کاخ چهلستون اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان اصفهان یکی از شهرهای گردشگری و توریستی ایران می باشد که در تمام طول سال گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید از آثار باستانی و بناهای تاریخی به آن سفر می کنند. یکی از دیدنی ترین و مشهورترین بناهای تاریخی استان اصفهان کاخ چهلستون می باشد که در این مقاله می خواهیم به توضیح کامل این بنای باشکوه و سلطنتی بپردازیم، با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ چهلستون یکی از بناهای تاریخی و باشکوه استان اصفهان به شمار می آید که از دوره حکومت صفوی به جا مانده است. این بنای تاریخی را با نام هایی مانند کاخ چهلستون و باغ موزه چهلستون می شناسند. کاخ چهلستون یکی از شاهکارهای دوره صفویه در ایران می باشد که سبک معماری اصیل ایرانی را به عالی ترین صورت خود به رخ همگان می کشاند و هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند. چهلستون یکی از بخش های کوچک باغ جهان نما به شمار می رود که به دستور شاه عباس اول برای میهمانان داخلی و خارجی بنا شد.

این کاخ را در میان دیگر باغ ها ساخته بودند و به گونه ای بود که از باغ های دیگر امکان دسترسی به این باغ وجود داشت. باتوجه به این که آسیب های زیادی از ابتدا تا کنون به این بنا وارد شده است، اما بازهم یکی از زیباترین و مسحورکننده ترین بناهای تاریخی در استان اصفهان محسوب می شود. مجموعه باغ هایی که در امتداد چهارباغ وجود دارند به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند.

یکی از جالب توجه ترین موارد این عمارت مربوط به تعداد ستون های آن می باشد. بهتر است بدانیم که این کاخ دارای 20 ستون بوده و بر اثر انعکاس آن داخل استخر رو به رو آن 40 ستون پدید می آید و این کاخ را با نام چهلستون می خوانند. در مذهب شیعه و دین رسمی پادشاهان دوره صفوی عدد 40 مقدس بوده است.

کاخ چهل ستون اصفهان

معماری کاخ چهلستون

کاخ چهلستون دارای سه در برای ورودی می باشد. یکی از این درها، نسبت به دیگر درها قدیمی تر بوده و در بخش شرقی باغ قرار دارد. هنگامی که از در اصلی وارد این باغ می شوید، پس از گذراندن مسیری کوتاه، به استخری بزرگ خواهید رسید که در مقابلعمارت زیبای این باغ واقع شده است. این باغ دارای شیب بسیار کمی می باشد که باعث جریان آب در داخل جوی ها می شوند. در گذشته آب باغ از فدن تامین می شد، اما امروزه از چاهی عمیق قابل تامین است.

درختانی که در باغ چهلستون دیده می شوند شامل درختان نارون، عرعر، چنار، کاج ایرانی و افرای سیاه می باشد. همچنین علاوه بر درختان بلند قامت و زیبا، فضایی چمن کاری شده در اطراف باغ وجود دارد که داخل آن ها گل هایی زیبا کاشته شده است. این گل ها را در بخش جنوبی همین باغ در داخل گلخانه پرورش می دهند و باعث زیباتر شدن محوطه این بنای تاریخی می شوند. زمینی که این کاخ در آن بنا شده است دارای مساحتی برابر با 2120 متر می باشد. بنای عمارت نیز در سطحی بالاتر از سطح باغ ساخته شده است که حدود یک متر بلندتر می باشد.

سبک معماری کاخ چهلستون ترکیبی از معماری های ایرانی، چینی و فرنگی را به نمایش می گذارد. این بنا دارای یک ایوان اصلی می باشد. این ایوان هشت ضلعی و در بخش شرقی بوده و دارای طول 38 متر و عرض 17 متر و همچنین ارتفاع آن 14 متر می باشد. ستون هایی که برای این ایوان قرار داده شده از چوب چنار و کاج می باشد. چهار عدد از ستون ها در بخش میانی و روی چهار شیرسنگی قرار گرفته اند.

در مجاور کاخ، استخر نسبتا بزرگ و زیبایی قرار داده شده که بر زیبایی باغ افزوده است. هنگامی که قصر سرپوشیده تخریب شده بود، چندین مجسمه از داخل آن خارج کردند و آن ها را در چهار طرف این استخر در باغ قرار داده اند. طبق نوشته های برخی از مورخان تاریخ، عمارت چهلستون در دوران حکومت صفوی دچار حریق شده و بعضی از بخش های آن سوخته است.

اکنون به توضیح معماری بخش کاخ چهلستون خواهیم رسید. این ساختمان دارای ایوانی است که از دو بخش تشکیل شده است. یکی از بخش ها دارای 18 ستون چوبی که از چوب چنار و کاج ساخته شده است می باشد و همانطور که در بالا ذکر شد، چهار عدد از این ستون ها در بخش وسط ایوان و روی چهار شیرسنگی قرار گرفته اند. در زمان های گذشته که تازه این کاخ احداث شده بود، از داخل دهان شیرها آب به صورت فواره بیرون میریخت و به داخل حوض مرمری شکلی که داخل تالار قرار داشت جاری می شد که همین باعث جذابیت بیشتر کاخ می شد.

بخش دیگری از ساختمان کاخ که در برخی از منابع تاریخی با نام تالار آینه شناخته می شود آشنا می شویم. این تالار در بخش مرتفع تری از ایوان قرار دارد که روی دو ستون استوار شده است. سرتاسر این بخش با آینه های زیبا تزیین شده و مزین به معرق کاری نیز می باشد. اگر نگاهی به سقف این تالار بیاندازید، قاب های چوبی را مشاهده خواهید کرد که به صورت اشکال مختلف هندسی درآمده اند.

تمام دیوارهای کاخ پوشیده از نقوش زیبا و کاشی کاری و دیگر تزئیناتی است که چهره کاخ را به زیباترین حالت ممکن تبدیل کرده است و همین باعث شده یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه به شمار بیاید. اگر در حال حاضر به این عمارت سری بزنید و بخواهید از بخش داخلی یعنی سالن مرکز دیدن کنید، می توانید آثار هنری دوران مختلف ایران را در آن مشاهده کنید که برای بازدید عموم قرار داده اند.

کاخ چهل ستون اصفهان

تالار مرکزی عمارت چهلستون

در گذشته تالار مرکزی این عمارت برای پدیرایی از مهمانان خارجی اختصاص یافته بود. سقف این سالن گنبدی شکل بوده و دارای نقش و نگارهایی زیبا می باشد. اگر از این سالن دیدن کنید، نقاشی هایی را مشاهده می کنید که نشان دهنده وقایع تاریخی دوران مختلف می باشد.

در تالار مرکزی عمارت چهلستون نقاشی هایی وجود دارد که در دوران قاجار کشیده شده اند. دو تابلوی نقاشی در مقابل در ورودی این تالار قرار دارد که در اوایل دوران قاجار کشیده شده و نشان دهنده جنگ چالدران در عصر پادشاهی شاه عباس اول و جنگ کرنال که در زمان پادشاهی نادر شاه افشار اتفاق افتاده را به تصویر کشیده است.

اگر در داخل این تالار بیشتر گشت و گذار کنید، دو اتاق که در دو طرف قرار دارند را می بینید. امروزه از این اتاق ها به عنوان به نمایش گذاشتن برخی از نقاشی هایی که شاهکارهای آن دوران بود استفاده می شوند. جالب است بدانید که اغلب نقاشی ها در زمان قاجار و دوره پادشاهی ظل السلطان توسط گچ پوشیده شده و از دیدها پنهان بودند. اما امروزه تمام نقاشی های پنهان شده توسط کارشناسان و متخصصان این زمینه، از زیر گچ ها به بیرون کشیده شده اند.

اگر داخل سالن مرکزی کاخ چهلستون بایستید، نقاشی هایی از مجالس و محافل سفیران و اروپاییان را مشاهده خواهید کرد که توسط دو نقاش مشهور هلندی با نام های لورکا و آنژل به تصویر کشیده شده اند. داخل اتاق گنجینه نیز نقاشی هایی از شاه عباس اول با تاج پادشاهی به همراه تصاویر بزرگ دیگر وجود دارند.

کاخ چهل ستون اصفهان

تاریخچه کاخ چهلستون

کاخ زیبای چهلستون اصفهان، یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی اصفهان است که به دوران صفوی مربوط می شود. در سال 1327 هجری شمسی در قسمتی از تالار عمارت، طی تحقیقاتی که انجام شد، دو کتیبه پیدا شد که روی آن ها اشعاری نوشته شده که یکی از آن ها دارای بیت های کوتاه تر و پس زمینه ای صورتی رنگ بود و نشان دهنده آن است که بنای تالار چهلستون مربوط به شاه عباس دوم می باشد.

همچنین دیگر کتیبه که دارای اشعار بلندتر و پس زمینه ای آبی می باشد درمورد تعمیرات دوران حکومت شاه سلطان حسین سخن گفته است. در دوره شاه عباس اول علاوه بر انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت کشور، ساخت خیابانی در همین شهر به نام چهارباغ بود که باغ های فراوانی نظیر باغ هشت بهشت، باغ بلبل، باغ کاج، باغ خرگاه، باغ نسترن، باغ فتح آباد، باغ انگورستان و باغ خلعت اطراف آن را محاصره کرده بودند. از میان تمام این باغ ها تنها باغ چهلستون و باغ هشت بهشت به جا مانده اند و از مابقی آن ها چیزی جز نامشان وجود ندارد.

در قسمت میانی باغ چهلستون، به دستور شاه عباس عمارتی ساخته شد که به کلاه فرنگی شباهت داشت که در اطراف آن اتاق های کوچکی نیز ساخته شده بودند که آن را هسته اولیه عمارت چهلستون نامیدند. با به روی کار آمدن شاه عباس دوم که به عنوان هفتمین پادشاه دوران صفوی بود، با افزودن تعداد تالارها و ایوان ها این عمارت را توسعه بخشید.

بخش هایی که در ایندورهتوسعه داده شد عبارتند از: تالار هجده ستون، تالار آینه، دو اتاق با ابعاد بزرگ در بخش های شمالی و جنوبی تالار آینه، حوضی بزرگ در مجاورت تالار، ایوان هایی در دو طرف اتاق سالن پادشاهی، آینه کاری ها و کاشی کاری هایی که روی دیوارها و سقف ها به وجود آمده اند. در دوره شاه عباس دوم از تالارهای بزرگ این عمارت به عنوان محلی برای پذیرایی های رسمی استفاده می شد.

با مراجعه به اشعاری که در دوران صفویه توسط شعرای آن زمان سروده شده بود و همچنین اسناد و مدارک نشان می دهند که در سال 1057 هجری و در زمان حکومت شاه عباس دوم کار ساخت عمارت چهلستون پایان یافت.

یکی از شاعران آن زمان که لقب ملک الشعرا را دریافت کرده بود شخصی به نام صائب تبریزی بود که امرزوه تقریبا همگان با آن آشنا هستند، قصیده را در سال 1057 در وصف کاخ چهلستون وصف کرده که در بخش پایانی این قصیده، مصرع قبله گاه تاجداران باد دائم این مکان، سروده است.

همانطور که در بالا ذکر شد، در دوازدهمین سال پادشاهی سلطان حسین، این عمارت مورد آتش سوزی قرار گرفت. اما با وجود مرمت سازی هایی که به وجود آمد تقریبا به حالت اولیه خود شباهت پیدا کرد. اما از سال 300 به بعد و در زمان حکومت ظل السلطان، کاخ چهلستون مورد خرابی هایی قرار گرفت.

کاخ چهل ستون اصفهان

وجه تسمیه کاخ چهلستون

جالب است بدانید که کاخ چهلستون تنها دارای 20 ستون بوده و بر اثر انعکاس آن ها در استخر بزرگ مجاور عمارت، 40 ستون قابل مشاهده می باشد. همچنین در مذهب شیعه عدد 40 دارای تقدس و اهمیت بوده و علت نام گذاری این کاخ را به چهلستون، به این مسئله ربط داده اند. نمونه های از این ستون ها را می توان در خانه موزه مقدم تهران مشاهده کرد.

بهترین زمان بازدید از کاخ چهلستون

اگر قصد سفر به شهر اصفهان را دارید و می خواهید از کاخ چهلستون بازدید کنید، بهتر است زمان سفر خود را به فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت موکول کنید. در این باغ علاوه بر نسیمی که می وزد در این منطقه لطافت را احساس خواهید کرد. البته ناگفته نماند اگر در تابستان به این شهر سفر کردید می توانید در ساعات عصر به بازدید از این کاخ بروید، زیرا به لطف وجود درختان در باغ این عمارت هوای خنک را احساس می کنید.

همچنین اگر اهل عکاسی هستید، می توانید بهترین تصاویر را در زمان هایی که خورشید در وسط آسمان است و نور خوبی را به وجود می آورد ثبت کنید. اگر در ساعات شب نیز به این عمارت بروید، با وجود نورپردازی های زیبایی که برای آن به وجود آورده اند، بسیار دیدنی خواهد بود.

کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ چهلستون کجاست و مسیر دسترسی به آن

کاخ چهلستون در استان اصفهان، در بخش شرقی خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و بخش غربی میدان نقش جهان واقع شده است. اگر می خواهید به بازدید از این کاخ بروید می توانید علاوه بر خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. اگر می خواهید با خودروی شخصی خود به این منطقه بروید، نگرانی بابت جای پاک ماشین نخواهید داشت و از پارکینگ های عممی که در اطراف این مکان تاریخی وجود دارند استفاده کنید.

مسیر دسترسی از میدان نقش جهان بسیار آسان بوده و می توانید با طی کردن مسیر کوتاهی با پیاده روی از خیابان سپه به سمت دروازه دولت به این کاخ می رسید. به تقاطع خیابان استانداردی می رسید که باید سمت چپ تغییر مسیر دهید و کاخ چهلستون را مقابل خود خواهید دید. همچنین اگر از وسایل نقلیه عمومی می خواهید استفاده کنید، در ایستگاه مترو یا اتوبوس امام حسین پیاده شوید و بقیه مسیر را به صورت پیاده ادامه دید تا به کاخ چهلستون برسید.

زمان بازدید و هزینه بلیط کاخ چهلستون

برای بازدید از کاخ چهلستون می توانید همه روزه به جز تعطیلاتی مانند: تاسوعا و عاشورای حسینی، رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) و رحلت امام خمینی (ره) اقدام نمایید. ساعت بازدید نیز همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17 عصر می باشد. همچنین برای ورودی نیز باید بلیطی به بهای 5000 تومان برای گردشگران ایرانی و 50000 تومان برای گردشگران خارجی تهیه کنید.

کاخ چهلستون

رزرو اقامتگاه در اصفهان

اصفهان شهری توریست پذیر و مملو از آثار باستانی و اماکن تاریخی می باشد. بسیاری از گردشگران هنگامی که به این شهر سفر می کنند اولین کاری که انجام می دهند به دنبال جای مناسبی برای اقامت هستند. اگر شما هم قصد سفر به شهر باستانی اصفهان را دارید، پیشنهاد می شود بهتر است پیش از سفر اقدام به رزرو سوئیت در اصفهان کنید.

زیرا به دلیل بالا بودن درخواست برای اجاره منزل و آپارتمان مبله برای اقامت شاید کمی سخت بتوان در اصفهان، جای مناسبی پیدا کرد. لازم به ذکر است که علاوه بر سوئیت، آپارتمان مبله، ویلا و… اجاره باغ ویلا در اصفهان یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت می باشد. البته این نکته را در نظر بگیرید که اجاره باغ ویلا نسبت به دیگر اقامت گاه های موجود دارای قیمت بالاتری برای اجاره می باشد.

 

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

شماره تماس

هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 17

یک‌شنبه

9 الی 17

دو‌شنبه

9 الی 17

سه‌شنبه

9 الی 17

چهار‌شنبه

9 الی 17

پنج‌شنبه

9 الی 17

جمعه

9 الی 17
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه