کلیسای رفیع قزوین

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کلیسای رفیع قزوین کلیسایی تاریخی و قدیمی در شهر قزوین است که در محله سرچشمه این شهر جای گرفته و به دلیل قدمت زیادی که پشت سر گذاشته، جزء مناطق و جاهای دیدنی قزوین شناخته می شود و توجه بسیاری از افراد و علاقه مندان به آثار و بناهای تاریخی را به خود جلب کرده است. شهر قزوین که در فاصله نسبتا نزدیکی از تهران قرار گرفته، انواع جاذبه ها و بناهای تاریخی را در خود جای داده و به صورتی است که اغلب دیدنی های این شهر را، جاذبه های تاریخی تشکیل داده اند. علاوه بر کلیسای رفیع قزوین، انواع بناهای تاریخی دیگری در این شهر وجود دارند که بازدید از آن ها خالی از لطف نبوده و هر کدام از آن ها می توانند ما را با گوشه ای از تاریخ کشورمان در دوره های مختلفی از تاریخ، آشنا کنند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با کلیسای رفیع، که از قدیمی ترین کلیساهای ایران به شمار می آید آشنا شویم.

کلیسای رفیع قزوین کجاست و مسیر دسترسی

کلیسای رفیع از دیدنی های تاریخی قزوین است که در محله سرچشمه این شهر قرار گرفته که از شلوغ ترین و پر ترددترین خیابان های قزوین محسوب می شود. از هر کجای شهر قزوین که باشید، بایستی خود را به خیابان خیام برسانید و به سمت بن بست رفیع حرکت کنید. از آنجایی که کوچه رفیع بن بست بوده، بهتر است به صورت پیاده وارد آن شوید و به سمت کلیسای رفیع قزوین بروید و از آن دیدن کنید.

آدرس کلیسای رفیع قزوین: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان خیام، بن بست رفیع، مدرسه رفیع

کلیسای رفیع قزوین

آشنایی با کلیسای رفیع قزوین

کلیسا ساختمانی مذهبی برای اجتماع های انسانی می باشد که همگی دارای عقاید مذهبی مشترکی بوده و برای برگزاری مراسم های مذهبی و عبادت مسیحیان، در این مکان گرد هم می آیند و به انجام فرایض دینی و یا راز و نیاز می پردازند. از آنجایی که ملسمانان ایران با مسیحیان در رابطه همزیستی مسالمت آمیزی قرار دارند و مسیحیان زیادی در شهرهای مختلف ایران زندگی می کنند، کلیساهای مختلفی در شهرهای ایران ساخته شده اند که بسیاری از آن ها از قدمت زیادی برخوردارند و جزء آثار و بناهای تاریخی در هر شهری به شمار می آیند. کلیسایی که در این مطلب می خواهیم با آن آشنا شویم، کلیسایی تاریخی و قدیمی به نام کلیسای رفیع قزوین می باشد که جزء دیدنی های قزوین به حساب می آید و از اهمیت زیادی برخوردار است.

شهر قزوین که از شهرهای مرکزی ایران بوده و در دوره ای تاریخ به عنوان پایتخت ایران معرفی شده بود، بر اهمیت آن افزوده و تاریخچه ای غنی را برای آن پدید آورده است. کلیسای رفیع قزوین که از دوران پهلوی اول در این شهر به یادگار مانده، در محوطه مدرسه رفیع ساخته شده و به عنوان مجموعه آموزشی و عبادتی ارامنه ساکن قزوین محسوب می شد. در واقع این کلیسا در یکی از مدارس ارامنه قزوین ساخته شده بود. کلیسای رفیع قزوین در تاریخ 11 مرداد ماه سال 1384 با شماره 12597 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه کلیسای رفیع قزوین

کلیسای رفیع قزوین از تاریخی ترین جاذبه گردشگری قزوین است که قدمت آن به دوران پهلوی اول می رسد. بر روی سردر این مدرسه، کتیبه ای قرار دارد که تاریخ 1287 هجری شمسی روی آن نوشته شده است. ساختمانی که امروزه به عنوان کلیسای رفیع قزوین خواهیم دید، با نام هریپسیمه مقدس شناخته می شود. این ساختمان در سال 1315 هجری شمسی بعد از آن که ساختمان کوچک کلیسای قبلی با اسقبال زیادی رو به رو شد، به تلاش یکی از کشیشان به نام هارویتون درمیسروپیان ساخته شد. این کلیسای تاریخی در زمینی احداث گردید که توسط هوانس بارسقیان وقف شده بود. از بخش های مختلف کلیسای رفیع قزوین می توان به یک مدرسه، سالن اجتماعات و عبادتگاه اشاره نمود که همگی جزء یک مجموعه به حساب می آیند.

کلیسای رفیع قزوین

آیین و عبادت ارامنه در کلیسای رفیع قزوین

علاوه بر آن ارامنه و مسیحیان برای عبادت و راز و نیاز به سراغ این کلیسا بیایند، هر سال در زمان مشخصی برای برگزاری آیین ویژه ارتحال و معراج حضرت مریم (س) هم زمان با عید تربک انگور در ماه آگوست گرد هم می آیند و همچین انجمن های فرهنگی ارمنی برای زیارت به این کلیسای تاریخی مراجعه می کنند. روزی که برای برگزاری این مراسم به کلیسای رفیع مراجعه می کنند، در ابتدا مراسم باداراک یا آئین رسمی کلیسایی جشن تحول حضرت مریم (س) را برگزار می کنند و سپس به سراغ تلاوت آیاتی از انجیل، کتاب مقدس مسیحیان، می روند. همچنین سرودهایی را می خوانند و در نهایت انگوری را که متبرک شده است را در میان حاضرین توزیع نموده و میل می کنند.

معماری کلیسای رفیع قزوین

بنای این کلیسای تاریخی از آجر ساخته شده و طرح آن مبتنی بر محورهای چلیپایی است. پلان فضای اصلی این بنا به صورت مستطیلی بوده و چهار ستون برای آن در نظر گرفته شده اند. محور فضای کلیسای رفیع قزوین به شکل شرقی غربی ساخته شده و محراب کلیسا در ضلع شرقی آن قرار گرفته است و تعدادی پله برای آن در نظر گرفته شده تا از فضای نمازخانه متمایز گردد. دو اتاق کوچک در دو طرف محراب دیده می شوند که کاربری آن ها مشخص نیست.

دربی برای دسترسی به فضای زیر ناقوس در ضلع غربی کلیسا وجود دارد و فضای زیر ناقوس کلیسا به صورت 8 ضلعی می باشد. محل استقرار کشیش کلیسا در کلیسای رفیع قزوین در ضلع شرقی قرار داشته و برج ناقوس کلیسا نیز در بخش غربی آن جای گرفته است. برای ورودی این کلیسا یک ورودی نیم دایره ای در نظر گرفته شده که در ضلع و به قرینه در ضلع شمالی کلیسا، فضایی مشابه آن ساخته شده است. نمیکت هایی هم برای حضار در دو طرف سالن اصلی کلیسا قرار داده شده اند. کلیسای تاریخی و تماشایی دیگری به نام کلیسای کانتور قزوین در این شهر قرار داشته که از روزگار قاجاریان به یادگار مانده است که می توانید از آن هم دیدن کنید.

کلیسای رفیع قزوین

راهنما سایت

آدرس

استان قزوین، شهر قزوین، خیابان خیام، بن بست رفیع، مدرسه رفیع

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه