پل چشمه کیله

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان سرسبز مازندران با داشتن جاذبه های مختلف توانسته همه ساله عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب کند. مناطق مختلف و جاذبه های برتر گردشگری این استان بسیار زیاد و البته تماشایی بوده که برای بازدید از هر کدام باید وقت زیادی بگذارید. یکی از جاذبه های استان مازندران که موضوع مقاله ما می باشد، پل چشمه کیله است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی از مناطق دیدنی مازندران که همه ساله عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند شهر تنکابن بوده و شامل دو بخش گردشگری و شهرسازی می شود. وسعت منطقه توریستی آن در حدود 655 هکتار و بخش شهرسازی آن با 220 هکتار میزبان صد هزار نفر برای اقامت می باشد.

این شهر بسیار زیبا با امکانات مختلفی که برای گردشگران به وجود آورده توانسته بین مسافران و توریست ها جایگاه ویژه ای را به دست آورد. در این مقاله ما به سراغ پل چشمه کیله برای معرفی بهتر در این منطقه رفته ایم تا بیشتر و بهتر با آن آشنا شویم.

پل تنکابن

تاریخچه شهر تنکابن

شهر تنکابن که با نام شهسوار هم آن را می شناسند، و پس از شهر چالوس دومین پر جمعیت ‌ترین شهرستان در غرب استان مازندران محسوب می‌ گردد. شهر تنکابن مرکز فرمانداری ویژه تنکابن می‌ باشد و مردم این شهر به زبان های فارسی، مازندرانی و گیلکی سخن می‌ گویند. از محصولات مهم شهر می ‌توان به انواع مرکبات، برنج و چای اشاره کرد. جمعیت کل شهرستان تنکابن بر اساس آخرین سرشماری که در سال هزار و سیصد و نود و پنج ۱۶۶٫۱۳۲ نفر بوده که تعداد ۵۵،۴۳۴ نفر آن، جمعیت شهر تنکابن یا همان شهر شهسوار است.

در دوران پهلوی شهر جدید التأسیس شهسوار مرکز تنکابن گردید و پس از انقلاب اسلامی شهسوار دوباره به تنکابن تغییر نام داد. در دوران قاجاریه، خرم آباد مرکزیت منطقه تنکابن و مرکز محال‌ ثلاثه در عصر حاکمیت خاندان خلعتبری بر این منطقه بوده است. پروژه پل چشمه کیله در شهر تنکابن در سال 1309 هجری شمسی شروع و در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به پایان رسید.

درباره پل چشمه کیله تنکابن

این پل زیبا که پرسه ی ساخت آن دو سال به طول انجامیده است، دستور ساخت آن از طرف رضا شاه پهلوی داده شد و توسط مهندس هایی از کشور های روسیه و آلمان در شرکت اشکودا طراحی شده است و  بوسیله معماران ایرانی مراحل ساخت آن طیی شد. این سازه‌ دیدنی دارای قدمتی می باشد که با دوران پهلوی اول که با انقراض سلسله‌ ی قاجاریه و تاج گذاری رضا شاه شکل گرفته برابری می کند،  و به عنوان یکی از زیبا ترین پل‌ های تاریخی کشور به شمار می رود از همین رو نمادی از شهرستان تنکابن نیز شناخته می ‌شود.

این پل قدیمی، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی، به ثبت ملی رسیده است. پل چشمه کیله اثری است که دارای طولی بیشتر از ۱۱۲ متر، و عرضی حدود ۷ متر و ارتفاعی نزدیک به ۵ متر می باشد که امروزه به یکی از جاذبه‌ های تاریخی شهرستان تنکابن تبدیل شده است. پل چشمه کیله در قدیم با نام پل شهسوار هم در بین مردمان معروف بوده است و با وجود گذشتن از حدود 75 سال از ساخت پل چشمه کیله، این پل همچنان به عنوان محلی برای رفت و آمد افراد پا برجا و استوار باقی مانده‌ و فقط اخیرا در سال 1398 مورد بازسازی قرار گرفت.

پل کیله

معماری پل چشمه کیله

پل کیله شهسوار بر روی رودخانه چشمه‌ کیله بنا شده و در ادامه آن به دریای خزر می ریزد و با مسافت ۱۱۲ متری در مرکز شهر تنکابن قرار دارد، معماری پل چشمه کیله نمونه ای بارز از ذوق و سلیقه معماران زمان خود می باشد. قوس های پیوسته و زیبایی که در معماری پل چشمه کیله تنکابن هنگام بازدید به چشم می ‌خورد بیانگر مهارت طراحان و سازندگان این پل است.

جالب است بدانید در عطیم ترین سیلی که در استان مازندران رخ داد همگان مخصوصا مردمان محلی انتطار داشتند با توجه به قدمت ساخت این پل تخریب شود و از بین برود ولی بر خلاف عقاید آنها خوشبختانه هیچ اتفاقی برای پل نیفتاد و مقاوت سازه پل برای همه باور نکردنی بود. پل چشمه ‌کیله به‌ عنوان اصلی‌ ترین مسیر شهری در تنکابن است و پس از ۸۶ سال هنوز با زیرساخت اصولی ‌اش دسترسی مردم را به مرکز شهر مرتبط و آسان می ‌کند.

طبق گفته های محققان و تحقیقات انجام شده زیرساخت این پل بسیار برنامه ‌ریزی ‌شده و فوق ‌العاده ساخته ‌شده به طوری که بتواند حجم زیادی از آب ‌های پرفشاری که از زیر آن عبور می کند را تحمل کند. بدنه ‌ی پل چشمه کیله از طراحی خوبی برخوردار می باشد و از نمایی با سنگ ‌های تراشیده شده بهره مند شده است.

همانطور که گفته شد پل چشمه‌ کیله شهسوار با داشتن ۸ دهانه برای خروج آب توانسته است در برابر سیل ‌ها و فشار آب ‌ها مقاومت کند. بر اساس طراحی پل طراحان آلمانی و روسی عمر پل کیله چشمه را حدود یک قرن تخمین زده اند و اعلام شده بود که پس از یک قرن، این پل ممکن است آسیب ببیند و رو به تخریب برود.

ازآنجایی‌ که این پل تاریخی در شهسوار ، پل اصلی شهر محسوب می ‌شود مسئولان باید قبل از آسیب دیدن این اثر از آن محافظت کنند و برای جلوگیری از خراب شدن آن برنامه‌ ریزی دقیقی داشته باشند زیرا آسیب دیدن آن مشکلات زیادی را برای مردم به همراه خواهد داشت. مهندسی قدیمی، استفاده از متریال مرغوب، طراحی خیره ‌کننده و درنهایت ویژگی‌ های ریشه‌ ای و ستون‌های این پل آن را از بلایای طبیعی و ویران شده در امان نگه داشته است و تا اکنون بدون کوچک ترین آسیبی پا برجاست.

جاهای دیدنی نزدیک به پل چشمه کیله

در نزدیکی روستای پل چشمه کیله، جاذبه های بکر دیدنی و گردشگری بسیاری واقع شده اند که ضمن بازدید از این منطقه مرتفع و خوش آب و هوای تنکابن، و پل چشمه کیله می توانید ازآنها نیز بازدید کنید. در ادامه برایتان لیستی از دیدنی های شهر تنکابن  و جاذبه های دیدنی و گردشگری که در اطراف این پل با قدمت و دیدنی واقع شده اند را آورده ایم.

غار دانیال

در میان دیدنی های شهر تنکابن، غار آبی دانیال در میان جذاب ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید. این غار در ایران از ارزش بالایی برخوردار است چرا که بعد از غارعلیصدر به عنوان دومین غار آبی بزرگ ایران شناخته شده و درکنار غارهای علیصدر و قوری قلعه، جزء بزرگترین غارهای ایران به شمار می رود.

غار آبی دانیال در هر فصلی از سال طرفداران خاص خود را دارد. گردشگران در سفر به تنکابن برای بازدید از غار آبی دانیال می بایست تنکابن را به سمت سلمان شهر ترک کرده و در فاصله 5 کیلومتر سلمانشهر، به روستای دانیال برسند چراکه این غار در فاصله 2 کیلومتری از روستا قرار دارد. هنگامی که به ورودی غار آبی دانیال رسیدید، با منظره بسیار زیبایی از طبیعت سرسبز اطراف روبرو خواهید شد و همچنین مخصوصاً اگر در فصل تابستان مراجعه کنید متوجه می شوید که هوای داخل غار به مراتب خنک تر از بیرون می باشد.

لازم به ذکر است حتماً برای ورود به غار آبی دانیال، لوازم روشنایی مناسب نیز به همراه داشته باشید. لازم به ذکر است در غار آبی دانیال همواره تنها نخواهید بود چراکه خفاش ها، غورباقه ها  و خرچنگ های مختلفی هم در غار آبی دانیال زندگی می کنند هرچند در طول سال های اخیر به دلیل اذیت آزار خفاش ها توسط گردشگران، تعداد آن ها در غار دانیال به مراتب کاهش پیدا کرده است.

غار دانیال

پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

پارک جنگلی خشکه‌ داران در کیلومتر ۳۰ منطقه تنکابن به شهر چالوس در حد فاصل شهر نشتارود و شهرستان عباس آباد در کنار جاده واقع شده است و تنها ۱۲۰ متر با دریا خزر فاصله دارد. این منطقه به صورت حفاظت شده می باشد و به عنوان تنها جنگل جلگه ‌ای و بکر و از آخرین بازمانده ‌های اکو سیستم‌ های جنگلی جلگه‌ ای شمال ایران با مساحت تقریبی دو میلیون و ششصد هزار متر مربع  مساحت به حساب می آید.

از گیاهان موجود در این جنگل می توان به توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است، سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیکلی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی اشاره کرد همچنین جانوران این پارک جنگلی شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابی‌ها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک هستند. فاصله این جاذبه دیدنی با پل چشمه کیله با خودرو 30 دقیقه می باشد. شما می توانید پس از بازدید از پل چشمه سری هم به جنگل خشکه داران بزنید و از آب و هوای و طبیعت بکر آن نهایت لذت را ببرید.

شایان ذکر است که در حاشیه این پارک جنگلی نیز یک موزه تاریخی طبیعی تاسیس شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش می ‌گذارد و به‌ عنوان یکی از موزه‌ ها و مکان های دیدنی تنکابن، همواره مورد استقبال محققان و دانش ‌پژوهان قرار گرفته است.

دشت دریاسر

این دشت در جنوب شهر تنکابن و در منطقه دو هزار با چشم‌ اندازی از کوه الموت قرار دارد. دشت دریاسر بین چهار کوه محصور شده که از ضلع جنوب غربی کوه الموت، بلند ترین کوهی که این دشت را احاطه کرده است. همچنین،  دشت دریاسر از غرب به گردنه سیالان، قله ‌های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان محدود می ‌شود.

از جالب ‌ترین ویژگی‌ها و زیبایی های این دشت، این است که در کف آن ده‌ ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه‌ ها این چشمه ها به بیرون می‌ جوشند به‌ شکلی که در فصل بهار به ‌سختی می توان مکان خشکی را در دشت پیدا کرد و زیباتر از این‌ها، اینکه رودخانه‌ ای پر آب که از ارتفاعات سیالان سرچشمه گرفته و از وسط این دشت وسیع در جریان می باشد.

همچنین، به‌ دلیل کم بودن آلودگی‌ های نوری در دشت دریاسر، تماشای آسمان شب یکی از جذاب‌ ترین تفریح‌ های سفر به این دشت زیبا محسوب می ‌شود زیرا می ‌توانید در آسمان دریاسر به ‌راحتی ستاره‌ها را مشاهده کنید و شاهد شهاب باران آسمان آن باشید. زمین‌ های مسطح دشت دریاسر بهترین مکان برای پیک نیک یا حتی کمپینگ را برای شما فراهم کرده‌اند.

دشت دریاسر (2)

 

مرداب نشتارود

مرداب نشتارود مانند مرداب‌ های دیگر از موقعیت بی نظیری برای جلب توجه گردشگران و مسافران به شهر تنکابن محسوب ‌می‌ شود. مرداب زیبای نشتارود که در مرکز شهر قرار دارد و از وسط بازار آن عبور می‌ کند و منظره‌ای زیبا را در برابر همگان به تصویر می‌ کشد. به علت تخم‌گذاری‌ هایی که ماهی ‌های این منطقه نظیر کپور، سفید، کفال و اردک ماهی دارند، توانسته برای اکثر علاقه‌ مندان به صید ماهی مکانی آرام و دل ‌انگیز به شمار رود و به ‌عنوان مرکزی تفریحی مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد.

در فصل زمستان، مرداب نیز محل زیستن مرغابی‌ ها و خودکا ها می ‌شود و منظره‌ای زیبا از طبیعت این دیار را خلق می‌ کند. مرداب نشتارود رودخانه ‌ای وصف ‌نشدنی است که از کوه‌ های البرز سرچشمه می‌ گیرد و سپس از مناظر دیدنی و جذابی چون جنگل ‌ها و مزارع نشتارود می ‌گذرد. همین موضوع ها می‌ تواند دلیل بر انتخاب سفری خاطره‌انگیز برای گردشگران تور طبیعت گردی باشد.

اگر از علاقه ‌مندان به صید و صیادی هستید، این امکان برایتان وجود دارد که در مکانی زیبا، آرام و دل انگیز به صید و ماهی گیری بپردازید. جدا از صید ماهی، شما می‌ توانید پیک نیکی ساده میان طبیعت چشم‌ نواز مرداب برپا کنید و از بودن در کنار همراهانتان لذت ببرید یا به گرفتن عکس‌های سلفی مشغول شوید تا بهترین لحظات خاطره‌ ساز را برای خود رقم بزنید.

کمپینگ در اطراف پل چشمه کیله

در جای جای شهر تنکابن گردشگری و بسیار زیبا و بکر فضا برای کمپینگ وجود دارد ولی  برای کمپ کردن در محوطه پل چشمه کیله بهتر است به صورت گروهی و با تجهیزات کامل و مناسب به کمپ کردن در این مکان بپردازید. بهترین زمان کمپینگ اواخر بهار می باشد زیرا در فصل های دیگر هوا بسیار گرم است و یا بارش باران وجود دارد و تحمل آن برای هر کسی راحت نیست همچنین حتما سعی هنگام بر پا کردن چادر های مسافرتی از جاده ی اصلی زیاد دور نشوید.

زیرا امکان گم شدن در جنگلی های اطراف این منطقه که دارای انواع حیوانات می باشد، زیاد است پس در کنار گروه خود بمانید تا موجب حراس و ترس خود و حیوانات منطقه نشوید.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در پل چشمه کیله

  • غذا به تعداد وعده هایی که در کمپ هستید تهیه کنید و باکس های آب معدنی همراه خود داشته باشید.
  • وسایل کمپ، بادگیر و لباس گرم در فصول سرد سال
  • کیف کمری و کوله یک ‌روزه برای پیاده‌ روی در منطقه برای طبیعت گردی
  • کیسه خواب، زیر انداز و چادر مسافرتی ضد آب
  • کیف کمک‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌ گیر و عینک آفتابی
  • هیزم خشک برای بر پا کردن آتش
  • حتما قبل از سفر به این منطقه از اطلاعات هوا شناسی و وضعیت آب و هوایی استان با خبر شوید.
  • حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • مراقب حیوانات اهلی و وحشی که در منطقه جنگل های تنکابن به صورت آزادانه پرسه می زنند  باشید. به ‌خصوص در زمستان احتمال  اینکه با حیوان هایی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است.
  • از انجام کار هایی مثل ریختن زباله، شکستن شاخه های درختان و شکار حیوانات به شدت بپرهیزید.
  • برای جنگل ‌نوردی، کوهنوردی و پیاده‌ روی در منطقه کفش راحت و مناسب را فراموش نکنید.
  • هنگام سفر به این منطقه و بازدید از طبیعت زیبای آن، مانند یک گردشگر حرفه‌ ای عمل کنید و حتما کیسه زباله برای جمع‌ آوری زباله‌ های تولیدی خود به همراه داشته باشید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به پل چشمه کیله

  • هتل شایان در فاصله متری از پل
  • اقامتگاه میلاد که در فاصله 4 دقیقه ای از پل چشمه است.
  • نهالستان مهدی علیان در 6 کیلومتری این جاذبه می باشد.
  • وستا هتل که فاصله آن با پل چشکه کیله با خودرو 26 دقیقه است.
  • اقامتگاه بومگردی پرداروم با فضایی کاملا سنتی در فاصله 13 کیلومتری از چشمه کیله قرار دارد.
  • کلبه های چوبی آرامش تنکابن که در 21 دقیقه ای این پل می باشد.

بهترین زمان بازدید از پل چشمه کیله

اگر قصد سفر به استان مازندران و بازدید از پل چشمه کیله که یکی از جاذبه های دیدنی تنکابن شناخته شده است را دارید باید بدانید که بهترین زمان بازدید از این منطقه و این پل زیبا، فصل بهار تا اوایل پاییز می باشد. فصل بهار به علت بارندگی های بهاری تازه بودن هوا و طبیعت را احساس خواهید کرد. فصل تابستان نیز هوای این منطقه رو به شرجی شدن می گذارد و شاید برخی از گردشگران چندان به هوای شرجی علاقه ای نداشته باشند.

اوایل فصل پاییز نیز پیش از شروع سرما می تواند زمان مناسبی برای جنگل گردی در طبیعت های شمال و شهر تنکابن و بازدید از این جنگل زیبا باشد. همچنین در فصل پاییز رنگین ترین حالت ممکن این منطقه را مشاهده می کنید و برگ های درختان روی زمین ریخته که گویی در تکه از بهشت قدم برمی دارید. تصویر این محوطه اطراف این پل در فصل پاییز بسیار رویایی و زیبا بوده است.

در فصل زمستان نیز شدت سرما بیشتر شده و از دمای هوا کاسته می شود. اگر با سرمای هوا مشکلی نداشته باشید می توانید در این فصل نیز به این منطقه سفر کنید و از زیبایی های جنگل در فصل زمستان هم استفاده نمایید همراه ما باشید تا در ادامه مقاله مسیر دسترسی به این پل را برای شما بگوییم و تنکابن را بشناسیم.

تنکابن

پل چشمه کیله کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر شما مبدا سفر خود را شهر تنکابن قرار دهید برای بازدید از پل چشمه کیله باید میدان هفت تیر تنکابن را به سمت بلوار فردوسی حرکت کنید و این مسیر را 10 دقیقه با خودرو ادامه دهید. بعد از دیدن ورودی خیابان رزاقی به داخل آن پیچیده و این مسیر را 3 دقیقه ادامه دهید سپس با نزدیک شدن به میدان مسیر را مستقیم طی کنید و وارد خیابان امیرکبیر بسوی امام خمینی شوید و بعد از آن به چشمه کیله شهر شهسوار می رسید.

اگر شما خودروی شخصی برای بازدید از این پل زیبا ندارید و یا به علت ترافیک نمی خواهید با خودروی خود به این منطقه بروید می توانید با استفاده از وسیله های عمومی مثل اتوبوس و تاکسی خود را به راحتی به پل چشمه کیله برسانید.

آدرس پل چشمه کیله: استان مازندران، شهرستان تنکابن، میدان هفت تیر، بلوار امیر کبیر، پل چشمه کیله شهسوار

اجاره روزانه آپارتمان در تنکابن

تنکابن یکی از شهرهای شمالی است که در تمام طول سال به علت وجود جاذبه های دیدنی و گردشگری، گردشگران و مسافران زیادی آن را انتخاب می کنند و به سمت آن روانه می شوند. برای اقامت در تنکابن گزینه های مختلفی همچون اجاره ویلاهای استخردار، جنگلی، ساحلی، آپارتمان های مبله و سوئیت های مبله وجود دارند که گردشگران با توجه به سلیقه و بودجه خود می توانند یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب کنند. اگر جزو کسانی هستید که علاقه چندانی به شب مانی در طبیعت ندارید می توانید به دنبال رزرو اقامتگاه در تنکابن باشید.

اگر هم قصد شب مانی در طبیعت را دارید بهتر است بدانید که در این دشت هیچ گونه امکانات رفاهی برای کمپینگ وجود ندارد و گردشگران باید با تمام تجهیزات لازم برای برپایی کمپینگ و چادر زدن به همراه داشته باشند. در این شهر همه نوع اقامتگاهی نظیر ویلا، ویلا استخردار رو باز، ویلا استخردارد سرپوشیده، سوئیت مبله، آپارتمان مبله و… وجود دارند که می تواند با هر سلیقه و بودجه ای جور شود. یکی از بهترین و پرطرفدارترین اقامتگاه ها، اجاره روزانه آپارتمان در تنکابن می باشد.

گردشگرانی که قصد سفر و اقامت در تنکابن را دارند همواره با هر بودجه و سلیقه ای می توانند در میان تنوعی از ویلاهای عادی، استخردار وآپارتمان های تمیز بات قیمت اقتصادی در منطقه ساحلی و جنگلی شهرو مرکز شهر تنکابن، بهترین را انتخاب کنند. برای اجاره ویلا در تنکابن همواره می توانید با کارشناسان لوکس ویلا تماس حاصل فرمائید.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان تنکابن، میدان هفت تیر، بلوار امیر کبیر، پل چشمه کیله شهسوار

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه