پارک آبشار تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

پارک آبشار تهران یکی از بهترین فضاهای سبز تهران به شمار می رود که گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به سراغ آن می روند. این پارک سرسبز به عنوان مجموعه ای تفریحی در تهران شناخته می شود که از امکانات تفریحی و رفاهی بسیار مناسبی برخوردار است. یکی از بهترین گزینه های تفریحی برای گذراندن اوفات فراغت در پایتخت، پارک ها می باشند. پایتخت نشینان هنگامی که به تعطیلات نزدیک می شوند و یا برای آخر هفته ها به خصوص در فصل های نیمه اول سال به دنبال جاذبه ای در نزدیکی های تهران هستند تا بتوانند روزی سرشار از تفریح و آرامش را برای خود رقم بزنند. منطقه ای که این پارک آبشار تهران در آن واقع شده است، یکی از خوش آب و هواترین مناطق شهر تهران می باشد که بر محبوبیت آن افزوده و گردشگران زیادی را به سمت جذب می کند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این پارک زیبا آشنا شویم.

آشنایی با پارک آبشار تهران

هنگامی که نزدیک ایام تعطیل و یا آخر هفته ها می شویم، سفرها به شهرهای شمالی و یا شهرهای اطراف تهران از سر گرفته می شوند. اما در این میان افرادی هستند که برای گشت و گذار خود به دنبال جاذبه ای تفریحی در محل زندگی خود هستند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن خود را به آن برسانند و هزینه های زیادی را بابت تفریح خود پرداخت نکنند. در این موارد پارک ها همیشه یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح و استراحت به شمار می روند. به خصوص اگر پارکی با طبیعتی بی نظیر و آب و هوا دلنشین و امکانات تفریحی و رفاهی مناسب بتوان در پایتخت پیدا کرد. پارک آبشار تهران به عنوان یکی از بهترین و زیباترین پارک های پایتخت شناخته می شود که به دلیل داشتن موقعیت مکانی مناسب از آب و هوای بسیار دلپذیری برخوردار است. این مجموعه تفریحی دارای حدود 200 هکتار مساحت می باشد که بخش های مختلفی را در خود جای داده است.

این پارک جزء پارک های کوهستانی تهران شناخته می شود و نسبت به بسیاری از پارک ها جدیدتر و جوان تر بوده و شاید افرادی باشند که با آن آشنایی نداشته باشند. این بوستان به عنوان یکی از زیباترین طبیعت های دست ساز انسان در تهران می باشد که از طراحی سنتی و بسیار زیبایی بهره مند است. امکانات تفریحی و رفاهی متعدد و متنوعی که در این بوستان وجود دارند، بر محبوبیت آن افزوده اند و آن را به یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی تهران تبدیل کرده اند. برکه های مختلفی در این پارک وجود دارند که بسیار زیبا و آرامش بخش هستند. هنگامی که در حال قدم زدن در پارک آبشار تهران هستید، صدای آب، آواز پرندگان و مرغابی هایی که در حال شنا در برکه هستند را خواهید شنید که شما را غرق در آرامش می کنند. از آنجایی که این پارک از شهر کمی فاصله دارد، نسبت به جنگل های شمالی کم نداشته و با قدم زدن در آن، اکسیژن تازه و هوای پاکیزه را استشمام خواهید کرد. اگر اهل کوهنوردی و طبیعت گردی باشید، بوستان آبشار تهران می تواند مقصد گردشگری بسیار مناسبی برای شما و دوست داران طبیعت باشد. چرا که دارای ارتفاعات مختلفی می باشد و شما می توانید به سراغ کوهنوردی در ارتفاعات آن بروید. در طول مسیری که برای کوهپیمایی طی می کنید، زیبایی هایی را خواهید دید که شما را شگفت زده خواهند کرد.

همچنین از ارتفاعات می توانید چشم انداز بسیار زیبایی از شهر تهران را نظاره گر باشید. اگر جزء پایتخت نشینان هستید یا برای گشت و گذار به این شهر سفر کرده اید و برای یک روز به دنبال جاذبه ای گردشگری هستید تا بتوانید از دغدغه ها و شلوغی های شهری دور باشید، آبشار تهران می توانید مقصد گردشگری مناسبی برای شما به شمار رود. آبشاری مصنوعی که در این بوستان جریان دارد، یکی از اصلی ترین زیبایی های این پارک شناخته می شود و نام پارک الهام گرفته از آن آبشار می باشد. مسیرهای پیاده روی این بوستان از جنس مصالح سنگی و چوب بوده و به دلیل بهره مندی از طراحی مناسب، توانسته مسیرهای مناسبی برای معلولین و کودکان باشد. طراحی آن به صورت طبقه ای بوده و در هر طبقه از آن امکانات رفاهی مناسبی از جمله فضای سرسبز، آلاچیق، شیر آب و… تعبیه شده تا گردشگران بتوانند در صورت خسته شدن به رفع خستگی بپردازند و برای ادامه مسیر و تفریح آماده شوند. این بوستان به دلیل داشتن طراحی منحصر به فرد، به باغ های سنتی ایرانی شباهت داشته و قدم زدن، استراحت و تفریح در آن بسیار لذت بخش می باشد.

پارک آبشار تهران

پوشش گیاهی بوستان آبشار تهران

مجموعه تفریحی آبشار تهران از پوشش گیاهی نسبتا غنی برخوردار بوده و درختان بلند قامت و سرسبز متنوعی در این پارک قد علم کرده اند که زیبایی محیط را دو چندان می کنند. درختان این بوستان شامل: بلوط، سماق آمریکایی، خرزهره، سیدالشجار، سرو نقره ای، تبریزی، بید مجنون، دم موشی، سدروس، صنوبر، سپیدار، موگو، انواع درختان میوه نظیر توت، گردو، گیلاس، ازگیل، آلبالو، ازگیل و… می باشند. علاوه بر این درختان، گیاهان متنوعی همچون بوته های مختلف و کاکتوس های زیبایی در اطراف سومین برکه دیده می شوند که بر زیبایی های بوستان افزوده اند.

جاذبه های دیدنی پارک آبشار تهران

پارک آبشار تهران که از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می رود، در مساحتی حدود 200 هکتار پدید آمده است، جاذبه های دیدنی و تفریحی مختلفی را در خود جای داده و به همین جهت در میان گردشگران از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار شده است. در ادامه می خواهیم ببینیم چه جاذبه های دیدنی و تفریحی در این بوستان وجود دارد و با آن ها آشنا شویم.

محوطه کوهستانی و سرسبز

محوطه ای که بوستان آبشار تهران در آن ساخته شده است، هم از فضای سرسبز و زیبا و هم از فضای کوهستانی برخوردار بوده و همین موضوع یکی از وجه تمایزات این بوستان نسبت به دیگر پارک های سطح شهر می باشد. همچنین این فضا شباهت زیادی به باغ های سنتی ایرانی داشته و درختان بلند قامتی در آن دیده می شوند که برخی از آن ها درختان میوه نظیر گردو، گیلاس و… هستند. نقاطی در این پارک به صورت مرداب طراحی شده اند که در آن ها درختان نخل زیبا و سر به فلک کشیده ای وجود دارند که در زیبایی پارک تاثیر به سزایی دارند. همچنین هنگامی که در حال قدم زدن مسیر پیاده راه های پارک هستید، در اطرافتان درختان موگو و بلوط را خواهید دید.

پارک آبشار تهران

طبقاتی به صورت پلکانی و کوهستانی

همانطور که در ابتدا گفته شد، بوستان آبشار به صورت طبقاتی ساخته شده که در هر طبقه جاذبه های دیدنی مختلفی وجود دارند. یکی از نکات جالب در رابطه با پارک آبشار تهران این است که هر طبقه از زیبایی های متفاوتی برخوردار بوده و هیچ کدام از آن ها به یکدیگر شباهت ندارند. آلاچیق هایی در تمام طبقات وجود دارند که گردشگران می توانند برای استراحت جهت ادامه راه و یا اتراق در همان طبقه به سراغ آلاچیق ها بروند. فضا و چشم انداز اطراف به قدری زیباست که گردشگران ساعت ها در این آلاچیق ها می مانند تا بتوانند از مناظر اطراف خود نهایت لذت را ببرند. آبشار مصنوعی و زیبای این پارک در آخرین طبقه از بوستان جای گرفته و برای رسیدن به آن بایستی تا آخرین طبقه پیش بروید.

آبشار زیبای پارک آبشار

یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های دیدنی این بوستان کوهستانی، آبشار آن است که در آخرین و مرتفع ترین طبقه از بوستان قرار گرفته است. تعدادی برکه اطراف این آبشار و در طبقات مختلف پارک وجود دارند و آبی که از این آبشار جریان پیدا کرده، به داخل برکه ها تخلیه می شوند. به دلیل وجود جریان آب و دوری از شهر و قرار داشتن در ارتفاعات، هوای مطلوب، خنک و دلنشینی در پارک جریان دارد. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، این آبشار مصنوعی بوده و آبی که داخل آن جریان دارد قابل کنترل می باشد. بدین صورت که مسئولان پارک هر زمان که بخواهند می توانند شدت آن را کنترل کنند و حتی آن را قطع کنند. از آنجایی که این روزها با بحران کم آبی مواجه هستیم، آب این آبشار همیشه باز نیست و در زمان های به خصوصی آن را باز می کنند.

برج تقسیم آب آبشار

برج تقسیم آب آبشار در مرتفع ترین نقطه پارک و داخل آلاچیقی بزرگ و چوبی واقع شده است. از آنجایی که این بخش از پارک به عنوان مرتفع ترین بخش پارک شناخته می شود، دارای چشم انداز بسیار زیبایی به مناطق اطراف می باشد. همچنین اطراف آلاچیق برج تقسیم آب آبشار چندین نیمکت وجود دارند که گردشگران می توانند با نشستن بر روی آن ها از استراحت و تماشای مناظر اطراف لذت ببرند.

پارک آبشار تهران

آلاچیق های مختلف در طبقات مختلف پارک

در هر طبقه از پارک تعدادی آلاچیق وجود دارند که گردشگران برای استراحت و برپایی بساط پیک نیک به سراغ آن ها می روند. آلاچیق های این بوستان نسبت به دیگر بوستان های سطح شهر متفاوت بوده و بدین صورت هستند که بر روی برج های سنگی بنا گردیده اند. همچنین چوب هایی که در ساخت آلاچیق ها به کار رفته، چوب های روس می باشند. در کنار برخی از این آلاچیق ها برکه هایی وجود دارند که نشستن در کنار آن ها حس و حالی بسیار دل انگیز به شما می بخشد و از خنکای آن می توانید لذت ببرید.

برکه های آب در طبقات مختلف بوستان آبشار

در طبقات مختلف پارک، برکه هایی وجود دارند که آب آبشار داخل آن ها تخلیه می شوند. تعداد این برکه ها به 8 عدد می رسند و در نقاط مختلفی از پارک قرار گرفته اند و حدود 7 هزار و 500 متر مربع از مساحت پارک را از آن خود کرده اند. منبع تامین آب این آبشار از جنگل های لتمال کن می باشد و غیر قابل شرب می باشد. اما برای مصرف پرندگان و آبزیان تا حدودی تصفیه شده و قابل استفاده می باشد. هنگامی که در مرتفع ترین نقطه پارک قرار بگیرید، می توانید چشم انداز بسیار زیبایی از تمام برکه های پارک را مشاهده کنید و از تماشای آن ها لذت ببرید. برکه هایی که در طبقات اول، دوم و سوم قرار دارند نسبت به دیگر برکه ها ابعاد کوچکتری دارند. نیلوفرهایی که در این برکه ها وجود دارند چهره بسیار زیبایی را برای این برکه ها پدیدآورده اند. اطراف این برکه ها گیاهان سرسبز و گل های رنگارنگ مختلفی وجود دارند که بر زیبایی آن ها افزوده اند. همچنین مرداب هایی که در فاصله نزدیکی از این برکه ها قرار گرفته اند و درختان نخلی که داخل آن ها وجود دارند، شما را محو تماشای خود خواهند کرد و بهترین لوکیشن برای عکاسی را پدید آورده اند. از دیگر گیاهانی که بر زیبایی فضای پارک تاثیر به سزایی دارند، می توان به سماق آمریکایی و بوته های کاکتوس اشاره نمود.

برج کبوتر

هنگامی که در حال گشت و گذار در طبیعت پارک هستید، بنایی را در سمت شرقی بوستان خواهید دید که توجه شما را به خود جلب می کند. این بنا که به برج شباهت دارد، دارای پله هایی به صورت مارپیچ است و بر روی آن ها کبوترهایی را خواهید دید. اما اگر در حال حاضر به این برج سری بزنید، آن را خالی از هر نوع کبوتری خواهید دید.

چشم انداز زیبایی از دریاچه چیتگر

از آنجایی که پارک آبشار تهران در نزدیکی های دریاچه چیتگر قرار دارد، از ارتفاعات آن می توانید چشم انداز بسیار زیبایی از دریاچه و محیط اطراف آن داشته باشید. همچنین می توانید تصاویر بسیار زیبایی از این منظره به ثبت برسانید.

پارک آبشار تهران

امکانات تفریحی و رفاهی پارک آبشار تهران

بوستان آبشار تهران نیز همانند بسیاری از پارک های وسیع و معروف سطح شهر تهران از امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی برخوردار است که باعث شده گردشگران زیادی برای گشت و گذار و تفریح به سراغ آن بروند. در ادامه با تمام امکانات تفریحی و رفاهی بوستان آبشار آشنا می شویم.

کوهپیمایی در ارتفاعات بوستان آبشار تهران

اگر جزء افرادی هستید که به کوهنوردی و گشت و گذار در طبیعت علاقه مند هستید، پارک آبشار می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. چرا که دارای مسیرهای کوهنوردی و پیاده روی می باشد. همچنین می توانید با رسیدن به ارتفاعات بالای پارک، چشم انداز زیبایی از مناطق اطراف و پایتخت داشته باشید. پیشنهاد می شود برای پیاده روی و کوهپیمایی در طبیعت این پارک، کفش های مناسب و راحت به پا داشته باشید تا هنگام پیاده روی و کوهپیمایی در ارتفاعات پارک پاهایتان اذیت نشود.

طبیعتی زیبا برای عکاسی

این بوستان یکی از بهترین مکان ها برای ثبت عکس های بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد و اگر اهل عکاسی در طبیعت هستید، بوستان آبشار می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. علاوه بر گشت و گذار در طبیعت آن می توانید عکس های بسیار زیبا و خاطره انگیزی به ثبت برسانید. همچنین اگر به سراغ ارتفاعات آن بروید، می توانید چشم انداز بسیار زیبا و تماشایی از دریاچه چیتگر را داشته باشید و عکس های بسیار زیبایی را به خصوص در شب ها که نورپردازی بسیار زیبایی وجود دارد ثبت کنید.

پیک نیک در طبیعت پارک آبشار تهران

آلاچیق هایی که در طبیعت این پارک وجود دارند، بهترین فضا را برای برپایی بساط پیک نیک فراهم آورده اند. اگر به این پارک مراجعه کنید، به خصوص ایام تعطیل و آخر هفته ها، افراد زیادی را مشاهده خواهید کرد که به همراه خانواده و دوستان خود به این پارک آمده اند و در آلاچیق ها بساط پیک نیک را به راه انداخته اند. برخی از خانواده ها، پیک نیک خود را به شب موکول می کنند و زمانی که خورشید رفته و خبری از گرما و تابش سوزان خورشید نیست به سراغ پارک می روند. حتی در شب های تابستان می توانید نسیم های خنکی که در حال وزش هستند را احساس کنید.

پارک آبشار تهران

زمین بازی برای تفریح کودکان

پارک آبشار تهران نیز همانند بسیاری از پارک های دیگر، زمین بازی برای کودکان را در خود جای داده است. این زمین بازی در بخش میانی بوستان جای گرفته و وسایل متنوع بازی کودکان را دارد. اگر به همراه فرزند خود به این بوستان مراجعه کردید می توانید با خیال راحت فرزند خود را به این بخش از پارک بفرستید تا یک دل سیر از بازی کردن لذت ببرد و تخلیه انرژی داشته باشد.

سایر امکانات رفاهی مجموعه تفریحی آبشار تهران

امکانات تفریحی این مجموعه تفریحی تنها به موارد فوق ختم نمی شوند و تعدادی امکانات رفاهی دیگر نظیر بوفه های خوراکی، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ در این بوستان وجود دارند که بر محبوبیت آن تاثیر به سزایی دارند.

کافه و رستوران آبشار

در ارتفاعات این پارک زیبا، کافه و رستوران آبشار تهران قرار گرفته که غذاهای ایرانی و بین المللی خوشمزه و لذیذی در آن سرو می شوند. می توانید با مراجعه به این کافه و رستوران علاوه بر غذاهای خوش طعم آن، از چشم انداز بی نظیری که در اختیارتان قرار می دهد لذت ببرید. همچنین در کنار غذا می توانید چای و قلیان هم سفارش دهید و در فضایی باز از آن ها لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از پارک آبشار تهران

هر زمانی را برای رفتن به پارک ها انتخاب کنید مناسب است. این انتخاب زمان رفتن به پارک کاملا به شما بستگی دارد. پارک ها در هر فصلی از سال دارای جذابیت های خاصی هستند که می توانند میزبان خوبی برای گردشگران به شمار روند. پارک آبشار تهران نیز یکی از زیباترین پارک های شهری تهران می باشد که در هر کدام از فصل های سال دارای جاذبه های منحصر به فردی می باشند. از آنجایی که این پارک طبقاتی بوده و اگر به ارتفاعات آن مراجعه کنید، چشم انداز زیبایی از دریاچه چیتگر را خواهید دید و این چشم اندازها در شب ها که نورپردازی زیبایی در سطح شهر وجود دارد، بسیار زیباتر به نظر خواهند رسید. همچنین اگر در شب های تابستان نیز به سراغ این پارک بروید، خبری از گرمای شدید و طاقت فرسا نخواهد بود و از قدم زدن و استراحت در پارک لذت خواهید برد.

پارک آبشار تهران کجاست و مسیر دسترسی به آن

پارک آبشار تهران به عنوان یکی از معروف ترین پارک های تازه تاسیس تهران شناخته می شود که در نزدیکی دریاچه چیتگر واقع شده و جزء جاذبه های دیدنی غرب تهران می باشد. یکی از بهترین مسیرهای دسترسی به این پارک استفاده از خودروی شخصی می باشد. چرا که کمی از شهر فاصله داشته و وسایل نقلیه عمومی نزدیک آن وجود ندارد. برای دسترسی به این بوستان می توانید ابتدا خود را به بزرگراه شهید همت برسانید و مسیر آن را تا انتها پیش بروید. بعد از آن که به خروجی شهرک باقری رسیدید، تابلوهایی را خواهید دید که شما را به سمت این بوستان زیبا راهنمایی می کنند.

آدرس پارک آبشار تهران: استان تهران، انتهای بزرگراه شهید همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران

پارک آبشار تهران

سوالات متداول

پارک آبشار تهران کجاست؟

پارک آبشار تهران در انتهای بزرگراه شهید همت غرب، اتوبان شهید خرازی و خروجی آبشار تهران واقع شده است.

بهترین زمان بازدید از پارک آبشار تهران چه زمانی است؟

پارک آبشار تهران از آن دسته پارک هایی است که در شب ها از منظره فوق العاده ای بهره مند بوده و به دلیل نورپردازی های موجود در شب ها بهترین زمان بازدید از آن محسوب می شود.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به پارک آبشار تهران کدام است؟

نزدیک ترین ایستگاه مترو به پارک آبشار تهران، ایستگاه ایران خودرو می باشد.

پارک آبشار تهران چه امکانات رفاهی دارد؟

از امکانات رفاهی پارک آبشار تهران می توان به آلاچیق، نیمکت، کافه، رستوران، بوفه های خوراکی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارکینگ اشاره کرد.


[html_block id=”71015″]

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، انتهای بزرگراه شهید همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه