شگفت انگیزترین دره های جهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در هر کجای جهان، شگفتی هایی وجود دارند که زیبایی های آن ها می توانند بسیار مورد توجه قرار گیرند. یکی از شگفتی های جهان که در همه جای این کره خاکی وجود دارد، دره ها می باشند. شاید بسیاری از شماها نیز قبول داشته باشید که دره ها به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری به شمار می روند. همچنین تماشای آن ها و پی بردن به قدمت طولانی آن ها که به میلیون ها سال پیش باز می گردد، باعث شگفتی می شود. بسیاری از دره هایی که در جهان وجود دارند و در میان شگفت انگیزترین دره های جهان قرار گرفته اند، بر اثر شکستگی، گسل و یا فرسایش طی میلیون ها سال پدید آمده اند. در واقع وجود این دره ها و کوه ها می تواند عظمت جهان را به رخ همگان بکشد. در این مقاله قصد داریم با برخی از شگفت انگیزترین دره های جهان آشنا شویم، با لوکس ویلا همراه باشید.

دره گرند کنیون Grand Canyon

یکی از دره های شگفت انگیزی که در جهان وجود دارد و نخستین گزینه ای می باشد که می خواهیم با آن آشنا شویم، دره گرند کنیون Grand Canyon می باشد که در آمریکا قرار دارد. این دره به معنای واقعی می تواند یکی از شگفت انگیزترین و خارق العاده ترین شگفتی های طبیعت باشد که چهره ای منحصر به فرد از خود را به نمایش می گذارد. رودی زیبا با طول 466 کیلومتر به نام رود کلرادو در میان این دره شگفت انگیز جاری شده که بر زیبایی این منطقه افزوده است. قدمت این دره به 6 میلیون سال گذشته باز می گردد و بر اثر جریان یافتن رود کلرادو پدید آمده است. دره گرند کنیون که طی میلیون ها سال پدید آمده، دارای رنگ های زرد، قرمز، خاکستری و قهوه ای بوده و هر یک از این لایه ها می تواند دوره ای از تاریخ زمین شناسی را نشان دهد.

این دره در ابتدا دارای دریایی بسیار کم عمق بوده و از آن به عنوان زیباترین دره جهان یاد می شد و حتی امروزه اگر گردشگران به سراغ آن بروند، می توانند بقایایی از فسیل های جانوران دریایی را مشاهده کنند. رود کلرادو که در این دره جریان داشت، پس از مدتی جهت جریان خود را تغییر داده و چندین دره را به وجود آورده است. این دره را جزئی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می آورند و در رابطه با ابعاد آن می توان گفت که طول آن 445.788 کیلومتر، عرض آن 28.9682 کیلومتر و عمق 1.8288 کیلومتر می باشد. وجود سنگ های 230 میلیون ساله بخش بالایی این دره باعث بالا رفتن ارزش آن شده است. وجود آبشاری زیبا به نام آبشار هاواسو که باعث به وجود آمدن حوضچه ای بی نظیر در زیر آن شده، چشم اندازی خارق العاده از این دره را پدیده آورده که می تواند چشم ها را به خود خیره کند. یکی از بهترین زمان هایی که می توان به سراغ این دره شگفت انگیز رفت تا به شگفتی ها و زیبایی های آن پی برد، زمان طوع خورشید یا غروب خورشید می باشد.

 Grand Canyon

دره تایگر لیپینگ جورج Tiger leaping gorge vally

دره تایگر لیپینگ جورج به عنوان یکی از عمیق ترین دره های جهان است که در میان کوه های دراگون و هابا قرار گرفته و عمیق ترین نقطه آن به حدود 3 هزار و 790 کیلومتر می رسد. این دو قله در اغلب زمان های سال پوشیده از برف می باشند و منظره بسیار با شکوهی را پدید آورده اند و باعث شده اند گردشگران زیادی به سمت آن روانه شوند. دره تایگر لیپینگ جورج tiger leaping gorge vally در یکی از استان های جنوبی چین به نام یون نان واقع شده است. دلیل نام گذاری این دره به نام تایگر آن است که برخی از افسانه ها می گویند که رودخانه ای که در میان این دره جریان یافته و به 25 متر می رسد، ببری از روی آن می پریده و به همین جهت آن را دره تایگر لیپینگ جورج نامیدند. این دره یکی از شگفت انگیزترین دره های جهان به شمار می رود و شامل سه بخش بالایی، میانی و پایینی می شود. بخش بالایی دره باریک ترین قسمت می باشد و به عنوان دهانه دره شناخته می شود.

رودی که از میان این دره جریان یافته است، در بخش میانی حدود 100 متر کاهش میابد. این قسمت از دره، بهترین قسمت آن می باشد که می توانید با ایستادن روی تپه ها، از منظره زیبای اطراف خود نهایت لذت را ببرید. تندترین و بیشترین شیب دره نیز مربوط به بخش پایینی آن می باشد. جاده ای آسفالته در امتداد رودخانه قرار دارد که با رانندگی در آن می توان به راحتی خود را به باریک ترین بخش این دره رساند و از شنید صدای آرامش بخش رودخانه لذت برد. یکی از هیجان انگیزترین بخش های این دره مربوط به پلی فلزی است که در ارتفاع 20 متری قرار گرفته و با قرار گرفتن روی آن، هیجان را به وضوح می توانید احساس کنید.

tiger leaping gorge vally

دره ال کامینیتو دل ری در اسپانیا El Caminito Del Ray In Spain

دره ال کامینیتو دل ری در اسپانیا به دلیل داشتن گذرگاه های باریک و خطرناک آن، در میان شگفت انگیزترین دره های جهان شناخته می شود و جزء خطرناک ترین دره های جهان نیز به شمار می رود. مسیر گذر این دره بسیار باریک بوده و تنها یک نفر می تواند از آن عبور کند. طول این دره به 7.7 کیلومتر می رسد و برای پیاده روی و جستجو در آن حدود 3 الی 4 ساعت زمان نیاز دارید. به دلیل خطرناک بودن و صعب العبور بودن دره ال کامینیتو دل ری در اسپانیا El Caminito Del Ray In Spain گشت و گذار در آن ممنوع شده بود و جان بسیاری از گردشگران را گرفته بود. به گردشگرانی که می خواهند وارد این دره شوند، پیش از ورودشان کلاه ایمنی داده می شود و حتما باید از کفش مناسبی استفاده کنند.

دره واپیو Waipio Valley

از آنجایی که هاوایی شگفت انگیزترین جاذبه های دیدنی و گردشگری دنیا را در خود جای داده است، در این بخش می خواهیم با دره واپیو Waipio Valley آشنا شویم. شاید جالب باشد بدانید که در زمان های قدیم، این منطقه محل زندگی پادشاهان به شمار می رفته و جمعیت زیادی در آن زندگی می کردند. دره وایپو نامش را از رودخانه ای که از میان عبور می کند، الهام گرفته و به معنای آب منحنی می باشد که عرض آن به 1.6 کیلومتر و عمق آن نیز 9.6 کیلومتر می رسد. این دره ساحلی بوده و در بخش ساحل شمال شرقی این جزیره واقع شده است. دره واپیو در میان دو صخره بسیار بزرگ قرار گرفته و منظره ای بسیار زیبا را به وجود آورده و بهترین منطقه ای است که می توانید طلوع و غروب خورشید را در زیباترین حالت ممکن آن تماشا کنید. این دره سرسبز و تماشایی به عنوان زیباترین دره جهان شناخته می شود. علاوه بر این ها، در این منطقه آبشارهای زیبای متعددی جریان دارند که بر زیبایی دره واپیو افزوده اند. موقعیت جغرافیایی دره واپیو به گونه ای است که علاوه بر خودرو، گردشگران می توانند به صورت پیاده نیز به سراغ آن بروند. این دره می تواند یکی از بهترین لوکشین ها برای عکاسی به شمار رود و عکس های بسیار زیبا و منحصر به فردی که به کارت پستال شباهت دارند را به تصویر بکشید.

شگفت انگیزترین دره های جهان

دره وایمیا Waimea Valley

دره وایمیا با طول 22.5308 کیلومتر و عمق 1.09728 کیلومتر به عنوان بزرگترین دره اقیانوس آرامش شناخته می شود و در جزیره ای از آمریکا به نام کائوآئی جای گرفته است. جالب است بدانید از آنجایی که دره وایمیا که از شگفت انگیزترین دره های جهان به شمار می رود، آن را با لقب گرند کنیون اقیانوس آرام می شناسند. بیشترین دلیل شهرت دره وایمیا Waimea Valley وجود رنگ های قرمز، بنفش، مسی و خاکستری می باشد که در این دره دیده می شود. همچنین رودخانه ای قرمز رنگ و زیبا از میان این دره جریان یافته و بر زیبایی وایمیا افزوده است. بزرگراهی که در کنار این دره وجود دارد، یکی از بهترین مسیرها برای پیاده روی می باشد. برای آن که بتوانید از زیبایی های منظره بیشترین بهره را ببرید، پیشنهاد می شود مسیر 550 هاوایی را انتخاب کنید و با ماشین از آن عبور کنید.

دره آنتلوپ Antelope valley

یکی از زیباترین دره هایی که در جهان وجود دارد و در آریزونای آمریکا واقع شده است، دره آنتلوپ می باشد. زیبایی ها و شگفتی هایی که در این دره وجود دارد، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. دلیل به وجود آمدن دره آنتلوپ، فرسایش سنگ های ناجوا می باشد که به علت سیلاب هایی که در این منطقه رخ داده است، این دره را پدید آورده. این دره زیبا به عنوان زیباترین و معروف ترین دره حفره دار جهان شناخته می شود و عکاسان زیادی برای عکاسی از دره آنتلوپ راهی این منطقه می شوند. این دره بیشترین تعداد عکس های ثبت شده در جهان را به نام خود ثبت کرده است. دلیل به وجود آمدن این دره بر اثر سیل هایی است که در این منطقه صورت گرفته و از دو بخش آنتلوپ بالایی و آنتلوپ پایینی تشکیل شده که بخش بالایی آن دارای مسیر دسترسی آسان تری می باشد.

به دلیل تابش نور خورشید از بالای دره، توانسته منظره ای بسیار زیبا را پدید آورد. سنگ هایی که در این دره وجود دارند، دارای خطوط رنگی می باشند که بسیار زیبا به نظر می رسند. برای رسیدن به بخش آنتلوپ پایینی می بایست مسیری دشوار را پشت سر بگذارید که دارای پله هایی فلزی است و روی دیواره های دره قرار دارند. همچنین گردشگران باید این را در نظر داشته باشند که برای رفتن به دره آنتلوپ Antelope valley که از شگفت انگیزترین دره های جهان به شمار می رود، تمام تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند تا در مسیر با مشکلی مواجه نشوند. بیشترین زیبایی این دره مربوط به بخش آنتلوپ پایینی می باشد که دارای مسیر دسترسی سختی می باشد، اما هنگامی که به آن برسید و زیبایی های آن را تماشا کنید، تمام خستگی ها از تنتان خارج می شوند.

دره آنتلوپ

دره تن پیک Valley Of The Ten Peaks

دره ای زیبا در کانادا قرار دارد که به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در این کشور شناخته می شود و دره تن پیک Valley Of The Ten Peaks نام دارد. به دلیل وجود دریاچه ای فیروزه ای رنگ و چندین قله زیبا، در میان شگفت انگیزترین دره های جهان شناخته می شود. تعدادی مسیر پیاده روی در اطراف این دره وجود دارد که گردشگران می توانند یکی از آن ها را برای پیاده روی و گشت و گذار خود انتخاب کنند و پس از پیاده روی لذت بخشی، خود را به دره تن پیک برسانند. تصویر قله های دندانه دار اطراف دره در این دریاچه بازتاب می کنند و تصویری بسیار زیبا را پدید می آورند. بهترین زمانی که گردشگران می توانند از این منطقه دیدن کنند، در حالی که دره تن پیک از زیباترین دره های جهان شناخته می شود، در عین حال به عنوان ترسناک ترین دره جهان از آن یاد می شود. از اواخر تابستان تا اوایل پاییز می باشد و اگر در این زمان به بازدید از منطقه بروید، آن را مملو از جمعیت خواهید دید. همچنین دریاچه ای که در میان این دره قرار دارد، بهترین فرصت برای تفریحاتی همچون قایق رانی و عکاسی می باشد.

دره مهتاب آرژانتین The Valley Of The Moon

یکی از شگفت انگیزترین دره های جهان که لوکس ویلا قصد دارد شما را با آن آشنا کند، در پارک ایلتی آسکی گووالاستو جای گرفته، دره مهتاب آرژانتین می باشد. بیشترین دلیلی که باعث شهرت دره مهتاب شده است، چشم انداز زیبا و خارق العاده آن می باشد. اگر هنگامی که نور ماه به این منطقه می تابد در آنجا باشید، شن های خاکستری آن را به رنگ سفید خواهید دید. یکی از جالب توجه ترین بخش های این دره، وجود فسیل های دایناسورهایی است که در این منطقه پیدا شده اند. دره مهتاب آرژانتین The Valley Of The Moon به عنوان یکی از میراث های جهانی به ثبت یونسکو رسیده است.

دره مهتاب آرژانتین

دره وردون فرانسه Verdon Valley

یکی از شگفت انگیزترین دره های جهان در جنوب شرقی فرانسه قرار گرفته که با نام دره وردون فرانسه Verdon Valley شناخته می شود. دره وردون دارای طول 24.1402 کیلومتر می باشد و عمق آن نیز به حدود 700 متر می رسد. رودخانه ای بسیار زیبا با آبی زلال و فیروزه ای رنگ از میان این دره عمیق می گذرد که زیبایی آن را تکمیل می کند. قدمت دره وردون فرانسه به دوره تریاس یعنی حدود 200 الی 250 سال گذشته باز می گردد و از آن با عنوان یکی از ترسناک ترین دره جهان یاد می شود. علاوه بر دره های عمیق و رودخانه زلالی که از میان آن عبور کرده، صخره های سنگ آهکی نیز در این منطقه وجود دارند که توانسته اند با کنارهم قرار گرفتن، منطقه ای زیبا و گردشگری را در بخش جنوب شرقی فرانسه پدید بیاورند. به جز قایق سواری در رودخانه، تفریح دیگری که در دره وردون فرانسه می توانید از آن لذت ببرید، صخره نوردی می باشد. اما توجه داشته باشید که تفریحات دره وردون تنها به این موارد ختم نمی شوند و می توان علاوه بر آن ها از تفریحات دیگری همچون ماهیگیری، پاراگلایدینگ، رفتینگ و اسکی روی آب لذت برد.

دره دو فیئِق Gorges Du Fier

در کشور فرانسه دره ای به نام دره دو فیئِق قرار گرفته و از عمیق ترین دره های جهان شناخته می شود. خوشبختانه برای تردد افراد در دره دو فیئِق Gorges Du Fier مسیری باریک و در عین حال راحت در نظر گرفته شده و گردشگران می توانند به راحتی از آن عبور کنند و در طبیعت زیبای این دره قدم بزنند و از زیبایی های خلقت لذت ببرند. در طول مسیر این دره علامت هایی قرار داده شده که حتی می گوید در زمان های گذشته آب تا چه ارتفاعی در این منطقه بالا آمده بود. دره دو فیئِق حدود 10 کیلومتری از انسی کشور فرانسه واقع شده است. دره دو فیئِق از آن دسته دره هایی در دو سوی آن قله هایی مرتفع قرار دارند که گردشگران می توانند دیواره های آن را لمس کنند.

دره جیمسون Jamison Valley

یکی از شگفت انگیزترین دره های جهان با عنوان دره جیمسون Jamison Valley در کشور استرالیا می باشد که در میان کوه های Blue Mountains جای گرفته است. قدمت این کوه ها به حدود 470 میلیون سال گذشته باز می گردد. در زمان های گذشته جمعیتی از انسان های اولیه در منطقه زندگی می کردند که از قبایل گوناگون تشکیل شده بودند و هرکدام از آن ها دارای فرهنگ و قلمرو مخصوص به خود بودند. پس از آن که سطح دریا پایین آمد، صخره هایی با ابعاد بسیار بزرگ نمایان شدند و پس از فرسایش هایی که طی هزاران سال اتفاق افتاد، کوه ها به شکل امروزی درآمدند و دره ای سرسبز به نام دره جیمسون در آن جای گرفت. منطه ای که در جیمسون در آن قرار گرفته با صخره های شیب دار و جنگل های بسیار انبوهی که مملو از درختان اکالیپتوس می باشد.

دره جیمسون

دره باریک اننتا Oneonta Gorge

یکی از زیباترین دره های جهان با نام دره اننتا در شرق پورتلند اورگان قرار داشته و به وضوح می توان تنوع گیاهی را در آن نظاره گر بود. دیوارهای این دره زیبا و شگفت انگیز از سنگ های بازالت 25 میلیون ساله تشکیل شده اند که آن ها نیز بر زیبایی دره تاثیر به سزایی دارند. دره باریک اننتا را می توان مجموعه از 4 آبشار دانست. افراد زیادی هستند که به بازدید از تمام بخش های طبیعت شگفت انگیز علاقه مند هستند و دره باریک اننتا Oneonta Gorge را برای گردش در طبیعت انتخاب می کنند.

دره شبح وار Spooky Gulch

دره شبح وار همانطور که از نامش پیداست، جزء ترسناکترین دره های جهان شمرده می شود و در جنوب اسکالانت یا اسکلنتی، یوتا قرار گرفته است. دره شبح وار Spooky Gulch دارای مسیرهای باریک و صعب العبوری است که حتی کوهنوردان و صخره نوردان نیز به سختی و دشواری می توانند از آن مسیرها عبور کنند و حتی در برخی از نقاط عبور غیر ممکن می شود؛ چرا که این دره دارای دیوارهای بلند و مرتفع می باشد و بازدید از این دره برای آن دسته از افرادی که ترس شدید از فضاهای بسته و تاریک را دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. مسیر رفت و برگشت دره شبح وار حدود 5 کیلومتر می باشد.

دره شبح وار Spooky Gulch

دره وانو Weano Gorge

دره ای باریک و زیبا در استرالیای غربی قرار گرفته که با نام دره وانو Weano Gorge شناخته می شود. این دره دارای مناظری شگفت انگیز می باشد و گردشگران هنگامی که در حال گردش در طبیعت دره هستند می توانند از این مناظر شگفت انگیز و زیبا دیدن کنند. هنگامی که می خواهید وارد دره وانو شوید، بایستی از روی صخره هایی عبور کنید که آن نقاط را گردشگاه باریک نام گذاری کرده اند. برکه های زیبایی در این دره وجود دارند که گردشگران زیادی را جذب خود می کنند. گردشگرانی که به طرف پایین دره تردد می کنند، می توانند از یک استخر یخ زده و صخره های رنگارنگ و زیبا دیدن کنند.

سوالات متداول

بزرگترین دره جهان کدام است؟

دره رودخانه بلید با 25 کیلومتر طول و میانگین عمق 750 متر توانسته به عنوان بزرگترین دره سرسبز دنیا شناخته شود.

ترسناک ترین دره جهان کدام است؟

دره های ترسناک و وحشتناک زیادی در جهان وجود دارند که می توان به دره ال کامینیتو دل ری در اسپانیا، دره کال جنی در طبس، دره مرگ آمریکا، دره مرگ روسیه و غیره اشاره نمود.

زیباترین دره های جهان را نام ببرید؟

برخی از دره های جهان به قدری زیبا و شگفت انگیز هستند که در میان زیباترین دره های جهان طبقه بندی کرده اند. زیباترین دره های جهان عبارتند از: دره بلاید ریور در آفریقای جنوبی، دره آنتلوپ کانیون در آمریکا، دره کوپر در مکزیک و دره پادشاهان در استرالیا.

عمیق ترین دره جهان در کدام کشور قرار دارد؟

دره تایگر لیپینگ جورج با عمیق 3790 کیلومتر به عنوان یکی از عمیق ترین دره های جهان شناخته می شود که در شهری به نام یون نان در کشور چین قرار گرفته است.

مطالب مشابه