کبودوال را از نزدیک ببینند.
آبشار کبودوال مهم ترین و جذاب ترین جای دیدنی در پارک جنگلی کبودوال به شمار میرود که قدمتی 50 میلیون ساله دارد. در پارک جنگلی کبودوال 7 آبشار قرار دارد که مرتفع ترین و مهم ترین آن، آبشار کبودوال نام دارد چون این آبشار خزه ای بوده و به عنوان مرتفع ترین آبشار خزه ای ایران شناخته می شود و در سطح جهانی نیز جزء بلندترین آبشارهای خزه ای محسوب می شود.
در بالای آبشار کبودوال چشمه ای هست که از دل زمین می جوشد و این چشمه آب آبشار را تامین می کند برای همین، چون هیچ مورد دیگری منبع تامین آب آبشار کبودوال نیست، آب آبشار بسیار زلال بوده و قابل شرب هم هست. لازم به ذکر است آبشار کبودوال در سال 1394 به فهرست میراث طبیعی کشور افزوده شده و از ارزش و اهمیت بالایی هم برخوردار است.

جنگل کبودوال

جاهای دیدنی و تفریحات پارک جنگلی کبودوال

این منطقه چون نام پارک جنگلی را یدک می کشد برای همین از امکانات و خدمات مطلوبی برای طبیعت گردی برخوردار است. تا چند سال پیش، پارک جنگلی کبودوال هیچ امکانات و خدمات رفاهی نداشت اما به لطف طبیعت فوق العاده بکر و دلنشین، حضور مرتفع ترین آبشار خزه ای ایران که آبی زلال دارد و مقاصد طبیعت گردی و پیک نیک فوق العاده، آنقدری گردشگر و طبیعت گرد به جنگل کبودوال مراجعه می کرد که تصمیم گرفته شد اینجا به پارک جنگلی تبدیل شده و کلی امکانات و خدمات رفاهی برای گردشگران و طبیعت گردان در نظر گرفته شود برای همین، به گفته بسیاری از گردشگران و حتی مردم منطقه، پارک جنگلی کبودوال توریستی ترین و شلوغ ترین جای دیدنی در کل استان گلستان محسوب می شود.
بعد از اینکه وارد جاده کبودوال می شویم و از عوارضی عبور می کنیم، به پارکینگی بسیار شلوغ می رسیم که همیشه کلی خودرو در آنجا پارک شده و حتی در روزهای شلوغ سال بخصوص بهترین زمان سفر به پارک جنگلی کبودوال، جای سوزن انداختن هم در این منطقه وجود ندارد البته با اینکه فقط یک محوطه است و پارکینگ اختصاصی نیست، اما همینکه دارای نگهبانی است خیال گردشگران را از بابت امنیت خودرویشان راحت می کند. در طول مسیر پارک جنگلی کبودوال یعنی همان مسیر سنگفرش شده و پلکانی که پیاده روی آسانی هم دارد، در کنار رستوران و بوفه و غیره، کلی آلاچیق برای گردشگران در نظر گرفته شده و معمولاً به ندرت پیش می آید که این آلاچیق ها خالی باشد لذا اگر بین جاهای دیدنی علی آباد کتول به دنبال جایی برای پیک نیک هستید و طبیعتی بکر و آرامش بخش می خواهید، اینجا از بهترین مقاصد خواهد بود.

آبشار کبودوال

بعد از اینکه به آبشار و شلوغی آن رسیدید، مناطقی در اطراف آبشار کبودوال هست که می توانید برای ساعاتی آنجا اطراق کنید و از ویو آبشار لذت ببرید اما معمولاً اینجا آنقدری شلوغ می شود که گردشگران نمی توانند برای مدت زیادی در نزدیکی آبشار باشند. با این حال، بعد از آبشار کبودوال تازه وارد یکی از زیباترین و سرسبزترین جنگل های استان گلستان می شوید و طبیعت گردی درواقع بعد از آبشار کبودوال آغاز می شود.
پارک جنگلی کبودوال چون در نزدیکی کوه هارون قرار دارد، از نظر زیستگاهی اهمیت بالایی دارد. پوشش گیاهی اینجا بیشتر شامل درختان توسکا، آزاد، بلوط و انجیلی بوده و از نظر جانوری هم جانورانی همچون خرس، گربه جنگلی، شوکا، مارال، تشی، پلنگ، گرگ، دارکوب، جغد و ده ها گونه دیگر در این منطقه زندگی می کند. پوشش جانوری پارک جنگلی کبودوال طبیعت گردی برای گردشگران و طبیعت گردان را تا حدودی خطرناک می کند چون بخش محافظت شده پارک محدود است و به لطف طبیعت بکر جنگل، طبیعت گردان می خواهند از این محدوده خارج شده و به دل جنگل ها بروند لذا حضور این جانوران وحشی، طبیعت گردی را خطرناک خواهد کرد.
در آخر هم خوب است بدانید همانطور که پیش تر گفتیم، آبشار کبودوال آبی زلال و قابل شرب دارد اما اگر خواستید از آب این آبشار بنوشید، به حوضچه پایین آبشار مراجعه نکنید چون این حوضچه یکی از جذاب ترین و خطره انگیزترین تفریحات گردشگران در بازدید از پارک کبودوال به شمار میرود و آب تنی زیر مرتفع ترین آبشار خزه ای ایران برای آن ها لذت دیگری دارد. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید به غیر از آبشار کبودوال، تمامی آبشار های پارک کبودوال دارای حوضچه هستند و گردشگران در تمامی این حوضچه ها آب تنی می کنند بخصوص در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است آب این حوضچه ها بسیار سرد.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی کبودوال

پارک جنگلی کبودوال منطقه ای همیشه سرسبز است و از نظر شما هر موقع به این پارک مراجعه کنید تجربه خوبی از طبیعت گردی و گشت و گذار را رقم خواهید زد اما یکسری نکاتی هست که باید در نظر بگیرید. با توجه به موقعیت پارک جنگلی کبودوال، اینجا جزء مناطق شمالی کشور به شمار میرود اما از زمین های شالی به دور است لذا در گرم ترین روز های سال یعنی فصل تابستان، جنگل از آب و هوای دلنشینی برخوردار است بخصوص زیر سایه درختان. از طرفی به لطف ارتفاع منطقه از سطح دریا، در فصل زمستان باران های سنگینی در این منطقه می بارد و طبیعت گردی را برای گردشگران کمی دشوار خواهد کرد.
اما با همه این تفاسیر، چون مهم ترین هدف گردشگران برای بازدید از پارک جنگلی کبودوال، بازدید از آبشار کبودوال است، بهترین زمان بازدید از این پارک جنگلی به ماهیت آبشار برمیگردد. آبشار کبودوال یک آبشار خزه ای است و تمامی خزه های آبشار فقط در فصل بهار زیبایی و سرسبزی خود را نشان می دهد و زمانی که هوا به سمت سرد شدن می رود، رفته رفته خزه ها خشک می شوند لذا، اگر هدف شما بازدید از آبشار کبودوال است، بهترین زمان سفر به پارک جنگلی کبودوال فصل بهار تا اواسط تابستان خواهد بود هرچند در این زمان صد ها و شاید هزاران گردشگر و طبیعت گرد به این منطقه سفر می کنند و به ندرت این پارک جنگلی را خلوت میبینید.

کبودوال

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی کبودوال

پارک جنگلی کبودوال آنقدری زیبا و بزرگ و دوست داشتنی است که ساعت ها وقت شما را به خودش اختصاص می دهد و گردشگران همیشه دوست دارند در آلاچیق ها یا در دل طبیعت بساط پیک نیک خود را پهن کنند و از آواز پرندگان، نسیم دلنشین که از میان برگ ها می وزد و هوای دوست داشتنی منطقه نهایت لذت را ببرند اما با این حال، بد نیست با بهترین جاهای دیدنی علی آباد کتول که در نزدیکی پارک کبودوال قرار دارند نیز آشنا شوید تا بعد از طبیعت گردی در این منطقه، نگاهی هم به آن ها بیاندازید.
اولین و مهم ترین جای دیدنی نزدیک به پارک کبودوال همان سد خاکی و دریاچه زرین گل است که برای دسترسی به پارک کبودوال می بایست از کنار آن عبور کنید. این دریاچه محل زندگی کلی اردک، غاز، ماهی، قو های وحشی و غیره بوده و به لطف ویو بسیا زیبایی که دارد، مقصد خوبی برای آرامش و عکس برداری خواهد بود. کمی آنطرف تر از دریاچه زرین گل، به دهستان زرین گل می رسیم که یک آبشار پلکانی در قالب 5 پلکان هست با نام آبشار چلم که در دل طبیعت قرار دارد و بازدید از این آبشار هم جزء واجبات سفر به شهرستان علی آباد کتول به شمار میرود البته در کنار، آبشار های معروف و مهم دیگری هموچن آبشار دوقلو زرین گل، در درانو، سیاه خاکی و غیره هم هست که در همان منطقه قرار دارند.
در آخر هم خوب است بدانید اگر محو تماشای جنگل های بسیار زیبای اینجا هستید و از مشاهده زیبایی و هنر طبیعت سیر نمی شوید، در فاصله 33 کیلومتری از پارک کبودوال یک سایت پروازی است با نام سایت پروازی ریگ چشمه که در دهستان استر آباد نزدیک به علی آباد کتول قرار دارد. در این سایت پروازی می توانید تجربه پرواز و پاراگلایدینگ بر فراز دشت ها و جنگل های سرسبز استان گلستان را داشته باشید و لحظاتی به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید هرچند باید در نظر هم داشته باشید پرواز بر فراز جنگل ها و دشت های سرسبز منطقه تنها در شرایطی فراهم است که هوای منطقه صاف و آفتابی باشد و خبری از طوفان یا بارش های سنگی باران نباشد.

دریاچه زرین گل

راهنما سایت

آدرس

استان گلستان، ۸ کیلومتری علی آباد کتول، جاده کبودوال

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه