موزه هنر های معاصر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

موزه هنر های معاصر تهران که یکی از سرشناس ترین و پر بازدید ترین موزه های استان تهران به شمار می رود، هرساله دارای سیل عظیمی از بازدید کنندگان داخلی و خارجی می باشد. این موزه بسیار شگفت انگیز و زیبا در خیابان کارگر شمالی تهران واقع شده است. در این مقاله قصد داریم تا با موزه هنر های معاصر تهران بیشتر آشنا شویم و اطلاعات کامل و دقیقی درباره آن کسب نماییم.

معرفی موزه هنر های معاصر تهران

موزه هنر های معاصر تهران شامل جامع ترین و با ارزش ترین گنجینه های هنر مدرن تا قبل از دهه 1980 میلادی در خارج از آمریکای شمالی و اروپا می باشد. این موزه مالک یکی از 5 تا 10 مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست. موزه هنر های معاصر شامل کار های مهمی از بخش جنبش های هیجان نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینیمالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم می‌شود.

جالب است بدانید که در گنجینه دائمی موزه هنر های معاصر تهران بیش از 4000 اثر ارزشمند از نخبگان هنر های تجسمی ایران و جهان نگهداری و حفظ می شوند که تعدادی بالغ بر 400 تا از این آثار ارزشمند، دارای ارزش های استثنایی هستند. ارزش کلی موزه هنر های معاصر حدود 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است که این مبلغ حدودی است و دقیق نمی باشد.

از آثار این موزه زیبا و بسیار ارزشمند می توان به کار های خاص و استثنایی مانند کار های گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره کرد که بیشتر این آثار در دهه 1970 میلادی با نظارت ویژه فرح پهلوی خریداری شدند و به این موزه آورده شدند، همچنین یک مجموعه خاص و بی نظیر از هنر معاصر نقاشی سهراب سپهری نیز در این موزه قابل رویت است و جزو دارایی های ارزشمند آن محسوب می شود.

موزه هنر های معاصر تهران شامل 9 گالری می باشد که تعداد 3تا از این گالری ها صرف نگهداری آثار با ارزش هنرمندان استثنایی می شود و 6 گالری باقی مانده در مسیر بازدید کنندگان قرار دارد و مابقی آثار در آن نگهداری و حفظ می شوند. این موزه همانند کاخ سعدآباد، یکی از یادگاری های به جا مانده از دوران پهلوی می باشد.

موزه هنر معاصر

تاریخچه هنر های معاصر تهران

فکر اولیه و ایده ساختن یک مکان در ایران برای به نمایش گذاشتن آثاز هنر معاصر ایرانی و خارجی نخستین بار توسط شخصی به نام کامران دیبا، که معمار و نقاش و همچنین پسر عموی فرح پهلوی، ملکه ایران در دوره محمد رضا شاه پهلوی ( همسر محمدرضا شاه) بود، وی این ایده را در گفت و گو هایش با فرح پهلوی مطرح کرد و فرح نیز از این ایده استقبال ویژه ای کرد.

کامران دیبا درباره این ایده می گوید: «پس از بازگشت از تحصیلات در خارج، چندین‌بار با شهبانو در این رابطه صحبت کردم. چرا که به باورم هیچ بنیادی در کشور به شکل جدی به جمع‌آوری هنر نمی‌پرداخت. ایدهٔ اصلی در 1966 (1345) شکل گرفت، اما سال‌ها طول کشید تا پروژه به پایان برسد.»

فرح پهلوی ضمن توجه به ایده و اندیشه کامران دیبا، طرح ساخت یک موزه برای نگهداری و نمایش هنر های معاصر در تهران را با محمد رضا شاه و امیر عباس هویدا که در آن زمان نخست وزیر وقت بود در میان گذاشت. سپس با پیشنهاد فرح پهلوی قرار شد که دو موزه که یکی از آنها مختص به هنر نوین باشد، و دیگری مختص به فرش های سنتی و دست بافت ایرانی باشد که با نام موزه فرش ساخته شوند و در بخش هایی از پارک فرح که امروزه پارک لاله نام دارد، قرار بگیرند.

بنا به گفته های شخصی فرح پهلوی، علاقه شخصی وی به هنر های نوین سبب شد که اندیشه کامران را گسترش دهد و در زمان حکومت همسرش، دستگاه های دولتی و اشخاص مهم و مجموعه دار را تشویق کند تا به جای خریدن آثار سنتی، پول بیشتری برای خرید و نمایش آثار نوین کنار گذارند.

همچنین فرح، قراردادی را با آلوار آلتو، که یک معمار سرشناس فنلادی بود تنظیم و امضا کرد تا یکی از شعب موزه را در شیراز برپا کند که البته به خاطر تاخیر در انجام طرح و وقوع انقلاب، این طرح و قرار داد ناکام و ناتمام ماند.

در شروع کار و ابتدای اقدامات برای ساخت موزه هنر های معاصر تهران، کامران دیبا مامور شد تا یکسری از آثار هنری ارزشمند و زیبا را از خارج از کشور تهیه کند و به ایران بیاورد که به گفته آیدین آغداشلو (نقاش، نویسنده و منتقد فیلم ایرانی و دارنده نشان هنر و ادب شوالیه)، کامران تعداد زیادی از آثار منحصر به فرد و مطرح هنر نوین را خریداری کرد و به ایران آورد که بسیار ارزشمند بودند، اما در میان این انبوه کارهای بی نظیر، گه گداری کار های بی اهمیت تر به چشم می خورد.

دیبا با کمک همکاران خود در زمینه های مختلف و شروع به طراحی کردن معماری موزه هنر های معاصر تهران بر پایه اصول نوین و نگاه به فرهنگ ایرانی کرد. ( دفتر مخصوص شهبانو که نام رسمی دفتر فرح پهلوی بود) در آن سال تمام هزینه های ساخت این موزه را در اختیار کامران دیبا گذاشت و فرح، به شدت به عملی کردن ایده دیبا پرداخت. هزینه ساخت این موزه بیش از 7.2 میلیون دلار تخمین زده شده است که تنها برای ساخت ساختمان تخمین زده اند.

البته لازم به ذکر است که ایده اصلی ساخت این موزه را، کامران دیبا در چندین سال پیش مطرح کرده بود اما چنان جدی گرفته نشد و تا قبل از تحویل هزینه ساخت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، ساخت و ساز و عملی کردن ایده صورت نگرفت.

نهایتا کار ساخت و ساز این موزه در سال 1356 به پایان رسید و این موزه در زمینی با مساحت حدود 5000 مترمربع (بدون احتساب مساحت باغ تندیس‌ها) و در کل با مساحتی بالغ بر 8500 مترمربع (با احتساب مساحت تمامی باغ‌ها) ساخته شد و در روز 22 مهرماه سال 1356، در جشن تولد 39 سالگی فرح پهلوی، این موزه با حضور مهمانان ویژه ای مانند محمد رضا شاه پهلوی که شاه و حاکم وقت بود و اشخاص مهم دیگری همچون نلسون آلدریچ راکفلر، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، تامس مسر رئیس موزه گوگنهایم و دو ویلد رئیس موزه اشتدلیک آمستردام افتتاح شد.

راکفلر در مراسم افتتاحیه موزه هنر های معاصر، از این موزه با عنوان یکی از زیباترین موزه‌های جهان و ادامه و تکمیل‌دهندهٔ موزهه گوگنهایم که یکی از مشهور ترین موزه های نیویورک است، نامید. جالب است بدانید که جشن افتتاحیه این موزه سه روز به طول انجامید و به مدت سه روز ادامه داشت.

موزه هنر های معاصر با در خارج از ایران با نام مختصر(TMoCA) که برگرفته از سر واژگان عبارت (Tehran Museum of Contemporary Art) می باشد، شناخته و نامبرده می شود. زمان کم و کوتاهی بعد از افتتاحیه موزه، رویداد انقلاب اسلامی سال 1357 ایران شروع شد و با اوج گرفتن آن و شروع راهپیمایی ها و درگیری های خیابانی، تنها کاری که از دست کارکنان موزه بر می آمد، منتقل کردن آثار ارزشمند موزه به زیر زمین ساختمان که به عنوان پناهگاه موقت تعبیه کرده بودند بود که با موفقیت از وسایل نگهداری کردند و جهت حفظ آنها، آثار را به زیر زمین منتقل نمودند.

پس از رویدادهای بهمن ماه سال 1357 که منجر به سرنگونی پادشاهی محمد رضا شاه پهلوی در ایران شد، موزه هنر های معاصر به مدت دو هفته تعطیل شد و سپس با بازگشت کارکنان اصلی، تا ۶ ماه به فعالیت خود در پشت درهای بسته بر روی بازدیدکنندگان ادامه داد، تا آنکه پس از تشکیل نهادهای هنری جدید و تغییر مدیریت، دوباره درهایش را گشودند.

البته گشایش این موزه چندان تاثیری نداشت چراکه روی آثار غربی این موزه، برچسب ( غیر قابل نمایش) زدند و دیدن آن آثار از مردم پنهان شد. پس از آن طی سال های متعددی، تغییرات بسیاری روی این موزه اعمال شدند تا اینکه در نهایت در سال 1384 (سال 2005 میلادی) برای اولین بار، یک نمایشگاه از گنجینه موزه برگزار شد و توجه علاقمندان را به خود جلب کرد.

هنر های معاصر

معماری موزه هنر های معاصر تهران

موزه هنر های معاصر تهران یکی از نمونه های بارز و زیبا و اصیل معماری نوین در ایران به شمار می رود که در سازه و ساختمان آن، هم از معماری سنتی ایران و هم از مفاهیم فلسفی به همراه عناصر مدرن بهره گرفته شده است.

همانطور که در متن خواندیم، طراح و معمار مجموعه شخصی به نام کامران دیبا می باشد که در طراحی زیبای خود عناصری از معماری سنتی ایران را مثل هشتی، چهارسو و گذرگاه را قرار داد. به گفته شخص کامران، معماری شبیه این موزه و معماری نوین موزه هنر های معاصر تهران را در هیچ کدام از کشور های عرب و مسلمان، از جمله مصر و ترکیه نمی توان یافت و کاملا خاص و منحصر به فرد طراحی و ساخته شده است و مانندش نیست.

همچنین بنا به دستور و سفارش دیبا، تعدادی از جسمه های برنزی پرویز تناولی برای مجموعه ساخته شد و در محوطه اطراف این مجموعه نصب گردید. دیبا باور داشت که فضاهای درونی موزه را به گونه ای طراحی کرده است تا ارتباط میان انسان ها و فعالیت آنها باهم را تقویت نماید. این مسئله در فضاهای باز و راهرو های فضای موزه کاملا مشهود است و هنگامی که به آنها می رسید مشاهده می کنید که واقعا به طرز صحیحی این فضا را تعبیه کرده است.

در محوطه موزه هنر های معاصر تهران نیز، آثار هنری و مجسمه هایی از هنرمندان کشور های مختلف دنیا قرار گرفته است که معروف ترین این آثار و مجسمه ها، پیکره (درمانگر) است که این اثر از رنه ماگریت، یک نقاش بلژیکی می باشد.

ساختمان موزه هنر های معاصر تهران از جنس سنگ و بتون می باشد و مجموعا دارای 8500 متر مربع مساحت می باشد. ساخت این موزه روی هم رفته به مدت 9 سال طول کشیده است و دارای دو درب ورودی می باشد، یکی از این ورودی ها در سوی پارک لاله قرار گرفته و حالت خدماتی دارد و درب و ورودی اصلی از سمت خیابان کارگر در بخش غربی سازه قرار دارد.

جالب است بدانید که شکل زیبای نمای بیرونی این ساختمان، با الهام گرفتن و تقلید از بادگیر های مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده و منظره بسیار زیبا و چشم نوازی را برای موزه ایجاد کرده است.

سیرکولاسیون و مسیر های حرکتی موزه هنر های معاصر تهران

ساختمان داخلی موزه هنر های معاصر، از دو بخش کلی تشکیل شده است که به حیاط میانی و مجموعه ای از فضاهای بسته تقسیم می شود. بخش داخلی ساختمان و در فضای بسته آن، یک مسیر به صورت ماریپیچی و چرخشی طراحی و تعبیه شده است که این مسیر بر خلاف نمای بیرونی، حالت و معماری کاملا نوین دارد.

این مسیر مارپیچی، دارای هفت گالری یا همان نگار خانه قدیم است که در فضای اولیه سرسرای اصلی ساختمان به چشم می خورد که گالری شماره یک نام دارد. این گالری به گالری بعد از خود متصل می شود و با شیب ملایم و مارپیچی بازدید کنندگان را به درون زمین هدایت می کنند.

در واقع تمامی گالری های این مجموعه حتی در نقاط کوچک نیز دارای شباهت و همانندی هستند ولیکن گالری های شماره یک و پنج، از آنجا که محور اصلی ساختمان موزه را تشکیل می دهند، متفاوت از گالری های دیگر هستند. اتصال هر گالری به گالری بعدی، از راهی مارپیچی با شیب ملایم صورت گرفته است که در هماهنگی کاملی با گالری ها ساخته شده اند.

این طراحی ها و فضاهای بسته ای که در مسیر تعبیه شده اند به صورتی هستند که گالری شماره یک ( سرسرای اصلی) نقطه آغاز و پایان بازدید کننده می باشد و بعد از بازدید از تمامی گالری ها، دوباره به سرسرا باز می گردد. سرسرای اصلی، یک قاعده هشت ضلعی نیمه منظم می باشد که دارای یک طاق و سقف بلند است و در بخش بالا و شمالی آن یک نور گیر سقفی بزرگ و 4 عدد بادگیر قرار گرفته است.

کامران دیبا، نهایت تلاش خود را در طراحی و ساخت این سرسرا انجام داد و اهمیت بسیار زیادی برای فضای میانی و ارتباط آن با ورودی و زنجیره گالری های دیگر و همچنین با بخش کتاب فروشی و رستوران مجموعه قائل شده است. این ارتباط زیبا، که سرسرای اصلی را به پایین ترین نقطه موزه وصل می کند، از یک فضای تهی و راهی شیب دار و مارپیچ به وجود آمده است و پایین این مارپیچ، یعنی در دل هشتی، یک اثر مدرن از هنرمندی ژاپنی به نام نوریوکی هاراگوچی ثبت شده است که نام این اثر ماده و فکر می باشد و ترکیبی از روغن و پولاد است و در کشور عزیزمان ایران، ساخته شده است.

این اثر، همانند حوضخانه های ایرانی است و به دلیل ویژگی انعکاسی که این ترکیب دارد، بازدید کنندگان آن را به شکل یک آینه ی بزرگ و منعکس می بینند. این موزه دارای فضای بسیار زیبا و سرگرم کننده ای می باشد و دیدن آن حس و حال خوبی را به انسان منتقل می کند که سراسر آن با وجود آرامش و روحیه ای با انرژی مثبت می باشد.

سیرکولاسیون موزه هنر های معاصر تهران

بازسازی موزه هنر های معاصر تهران

از آنجا که موزه هنر های معاصر تهران، یکی از پر بازدید ترین و محبوب ترین مکان های دیدنی تهران به شمار می رود و در طی سال های مختلف، دستخوش تغییرات بسیاری شد و در 9 اردیبهشت ماه سال 1397 تصمیم به بازسازی کردن این مجموعه گرفته شد.

این مجموعه در همان تاریخ به منظور انجام عملیات بازسازی تعطیل شد و مقرر شد که در تابستان همان سال این بازسازی به اتمام رسد و موزه دوباره بازگشایی شود. اما فرایند بازسازی موزه به علت پیچیدگی ها و سختی های کار و همچنین موضوعات مربوط به امنیت و حفاظت از گنجینه ها و همچنین دنیاگیری کووید 19، حدود 30 ماه یعنی 2 سال و نیم طول کشید و با نمایش مجموعه ای از آثار گنجینه و با ارزش این موزه، در نیمه بهمن ماه سال 1399 برای بازدید عموم باز شد و اجازه ورود و بازدید عموم داده شد.

جال است بدانید بازسازی موزه هنر های معاصر تهران در دو مرحله انجام شد بودجه این عملیات بازسازی، حدود 16.5 میلیارد تومان تخمین زده و اعلام شد.

پلان موزه هنر های معاصر تهران

همانطور که گفته شد این موزه ارزشمند و زیبا، دارای 9 گالری می باشد و شامل بخش هایی از جمله بخش اداری، کتابخانه اصلی موزه، سالن نمایش و آمفی تئاتر، گنجینه، کافه تریا و باغ مجسمه که در محوطه قرار دارد و بنای آن با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی توسط کامران دیبا طراحی و ساخته شده است.

پلان موزه هنر های معاصر تهران

امکانات موزه هنر های معاصر تهران

موزه هنر های معاصر تهران امکاناتی از جمله 9 گالری و یک گنجینه دائمی می باشد که در این گنجینه آثار مهمی از افراد برتر و مطرح نگهداری و حفظ می شود و علاوه بر این گنجینه دائمی که بیش از 4000 اثر ارزشمند . یگانه از نخبگان هنر های تجسمی ایران و جهان و آثار باغ تندیس و گنجینه عکس و سینماتک در آن قرار گرفته است، این موزه دارای امکانات دیگری همچون کتابخانه تخصصی و بخش های جنبی نیز می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

کتابخانه تخصصی موزه هنر های معاصر تهران

کتابخانه تخصصی موزه هنر های معاصر تهران در قسمت و بخش پایانی راه مارپیچی و شیب دار قرار گرفته است و به بخش های امور اداری و هنری می رسد. در گنجینه یا همان مخزن این کتابخانه بالغ بر 5000 کتاب فارسی و غیر فارسی ارزشمند وجود دارد که در دسته موضوعات هنری گوناگونی مانند معماری و نقاشی و طراحی و ارتباط تصویری و عکاسی و سینما قرار گرفته اند.

جالب است بدانید که رده بندی کتاب های این کتالخانه مانند رده بندی کنگره و به شکل LC می باشد و تنها اعضای کتابخانه که دارای کارت عضویت هستند می توانند از آن استفاده نمایند. همچنین لازم به ذکر است که عضویت در کتابخانه موزه هنر های معاصر تهران، تنها مختص به دانشجویان و پژوهشگران رشته های هنر می باشد.

همچنین از دیگر امکانات تخصصی این موزه می توان به کانون های معماری  و نیو مدیا ها اشاره کرد. در بخش های نشریات ادواری این موزه نیز نشریات فرهنگی و هنری داخلی و همچنین بعضی از نشریات خارجی در موضوعات مرتبط و ارزشمند نگهداری می شوند.

بخش های جنبی

همانطور که گفته شد این موزه دارای بخش های دیگری نیز می باشد که به آنها بخش های جنبی می گویند که از جمله آنها می توان سینماتک، کتاب فروشی های تخصصی و رستوران را نام برد. بخش سینماتک موزه هنر های معاصر تهران در مهرماه سال 1377 آغاز به کار نمود و هدف از برپا کردن آن، به نمایش گذاشتن کار های زیبا و ارزشمند سینمای ایران و جهان و همچنین سنجدیدن این فیلم ها و فیلم های به نمایش در آمده در جهت ارتقای کیفیت نگاه مخاطبان بود.

همچنین در این مجموعه جلسه های نقد و سمینار و مراسم آغاز و پایان نمایشگاه ها نیز برگزار می شود و استفاده های کاربردی در نمایشگاه ها از آن صورت می گیرد. سینماتک موزه هنر های معاصر تهران دارای گنجایشی حدود 200 نفر است و دارای 200 صندلی می باشد و پرده نمایش آن دارای 6*8 متر مساحت است و دارای قابلیت نمایش فیلم اسلاید می باشد.

بخش سینماتک گخ جزو بخش های جنبی موزه هنر های معاصر می باشد، دارای یکسری از اعضای ثابت در طول سال می باشد و همچنین در روزهای آغازین هر سال، عضو جدید می پذیرد و می توانید برای دریافت عضویت به آن سر بزنید. اعضای سینماتک، به مدت یک سال از برنامه های سینماتک استفاده می کنند و همچنین آنها می توانند از دیگر برنامه های موزه و کتابخانه نیز استفاده کنند و بهره مند شوند.

همچنین یک کتابفروشی تخصصی در سمت چپ این سالن ورودی موزه هنر های معاصر قرار گرفته است که رو به گالری هاست و در آن یکسری نشریه های هنری ایرانی که نمونه کار هایی از نویسندگان مطرح ایرانی هستند به همراه چند مورد از گاهشمار و کارت پستال های هنری و همچنین آثار منتشر شده در موسسه هنر های تجسمی قابل خرید هستند و می توانید از این آثار زیبا و ارزشمند خرید انجام دهید.

همچنین رستوران و کافی شاپ های موزه نیز جزو بخش های جنبی آن به شمار می روند که واقع در طبقه همکف ورودی هستند و در جهت رفاه حال بازدید کنندگان تعبیه شده اند تا بتوانند قبل و بعد از بازدید و استفاده از امکانات بسیار زیبای موزه، در این رستوران ها و کافی شاپ ها به استراحت بپردازند و ساعتی را با آرامش و یک غذای خوشمزه یا نوشیدنی گوارا از فضای حیاط میانی موزه لذت ببرند و از داخل رستوران آثار زیبای محوطه را تماشا کنند.

ساعت بازدید و قیمت بلیط موزه هنر های معاصر تهران

موزه هنر های معاصر تهران همه روزه دایر است و شما عزیزان می توانید در تمامی روز های هفته از ساعت 9 صبح الی 18 و در روز های جمعه از ساعت 14 الی 18 اقدام به بازدید از این موزه نمایید. البته موزه هنر های معاصر تهران در یکسری از روز ها تعطیل می باشد که آن هم روز های مربوط به ایام سوگواری مانند تاسوعا و عاشورا و شهادت ها و یا تعطیلات رسمی سالانه است.

همچنین قیمت بلیط و بهای ورودی موزه هنر های معاصر تهران مبلغ 20000 تومان به ازای هر نفر می باشد که در ابتدای ورود به موزه می بایست آنرا پرداخت نمایید. همچنین به خاطر داشته باشید که برگه بلیطی که تهیه نموده اید را تا اتمام بازدید نزد خود نگه دارید چراکه ممکن است مامورین کنترل و نگهبانان در طول بازدید از شما تقاضای کنترل بلیطتان را داشته باشند.

موزه هنر های معاصر

همکاری موزه هنر های معاصر تهران با دیگر بنیاد های فرهنگی

موزه هنر های معاصر تهران همچنین با هنرمندان و موزه های دیگری که در زمینه های هنر معاصر در جهان فعالیت می کنند نیز همکاری دارد و به تبادل فرهنگی با آن ها می پردازد. البته این همکاری تنها شامل برگزاری نمایشگاه های دوره ای از آثار هنرمندان خارجی و یا به امانت سپردن آثار ارزشمند خود به موسسه های فرهنگی دیگر می باشد.

از دیگر همکاری های موزه هنر های معاصر با کشور های خارجی می توان به قرض دادن تابلوی ترینیداد فرناندز به موزه بویمانس فان بنینگن در رتردام هلند در سال 2010 میلادی و همچنین قرض دادن تابلوی نقاش و مدلش به کونستهاوس زوریخ در اکتبر سال 2010 میلادی که پس از بازدید لیویا لوی آگوستی، سفیر پیشین سوئیس در ایران، و درخواست او از موزه انجام گرفت، اشاره کرد.

البته همه این همکاری ها صرفا برای پیشرفت خود موزه انجام می شود چراکه بخشی از سود حاصل شده از فروش بلیت نمایش این آثار قرض داده شده در کشور های خارجی به موزه هنر های معاصر تهران می رسد و خارجی ها، به طور کامل بهای این آثار ارزشمند قرض داده شده را می پردازند و از آنها به طرز صحیحی نگهداری می کنند و آنها را پس از استفاده، کاملا صحیح به ایران و موزه هنر های معاصر تهران بر می گردانند.

جاهای دیدنی و تفریحی اطراف موزه هنر های معاصر تهران

از آنجا که محل قرار گیری موزه هنر های معاصر تهران در پارک لاله تهران می باشد و در واقع در یکی از نقاط مهم و با دسترسی راحت تهران قرار گرفته است، قرار داشتن جاذبه های دیدنی و تفریحی در اطراف آن خالی از لطف نیست و کاملا طبیعی است.

البته لازم به ذکر است که یکی از اصلی ترین مکان های تفریحی در اطراف این موزه، درواقع خود پارک لاله تهران است که موزه در آن قرار گرفته است که پاررکی بزرگ با دسترسی ها و امکانات فراوان می باشد و همچنین موزه فرش ایران که در آن طرف پارک لاله و در نزدیکی موزه هنر های معاصر قرار گرفته است. علاوه بر این دیدنی های جذاب، در ادامه چند مورد از دیدنی ها و جاهای تفریحی اطراف موزه را برایتان آورده ایم.

موزه گربه ایرانی

اگر علاقمند به گربه ها و پیشی های کوچک و بامزه هستید، پیشنهاد ما به شما بازدید کردن از موزه گربه ایرانی است. این موزه فاصله چندانی با موزه هنر های معاصر تهران ندارد و تنها 1.5 کیلومتر فاصله دارد. این فاصله با ماشین حدود 6 دقیقه است که به راحتی می توانید خود را به موزه گربه ایرانی برسانید.

درواقع این موزه در حالت یک کافه موزه است و با ورود به این کافه موزه شما وارد دنیای جذاب گربه ها می شوید تا یک ماجراجویی تازه را آغاز کنید، در کافه موزه گربه ایرانی حدود 24 گربه با نژادهایی همچون پرشین، بریتیش، راشن بلو، DSH و… میزبان شما هستند تا در مهمانی گربه ها ساعات خوشی را سپری کنید.

آدرس موزه گربه ایرانی: تهران، خیابان وصال شیرازی، بن بست مریم، موزه گربه ایرانی

خانه موزه خیمه شب بازی تهران

خانه موزه خیمه شب بازی تهران که یک کوچه پایین تر از موزه گربه ایرانی واقع شده است و در فاصله 1.5 کیلومتری موزه هنر های معاصر تهران قرار گرفته است، یکی از دیدنی های شیرین و جذاب و نوستالژی واقع در تهران به شمار می رود. این خانه موزه نوستالژی که یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می رود.

این خانه موزه که با مدیریت خانم ستاره اسکندری تاسیس شده است، سعی دارد تا در راه حفظ و معرفی بیشتر این هنر قدیمی از طریق گردآوری اسناد و آثار مربوطه به آن، مستندنگاری و نگهداری آثار، کمک به پژوهشگران و آموزش خیمه ‌شب‌بازی، برای تداوم این هنر اصیل و زیبای ایرانی گامی بردارد.

آدرس خانه موزه خیمه شب بازی تهران: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه شاهد، پلاک 6

خانه موزه خیمه شب بازی

موزه هنر های معاصر فلسطین

موزه هنر های معاصر فلسطین یکی دیگر از دیدنی های نزدیک به موزه هنر های معاصر تهران می باشد که در فاصله ی کمتر از 3 کیلومتری این موزه واقع شده است.

موزه هنر های معاصر فلسطین به عنوان یک موسسه وابسته به فرهنگستان هنر تهران در سال 1384 افتتاح شد و به برگزاری نمایشگاه های جهان اسلام اختصاص داده شد و یکی از سرشناس ترین موزه های ایران به شمار می رود.

آدرس موزه هنر های معاصر فلسطین: تهران، میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان برادران مظفر شمالی، موزه هنر های معاصر فلسطین

موزه هنرهای معاصر فلسطین

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک موزه هنر های معاصر تهران

از آنجا که موزه هنر های معاصر تهران در یکی از شلوغ ترین مناطق تهران و در نزدیکی میدان ولیعصر و بلوار کشاورز که بسیار پر رفت و آمد هستند قرار گرفته است و همچنین بیمارستان های مهم و زیادی که در اطراف آن قرار گرفته است، باعث شده که در این منطقه از تهران، هتل ها و اقامتگاه های زیادی ساخته شوند که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

  • هتل اسپیناس تهران: واقع در بلوار کشاورز، یک هتل سطح بالا با غذای عالی و امکانات کامل همچون استخر ( فاصله با موزه هنر های معاصر حدود 1.3 کیلومتر، 3 دقیقه با ماشین)
  • هتل لاله تهران: واقع در خیابان دکتر فاطمی و پشت پارک لاله، یک هتل آرام با منظره ای دیدنی از شهر و دارای امکاناتی همچون استخر (نزدیک ترین هتل به موزه هنر های معاصر که می توان پیاده خود را به آن رساند)
  • هتل حجاب: یکی دیگر از هتل های بسیار نزدیک به موزه هنر های معاصر تهران با کیفیت عالی و اتاق هایی بسیار تمیز و مرتب.
  • هتل ورزش: با امکانات رفاهی بسیار کامل واقع شده در پشت پارک لاله و در نزدیکترین فاصله با موزه هنر های معاصر تهران که واقع شده در خیابان حجاب تهران می باشد.

موزه هنر های معاصر تهران کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به موزه هنر های معاصر تهران راه های مختلفی وجود دارد که که شامل دسترسی با وسایل نقلیه و یا دسترسی با خودروی شخصی می باشد. جهت دسترسی به موزه هنر های معاصر تهران با خودرو شخصیتان کافیست خود را به بلوار کشاورز برسانید و وارد خیابان کارگر شمالی شوید. ولی برای دسترسی به این موزه با وسایل نقلیه عمومی چند راه وجود دارد که در ادامه برایتان آورده ایم:

دسترسی با مترو: برای رساندن خود به موزه هنر های معاصر تهران به وسیله مترو کافیست در ایستگاه متروی انقلاب اسلامی واقع در خط 4 متروی تهران، از قطار پیاده شوید و از آنجا به وسیله تاکسی های خطی و یا پیاده به خیابان کارگر شمالی و موزه هنر های معاصر بروید. پیاده طی کردن این مسیر اصلا سخت و اذیت کننده نیست و از آنجا که این راه چندان طولانی نیست پس نگران طی کردن آن به طور پیاده نباشید.

دسترسی با تاکسی و اتوبوس: اگر می خواهید خود را با تاکسی به موزه هنر های معاصر تهران برسانید، می توانید در ایستگاه های تاکسی نزدیک به خودتان، تاکسی هایی که در مسیر بلوار کشاورز و یا خیابان فاطمی و کارگر شمالی توقف دارند را برگزینید و خود را با استفاده از این تاکسی ها به موزه برسانید.

همچنین می توانید از اسنپ و یا تپسی نیز برای دسترسی به این موزه استفاده نمایید. همچنین اگر قصد رساندن خود به موزه هنر های معاصر تهران به وسیله اتوبوس را دارید، کافیست اتوبوس هایی که از مسیر میدان آزادی- میدان هفت تیر، پایانه مترو صادقیه- هفت تیر و یا میدان آزادی- میدان ولیعصر را انتخاب نمایید و در ایستگاه واقع در ضلع جنوبی پارک لاله پیاده شوید و با پیاده روی 5 دقیقه ای خود را به موزه برسانید.

آدرس موزه هنر های معاصر تهران: تهران، خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله، موزه هنر های معاصر

شماره تلفن موزه هنر های معاصر تهران: 02188989374

راهنما سایت

آدرس

تهران، خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله، موزه هنر های معاصر

شماره تماس
هزینه بازدید

۲۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 18

یک‌شنبه

9 الی 18

دو‌شنبه

9 الی 18

سه‌شنبه

9 الی 18

چهار‌شنبه

9 الی 18

پنج‌شنبه

9 الی 18

جمعه

14 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه