کوه صفه اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا نمایش

کوه صفه اصفهان بخشی از سلسله کوه های زاگرس در جنوبی ترین بخش جغرافیایی اصفهان است که به عنوان جاذبه ای گردشگری در این شهر زیبا و توریستی شناخته می شود. کوه صفه علاوه بر آن که جاذبه ای گردشگری باشد، به واسطه امکانات تفریحی که در خود جای داده است، جاذبه ای تفریحی در اصفهان شناخته می شود. اگر به شهر زیبای اصفهان سفر کرده اید و به دنبال جاذبه ای تفریحی و گردشگری در این شهر هستید تا بتوانید از سفر خود در اصفهان نهایت لذت را ببرید، می توانید به سراغ کوه صفه اصفهان بروید و از گشت و گذار و تفریح در آن لذت بهره مند شوید. تا انتهای این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید تا با این جاذبه تفریحی بیشتر آشنا شویم.

کوه صفه اصفهان کجاست و مسیر دسترسی به آن

کوه صفه اصفهان در جنوبی ترین نقطه این شهر و در جنوب تقاطع بزرگراه های شهید اقارب پرست و شهدای صفه واقع شده و برای دسترسی به آن می بایست خود را به بزرگراه خیام برسانید. سپس مسیر خود را از روی پل وحید به سمت بزرگراه میرزا کوچک خان ادامه دهید. در این مسیر به میدان سهروردی که برسید، به سمت بزرگراه حبیب اللهی بروید. پس از آن بایستی از بزرگراه میثمی خود را به بزرگراه اقارب پرست رسانده و سپس وارد بزرگراه شهدای صفه شوید تا به این مجموعه تفریحی برسید و از گشت و گذار و تفریح در آن لذت ببرید.

آدرس کوه صفه اصفهان: استان اصفهان، اصفهان، بلوار شهدای صفه

معرفی کوه صفه اصفهان

اصفهان به عنوان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران شناخته می شود که در تمام طول سال گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به آن سفر می کنند و به گشت و گذار در جاهای دیدنی آن می پردازند. شاید تصور کنید جاذبه های دیدنی این شهر تنها به جاذبه های تاریخی آن خلاصه می شوند. اما از آنجایی که اصفهان شهری بزرگ به شمار می آید، جاذبه های دیدنی و گردشگری آن فرا تر از جاذبه های تاریخی بوده و به همین جهت توانسته یکی از مقاصد گردشگری بسیاری از گردشگران شناخته شود. اگر جزء افرادی هستید که در اصفهان زندگی می کنید یا به این شهر توریستی سفره کرده اید و به دنبال جای طبیعی و دیدنی در اصفهان هستید، می توانید کمی از مرکز شهر و شلوغی و هیاهوی شهری فاصله بگیرید و مسیرتان را به سمت بلوار شهدای صفه ادامه دهید.

هنگامی که به این جاذبه طبیعی برسید، پارک بزرگی را خواهید دید که بر روی دامنه یک کوه قرار داشته و امکانات تفریحی متعددی اطراف آن را فرا گرفته اند. این کوه دارای ارتفاع 2 هزار و 241 متر بوده و بخشی از رشته های کوه های زاگرس به شمار می رود که در جنوبی ترین نقطه اصفهان جای گرفته و سالانه گردشگران زیادی را برای گردش و تفریح به سمت خود می کشاند. بسیاری از جاذبه های طبیعی همچون غارها و چشمه های خروشان را می توانید در کوه صفه اصفهان کنار یکدیگر مشاهده کنید. یکی از ویژگی های مهم این کوه ارزش تاریخی آن است و بر اساس روایاتی که وجود دارد، این کوه در زمان های گذشته بسیار دور پایگاه و پناهگاهی برای مردم بوده است. قلعه ای که بر روی این کوه ساخته شده، به لحاظ معماری و شیوه ساخت نشان از آن دارد که از قلعه های دوران ساسانیان می باشد.

یکی دیگر از دلایل اهمیت کوه صفه وجود مقبره های شهدای گمنام در آن است و افراد زیادی به سراغ آن ها می روند. در سال 1393 هجری شمسی دولت تصمیم گرفت شهدای گمنان دفاع مقدس را در میان پارک صفه اصفهان دفن کند و برای آن ها یک آرامگاه بسازد. جالب است بدانید اگر در هر جایی از اصفهان قرار داشته باشید، نمایی از این کوه تاریخی را مشاهده خواهید کرد.

بسیاری از اهالی اصفهان برای تفریحات آخر هفته خود به سراغ این کوه می روند. شهرداری اصفهان در دهه 1380 هجری شمسی اقداماتی را جهت ایمن سازی مسیر کوهنوردی در کوه زیبای صفه انجام داد و توانست تا حدود زیادی میزان این خطرات را کاهش دهد. پس اگر به کوهنوردی علاقه دارید، می توانید به سراغ صفه اصفهان بروید و کوهنوردی در این شهر را تجربه کنید.

هنگامی که به قله این کوه صعود کنید و در ارتفاعات آن قرار بگیرید، می توانید چشم انداز زیبایی از شهر اصفهان را تماشا کنید. همچنین اگر پای صحبت های اهالی قدیمی اصفهان بنشینید، برایتان تعریف خواهند کرد که در زمان های گذشته، هنگامی که خبری از ساختمان های مرتفع در این شهر نبود، به ارتفاعات این کوه صعود می کردند و چشم انداز زیباتر و کامل تری از اصفهان را تماشا می کردند. موقعیت جغرافیایی این کوه به گونه ای است که از بخش شمال خود به جاده کمربندی، از شرق به شهرک ها و ساختمان های مسکونی، از غرب به کوه های تخت رستم و دره خان و از جنوب به اراضی باز و خط راه آهن منتهی می شود.

کوه صفه اصفهان

دلیل نامگذاری کوه صفه اصفهان

محل شروع کوه صفه از محلی به نام خاچیک می باشد که در آن بخش دامنه کوه به وسیله جدا شدن سنگ کوه تشکیل شده است. انتهای این کوه به محلی سنگی صاف و صفه ای خواهد رسید. معنای لغوی صفه فضایی صاف و تخت بوده که از همین رو نام صفه را برای آن برگزیدند.

بخش های دیدنی کوه صفه اصفهان

همانطور که گفته شد، این کوه عظیم و با شکوه توانسته بخش های مختلفی از جمله بخش های دیدنی و بخش های تفریحی را در خود جای دهد و همین باعث شده خیل زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب کند. شاید بسیاری از گردشگرانی که به اصفهان سفر می کنند گشت و گذار و سفر خود را به این شهر تنها به جاذبه های تاریخی و بازارهای آن محدود کنند. اما با شناخت چنین جاذبه های طبیعی که دارای تفریحات و بخش های مختلفی می باشد، می تواند گزینه مناسبی برای گشت و گذار به شمار رود. در ادامه این بخش با تمام بخش های دیدنی کوه صفه اصفهان آشنا خواهیم شد.

بام اصفهان در ارتفاعات صفه اصفهان

همیشه یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی و تفریحی هر شهری، ارتفاعات آن شهر می باشد که به عنوان بام شناخته می شوند. بام اصفهان نیز در ارتفاعات کوه صفه قرار داشته که می توانید با قرار گرفتن در آن، چشم انداز بسیار زیبا و دلنشینی از مناطق اطراف و شهر اصفهان داشته باشید. حتی می توانید چشم انداز بسیار زیبایی از رودخانه زاینده رود را تماشا کنید. این کوه به قدری پر صلابت و عظیم است که از تمام نقاط اصفهان بخش هایی از آن قابل مشاهده است.

همچنین هنگامی که بر فراز ارتفاعات آن قرار بگیرید می توانید چشم انداز کاملی از نمای شهر را در اختیار داشته باشید و تصاویر بسیار زیبایی در این جاذبه گردشگری و تفریحی به ثبت برسانید. از همین رو ارتفاعات این کوه را با نام بام اصفهان می شناسند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه می توانید خود را به این بام برسانید. شما می توانید برای رسیدن به بام اصفهان سوار تله کابین هایی که در این کوه وجود دارند شوید و به وسیله آن خود را به ارتفاعات برسانید.

کوه صفه اصفهان دارای دو قله شمالی و جنوبی بوده که بر روی هر کدام از آن ها دکل مخابراتی قرار دارند. ارتفاع قله جنوبی بیشتر از قله شمالی می باشد، اما قله شمالی چشم انداز بسیار زیباتری از اصفهان را به نمایش می گذارد. اگر اهل کوهنوردی باشید و کمی سختی را بتوانید تحمل کنید، می توانید از محلی به نام چشمه گل زرد عبور کنید و به قله این کوه صعود کنید. هنگامی که به قله صعود کردید و بر فراز آن قرار گرفتید، اگر به سمت چپ خود نگاهی بیاندازید، تپه هایی را خواهید دید که هزار دره نام دارند. این تپه ها دارای خاک های سرخ رنگی می باشند که از آن ها در رنگ آمیزی استفاده می شوند. اگر به غرب خود بازهم نگاهی بیاندازید، شاه کوه و سپس لنجان اصفهان را خواهید دید.

کوه صفه اصفهان

ساعت کاری بام اصفهان

اگر به کوه صفه اصفهان رفتید و قصد داشتید به ارتفاعات آن بروید تا از بام اصفهان دیدن کنید، خوب است بدانید ساعت کاری این بخش از مجموعه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 بعد از ظهر تا 24 بامداد و روزهای جمعه از ساعت 10 صبح تا 24 بامداد می باشد.

شماره تماس مجموعه بام اصفهان: 36759011-031

پارک وحش صفه

حدود 50 هزار متر مربع از کوه صفه به بخش پارک وحش آن اختصاص داده شده و جانوران گوشت خوار وعلف خوار در آن زندگی می کنند. اگر به باغ وحش و تماشای زندگی جانواران مختلف علاقه مند هستید، می توانید به سراغ این پارک وحش بروید. در میان این پارک وحش حوضچه ای قرار دارد که تعدادی پرنده از جمله قو، اردک و غاز در آن زندگی می کنند.

همچنین دیگر جانورانی هچون سگ، کل و بز، خرگوش، قوچ، شتر، میش و… در پارک وحش صفه دیده می شوند. این بخش از مجموعه تفریحی صفه اصفهان می تواند برای بسیاری از گردشگران به خصوص کودکان جالب باشد. همچنین در برخی مواقع می توانید حیواناتی را مشاهده کنید که در حیات وحش صفه زندگی می کنند.

گردنه باد پارک کوهستانی صفه اصفهان

اگر به بخش جنوبی این کوه بروید، دره ای را خواهید دید که با نام گردنه باد شناخته می شود که در بخش شمال و جنوب آن ارتفاعت کوه صفه و کوهی که به سپاهان اشراف دارد قرار گرفته اند. جالب است بدانید وزش بادهای اصفهان به صورت غربی – شرقی بوده و جریان باد در این منطقه متمرکز و شدید می باشد. گردنه باد به گونه ای است که اگر در هر فصل و زمانی از سال به سراغ آن بروید، می توانید شدت باد را احساس کنید. اما شدت باد در فصل هایی مانند بهار و پاییز بیشتر از بقیه فصل های می باشد.

پل رنگین کمانی

در پشت صفه اصفهان و در جبهه غربی آن یک پل سنگی قرار دارد که به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی کوه صفه شناخته می شود و پل رنگین کمانی نام دارد.

کوه صفه اصفهان

قلعه شاهدژ

یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی کوه صفه اصفهان که در بلندترین نقطه آن قرار دارد، قلعه شاهدژ می باشد که با نام دیگر قلعه دیو شناخته می شود. اگر کتاب های تاریخی و افسانه ای را مطالعه کنید، خواهید دید که در آن ها از این کوه نام برده شده، اما داستان آن به درستی مشخص نیست. دو پژوهگشر اصفهانی حدود نیم قرن گذشته به سراغ این قلعه رفتند و پس از تحقیقات و پژوهش هایی که در این کوه داشتند، نظریه ای را مطرح کردند که این قلعه همان قلعه دیو می باشد. اگر به سراغ این قلعه بروید بخش هایی از آن را که تا به امروز باقی مانده اند خواهید دید که شامل دیوارهای کوچک حفاظتی، یک دیوار بزرگ، تعداد 6 دروازه، قلعه کوچک سنگی، حدود 20 برج نگهبانی، انبارهای آذوقه و ادوات جنگی، 20 برج نگهبانی و… می شوند.

از آنجایی که کوه صفه اصفهان به لحاظ زمین شناسی کوهی بسیار مقاوم، مستحکم و صعب العبور محسوب می شود و دارای امکان ساختار دفاعی مناسبی می باشد، قلعه شاهدژ در بخشی از آن ساخته شده است. در زمان های گذشته منبع تامین آب مورد نیاز این قلعه از آب باران و چشمه های کوچکی که اطراف قلعه وجود داشتند استفاده می کردند. اگر در حال حاضر به بازدید از این قلعه بروید می توانید همچنان آثار باقی مانده از آن ها را مشاهده کنید. از جمله تاسیساتی که برای آب رسانی به قلعه صورت پذیرفته بود می توان به حوض ها، بندهای آبگیر، تنبوشه ها و حوضچه ها اشاره نمود. این قلعه نیز از لحاظ استحکام بسیار مقاوم بوده و دشمن نمی توانست به آن راه یابد. همچنین با استفاده از ساخت دیوارهای کوتاه و بلند توانسته بودند مسیرهای دسترسی و نفوذ به آن را مسدود کنند.

یکی از مهمترین بخش های این قلعه، بخش قلعه مرکزی می باشد که در بخش شمال شرقی این قله واقع شده است. برای ساخت این قلعه، قسمت فوقانی این قله را صاف و صیقلی کردند تا به صورت تخت درآید و بتوانند قلعه را روی آن بسازند. این فضا حدود 200 متر در 50 متر مساحت داشته و از سمت شمال و شرق خود به طرف پرتگاه می رسد. از همین رو دسترسی از این دو سمت به قلعه غیر ممکن بود. در کنار چشمه پاچنار و در کمرگاه و در بخش زیرین دیوار گل زرد، دو برج دیده بانی وجود داشتند که تا به امروز آثاری از آن ها به جا مانده است. بر اساس گفته اهالی و بومیان این منطقه، از این برج های دیده بانی رفت و آمد افراد را به داخل و خارج قلعه تحت نظر داشتند.

اما امروزه توانسته اند مسیرهای جدیدی را برای صعود به آن به وجود آورند و به سراغ آن رفت و از قلعه دیدن کرد. متاسفانه برای حفظ و نگهداری این قلعه تاریخی تا به امروز تدبیری اندیشیده نشده اما در سال 1384 به لیست آثار ملی ایران اضافه گردید. در بخش غربی دامنه این کوه یک قلعه دیگری وجود دارد که از خشت های بزرگ که ابعاد آن ها به نیم متر می رسند ساخته شده را خواهید دید. این قلعه با عنوان تخت رستم شناخته می شود.

مسیر دسترسی به قلعه شاهدژ

اگر می خواهید در میان دیدنی های اصفهان به سراغ قلعه شاهدژ در کوه صفه اصفهان بروید، می بایست از مسیری که در جبهه شرقی این کوه قرار دارد و تا محل چشمه گل زرد ادامه میابد اقدام نمایید. این چشمه را می بایست دور بزنید و از جبهه غربی صعود کنید تا به قلعه تاریخی شاهدژ برسید. اگر بتوانید مسیر دسترسی به قلعه شاهدژ از سمت گردنه باد را انتخاب کنید می توانید مسیر بسیار خوبی به شمار رود. در نهایت از گردنه باد به سمت راست حرکت کنید.

کوه صفه اصفهان

چشمه های صفه اصفهان

یکی از بخش های دیدنی کوه صفه که می توانید از آن ها دیدن کنید و بسیار مورد توجه گردشران قرار می گیرند، چشمه ها می باشند. در این بخش از مقاله می خواهیم با چشمه های این کوه آشنا شویم تا اگر به بازدید از صفه رفتید، بتوانید از آن ها نیز دیدن کنید.

چشمه پاچنار

چشمه پاچنار یکی از زیباترین چشمه های کوه صفه اصفهان می باشد که در ارتفاع 1850 متری در این کوه قرار گرفته است. به لطف وجود چشمه پاچنار سرسبزی و طراوت در اطراف این محل به وجود آمده است. پاچنار به کانی که درختان سرسبز در آن وجود دارند اتلاق می شود که اهالی قدیمی این منطقه نام پاچنار را برای این چشمه انتخاب کرده اند. اما متاسفانه بر اثر خشکسالی که در سال های اخیر با آن مواجه هستیم، این چشمه رو به خشکی گذاشته است.

پوشش گیاهی که در اطراف این چشمه وجود دارند، بسیار زیبا بوده و از درختان چنار و بوته های سرسبز تشکیل شده اند که از همین رو آن را از زمان های گذشته با نام پاچنار می شناسند. بر اساس برخی خبرها گزارش شده که این چشمه بر اثر افزایش بارندگی هایی که در بهار سال 1398 هجری شمسی رخ داد، پر آب شده است. این چشمه یکی از منابع اصلی تامین آب مورد نیاز قلعه شاهدژ به شمار می رفت و برای نقش مهمی برای ساخت قلعه در این محل داشت.

چشمه درویش یا چشمه خاچیک

در ارتفاع 1900 متری و کمی بالاتر از چشمه پاچنار، چشمه ای دیگر قرار دارد که به صورت یک حوض طبیعی بوده و از آنجایی که در پای کوه قرار گرفته، به صورت مسقف می باشد و با نام چشمه درویش شناخته می شود. هنگامی که به بازدید از این چشمه می روید، آبی زلال به همراه سبزه را خواهید دید که در دل این حفره سنگی کنار هم قرار گرفته اند و طبیعتی زیبا را پدید آورده اند. محل قرارگیری این چشمه میان پارک صفه و قله این کوه می باشد.

همانطور که کمی بالاتر گفته شد، چشمه درویش با نام دیگری به نام چشمه خاچیک شناخته می شود که بر اساس روایات دریافته ایم که در زمان های گذشته، شخصی ارمنی به نام خاچیک دکه ای در دامنه کوه صفه داشته و به کوهنوردان خوراکی می فروخته، همین باعث شده این چشمه را با نام خاچیک نیز بشناسند.

چشمه نقط

در بخش غربی چشمه درویش 1000 متر که پیش بروید، به بخشی صاف و صفه ای خواهید رسید که این کوه نام خود را از آن به اقتباس گرفته است. یکی دیگر از چشمه های کوه صفه اصفهان در این منطقه قرار دارد که با نام چشمه نقط شناخته می شود. چشمه تقط مانند سنگاب می باشد که قطره های آب از ارتفاع کوه به پایین چکه می کنند. کوهنوردانی که برای کوهنوردی به سراغ این کوه می روند می توانند از آب خنک این چشمه استفاده کنند.

چشمه گل زرد

از دیگر چشمه هایی که در کوه صفه وجود دارند، چشمه گل زرد می باشد که حدود 200 متر بالاتر از محل قرارگیری چشمه درویش می باشد. این چشمه نیز از زیبایی خاصی برخوردار بوده، اما برای رسیدن به آن می بایست مسیری صعب العبور را طی کنید.

چشمه چاه درویش

در ارتفاع 1800 متری از کوه صفه و در فاصله 700 متری از چشمه درویش چشمه ای دیگر به نام چشمه چاه درویش دیده می شود. به دلیل پایین بودن سطح این چشمه نسبت به اطراف، آب چشمه جاری نمی شود. از همین رو در برخی از زمان های سال که چشمه های دیگری مانند چشمه پاچنار و چشمه درویش آب نداشته باشند، مقدار آب کمی در چشمه چاه درویش دیده می شود. کف این چشمه دارای زمینی آهکی بوده و کوهنوردان آن را به چشمه گچی می شناسند.

چشمه چاه درویش

غارهای کوه صفه اصفهان

از دیگر دیدنی های کوه صفه می توان به غارهایی اشاره نمود که در این منطقه وجود دارند و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند. تعداد این غارها بالغ بر 14 تا می شود که در این بخش از مقاله می خواهیم با غارهای کوه صفه اصفهان آشنا شویم. اولین غاری که می خواهیم با آن آشنا شویم غار کسری می باشد که در محل گردنه باد و در جوار دستگاه توربین بادی واقع شده است. دومین غار با نام غار بیدستون یا غار انجیری یا غار انجیلی شناخته می شود که در جبهه غربی کوه صفه اصفهان قرار دارد. غار دیگری که در بخش جبهه شرقی این کوه قرار دارد، غار قنبر نام دارد که در بخش فوقانی چشمه خاچیک واقع شده است. چندین چشمه در صفه اصفهان وجود دارند که در جبهه جنوبی این کوه قرار دارند و در کنار آن ها غاری با نام غار هفت چشمه دیده می شود.

محلی به نام دره دوزخ در کوه صفه وجود دارد که غاری به نام غار کفتار در اطراف آن قرار گرفته است. یکی از غارهایی که در صفه وجود دارد، توسط گروهی به نام چکاد ایجاد شده و از همین رو آن را غار دست کند چکاد می نامند. در زمان های گذشته در این منطقه غاری وجود داشت که امروزه خبری از آن نیست و تخریب شده است. این غار توسط پهلوان صادق بوجود آمده و غار دست کند الله نام دارد. در ارتفاع 2 هزار متری از سطح دریا و در صفه اصفهان غاری وجود دارد که به عنوان جدیدترین غار کشف شده در این منطقه شناخته می شود که در اواخر سال 1391 هجری شمسی توسط تیم غار شناسی اصفهان کشف شده و غار سیمرغ نام دارد.

غار سیمرغ دارای سه حلقه باریک و تنگ بوده که عبور از آن ها بسیار دشوار است و برای عبور از آن حتما به راهنمای کار بلد نیاز دارید. همچنین غار دیگری که در این منطقه دیده می شود غار گنگ آباد نام دارد. توجه داشته باشید برای غارنوردی در این غارها حتما به یک راهنمای کاربلد همراه باشید تا در طول مسیر دچار مشکلی نشوید. برخی از این غارها به صورت کامل کشف نشده اند و برای پیدا کردن آن ها به راهنما نیاز دارید.

امکانات تفریحی کوه صفه اصفهان

کوه صفه اصفهان به عنوان جاذبه ای گردشگری و تفریحی در شهر اصفهان شناخته می شود که در خود امکانات و جاذبه های تفریحی متعددی جای داده است. علاوه بر جاذبه های طبیعی که می توانید در این کوه تاریخی مشاهده کنید، امکانات تفریحی متنوعی در آن وجود دارند که باعث شده گردشگران زیادی در تمام طول سال برای تفریح به سراغ این منطقه بیایند. در این بخش با تمام امکانات تفریحی این منطقه آشنا می شویم.

پیاده روی در صفه اصفهان

یکی از بهترین مکان هایی که اهالی اصفهان در این شهر برای پیاده روی و قدم زدن به سراغ آن می روند، کوه صفه می باشد. بخشی از پای کوه این منطقه سنگ فرش شده و به بهترین مکان برای پیاده روی تبدیل شده است. اگر آخر هفته ها به این منطقه سری بزنید، افراد زیادی را خواهید دید که برای پیاده روی و گشت و کذار به سراغ موه صفه آمده اند.

کوه صفه اصفهان

کوهنوردی و تپه نوردی در ارتفاعات صفه اصفهان

اگر اهل کوهنوردی باشید، کوه صفه اصفهان می تواند یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی و تپه نوردی برای شما به شمار رود. در این کوه تاریخی مسیرهای مناسبی برای کوهنوردی پدید آمده که می تواند گزینه ای مناسب برای کوهنوردی باشد و از کوهنوردی خود لذت ببرید. همچنین مسیرهایی که برای کوهنوردی دشوار بوده اند، امروزه تبدیل به مسیرهایی ایمن شده اند و می توانید به راحتی از طریق آن ها به قله صعود کنید.

همچنین امروزه بوفه خاچیک را تبدیل به پناهگاه کوهنوردی کرده اند. اگر جزء کوهنوردان حرفه ای و یا نیمه حرفه ای باشید، کوهنوردی در صفه اصفهان برایتان چالش نداشته و می تواند برای کوهنوردان آماتور دلچسب باشد. همچنین برای کوهنوردی در این کوه می بایست کفش مناسب، لباس راحت و عصای کوهنوردی یا چوب مناسب به همراه داشته باشید.

صخره نوردی و سنگ نوردی

اگر بخواهیم با اصلی ترین ویژگی های منطقه کوه صفه اصفهان آشنا شویم، باید بگویم صخره های بزرگ و کوچکی در این منطقه وجود دارند که افراد زیادی برای صخره نوردی و سنگ نوردی به آن مراجعه می کنند. همچنین این منطقه توانسته به بهترین مکان برای آموزش و یادگیری صخره نوردی و سنگ نوردی تبدیل شود. اگر جزء افراد مبتدی در این رشته ورزشی باشید، بهترین محل یادگیری برای شما مسیر غار قنبر و دیواره زیرین می باشد.

تله کابین کوه صفه اصفهان

یکی از هیجان انگیزترین بخش های امکانات تفریحی کوه صفه اصفهان تله کابین آن می باشد که افراد زیادی را به سوی خود جذب می کند. اگر به این منطقه توریستی رفتید و قصد داشتید چشم انداز بسیار زیبایی از مناطق اطراف را تماشا کنید و هیجان سفر خود را چندین برابر کنید، می توانید به سراغ تله کابین صفه بروید. هنگامی که سوار این تله کابین باشید و بر فراز آسمان های این منطقه در حال عبور باشید، می توانید چهره بسیار زیبا و متفاوتی از پارک کوهستانی صفه را مشاهده کنید. تله کابین از دو خط جداگانه تشکیل شده که یکی از بهترین بخش های این مکان به شمار می رود.

خط یک تله کابین صفه اصفهان

همانطور که گفته شد، تله کابین صفه اصفهان از دو خط مجزا تشکیل شده که خط اول آن دارای 50 کابین 4 نفره می باشد که در مجموع می تواند 200 نفر را جا به جا کند. اگر بخواهیم در رابطه با مسیر این خط بیشتر بدانیم، باید گفت که این مسیر از دامنه کوه آغاز شده و از بالای بزرگراه صفه می گذرد و تا قسمت بالای گردنه باد امتداد دارد. هنگامی که به ایستگاه گردنه باد برسید، کاهش دما را به وضوح احساس خواهید کرد. از همین رو اگر در تابستان ها به سراغ این منطقه بیایید، از گرمای هوا اذیت نمی شوید. گردشگرانی که اهل کوهنوردی نیستند و یا انجام این ورزش برایشان دشوار است، بدون سختی خود را به بالای کوه صفه یعنی ارتفاع 320 متری از سطح زمین برسانند.

هنگامی که در این ارتفاع بایستید، می توانید چهره بسیار زیبا و متفاوتی از مناطق اطراف و شهر اصفهان را تماشا کنید و عکس های بسیار زیبایی خلق کنید. همچنین کمی پیش تر با قلعه شاهدژ آشنا شدیم و دریافتیم که این قلعه تاریخی یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان بوده و شما در صورت استفاده از تله کابین می توانید از این قلعه نیز دیدن کنید. خوب است بدانید هنگامی که برای استفاده از خط یک تله کابین خود را به ایستگاه این خط برسانید، می توانید از دیگر امکانات تفریحی این منطقه همچون بولینگ استفاده کنید و از گشت و گذار در این منطقه نهایت لذت را ببرید و روزی سرشار از انرژی را برای خود رقم بزنید.

خط دو تله کابین صفه اصفهان

خط دو تله کابین صفه اصفهان برای گردشگرانی مناسب است که می خواهند به ارتفاعات بالاتری از این کوه بروند و از ارتفاع بیشتری نظاره گر طبیعت و مناطق اطراف خود باشند. ایستگاه اول این خط از ارتفاعات گردنه باد بالا می باشد و به طرف قلعه تاریخی شاهدژ حرکت می کند و گردشگران را تا آن نقطه پیش می برد. هنگامی که سوار خط دو این تله کابین شوید، مدت زمان 10 دقیقه در مسیر هستید که می توانید در این مدت از چشم انداز زیبای اطراف خود لذت ببرید. این مسیر حدود 800 متر مسافت دارد.

اگر خوش شانس باشید و در روزی که قرار است سوار تله کابین شوید هوا صاف و بدون آلودگی باشد، می توانید چهره بسیار زیباتری از شهر اصفهان را نظاره گر باشید. در ایستگاه دوم این خط امکانات رفاهی اعم از کافی شاپ، رستوران و… وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها بهره مند شوند. توجه داشته باشید در روزهایی که هوا مساعد نباشد و وزش باد شدید باشد، این مجموعه از ارائه خدمات به گردشگران خودداری می کند.

ساعت کاری و هزینه بلیط تله کابین کوه صفه اصفهان

اگر برای گشت و گذار و تفریح به سراغ صفه اصفهان رفته اید و می خواهید سوار تله کابین آن شوید، خوب است بدانید ساعت کاری این مجموعه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 بعد از ظهر تا 22 شب و روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل 10 صبح تا 22 شب می باشد.

همچنین گردشگران داخلی برای تهیه بلیط رفت و برگشت نفری 30 هزار تومان و یا تنها برای رفت یا برگشت بلیطی به بهای 18 هزار تومان تهیه کنند. گردشگران خارجی نیز برای تهیه بلیط رفت و برگشت 60 هزار تومان و برای بلیط رفت یا برگشت 30 هزار تومان بپردازند.

شماره تماس مجموعه تله کابین صفه: 36759011-031 داخلی 112

کوه صفه اصفهان

مرکز بولینگ و بیلیارد کوه صفه اصفهان

این مجموعه تفریحی، دارای امکانات تفریحی مختلفی بوده که در این بخش با مرکز بولینگ و بیلیارد آن آشنا می شویم. اگر از طرفداران پر و پا قرص این تفریح ها هستید، امکان استفاده از این دو تفریح برای شما در این منطقه فراهم شده و می توانید به سراغ آن ها بروید و از این بازی ها لذت ببرید. توجه اشته باشید برای استفاده از این بازی می بایست از قبل رزرو کرده و هماهنگی های لازم را انجام دهید.

ساعت کاری و قیمت بلیط بولینگ و بیلیارد صفه

ساعت کاری این بخش از مجموعه صفه اصفهان در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 بعد از ظهر تا 24 بامداد و روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح تا 24 بامداد می باشد. برای نیم ساعت استفاده از بولینگ گردشگران داخلی می بایست 70 هزار تومان و برای یک ساعت استفاده 110 هزار تومان بپردازند. همچنین برای یک ساعت استفاده از بیلیارد – اسنوکر 35 هزار تومان، برای نیم ساعت استفاده 20 هزار تومان، برای استفاده یک ساعت از بیلیارد – 25 هزار تومان و استفاده نیم ساعت 15 هزار تومان بپردازید. بلیطی ویژه توریست وجود دارد که برای استفاده از آن می بایست 40 هزار تومان پرداخت نمود.

شماره تماس مرکز بولینگ و بیلیارد کوه صفه اصفهان: 36759011-031 داخلی 118

زیپ لاین و پل معلق صفه اصفهان

جالب است بدانید هنگامی که به مجموعه تفریحی صفه بروید، این بخش از مجموعه را با نام روباه پرنده می شناسند. همچنین ساعت کاری مجموعه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 بعد از ظهر تا 24 بامداد و در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت 8 صبح تا 24 بامداد می باشد.

قیمت بلیط زیپ لاین و پل معلق صفه

گردشگران داخلی برای استفاده از زیپ لاین و پل معلق صفه اصفهان می بایست بلیطی به بهای 25 هزار تومان و گردشگران خارجی برای استفاده از زیپ لاین و پل معلق بلیطی به بهای 40 هزار تومان بپردازند.

شماره تماس مجموعه زیپ لاین و پل معلق صفه: 36759011-031 داخلی 114

پارک بادی صفه

یکی از بخش های این مجموعه تفریحی که برای کودکان بسیار جذاب به نظر می رسد، بخش پارک بادی صفه می باشد. اگر به همراه فرزندتان به این مجموعه مراجعه کنید، پیشنهاد می شود حتما فرزند خود را به سراغ پارک بادی ببرید تا از بازی در این قسمت نهایت لذت را ببرند.

شهربازی کودکان و بزرگسالان صفه اصفهان

اگر به سمت دامنه کوه و کنار ایستگاه تله کابین بروید، شهربازی تقریبا کوچکی را خواهید دید که بازی های آن هم برای کودکان و هم بزرگسالان مناسب می باشند و می توانند تفریح و گردش شما را تکمیل کنند. بازی هایی که در این مجموعه وجود دارند شامل هلیکوپتر، ترامپولین، فریزبی رنجر، استخر توپ، کشتی بزرگ، سفینه کودک، قطار کودک 4 نفره، سرسره بادی، کشتی 12 نفره و مری گوراند می شوند. برای استفاده از هر کدام از این بازی ها می بایست هزینه ای متفاوت پرداخت نمایید.

ساعت کاری شهربازی صفه اصفهان

برای رفتن به شهربازی صفه اصفهان می توانید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 بعد از ظهر تا 24 بامداد و روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ساعت 10 صبح تا 24 بامداد مراجعه نمایید.

شماره تماس شهربازی صفه اصفهان: 36759011-031 داخلی 100

کوه صفه اصفهان

سینما 7 بعدی صفه اصفهان

از دیگر تفریحاتی که در این تفرجگاه وجود دارد، می توان به سینما 7 بعدی آن اشاره کرد که می توانید با مراجعه به آن، برای چند دقیقه هیجان و ترس را تجربه کنید. صندلی هایی که در این سینما وجود دارند، همگی مجهز به شتاب دهنده هستند و از افکت هایی همچون باد، پاشش آب، طوفان، گرما، سرما، حباب، ایجاد رایحه و… برخوردار بوده و می توانند هیجان تماشای فیلم را بالا ببرند.

شماره تماس سینما 7 بعدی صفه: 36759011-031 داخلی 128

پیک نیک و گردش در صفه اصفهان

تفرجگاه کوه صفه اصفهان یکی از بهترین طبیعت ها برای خانواده ها جهت برپایی بساط پیک نیک می باشد. اگر آخر هفته ها و تعطیلات به این مجموعه مراجعه کنید، افراد زیادی را خواهید که به همراه خانواده و یا دوستان خود برای پیک نیک به سراغ این مجموعه می آیند. همچنین امکانات تفریحی و رفاهی متعددی که در این منطقه وجود دارند، لذت پیک نیک و گردش را چندین برابر می کنند. همچنین هنگامی که در حال گردش در صفه اصفهان هستید، می توانید سوژه های متنوع و متفاوتی را برای عکاسی پیدا و ثبت کنید. همچنین آلاچیق هایی که در فضای این مجموعه وجود دارند، می توانند برای برپایی بساط پیک نیک بسیار مناسب باشند.

امکانات رفاهی کوه صفه اصفهان

از آنجایی که این منطقه از جاذبه های تفریحی اصفهان به شمار می رود، امکانات رفاهی مناسبی از جمله آلاچیق، بوفه های خوراکی، رستوران، کافه، نیمکت، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ در مجموعه وجود دارند که لذت تفریح در صفه را دو چندان می کنند.

رستوران های صفه اصفهان

از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه می توان به رستوران هایی اشاره کرد که می توانید برای صرف وعده غذایی دلچسبی به سراغ آن ها بروید. همچنین می توانید هنگامی که در حال صرف غذا در رستوران هستید، از چشم انداز زیبای اطراف خود لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از صفه اصفهان

شهر اصفهان در تمام طول سال دارای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور می باشد که برای بازدید از جاذبه های دیدنی و گردشگری اصفهان راهی این شهر شده اند. اگر شما هم می خواهید به اصفهان سفر کنید و در میان جاذبه های دیدنی این شهر گشت و گذار داشته باشید و اکنون به دنبال بهترین زمان بازدید از صفه اصفهان هستید، خوب است بدانید که می توانید در تمام طول سال به سراغ این جاذبه دیدنی بروید و از تفریحات آن لذت ببرید. اما در فصل بهار و اوایل پاییز که هوا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است بهترین زمان بازدید از صفه می باشد.

ساعت بازدید و هزینه ورودی به کوه صفه اصفهان

برای بازدید از مجموعه تفریحی در اصفهان می توانید از ساعت 7 صبح الی 1 بامداد اقدام نمایید. همچنین برای ورود هر اتوموبیل به پارکینگ مجموعه برای یک ساعت اول 1200 تومان و می بایست برای هر ساعت بعد از آن 800 تومان بپردازید.

اجاره روزانه سوئیت در اصفهان

اصفهان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است که به واسطه جاذبه های دیدنی متعددی که در خود جای داده، در تمام طول سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می کند. در صورت سفر به این شهر و بازدید از تمام جاهای دیدنی آن، نیازمند چند روز اقامت در اصفهان هستید. برخی از گردشگران هستند که برای اقامت خود به دنبال اقامتگاهی هستند بتوانند هزینه کمتری را بابت آن بپردازند. یکی از گزینه های اقامتی ارزان قیمت و با کیفیت در تمام شهرها، سوئیت ها می باشند. لذا اگر شما هم برای اقامت خود در این شهر به دنبال اقامتگاهی با قیمت مناسب هستید، می توانید به سراغ اجاره سوئیت اصفهان بروید. چرا که با اقامت در سوئیت ها می توانید هزینه های اقامتی خود را تا میزان چشمگیری کاهش دهید.

کوه صفه اصفهان

سوالات متداول

کوه صفه اصفهان کجاست؟

استان اصفهان، اصفهان، بلوار شهدای صفه

بخش های مختلف کوه صفه اصفهان کدام اند؟

بام اصفهان، پارک وحش، پل رنگین کمانی، قلعه شاهدژ، چشمه گل زرد، چشمه شاه درویش و غیره از بخش های مختلف کوه صفه اصفهان محسوب می شوند.

ساعت فعالیت کوه صفه اصفهان چگونه است؟

7 صبح تا 1 بامداد

امکانات تفریحی کوه صفه اصفهان کدام اند؟

شهربازی، پارک بادی، زیپ لاین، سینما 7 بعدی، مرکز بولینگ و بیلیارد، تله کابین و غیره از انواع مختلف امکانات تفریحی کوه صفه اصفهان به شمار می آیند.

[html_block id=”71085″]

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، اصفهان، بلوار شهدای صفه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

۷ الی 1 بامداد

یک‌شنبه

۷ الی 1 بامداد

دو‌شنبه

۷ الی 1 بامداد

سه‌شنبه

۷ الی 1 بامداد

چهار‌شنبه

۷ الی 1 بامداد

پنج‌شنبه

۷ الی 1 بامداد

جمعه

۷ الی 1 بامداد
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه