کوهرنگ در چهار محال و بختیاری، بهشت طبیعی ایران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

کوهرنگ در چهار محال و بختیاری، بهشت طبیعی ایران

کوهرنگ منطقه‌ای در چهارمحال و بختیاری که هم آب معدنی‌اش معروف است و هم دشت لاله‌های واژگونش در بهار. اما خوبی این منطقه این است که در هر فصلی قشنگی‌های خودش را دارد. با لوکس ویلا درباره‌ی کوهرنگ بیشتر بدانید. 

کوهرنگ کجاست؟

اگر تهران هستید و دارید به کوهرنگ فکر می‌کنید، باید بدانید میان شما  و این منطقه، هفت ساعت فاصله است. کوهرنگ با شهرکرد، ۹۱ کیلومتر فاصله دارد، چیزی در حدود یک ساعت و نیم.

این منطقه را بهشت سفید ایران می‌دانند، چون ۱۰ درصد کل آب‌های ایران از این ناحیه تامین می‌شود و جدا از آن در زمستان ها پربرف است.

قله‌های زردکوه بختیاری که سرچشمه‌ی زاینده‌رود، کارون و دز هستند، در همین ناحیه قرار دارند. این منطقه، جای خیلی شلوغی نیست. جمعیت آن در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۶ هزار نفر ثبت شده. مردمش از ایل هفت‌لنگ هستند،‌ به زبان بختیاری حرف می‌زنند و به مهمان نوازی معروفند. در بیشتر جاهایش هم، عشایر بختیاری در گوشه و کنار سیاه‌چادرهایشان را برپا کرده‌اند.

چرا باید این منطقه را ببینیم؟

تصور چنین بهشتی در دامنه‌ کوه‌های زاگرس سخت نیست. اما دیدن آن از روی چند تا عکس کجا و رفتن و دیدنش از نزدیک کجا.از توی عکس که نمی‌‌توانید هوای خوبش را حس کنید.

اگر بهار به کوهرنگ سفر کنید، دشت شقایق‌های واژگون را می‌بینید، یکی از مناطق پرگل ایران. این دشت بزرگ ترکیبی‌ست از سبزه و سرخی شقایق‌ها. اردیبهشت که بشود، تا ۵۰ هزار گردشگر در روز به دشت شقایق می‌آیند. محلی‌ها به آن گل بگریو یا گریان می‌گویند؛ شاید چون سرش را مثل گل‌های غمگین پایین انداخته. اگر دلتان رضا می‌دهد،نچینیدشان تا پیازشان برای سال‌های بعد در خاک بماند. به جای چیدن لاله‌ها باهاشان عکس بگیرید.

هوا که گرم‌تر بشود، بساط اسکی تابستانی، پیک‌نیک، کمپینگ هم در این منطقه به راه است. سرما که از راه برسد، پاییز زیبای هزار رنگ کوهرنگ هم می‌رسد و کوچ عشایر هم شروع می‌شود. خیلی‌ها برای اسکی، پیست اسکی کوهرنگ را به جاهای دیگر ترجیح می‌دهند، چون بکرتر است و پربرف‌تر. این منطقه سالانه از حدود ۱۱ میلیون گردشگر پذیرایی می‌کند.

جاهای دیدنی کوهرنگ

چشمه دیمه

در کنار روستای دیمه، چشمه‌ دیمه قرار گرفته که خیلی جای دیدنی و زیباییست. توریست‌های زیادی به دیدن این چشمه می‌روند، چون می‌گویند آبش خاصیت درمانی دارد و مثلا برای پوسیدگی دندان و سنگ کلیه خوب است. این چشمه، سرچشمه اصلی زاینده رود است و آب معدنی‌ کوهرنگ هم از همین چشمه پر می‌شود. آبش آنقدر سرد است که تابستان هم نمی‌توانید به‌راحتی پای‌تان را در آن بگذارید. فاصله‌ چشمه‌ دیمه تا کوهرنگ حدود ۲۰ دقیقه است و اطرافش هم برای گردشگرها امکاناتی در نظر گرفته شده.

مسیر دسترسی: از شهرکرد به فارسان و بعد کوهرنگ بروید و سراغ روستای دیمه را بگیرید. راه آسفالت است و با ماشین هم می‌شود تا نزدیکی چشمه رفت.

آبشار شیخ علیان

این چشمه در روستای سرآقا سید قرار گرفته، روستایی پلکانی که خودش یک پا جاذبه است.  بهار که می‌شود، چشمه‌ شیخ علیان پرآب است و منظره زردکوه در مقابلش، زیباترش هم کرده، منظره کوه به اضافه عشایر بختیاری. از شهر چلگرد تا آبشار فقط ۵ کیلومتر راه است. این آبشار بکر است، بنابراین نه تابلوی راهنما دارد و نه کنارش امکانات خاصی ساخته شده. پیشنهاد می‌کنیم راه درست را از محلی‌ها بپرسید.

کمپ عشایری کوهرنگ

زندگی عشایر برای ما شهرنشین‌ها آنقدر متفاوت و جذاب است که باعث شده محلی برای تماشای زندگی آنها درنظر گرفته شود. در کمپ عشایری عشایری می‌توانید غذاهای محلی بختیاری را امتحان کنید، زن‌هایی را ببینید که گوشه‌ای نشسته‌اند و نان می‌پزند و بچه‌هایی که با لباس‌های رنگ و وارنگ اینطرف و آنطرف می‌دوند. از عشایر می‌شود کره و سرشیر خرید و چند دقیقه‌ای کنارشان غرق زندگی‌شان شد.

کمپ عشایری، خیلی وقت نیست که کارش را شروع کرده. سال ۱۳۹۱ بود که چادرهای آن برپا شد و در این سال‌ها آدم‌های زیادی چه ایرانی و چه غیرایرانی به دیدنش رفته‌اند.

شاید وسوسه شدید چند روز از پاییز را این‌جا بمانید؛ اینجا امکاناتی مثل چادر، حمام و سرویس بهداشتی صحرایی هم دارد. کمپ عشایری به آبشار شیخ علیخان خیلی نزدیک است و فقط ۵۰۰ متر با آن فاصله دارد.

 

پیست اسکی کوهرنگ

هوای کوهرنگ آنقدر سرد است که ممکن است تا چهار متر یا بیشتر برف ببارد. اگر برف کافی هم ببارد،‌ پیست اسکی چلگرد یا کوهرنگ می‌تواند ۳۰ هزار اسکی‌باز را حسابی سرگرم کند. این پیست در سال ۱۳۵۴ ساخته شده و طی این سال‌ها پاتوق دوستداران برف و اسکی بوده.

شیب پیست کوهرنگ ۲۰ درصد و طول آن ۸۰۰ متر است. راه دسترسی به پیست آسفالت است و امکاناتی مثلپارکینگ و سرویس بهداشتی دارد.

چشمه کوهرنگ

۳۰ کیلومتر که از چلگرد دور شوید، در دامنه‌ زردکوه به این چشمه می‌رسید. این چشمه در نهایت به تونل اول کوهرنگ می‌ریزد.

تونل اول کوهرنگ

تونل کوهرنگ و آبشارش یکی از جاهای دیدنی منطقه است. این آبشار نزدیک پیست اسکی واقع شده. تونل، در سال ۱۳۳۲ برای انتقال آب به زاینده‌رود ساخته شده و با داشتن پارکینگ و سرویس بهداشتی، سرسبز و باصفاست.

غار یخی چما

نزدیک روستای شیخ‌ علیان و در فاصله‌ی نیم ساعته با کوهرنگ، غار خیلی دیدنی‌ای هست که پر است از قندیل‌های یخی. زیر یخ‌های غار یخی چما، چشمه‌ای جریان دارد که به سد کوهرنگ می‌ریزد. تمام طول سال این غار توده‌های برف را در دل خودش نگه می‌دارد.

غار وسط دره چما قرار گرفته و به همین دلیل سرما را در خودش نگه می‌دارد. هر چه از عجیب و جالب بودن این غار بگوییم، کم گفتیم.

بهترین فصل سفر

خیلی‌ها معتقدند بهترین زمان سفر به کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، اردیبهشت و خرداد است. در بهار چشمه‌ها پر آبند و لاله‌های واژگون هم همه جا را قشنگ‌تر کرده‌اند.

اما ما می‌گوییم این منطقه در هر فصلی قشنگ است. در تابستان گیاهان دارویی می‌رویند که برای خیلی‌ها جذابند. پاییز می‌شود کوچ عشایر را دید و در کمپ گردشگری عشایری ماند. زمستان‌ها هم که بازار اسکی داغ است.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مطالب مشابه