ییلاق سوئه چاله

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

از زیبا ترین ییلاقات ماسال که در بخش جنوبی آن قرار دارد، ییلاق سوئه چاله می باشد. این ییلاق دارای مناظر زیبا و دل نشین بوده که وجود خانه های چوبی در اطراف آن باعث شده تا این ییلاق بیش از قبل زیبا باشد. سوئه چاله به عنوان یکی از بهترین مکان هایی است که افراد زیادی را از سراسر ایران به خود جذب می کند و گردشگران را نیز برای دیدن این ناحیه ترغیب می کند. در این مقاله به سراغ این منطقه زیبا رفتیم تا بیش از قبل اطلاعات لازم درباره آن را به شما منتقل نماییم پس تا انتهای مطلب با همراه باشید.

درباره ییلاق سوئه چاله

اکثر افراد در ایران ماسال را با ییلاق اولسبلنگاه شناسایی می کنند ولی با دیدن ویدیو ها و تصاویری که از ییلاق سوئه چاله وجود دارد ترغیب می شوند تا این منطقه زیبا را از نزدیک تماشا کنند. این ییلاق با شکوه از دیدنی های ماسال بوده که می توانید با مراجعه و دیدار مناظر اطراف آن قطعه ای از بهشت را متصور شوید. در واقع می توان گفت این بازدید تجربه ای بی نظیر برای هر کسی است که در ایران زندگی می کند و باید همه افراد برای یک بار هم که شده این طبیعت را از نزدیک ببیند.

ییلاقات ماسال در ارتفاعات 1800 تا 2000 متری واقع شده اند که برای دیدن آن ها بهتر است در روشنایی روز اقدام نمایید ولی شب را حتما برای اقامت در این منطقه بگذرانید. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن به طور ناگهانی تغییر آب و هوا دارد که بهتر است قبل از رسیدن به مقصد حتما از قبل به وسیله اپلیکیشن هواشناسی از این تغییرات اطلاعات لازم را به دست آورید. این ییلاق در 25 کیلومتری ارتفاعات ماسال می باشد و با قرار گرفتن در کنار دیگر مناظر ماسال گویی تکه ای از بهشت را سفر می کنید.

ییلاق سوئه چاله

روستای سوئه چاله

همان طور که گفته شد منطقه سوئه چاله دارای مناظر بدیعی بوده که دیدن آن بر هر کسی واجب است. روستای سوئه چاله ماسال در فصل تابستان برای گذراندن تعطیلات و آخر هفته ها دارای آب و هوای مناسبی می باشد. اگر از دور به این ییلاق نگاهی بیندازید به مانند یک زین اسب است که درواقع یک گودی بوده و برای عکاسان تصویر جالبی می باشد.

البته باید عنوان کرد این منطقه برای تمامی افرادی که درزمینه عکاسی حرفی برای گفتن دارند بهترین لوکیشن برای ثبت تصاویر زیبا بوده تا بتوانند هنر عکاسی خود را به نمایش بگذارند. سو درز بان تالشی به معنای گلپر می باشد که به دلیل ازدیاد این گیاه در منطقه سوئه چاله این نام را برای این ناحیه برگزیدند. این منطقه در اکثر اوقات سال مه دارد و شدت این مه در اوقات مختلف سال متفاوت می باشد.

اگر قصد دارید برای تماشای جاذبه های گردشگری ماسال به این منطقه سفر کنید، بهتر است در ییلاق سوئه چاله حداقل یک شب اقامت داشته باشد. در این منطقه اقامتگاه های زیادی وجود دارد ولی در صورت تمایل می توانید برای کمپ زدن نیز اقدام نمایید. روستای سوئه چاله به عنوان یکی از بهترین روستاهای ماسال و گیلان شناخته می شود که میتوانید با حضور در آن لحظات خوبی را در کنار خانواده یا دوستانتان داشته باشید.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله

اگر قصد دارید یک زمان مناسب را برای مسافرت انتخاب نمایید بهتر است اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید. آب و هوای ییلاق سوئه چاله در فصول پاییز و زمستان به زیر صفر می آید که به همین دلیل بهتراست در نیمه دوم سال برای سفر به این منطقه اقدامی نکنید چرا که ممکن است جاده های منتهی به این ناحیه نیز مسدود شوند یا تنها در صورتی بتوانید از جاده ها عبور کنید که خودروی آفرود داشته باشید.

ییلاق سوئه چاله

برعکس ماه های سرد، در نیمه اول سال به خصوص در ماه های اردیبهشت تا اواسط شهریور بهترین زمان برای رفتن به این منطقه می باشد. دمای هوا به طور میانگین بین 10 تا 19 درجه متغییر بوده که بهترین زمان برای شماست تا بتوانید از زیبایی مناظر و هوای مطبوع و تمیز لذت ببرید. در فروردین به دلیل بارش برف و باران های سنگین نمی تواند گزینه خوبی برای زمان سفر باشد.

اگر می خواهید پدیده اقیانوس ابر را تماشا کنید بهتر است ماه های اردیبهشت و خرداد را برای این منظور انتخاب نمایید چرا که این مدت بهترین زمان برای دیدن این پدیده زیبا می باشد تا مه گرفتی و ابر های زیبای ییلاق سوئه چاله را از نزدیک ببینید. با همه این اطلاعات بهتر است قبل از رفتن به ماسال و ورود به سوئه چاله آب و هوا و عدم بارندگی را از اپلیکیشن آب و هوا چک کنید تا در مقصد با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

اطلاعات تکمیلی برای سفر به ییلاق سوئه چاله

علاوه بر موارد یاد شده بهتر است نکات دیگری که به کیفیت سفرتان کمک می کند نیز در اختیار داشته باشید تا در هنگام رسیدن به ماسال و ییلاق مورد نظرتان با مشکلی مواجه نشوید.

  • خرید های کلی را از مراکز شهر در مسیرتان به ماسال تهیه کنید.
  • لوازم ضروری همانند پتو مسافرتی و لباس گرم را حتما به همراه داشته باشید.
  • یک پشه بند برای استفاده خود به هراه داشته باید چون ممکن است حشرات شما را اذیت کنند.
  • سعی کنید آسیبی به طبیعت وارد نکنید چون این میراثی برای همگان می باشد.
  • از برپا کردن آتش در این منطقه بهشدت خودداری کنید و در صورت لزوم حتما از منقل و زغال از پیش تهیه شده استفاده نمایید.
  • عینک دودی، کلاه آفتابی، کرم ضد آبفتاب و آب آشامیدنی ازدیگر مواردی است که باید به همراه خود داشته باشید.
  • به دام ها یا کلبه ها آسیبی وارد نکنید و به فرهنگ مردم بومی این منطقه احترام بگذارید.

ییلاق سوئه چاله ماسال

جاذبه های اطراف ییلاق سوئه چاله

این منطقه به دلیل قرار گیری در کنار ییلاق های دیگر باعث شده تا دیدار از جاذبه های زیادی را در سفرتان بتوانید تجربه کنید. از معروف ترین ییلاقیات این ناحیه ییلاق مشهور اولسبلنگاه می باشد که دارای چشم انداز های زیبایی بوده و عده زیادی از افراد همه ساله برای دیدن آن اقدام می کنند. بهتر است قبل از مراجعه به ییلاق سوئه چاله از تمامی جاهای دیدنی موجود در اطراف آن اطلاع داشته باشید تا در زمان اقامت چند روزه خود دراین منطقه بتوانید از همه این جاذبه ها دیدن نمایید.

رودخانه خالکایی

در هنگام ورود به ماسال و در راه عبور از ییلاقات آن می توانید رودخانه خالکایی را تماشا نمایید. این رودخانه تا اواسط مسیر در جاده با شما همراه بوده و در کنار آن آلاچیق های مختلف و دکه های زیادی قرار گرفته اند. از این دکه ها می توانید بلال شیرین زغالی، آش رشته، چای زغالی یا هر چیز دیگری که خواستید تهیه کرده و در کنار رودخانه میل کنید. رودخانه خاکایی از دامنه های کوه 3150 متری شاه معلم سرچشمه گرفته و بعد از عبور از ماسال وارد تابلاب انزلی می شود. مناظر اطراف این رودخانه به قدری زیباست که می تواند هوش از سر شما ببرد و مسیر رسیدن به ماسال را بیش از قبل برایتان زیبا نماید.

کلبه های چوبی

ماسال یک منطقه سر سبز و بکر بوده که هر چشمی را به خود خیره می کند. این منطقه با داشتن زیبایی های فراوان سبب ساخته شدن کلبه هایی شده که می توانید با دیدن و یا اجاره برای اقامتتان از آن ها استفاده نمایید. کلبه های سراسر ماسال جلووه ای زیبا را به محیط می دهند و تماشای آن ها در درون طبیعت سبب می شود تا تصاویری زیبا در خاطرتان ثبت شود. البته این کلبه ها در طبیعت زیبای ییلاق سوئه چاله برای کسانی که علاقه زیادی به عکاسی دارند مناسب بوده تا بتوانند عکس های مورد نظر خود را ثبت نمایند.

کلبه های چوبی سوئه چاله

می توان گفت وجود کلبه های چوبی در این منطقه باعث شده اند تا به عنوان بخشی ازطبیعت شناخته شوند و جاذبه ای ویژه برای توریست ها و مسافران به شمار روند. بسیاری از این کلبه ها تعبیه شده اند برای اقامت مسافرانی که به این منطقه مراجعه می کنند تا بتوانند در یک جای زیبا اقامت داشته باشند و از طبیعت بی نظیر ماسال استفاده نمایند. پس اگر به ماسال سفر کردید اقامت دراین کلبه ها و دیدن ییلاق سوئه چاله را از دست ندهید.

مکان شهادت میرزا کوچک خان

یکی دیگر از بخش هایی که به عنوان جاذبه شناخته شده و در اطراف سوئه چاله می توانید برای دیدن آن اقدام نمایید، محل به شهادت رسیدن میرزا کوچک خان جنگلی می باشد. این بخش کمی بالاتر از اولسبلنگاه قرار گرفته و ایشان در روستایی به نام گیلوانه به شهادت رسیده است. با توجه به آن چه درباره نحوه شهادتشان گفته شده، ایشان در یک کولاک در راه رسیدن به خلخال کشته د و در حال حاضر با رفتن به این منطقه می توانید سنگی را که به عنوان یادبود برای ایشان نصب شده و با رفتن به این نقطه می توانید آن را از نزدیک ببینید. این بخش در 45 کیلومتری ماسال قرار دارد و به دلیل قرار گیری در روستای گیلوانه می توانید این روستا را نیز از نزدیک ببینید و بعد برای تماشای روستای اولسبلنگاه اقدام نمایید.

غار های دیدنی اطراف سوئه چاله

در ماسال غار های شگفت انگیزی وجود دارند که می توانید با دیدن آن ها سفر خود را تکمیل نمایید. این منطقه غاره های زیادی دارد که از بین آن ها غار آویشو معروف ترین و شگفت انگیز ترین می باشد و در بین کوه های شاندرمن واقع شده است. به طور کلی در ماسال بیش از 16 غار وجود دارد که نباید تماشای آن ها را از دست دهید. از دیگر غار های دیدنی این منطقه می توان به غار چسلی، غار کلچال، غار خندیله پشت و… اشاره نمود. اگر به ماسال رفتید دیدن غار ها بخشی از جذابیت های این منطقه برای تکمیل سفرتان محسوب می شود که نباید آن ها را از دست بدهید.

غار آویشو

آبشارهای ماسال

از دیگر جاذبه های شهر ماسال که در سفر خود به ییلاقات آن نباید دیدنشان را از دست بدهید، آبشار های این منطقه هستند که زیبایی زیادی به طبیعت بخشیده اند. بعضی از آبشار های موجود  در ماسال همانند آبشار ویوز که در نزدیکی ییلاق اولسبلننگاه قرار گرفته، یکی از زیباترین ها در این منطقه بوده و بیش از 14 متر ارتفاع دارد. این آبشار زیبایی مناظر را بیشتر کرده و با تماشای آن می توانید بیش از قبل لذت ببرید. می توان گفت از بهترین جاذبه های شهر ماسال، آبشار های دیدنی و جذاب آن می باشند.

آبشار ویوز نزدیک به ییلاق النزه بوده ودیدن این ییلاق در ماسال نیز به مسافران توصیه می شود. آبشار های دیگر نیز همانند آبشار تولی نساء و آبشار رامینه که ارتفاعشان به بیش از 10 متر می رسد نیز باعث می شوند تا تجربه ای جذاب از طبیعت ماسال را داشته باشید.

کمپینگ در ییلاق سوئه چاله

اگر قصد دارید ییلاق سوئه چاله ماسال را برای مقصد خود انتخاب کنید بهتر است حداقل یک روز در این منطقه بمانید. بدین منظور می توانید با کمپ کردن برای اقامتتان اقدام نمایید. کمپین در این ناحیه فقط در ماه های گرم سال ممکن است چرا که در هوای سرد حتی ماندن در کلبه های این منطقه نیز امکان پذیر نمی باشد. در دو فصل بهار و تابستان که هوای شمال گرم بوده، در این منطقه دمای هوا میانگین 17 درجه بوده و تنها در این هوا می توانید به کمپ کردن فکر کنید.

در زمستان شاید مناظر برفی زیبا باشند و حتی ماشینتان آفرود باشد ولی مجبور خواهید شد برای اقامت به شهر ماسال بروید چون تحمل هوای سوزناک و سرد این منطقه سخت خواهد بود و به هیچ عنوان نمی توانید کمپ کنید. در تابستان امام بهترین گزینه پیش روی شما برای یک سفر اقتصادی و هیجان انگیز، کمپینگ در ییلاق سوئه چاله می باشد.

کمپینگ سوئه چاله

باید به خاطر داشته باشید برای کمپ کردن در طبیعت آن هم ماسال تجهیزاتی لازم است همانند کیسه خواب، چادر مسافرتی، لباس ضد آب، چکمه های ضد آب، یک دست لباس اضافه، پول نقد، کارت بانکی، اینترنت همراه در صورت لزوم، کیسه زباله، مواد غذایی مورد نیاز برای تهیه غذا، به همراه داشتن منقل و زغال کافی برای نیاز به آتش و… که بدون آن ها این امر ممکن نیست. بهتر است چند روز قبل از رسیدن به ییلاق سوئه چاله از بارانی نبودن این منطقه از طریق برنامه هواشناسی اطمینان حاصل کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

ییلاق سوئه چاله کجاست و مسیر دسترسی

از ابتدای ماسال تا ییلاق سوئه چاله که در نزدیکی اولسبلنگاه قرار گرفته، مسافتی معادل 29.3 کیلومتر پیش روی شما قرار دارد که برای استفاده از این مسیر باید ابتدا به سمت جنوب شرقی در جاده ماسال-شاندرمن بروید. بعد از رسیدن به میدان به خروجی دوم رفته و از لوازم بهداشتی آرایشی کوهسار که در سمت راست قرار گرفته بگذرید. بعد از رسیدن به پاساژ چراغی به سوی گیلوان-ماسال برانید و از فروشگاه ورزشی ماسال در سمت راست عبور نمایید. این راه را تا رسیدن به مقصد ادامه دهید.

ییلاق سوئه چاله

این راه را می توانید با گذراندن زمانی در حدود 58 دقیقه سپری کرده و به ییلاق سوئه چاله برسید البته در صورت ترافیک این تایم بیشتر خواهد شد. البته باروشن بودن اینترنت گوشی خود می توانید از طریق لوکیشن زیر به راحتی مسیرتان را بیابید و به مقصد برسید.

آدرس ییلاق سوئه چاله: ماسال، مسیر گیلوان-ماسال، بعد از اولسبلنگاه، سوئه چاله

اجاره کلبه جنگلی در ماسال

ماسال یکی از زیبا ترین شهر های گیلان می باشد که در درون خود ییلاقات زیادی دارد. این ییلاقات در طول سال میزبان گردشگران زیادی است که از جاهای مختلف برای تماشا به این نقطه جغرافیایی سفر می کنند. این ناحیه به دلیل زیبایی مناظر و طبیعت بی مثالش در کل ایران توانسته توجه عده زیادی از افراد را به خود معطوف دارد. اگر قصد دارید به ماسال سفر کنید بهتر است از قبل یک یا دو ییلاق آن را برای تماشا برگزینید و تنها برای دیدن آن ها اقدام نمایید چرا که نباید هیچ جاذبه ای را در ییلاق مورد نظرتان از دست بدهید.

یکی از زیباترین ییلاق های ماسال بعد از اولسبلنگاه، ییلاق سوئه چاله می باشد. این ییلاق همانطور که گفته شد در 29 کیلومتری ماسال قرار دارد و بسیار نزدیک به اولسبلنگاه می باشد. این منطقه به قدری زیباست که باید حداقل یک روز را در آن اقامت داشته باشید که بدین منظور همان طور که گفته شد هم می توانید کمپ کنید و هم از کلبه های موجود برای این منظور استفاده نمایید.

کافیست برای رزرو اقامتگاهتان ابتدا وارد سایت لوکس ویلا شوید و سپس از بین گزینه های موجود برای اجاره کلبه جنگلی در ماسال اقدام کنید. بهتر است چند روز قبل از رسیدن بهه مقصد برای رزرو اقامتگاهتان تماس بگیرید تا گزینه مورد نظرتان توسط اشخاص دیگر انتخاب نشود. در روز ها تعطیل بهتر است یک الی دو هفته قبل برای رزرو تماس بگیرید چرا که جمعیت راهی به سوی این منطقه در این روزها بیشتر است و ممکن است نتوانید هیچ جایی را رزرو نمایید.

راهنما سایت

آدرس

ماسال، مسیر گیلوان-ماسال، بعد از اولسبلنگاه، سوئه چاله

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه