پارک جنگلی نور

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

وقتی سخن از سفر به شمال و استان مازندران می شود، یکی از اولین گزینه هایی که به ذهن همه ما می رسد، پارک جنگلی نور است. این پارک به عنوان بخشی از تجربه های طبیعت گردی و سفر به شمال در خاطره گردشگری چند نسل ایرانی ها حک شده. پارک جنگلی نور که یکی از قدیمی ترین پارک های جنگلی کشور می باشد، از دیدنی ترین و پر بازدیدترین نقاط استان مازندران به حساب می آید.

با وجود این که این منطقه یکی از آشناترین مناطق گردشگری طبیعت در ذهن همه ماست، تعداد خیلی کمی از ما اطلاعاتی درباره مشخصات آن داریم. از این رو باید پیش از ورود به جاذبه های طبیعی پارک جنگلی نور، از تاریخچه و مشخصات آن کمی صحبت کنیم.

 

پارک جنگلی نور کجاست

 

مشخصات پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور به عنوان یکی از پهناورترین پارک های طبیعی و جنگلی خاورمیانه، در سال های انتهایی دهه پنجاه ساخته و در سال 1351 افتتاح شده است. وسعت آن به طور دقیق 3645 هکتار بوده و از این مساحت، 350 الی 400 هکتار به عنوان پارک طبیعی برای استفاده عموم گردشگران طراحی شده. بقیه مناطق این پارک که در واقع بخش عمده آن محسوب می شود، به عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظارت سازمان محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد. حسین سعیدی آشتیانی، پایه گذار پارک های جنگلی در کشور، طراح این پارک طبیعی بود. از این رو نام او به عنوان اسم رسمی این پارک جنگلی، انتخاب شده.

این پارک تا مدت ها به نام رستم رود که منطقه ای در نزدیکی آن است،خوانده می شده. نکته دیگر آنکه این منطقه، از واپسین بازمانده های جنگل های جلگه ای ایران به شمار آمده و از این منظر بسیار ارزشمند می باشد. سرسبزی و باروری این منطقه جلگه ای، مانند دیگر مناطق شمال کشور از نزدیکی همزمان آن به کوه و دریا ناشی می شود. پوشش گیاهی پارک جنگلی نور، درخت های افرا، ممرز، توسکا و انجیلی و دیگر از گیاهان مناطق جلگه ایست. با این حال یکی از ارزشمند ترین منابع گیاهی این منطقه درخت های گونه سفید پلت آن بوده که این جنگل یکی از اصلی ترین ذخیره‌گاه ‎های این درخت بومی ایران به حساب می آید.

مساحت ذخیره گاه درختان پلت این جنگل حدود 550 هکتار است. درخت سفید پلت از گونه های نادر و بومی منطقه است که پس از عقب نشینی رودخانه ها و پسروی آب دریا ظاهر گردیده وگونه ای ذخیره گاهی حساب می شود. با این حال حضور و رفت و آمد گردشگران در حاشیه رودخانه ها که مکان اصلی رویش این گیاه می باشد، ریشه درختان را از بین برده و از زادآوری آنها جلوگیری می کند. از دیگر سو، استفاده از چوب این درخت برای روشن کردن آتش، آسیب های جبران ناپذیری به این گونه نادر زده است.

در نهایت مناسب بودن محل روییدن و رشد این گیاه، برای کشاورزی و شالیزار، باعث شده که بسیاری از زمین داران منطقه در پی جایگزینی آنها با زمین های کشاورزی باشند. از گونه های گیاهی پارک جنگلی نور که بگذریم، از منظر جانوران و پرندگان نیز این منطقه بسیار غنی است. برای نمونه این پارک یکی از زیستگاه های اصلی قرقاول ایرانی در منطقه به حساب می آید.

 

پارک جنگلی نور

امکانات پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور به عنوان یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مناطق گردشگری کشور از امکانات مناسبی برخوردار بوده و از این رو می تواند مقصد یک سفر تفریحی خانوادگی راحت و آرام باشد. همچنین نزدیکی این پارک جنگلی به دریا، جاده آسفالته منتهی به آن، مناظر زیبای مسیر رسیدن به آن که پر از شالیزارهای زیبا و سرسبز است، آن را بسیار محبوب ساخته. این پارک جنگلی دارای قهوه خانه، آلاچیق، امکانات پیک نیکی، رستوران، مسجد، سرویس بهداشتی و فضای بازی کودکان می باشد. در ضمن آنتن دهی گوشی موبایل در این منطقه مناسب بوده و خیال شما می تواند از این بابت راحت باشد.

نکته مهم دیگری که برای مسافران مناطق طبیعی بسیار مهم تلقی می شود، امکانات اقامتی آنهاست. اولین و جذاب ترین گزینه اقامت در این جنگل، کمپینگ و استفاده از چادر می باشد. با این حال اگر علاقه ای به این نوع اقامت ندارید، به راحتی می توانید در ویلاها و اقامت گاه های شهرهای اطراف و بسیار نزدیک این منطقه در دو شهر محمودآباد و نور اقامت کنید. روستای سیاهکلا در میانه این پارک جنگلی نیز اقامتی رویایی و متفاوت برای شما فراهم می آورد.

پارک جنگلی نور

تفریحات پارک جنگلی نور

یک فضای جنگلی گسترده و بسیار زیبا در نزدیکی ساحل و شالیزار، بی تردید گزینه های تفریحی بسیار زیادی در اختیار بازدیدکنندگانش قرار می دهد. مهم ترین و دم دست ترین آنها تجربه بودن در طبیعت و استفاده از زیبایی و مناظر آن است. پیک نیک، اتراق خانوادگی و دوستانه دیگر گزینه محبوب و آسان سفر به پارک جنگلی نور می باشد. در عین حال بومی های منطقه با در اختیار قرار گذاشتن اسب و موتورهای چهار چرخ امکان استفاده از این تفریحات را نیز برای شما فراهم می کنند.

دوچرخه سواری و عکاسی نیز در صورتی که به آن علاقه داشته و ابزار مناسب آن در اختیارتان باشد، در این منطقه بسیار لذت بخش خواهد بود. از جاذبه های گردشگری اطراف پارک جنگلی نور می توان به دریاچه الیمالات نیز اشاره کرد. البته خود این پارک نیز دو دریاچه بزرگ را در خود جای داده است.

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی نور

هر کدام از فصل های سال برای سفر به پارک جنگلی نور جذابیت های خودش را دارد. طراوت و سرسبزی بهار منظره ای استثنایی به وجود می آورد. با این حال دست کم در فروردین ماه، باید پیش بینی پوشاک گرم و گرمایش خود را در این منطقه داشته باشید. باران های فصل بهار را نیز که از جمله زیبایی های منطقه است، باید به خاطر داشته باشید. تابستان یکی از بهترین زمان های سفر به منطقه می باشد. با این وجود امکان دارد به علت نزدیکی به دریا رطوبت بالا و شرجی بودن منطقه برایتان آزاردهنده شود.

اگر مشکلی با سرما و برف و باران ندارید، زیبایی این منطقه زیبا را در پاییز و زمستان از دست ندهید. از یک سو خلوت بودن پارک جنگلی نور، در این فصل ها می تواند فضایی ساکت و دنج برای شما فراهم آورد. از سوی دیگر زیبایی رنگ ها در فصل پاییز مسحورتان خواهد کرد. برگ های طلایی، قرمز و نارنجی درختان هیچ گاه از خاطرتان نخواهد رفت.

در زمستان نیز در صورت بارش برف، پوشش سفید آن بی نظیر خواهد بود. اگر برف هم نباریده باشد، زیبایی عریانی درخت ها و شاخ و برگ های بدون برگ آن نیز، منظره ای متفاوت و دوست داشتنی خواهد بود. با این حال در این دو فصل باید پیش بینی های لازم برای گرمایش خود را داشته باشید. چرا که هوا در این زمان ها در پارک جنگلی نور، سرد و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

مسیر پارک جنگلی نور

 

پارک جنگلی نور کجاست

پارک جنگلی نور به عنوان یکی از دیدنی های شهر نور به علت آسفالته بودن جاده آن یکی از سرراست ترین مناطق طبیعی شمال برای بازدید است. فاصله این پارک از تهران، 227 کیلومتر بوده و با 3 ساعت و 45 دقیقه رانندگی مستمر پیموده خواهد شد. شما می توانید به راحتی این مسیر را با یکی از نرم افزارهای مسیریابی پیدا کرده و از رانندگی خود در این جاده زیبا با مناطق حاشیه ای زیبایش لذت ببرید.

در جاده بین نور و محمودآباد، تابلویی قرار داده شده که شما را به سمت راه فرعی پارک جنگلی نور هدایت می کند. 5 کیلومتر که در این جاده فرعی بروید به ورودی غربی این پارک می رسید. در اینجا در سردری سنگی با رویه ای چوبی عنوان پارک حک شده. این پارک به شهرهای رستم رود، آمل و محمودآباد نیز بسیار نزدیک است.

مسیر پارک جنگلی نور: استان مازندران، جاده محمودآباد به نور، پارک جنگلی نور

ساعات بازدید: شبانه روزی

 

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، جاده محمودآباد به نور، پارک جنگلی نور

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه