همه چیز درباره کوهنوردی در کردان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

روستای کردان یکی از ییلاقات نزدیک به تهران بوده که علاوه بر آب و هوای مطلوب، باغات میوه و سرسبزی های فراوان دارای چندین کوه می باشد که می توان آن ها را برای کوهنوردی انتخاب کرد و برای صعود راهی آن ها شد. در این مقاله به معرفی چندین کوه مناسب کوهنوردی در کردان می پردازیم.

معرفی ارتفاعات کوهنوردی در کردان

اگر جزو افرادی هستید که به کوهنوردی علاقه دارید، می توانید ارتفاعاتی که در کردان وجود دارند بروید و از طبیعت بکر و زیبای این منطقه لذت ببرید. بخش شرق کردان به کوه های طالقان منتهی می شود. کوه هایی که در مناطق اطراف کردان واقع شده اند بسیاری از کوهنوردان را در ایام آخر هفته و یا ایام تعطیل به سوی خود می کشاند و برخی از آن ها برای فرار از آلودگی و شلوغی شهرها نیز در کوه ها برای چند روز به کمپ زدن می پردازند. کوه هایی که در این منطقه قرار دارند از شرق به منطقه خوش آب و هوای طالقان و از غرب به منطقه کرج منتهی می شود.

کوهنوردی در کردان

قله کهار

یکی از بهترین قله ها برای کوهنوردی در کردان و جاذبه های دیدنی کردان قله کهار بوده و یکی از کوه های بخش شرقی کردان می باشد که رود کردان از قله آن جاری می شود. قله کهار دارای ارتفاع 4 هزار 50 متر می باشد و در منطق البرز غربی قرار دارند. قله کهار به همراه قله ناز باعث جداسازی دره جاده چالوس و طالقان شده اند.

اگر از جبهه شمالی و خط الراس غربی قله کهار نگاه کنید، اشراف کامل به منطقه طالقان خواهید داشت. همچنین جبهه شمالی و خط الراس شرقی به گردنه عسلک، کهنه ده و دره های آزادبر مشرف می باشد.  لازم به ذکر است که یک گروه کوهنوردی مشهور به نام سنگ سو این قله را فتح کردند.

در بخش جبهه جنوبی قله کهار دو جانپناه قرار گرفته است. جانپناهی که در کهار وجود دارد در ارتفاع 3200 متری قرار گرفته است که مکان مناسبی برای استراحت و شب مانی های زمستانی می باشد.

مسیر صعود به کوه کهار

برای دسترسی به کوه کهار باید از طریق روستای کلوان در جاده کرج چالوس بعد از پل خواب اقدام نمایید. از آنجا وارد مسیر جاده آسفالته روستای کلوان می شوید و با گذر از کوچه باغ ها و پل رودخانه به مسیر مالرو و مسیر ابتدایی یال اصلی قله کهار خواهید رسید.

مسیر اصلی شمال غربی شیب ملایمی داشته و جانپناهی در آنجا قرار دارد. از جانپناه که می گذرید با شیب نسبتا تندتری مواجه خواهید شد. هنگامی که از آخرین شیب عبور کنید، به قسمت مسطحی از کوه می رسید که دارای برف می باشد و همچنین هوای سرد همراه با وزش باد شدید وجود دارد. پس از این ناحیه به قله کوه خواهید رسید که سطح مسطحی دارد و اگر در تابستان به قله صعود کرده باشید برای شب مانی مناسب می باشد.

کوهنوردی در کردان

قله ناز

یکی از قللی که در بخش البرز مرکزی قرار دارد، قله ناز می باشد که در بخش شرقی واقع شده است. این قله از بخش جنوب به دره چالوس و رودخانه کرج و همچنین از بخش شمال به دره طالقان منتهی می شود. قله ناز با 4108 متر ارتفاع، یکی از قلل مهم منطقه طالقان در استان البرز محسوب می شود. در ارتفاع 3250 متری این کوه یک جانپناه به نام سیادر قرار دارد. خط الراس شرقی قله ناز به قله هایی همچون کهار، میشینه نو، هفت خوان و کرچان و کلاش ویا می رسد.در بخش شمالی همین خط الراس شرقی، دره طالقان، روستاهای گته ده و آزادبر قرار گرفته اند. در جبهه جنوبی کوه ناز روستای کلوان و روستای کلها قرار گرفته اند. مسیر دسترسی به کوه ناز نیز همچون کوه کهار بوده که از مسیر جاده کرج چالوس بعد از پل خواب امکان پذیر می باشد.

مسیر صعود به قله ناز

قله ناز دارای چهار مسیر صعود بوده که شامل:

مسیر شمالی: یکی از روستاهایی که در دره طالقان قرار دارند مانند روستای گته ده

مسیر شرقی: روستای کلوان، جانپناه کهار، قله کهار، قله میشینه‌ نو، قله ناز

مسیر غربی: روستای سنج، قله وارکش، قله ناز

مسیر جنوبی: روستای کلوان، جانپناه سیادر، قله میشینه‌ نو، قله ناز

برای صعود به قله ناز مبدا اصلی روستای کلوان می باشد که برای دسترسی به آن می بایست در کیلومتر 33 جاده چالوس بعد از پل خواب، خروجی روستای سیرا به سمت چپ را تغییر جهت دهید. در این مسیر از روستاهای آیگان و اویزر عبور خواهید کرد و پس از آن به روستای کلوان می رسید.

کوهنوردی در روستای آغشت

در فاصله 10 کیلومتری از روستای کردان، منطقه ای خوش آب و هوا به نام روستای آغشت وجود دارد که از طریق روستای کردان مسیر دسترسی آن است. در این منطقه کوه هایی کم ارتفاع وجود دارد که از روستای آغشت به سمت روستاهای سپیداران و عالم زمین و روستاهای گلین رود می باشد و یکی از بهترین مناطقی است که مناسب کوهنوردی می باشد. در مسیری که در حال موهنوردی هستید از میان طبیعت های بسیار زیبایی مانند طبیعت سرسبز و خانه و باغ های زیبا عبور خواهید گذشت. همچنین بهترین زمان برای کوهنوردی در کوه های آغشت ماه خرداد می باشد.

بهترین زمان کوهنوردی در کردان

بهترین زمان برای کوهنوردی در کوه های کردان فصل هایی همچون زمستان و بهار بسیار مناسب می باشد. علاوه بر شرایط جوی مناسب در کوه، می توان از مناظر و چشم اندازهای زیبایی که در اطراف وجود دارد لذت برد. در زمستان هوای کوهستان بسیار سرد بوده اما در بهار از شدت سرمای منطقه کاسته شده و بر زیبایی های آن افزوده می شود.

کوهنوردی در کردان

مسیر دسترسی به کردان

اگر می خواهید از تهران به سمت کردان بروید ابتدا باید به سمت کرج بروید. همچنین از کرج وارد آزادراه کرج قزوین شوید. حدود 20 کیلومتر که به جلو پیش بروید تابلوی خروجی کردان را مشاهده می کنید. در خروجی روستایی به نام روستای کردان قرار دارد که به آن می رسید.

اجاره اقامتگاه در کردان

کردان که یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف تهران است، در تمام طول سال بسیاری از گردشگران به سمت آن روانه می شوند. کردان منطقه ای ویلانشین بوده و انواع ویلاها مانند ویلا استخردار، ویلا مناسب مهمانی، ویلا لاکچری و سوییت های ارزان در قیمت های متنوع موجود می باشد.

به دلیل محبوبیت این منطقه تقاضای اجاره ویلا در کردان بسیار بالا بوده، از این رو پیشنهاد می شود اگر قصد اقامت در این شهر را دارید بهتر است از چند روز قبل به رزرو ویلا در کردان بپردازید. شما می توانید ویلای مورد نظر خود را برای یک الی چند روز با بهترین قیمت و امکانات اجاره کنید. بهتر است بدانید اجاره ویلا یک روزه در کردان در روزهای عادی هفته دارای قیمت مشخصی بوده و در ایام تعطیل و آخر هفته ها به دلیل بالا بودن تقاضا برای اجاره ویلا، با افزایش قیمت مواجه می شود.

مطالب مشابه