کاخ هشت بهشت اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

از آن جایی که شهر اصفهان را مهد هنر و معماری می دانیم، نمونه های بسیار زیبایی از معماری های ایرانی در آن وجود دارد که دل هنرمندان و هنردوستان را فریب می دهد. یکی از معماری های استان اصفهان که از دوره صفوی به یادگار مانده است، کاخ هشت بهشت اصفهان می باشد و دارای نقش و نگاری زیبا و چشمگیر بوده، همپنین معماری کاریزماتیکی دارد.

تاریخچه کاخ هشت بهشت

ساخت و ساز بنای کاخ هشت بهشت اصفهان در سال 1080 هجری قمری به پایان رسید و این بنا یکی از کاخ های نشیمن عهد صفوی به شمار می رفت. ناصرالدین شاه قاجار این کاخ را به همراه باغ آن، به شرط تغییر ایجاد نکردن در آن، به بانو عظمی افتخار الدوله واگذار کرده بود. پس از آن که بانو عظمی افتخار الدوله فوت شد، این بنا برای وراث وی باقی ماند. تغییرات کلی ای که در این کاخ ایجاد شده است مربوط به همین دوران می باشد که توسط متصرفین انجام شده بود. در تاریخ 1343 این بنا که شامل باغ و قصر بود به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد.

کاخ هشت بهشت

بنای کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت در دوره شاه سلیمان صفوی و سال 1080 هجری قمری در باغ بلبل که واقع در شهر زیبای اصفهان است، و از جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب می شود، بنا شد. در دوران صفویه و پایتخت های آنان که تبریز و قزوین بود نیز بناهایی تاریخی ساخته شده بودند که اکنون چیزی از آن ها باقی نمانده اما کاخ هشت بهشت از این قضیه مستثنی بوده و همچنان پایدار باقی مانده است.

معماری و نقوشی که بر روی در و دیوارهای این کاخ نقش بسته بودند هنوز وجود دارند و این کاخ را به یکی از زیباترین آثار ملی تبدیل کرده اند. در تاریخ آمده است که شاه سلیمان صفوی، این کاخ را در سال سوم حکومتش برای هشت سوگولی خود انتخاب کرده و در اختیار آن ها قرار داده بود.

فضای بیرونی هشت بهشت

هنگامی که وارد باغ شوید و بخواهید به سمت کاخ بروید، از لا به لای درختان بلند قامتی که در باغ روییده اند، بنایی را خواهید دید که بسیار استوار به نظر می رسد. در نگاه اول به این کاخ عظیم و با شکوه، متوجه شاهکار معماری دوره صفوی خواهید شد که تحسین شما را به دنبال دارد. این کاخ دارای 30 متر طول و 26 الی 35 متر عرض می باشد که چهار نمای اصلی نیز دارد. هر کدام از این نماها دارای ایوانی با شکوه و مجلل بوده که منظره ای به یاد ماندنی را برای تماشاگران به ارمغان می آورند. عمارت هشت بهشت در باغ بلبل واقع شده است که تمام سقف های آن از جنس موزاییک می باشد.

کاخ هشت بهشت

فضای داخلی هشت بهشت

اکنون نوبت آن رسیده که به داخل این کاخ سری بزنید. هنگامی که وارد این عمارت می شوید اگر نگاهی به در و دیوار آن بی اندازید متوجه فرهنگ و اصالت نهفته در آن خواهید شد. سقف این عمارت نقش و نگاری زیبا را به رخ همگان می کشد و حس خوب زندگی سنتی کشور ایران را به همگان القا می کند. کاخ هشت بهشت دارای 2 طبقه در داخل بوده و روی پایه هشت ضلعی که 1 متر و 30 سانتی متر ارتفاع دارد بنا گردیده است. در قسمت میانی ایوان اصلی حوضی دارای ابعاد طول ۸۰/۲ و عرض ۳۰/۲ به همراه فواره‌ قرار گرفته است.

تزئینات متنوع و فراوانی روی سقف عمارت وجود دارد همچنین دیوارهای داخلی نیز با طلاکاری، نقاشی های محتلفی از پرندگان و گل های زیبا به همراه آینه کاری و شیشه کاری مزین شده اند. داخل سرسرا دو تابلوی نقاشی بزرگ قرار داده شده که در آن فتحعلی شاه روی تخت بوده و اطراف او چند نفر از فرزندانش دیده می شوند.

تمام این عمارت روی زیربنایی قرار گرفته است که پایه بنا محسوب می‌شود و از مرمرهای زیبای تبریز ساخته‌ شده است. به دلیل وجود 4 ایوان که در 4 نمای این کاخ وجود دارد، نور کافی به فضای داخلی کاخ می تابد. در فضای مرکزی این بنا مقرنس هایی از جنس گچ وجود دارد که دارای نقوشی زیبا هستند.

این مقرنس ها از چهار طرف به ایوان ها باز می شوند که این طراحی باعث شده طرح داخلی این بنا به صورت چلیپا باشد. بدین صورت که در چهارسو، چهار واحد ساختمانی قرار دارد و با طبقه ای که در بالا بنا شده، از هم جدا می باشند. تمام اتاق های این کاخ به نقوش دیواری و آیینه کاری های زیبا مزین شده اند. به هر نقطه از این کاخ نگاه کنید، هنری از معماری دوره صفوی را مشاهده خواهید کرد.

ایوانی که در سمت شمال این کاخ قرار دارد دارای یک حوض از جنس مرمر با ژرفای کم می باشد که به حوض مروارید نام گرفته است. این مکان به ایوان نیمروزی نام دارد و توسط یک کانال برای جریان آب از حوض بالا که به صورت آبشار به پایین جریان پیدا می کند، و داخل حوض کوچک پایین سرازیر می شود، می باشد. یکی از جالب توجه ترین نکات این عمارت این است که هیچ کدام از نقاطی که در آنجا وجود دارد از لحاظ شکل و تزئینات به یکدیگر شباهت ندارند و با هم متفاوت می باشند. کاخ هشت بهشت به صورتی است که به هر گوشه از آن نگاهی بی اندازید، نکات جدید و مختلفی دیده می شود.

کاخ هشت بهشت

تاریخچه معماری در کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت به دلیل طراحی و معماری هشت ضلعی که دارد، الگو هایی از عدد 8 را در آن به رخ کشیده است. تعداد واحد های این ساختمان هشت عدد بوده؛ همچنین حوضی که در مرکز این کاخ بنا شده دارای 8 ضلع می باشد و سبک زندگی سنتی و اصیل ایرانی را نشان می دهد.

ناگفته نماند آجرهایی که برای کف پوش این بنا استفاده شده نیز 8 ضلعی می باشند. کاشی کاری ای که در نمای بیرونی کاخ به کار رفته اشاره به داستان های پندآموز و برخی دیگر نیز نماد های حماسی و ملی را به نمایش گذاشته اند. برخی از این طراحی ها به صحنه های شکار حیوانات و پرندگان و جانوران اسطوره ای همچون سیمرغ اشاره دارد. همچنین کاخ هشت بهشت در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار و ظل السلطان تبدیل به مدرسه همایونی شده بود.

کاخ هشت بهشت

ساعت بازدید و قیمت بلیط کاخ هشت بهشت

برای ورود به پارک شهید رجایی، نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای نمی باشد. همچنین در تمام ساعات شبانه روز می توانید از این پارک زیبا و نمای بیرونی کاخ هشت بهشت، دیدن کنید. تنها برای ورود به داخل کاخ ملزم به دریافت بلیط هستید که برای گردشگران ایرانی در سال 1399 مبلغ 4 هزار تومان و برای گردشگران خارجی مبلغ 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

کاخ هشت بهشت اصفهان کجاست و مسیر دسترسی به آن

به دلیل موقعیت مکانی کاخ هشت بهشت که در خیابان چهارباغ واقع شده است، مسیرهای دسترسی به آن بسیار آسان می باشد. بخش شرقی آن به خیابان متاخری و بخش جنوبی آن به بازارچه هنر اصفهان می رسد. اگر به منطقه دیدنی سی و سه پل بروید می توانید بعد از آن نیز با چند دقیقه پیاده روی، از کاخ هشت بهشت دیدن کنید.

آدرس: اصفهان، چهار باغ عباسی، رو به روی خیابان شیخ بهایی

مدت زمان بازدید از عمارت: بین 1 الی 2 ساعت

شماره تماس: 03132225958

کاخ هشت بهشت

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، چهار باغ عباسی، رو به روی خیابان شیخ بهایی

شماره تماس
هزینه بازدید

۴/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 17:30

یک‌شنبه

9 الی 17:30

دو‌شنبه

9 الی 17:30

سه‌شنبه

9 الی 17:30

چهار‌شنبه

9 الی 17:30

پنج‌شنبه

9 الی 17:30

جمعه

9 الی 17:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه