موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

موزه جنگ (خانه تیمورتاش) از جاذبه های تاریخی در شهر تهران است که می تواند بخش کوچکی از تاریخ ایران را برای ما بازگو کند. تهران علاوه بر آنکه جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی را در خود جای داده، انواع موزه های تاریخی نیز در آن وجود دارند که گردشگران و علاقه مندان زیادی از آن ها دیدن می کنند. جالب است بدانید بسیاری از موزه هایی که در کشور ما وجود دارند در بناهای تاریخی قرار گرفته اند و این موضوع بر جذابیت و اهمیت آن ها می افزاید. موزه جنگ یا خانه تیمور تاش از جمله موزه های تاریخی در پایتخت می باشد انواع سلاح و ادوات جنگی در آن نگهداری می شوند. در ادامه مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شویم.

موزه جنگ (خانه تیمورتاش) کجاست و مسیر دسترسی به آن

موزه جنگ (خانه تیمورتاش) که از موزه های تاریخی تهران است و افراد زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند، در خیابان کارگر جنوبی، محدوده میدان پاستور و داخل دانشگاه جنگ واقع شده است. از آنجایی که این منطقه از تهران جزء مناطق شلوغ و پرتردد پایتخت به شمار می رود و قصد داشته باشید به بازدید از موزه جنگ اقدام نمایید، بهترین مسیر دسترسی به آن استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو می باشد؛ چرا که متروی میدان حر مقابل این موزه قرار دارد. برای استفاده از مترو برای رسیدن به خانه تیمورتاش بایستی سوار مترو خط فرهنگسرا – صادقیه شده و در ایستگاه میدان حر که مقابل موزه قرار دارد از مترو پیدا شوید و مابقی مسیر را که مسیری کوتاه می باشد را به صورت پیاده طی نمایید. چنانچه تصمیم داشته باشید با استفاده از خودروی شخصی خود به این مجموعه تاریخی دسترسی پیدا کنید، باید خود را به میدان باستان برسانید. اما در نظر داشته باشید که در این منطقه پیدا کردن جای پارک مناسب برای خودروی خود دشوار بوده و پیشنهاد ما به شما استفاده از مترو و یا تاکسی می باشد.

آدرس موزه جنگ (خانه تیمورتاش): تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، مقابل متروی میدان حر، داخل دانشگاه جنگ

موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

آشنایی با موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

کلانشهر تهران به عنوان پایتخت ایران جاذبه ها و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده که برخی از آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. موزه جنگ (خانه تیمورتاش) از آن دسته موزه های تاریخی است که در خانه تیمورتاش قرار دارد. این خانه متعلق به اواخر دوران قاجار می باشد و حدود 160 سال قدمت دارد. بنای خانه تیمورتاش ار سبک های معماری ایرانی، هندی و روسی بهره برده و بستر اصلی ساختمان در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. اما در طول عمر خود تغییراتی بر روی آن صورت پذیرفته و امروزه به یکی از موزه های تهران تبدیل شده است.

تاریخچه موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

در زمان حکومت رضاشاه پهلوی، عبدالحسین تیمورتاش که در سمت وزیر دربار مشغول به کار بود، خانه سردار محتشم بختیاری را خریداری نمود و آن را به عنوان محلی برای زندگی خود و خانواده اش انتخاب نمود و در زندگی کرد. موزه جنگ قدمتی طولانی داشته و به حدود 160 سال گذشته و دوران حکومت قاجاریان بازمی گردد. پس از آن که حکومت قاجاریان رو به نابودی گذارد و رضاشاه پهلوی روی کار آمد و حکومت ایران را در دست گرفت، وزیر دربار شاه به نام عبدالحسین تیمورتاش خانه سردار محتشم بختیاری را از وی خریداری نمود و در آن به سکونت پرداخت. پس از آن تیمورتاش مورد غضب رضاشاه قرار گرفت و دستور قتل وی را در تاریخ 9 مهر ماه سال 1312 هجری شمسی صادر نمود و تمام ثروت و اموال را مورد مصادره قرار دادند. در نهایت رضاشاه توجه ویژه ای به خانه تیمورتاش، یعنی همان موزه جنگ داشت و ارتش جهت راه اندازی دانشگاه جنگ آن را در اختیار گرفت.

در سال 1323 نیز یک معمار ایرانی به نام کریم طاهرزاده بهزاد معماری بنای خانه تیمورتاش را به دست گرفت و بنای آن را جهت ساختمان دانشگاه جنگ معماری نمود. عمارت کلاه فرنگی هم در کنار ساختمان دانشگاه جنگ قرار داشت. عمارت کلاه فرنگی را جهت ساختمان فرماندهی دانشگاه جنگ مورد استفاده قرار دادند. تا پس از زمان انقلاب این ساختمان کاربری خود را حفظ نموده بود. اما در سال 1395 موزه جنگ را در ساختمان خانه تیمورتاش به راه انداختند و ساختمان فرماندهی دانشگاه جنگ را به محلی دیگر منتقل کردند. از آن زمان تا به امروز خانه تیمورتاش به عنوان موزه جنگ شناخته شد و مردم برای بازدید به آن مراجعه می کنند. در سال 1383 هجری شمسی موزه جنگ با شماره ثبت 11197 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

درباره تیمورتاش بیشتر بدانیم

در سال 1288 هجری شمسی و درست بعد از زمانی که علی شاه قاجار خلع شد، عبدالحسین تیمورتاش در مقام نماینده مردم خراسان در مجلس دوم شورای ملی مشغول به کار بود. در سال 1289 هجری شمسی نیز پس از تهدیدهایی از طرف روس ها و از آنجایی که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بود و به همین جهت القابی همچون سردار معظم خراسانی و سردار معززالملک را برای وی برگزیده بودند. وی در صدد آن بود تا به سلسله قاجاریان پایان دهد و سلسله ای نو را جایگزین آن نماید. آقای عبدالحسین تیمورتاش جایگاه های مختلف و مهمی داشت و به زبان هایی همچون انگلیسی، روسی، فرانسوی و ترکی تسلط داشت. تیمورتاش در زمان حکومت رضا شاه مقام وزیر تجارت را دریافت نمود و پس از آن که از محبوبیت زیادی برخوردار شد، مقام وزارت دربار را عهده دار شد. بعد از آن که به مقام وزارت دربار رسید، خانه سردار محتشم بختیاری را خریداری نمود و در آن سکونت گزید.

محل کار وی در ساختمان کنونی موزه جنگ بود و روز به روز بر قدرتش افزوده می شد و همین موضوع سبب ترس رضاشاه از او گردید. اما پس از چندی بر سر همین موضوع به زندان افتاد رضاشاه دستور قتل او را صادر نمود. پس از آن که تیمورتاش به قتل رسید، مال و اموال او توسط اطرافیانش مصادره گردید و خواهر وی، بدری تیمورتاش، به همراه همسر اول او و چهار فرزندش به شهر ماشمر تبعید گردیدند و تا زمانی که سلطنت رضاشاه به پایان رسید، انگلیسی ها آن ها را تحت کنترل و نظارت خود داشتند. از آنجایی که همسر دوم تیمورتاش که تانیا نام داشت و اهل ارمنستان بود، به همراه دو فرزندش تحت حمایت دولت شوری قرار داشتند و آن ها را به تبعید مجبور نکردند. رضا شاه به دلیل علاقه ای که به عمارتی که تیمورتاش در آن سکونت گزیده بود داشت، آن را تصرف کرد و در اختیار ارتش قرار داد. سپس در عمارت آن دانشگاه جنگ راه اندازی شد و امروزه به یکی از موزه های تهران به نام موزه جنگ تبدیل گردید.

معماری موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

ساختمانی که خانه تیمورتاش در آن واقع شده، جزء مکان های دیدنی تهران به شمار می رود و دارای ساختمانی با نمای بیرونی آجری می باشد و در آن دو طبقه به همراه یک زیرزمین قرار دارد. معماری زیبا و چشمنوار این عمارت سبک های معماری ایرانی، روسی و هندی به کار رفته است. بنای اصلی این عمارت به دوران ناصرالدین شاه قاجار می رسد و در طول عمر خود دستخوش تغییرات زیادی گردیده و مورد بازسازی های زیادی قرار گرفته است. در سال 1312 هجری شمسی، یک معمار ایرانی به نام کریم طاهرزاده بهزاد معماری این عمارت را در دست گرفت و با تغییرات و بازسازی هایی که روی آن انجام داد، به شکل امروزی آن درآمد و دانشگاه جنگ در آن راه اندازی شد. پس از مدتی این ساختمان با تغییر کاربری مواجه شد و پس آن که ساختمان دانشگاه جنگ به محل دیگری منتقل شد، عمارت خانه تیمورتاش به موزه جنگ تبدیل شد.

زمانی که در حال تماشای این موزه هستید، علاوه بر سلاح و ادوات جنگی، تزئیناتی که در خانه به کار رفته اند، چشم شما را به خود خیره خواهند کرد. این عمارت از تزئینات بسیار چشمگیر و زیبایی برخوردار بوده و آینه کاری های بسیار زیبایی بر روی دیوارها و سقف های فضای داخلی آن به کار رفته اند. در بخش ستون ها، سقف و دیوارهای عمارت موزه تاریخی جنگ، گچبری های بی نظیری صورت پذیرفته اند. تزئینات این بنا به موارد ذکر شده محدود نمی شوند و درها و پنجره های آن نیز از زیبایی های خاصی برخوردارند. در ادامه با دیگر بخش های موزه جنگ آشنا خواهیم شد.

موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

فضای بیرونی موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

هنگامی که وارد فضای بیرونی این موزه می شوید، فضای سبز و زیبایی را خواهید دید که متشکل از باغچه سرسبز و درختان زیبا می باشد. این فضای سبز در دو طرف شما زمانی که در حال قدم زدن هستید و می خواهید به سمت عمارت تیمورتاش بروید، قرار دارند و حس و حال خوبی را به شما منتقل می کنند. برخی از درخت های سرسبز که در باغچه ها کاشته شده اند، نمادی برای دوستی با دیگر کشورها می باشند و یکی از درختان نمادی برای دوستی با کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، پاکستان، عمان و ایتالیا می باشد. کمی که جلوتر بروید، ماشین ها و هوابردهای جنگی را خواهید دید که اصلی ترین نشانه موزه جنگ خواهند بود. کاخ مرمر تهران نیز یکی دیگر از موزه های تاریخی در تهران می باشد که در حد فاصل خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر واقع شده و می توانید علاوه بر عمارت جنگ از آن هم دیدن کنید.

طبقه اول عمارت تیمورتاش

هنگامی که می خواهید وارد ساختمان موزه جنگ شوید، ابتدا بایستی بازدید خود را از طبقه اول عمارت تیمورتاش آغاز نمایید. زمین این طبقه پوشیده از سنگ های مرمر بوده و نخستین موردی که چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می کنند، گچبری ها و آینه کاری ها هستند که به بهترین و زیباترین نحو تزئین شده اند. یک توپ انداز بزرگ در قسمت میانی این طبقه قرار دارد که عباس میرزا آن را بعد از قرارداد ترکمن چای از امپراتور روسیه به عنوان هدیه دریافت نمود. همچنین اگر نزدیک این توپ انداز عظیم الجثه شوید، نام عباس میرزا و امپراتور روسیه را خواهید دید که بر روی بدنه آن حکاکی شده است. سلاح و ادوات جنگی مختلف در اولین طبقه از موزه جنگ قرار دارند که قدمت آن ها به دوران صفوی، قاجار و پهلوی بازمی گردند و ساخت کشورهایی نظیر انگلستان، آلمان، ایتالیا و شوروی می باشند. در این میان می توان به برخی از ادوات جنگی و سلاح ها نظیر مسلسل، هفت تیر، باروت دان، ذره بین نقشه خوانی، موشک های آر پی جی، کلت و دوربین جنگی اشاره نمود. در این طبقه اتاق های محتلفی وجود دارند که در هر کدام از آن ها ادوات و سلاح های مختلفی نگهداری می شوند و در ادامه به آشنایی با آن ها می پردازیم.

اتاق اول

زمانی که در حال گشت و گذار و بازدید در طبقه اول این مجموعه هستید، اتاق هایی در سمت راست وجود دارند که می توانید وارد آن ها شوید و ادوات و ابزارآلات جنگی متنوعی را مشاهده نمایید. این ابزارآلات همگی در شیشه هایی مخصوص حفظ و نگهداری می شوند و در معرض نمایش عموم قرار گرفته اند. برخی از سلاح ها و ادوات جنگی را که خوب مشاهده کنید، خواهید دید که روی برخی از آن ها آیات و دعاهایی همچون سوره فتح را حکاکی نموده اند تا در راه موفقیت و پیروزی به آن ها کمک کنند. ابزارآلات و سلاح های جنگی که در اتاق اول طبقه اول عمارت تیمورتاش وجود دارند شامل انواع قهمه ها، خنجرها، سلاح های سرد متعلق به دوران صفوی و قاجار، زه، کلاه خود و سپر متعلق به دوران صفوی، انواع شمشیرها و سرنیزه ها با تیغه های فولادی و دسته های چوبی یا استخوانی و غیره می شوند که می توانید از آن ها دیدن کنید.

اتاق دوم

اتاق دوم نیز که در طبقه اول موزه جنگ قرار دارد، سلاح ها، ابزارآلات و ادوات جنگی مختلف دیگری را در خود جای داده که می توان به باروت دان، اسلحه ساچمه زن تک تیر آلمانی، اسلحه موسین ناگات 5 تیر، اسلحه ام ای اس گلنگدنی فرانسه مناسب جهت سواره نظام و غیره اشاره نمود.

موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

اتاق سوم

در سومین اتاق این موزه که در طبقه اول قرار دارد، سلاح هایی نظیر سلاح کوتاه آسترا و کلت (شاه کش)، اسلحه ‌هایی همچون والتر به ‌عنوان سلاح سازمانی شهربانی، رولوف، اسلحه ماکاروف ساخت روسیه و تپانچه هایی ساخته شده از جنس سنگ مرمر می باشند.

اتاق چهارم

در اتاق چهارم سلاح ها و ابزارهایی جنگنده تر همچون فانوس‌ های برنجی ایتالیایی، مسلسل یوزی اسرائیلی، انواع مسلسل‌ های مربوط به ادوار مختلف، موشک ‌زن ‌های آر پی ‌جی هفت شوروی، مسلسل ‌هایی مانند کالیبر 9 میلی ‌متر انگلستانی وجود دارند.

اتاق پنجم

در اتاق پنجم خبری از سلاح و ادوات جنگی نیست و ابزارآلاتی همچون دوربین جنگی، ذره بین نقشه خوانی، قطب نما و ساعت خورشیدی ساخت کشور انگلستان وجود دارند. همچنین اسناد و مدارکی که متعلق به تاریخچه ارتش، سفرهای سران ارتش به کشور پاکستان، پایان نامه شاهپور غلام رضا پهلوی و غیره در این اتاق نگهداری می شوند.

طبقه دوم عمارت

مسیر پلکانی برای دسترسی از طبقه اول به طبقه دوم این عمارت در نظر گرفته شده و مسیر آن مزین به آینه کاری بسیار زیبایی می باشد. با وارد شدن به دومین طبقه از عمارت تیمورتاش متوجه زیبایی هرچه بیشتر آن نسبت به طبقه اول خواهید شد و می  بینید که تزئینات بیشتر، زیباتر و چشمنوازتری برای آن به کار رفته اند. دیوارهای این طبقه به رنگ آبی هستند و آینه کاری ها و گپبری های بسیار زیبایی بر روی دیوارها و سقف آن انجام شده اند. شیشه های رنگارنگ و زیبایی هم برای پنجربه های ارسی نیز به کار رفته اند. در این طبقه از عمارت تعداد 5 شومینه وجود دارند که تنها یکی از آن ها دارای دودکش بوده و 4 تا شومینه دیگر با ذغال روشن می شوند و گرما را در محیط پخش می کنند. چندین اتاق در طبقه دوم هم وجود دارند که  درب های ورودی آن ها پوشانده شده از شیشه می باشند و بازدیدکنندگان تنها می توانند از پشت شیشه ها به داخل اتاق ها دید داشته باشند. ناگفته نماند سردیس هایی از شهدای نامداری قرار داده شده اند که می توان به ابراهیم همتی، عباس بابایی، سرلشکر فلاحی، منصور همتی و غیره اشاره نمود. در سال 1357 حمله هایی به این عمارت نمودند که سبب تخریببرخی از بخش های آن شد و سنگ های مرمری که در آن به کار رفته بود را به سرقت بردند و در پی آن ارتش هزینه تعمیر کف طبقه دوم آن را پرداخت نمود.

زیرزمین خانه تیمورتاش

بخش زیرزمین خانه تیمورتاش، آب انباری را در خود جای داده و در پی بازسازی این خانه و زیرزمین، آب انبار نیز بازسازی شده و نورپردازی زیبایی برای آن در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید در بخش زیرزمین این مجموعه تاریخی، یک کافه دایر گردیده و بازدیدکنندگان می توانند برای صرف میان وعده ای مختصر به آن مراجعه نمایند.

ساعت بازدید و قیمت بلیط موزه جنگ

اگر قصد بازدید از موزه جنگ را دارید، می توانید روزهای دوشنبه از ساعت 14 بعد از ظهر تا 18 عصر و روزهای جمعه از ساعت 10 صبح تا 18 عصر اقدام نمایید. همچنین برای ورود به این مجموعه تاریخی نیازی به پرداخت هزینه و تهیه بلیط نمی باشد و می توانید به صورت کاملا رایگان از این موزه دیدن کنید.

موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

سوالات متداول

موزه جنگ کجاست؟

تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، مقابل متروی میدان حر، داخل دانشگاه جنگ

ساعت کاری موزه جنگ چگونه است؟

روزهای دوشنبه از ساعت 14 بعد از ظهر تا 18 عصر و روزهای جمعه از ساعت 10 صبح تا 18 عصر

موزه جنگ (خانه تیمورتاش) متعلق به چه زمانی است؟

قاجاریان

در موزه جنگ چه اشیائی نگهداری می شوند؟

انواع سلاح ها و ابزار جنگنده، ابزارآلاتی نظیر دوربین جنگی، قطب نما، ذره بین نقشه خوانی و غیره.


[html_block id=”70246″]

راهنما سایت

آدرس

تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، مقابل متروی میدان حر، داخل دانشگاه جنگ

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

تعطیل

یک‌شنبه

تعطیل

دو‌شنبه

14 الی 18

سه‌شنبه

تعطیل

چهار‌شنبه

تعطیل

پنج‌شنبه

تعطیل

جمعه

10 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه