معرفی حیرت انگیزترین غارهای ایران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

غارهای ایران

طبیعتگردی فقط اختصاص به دریا و کوه و دشت و کویر ندارد. شاید خیلی از ماها طبیعت را در سرسبزی جنگل بدانیم یا دوست داشته باشیم در کنار ساحل قدم بزنیم. اما نباید زیبایی‌های طبیعت را محدود کنیم. بازدید از تنگه‌ها می‌تواند بسیار لذتبخش باشد اما این بار به سراغ یکی از حیرت انگیزترین بناهای طبیعی خواهیم رفت.حیرت انگیزترین غارهای ایران در دل خود رمز و رازهایی را جای داده‌اند که شما با دیدن آن‌ها حیرت خواهید کرد. در قسمت ایرانگردی لوکس ویلا به سراغ چند تا از عجیب‌ترین غارهای ایران رفته‌ایم. یک غارنوردی لذتبخش را با هم تجربه خواهیم کرد.

علیصدر، معروفترین غارهای ایران

بزرگترین غار آبی خاورمیانه که هنوز و بعد از سال‌ها کنکاش و جستجو، انتهای این غار پیدا نشده‌است. غار آبی علصدر در شمال غربی شهر همدان قرار دارد. در این غار رودخانه‌ای با 14 متر عمق در جریان است که شما با قایق می‌توانید بر روی این رودخانه‌ی ارام برانید و از عجایب این منطقه لذت ببرید. بیشترین ارتفاع این غار در بعضی جاها گاها” به 40 متر نیز می‌رسد. آب و هوای داخل غار در تابستان از فضای بیرون خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر است.

یکی از عجایب این غار این است که شما با قایق می‌توانید 11 کیلومتر از غار را طی کنید و همچنین آب رودخانه نیز بسیار زلال است به طوریکه شما می‌توانید کف رودخانه را به راحتی ببینید. در بخش‌های مختلف غار می‌توانید دریاچه ها و گذرگاه های آبی را مشاهده کنید که بسیار شفاف و بدون بو هستند؛ یعنی اگر در قایق نشسته باشید، می‌توانید به راحتی عمق آب را مشاهده کنید. طبق بررسی های انجام شده آب غار علی‌صدر از چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود و در آن هیچ حیات جانوری وجود ندارد.
برای بازدید از غار علی‌صدر کافیست به همدان بروید و دو ساعت از زمان سفر خود را برای بازدید از بخش های مختلف غار اختصاص دهید.

 

غاری عظیم و زیبا در انتظار شماست، غار کتله خور

غاری عظیم و زیبا که هنوز به طور کامل کشف نشده است. کتله به معنی کوه کم ارتفاع و خور مخفف خورشید است که به خاطر کوهی که غار در آن قرار گرفته بدین صورت نام گذاری شده است. تا به حال ۳ طبقه از این غار بی نظیر کشف شده است اما گمان می رود از ۷ طبقه تشکیل شده باشد که آن را به اولین غار آهکی جهان تبدیل می کند. عمر این غار ۱۲۰ میلیون سال است.

درون غار اسکلت انسان و دست سازهای سفالی پیدا شده که متعلق به گم شدگان و یا دفن شدگان در غار است. در حال حاضر ۲ کیلومتر از مسیر غار که یک سوم کل آن است برای بازدید عموم باز است. غار در ۱۶۵ کیلومتری جنوب زنجان قرار گرفته و از مسیرهای زنجان-سلطانیه و همدان-کبودر آهنگ می توان به بازدید از آن پرداخت. بعضی از محققان گمان می‌کنند که غار کتله خور به غار علیضدر متصل است و این 2 غار در اصل یک غار بسیار بزرگ هستند. باید صبر کنیم و ببینیم آیا واقعا” اینطور است؟

یخبندان در تابستان، غر یخی چما

لازم نیست برای حس کردن سرما در روزهای داغ مردادماه به قطب سفر کنید. کافیست به چهارمحال و بختیاری بروید و از آنجا مسیر رفتن به غار یخی چما را در پیش بگیرید. غار یخی چما یکی از بزرگ‌ترین منابع آب شیرین ایران است. در زیر یخ‌های این غار رودخانه‌ای بسیار شفاف و زلال جاری است که به سد کوهرنگ منتهی می‌شود. برای رفتن به این منطقه و این غار زیبا حتما” لباس مناسب همراه داشته باشید و تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید.

غار خفاش در دل کوه‌های دهلران

دیدن میلیون‌ها خفاش که از سقف و دیواره‌های غاری در دل کوه آویزان شده‌اند، می‌تواند حس رعب و وحشتی را دل بازدیدکنندگان ایجاد کند.

تنها غار خفاش ایران که هرچند غار کوچکی است اما به دلیل زندگی میلیون ها خفاش در آن مورد توجه قرار گرفته است. سال ها پیش در زمان غار نشینی انسان ها، غار خفاش توسط آن ها استفاده می شده که کم کم خفاش ها جایگزین انسان ها شده اند. غار تنها یک کیلومتر از چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد و در استان ایلام قرار گرفته است. می توانید هنگام غروب خروج دسته جمعی خفاش ها از در غار را تماشا کنید.

غار سنگ شکنان

در کشورمان غار سنگی وجود دارد که سنگ تراشان استان فارس با دستان خود آن را خلق کرده اند. مسیح عادل پور – کارشناس روابط عمومیمیراث فرهنگی شهرستان جهرم – درباره این غار می گوید: «این غار به غار سنگ شکنان معروف است و در جنوب غربی شهرستان جهرم استان فارس قرار دارد، سال ها پیش عده ای سنگ تراش در دل کوهی نزدیک شهرستان جهرم این غار را به وجود آوردند.»

با وجود اینکه برخی از ساکنان محلی و کارشناسان، قدمت این غار را مربوط به دوره فویه می دانند اما هنوز نمی توان تاریخ دقیقی در مورد زمان ساخت تونل های غار عنوان کرد. «سنگ تراشان جهرمی برای امرار معاش خود، سنگ های غار را استخراج می کردند و در آن زمان سنگ شکنان جهرم از غار، سنگ های سفید آهکی و شکل پذیر به دست می آوردند و از سنگ های آن به عنوان نمای ساختمان ها، تزئین سردرها، سنگ فرش کف منازل و بقاع متبرکه و سایر بناهای مهم استفاده می کردند.»

غار دربند رشی

غار دربند رشی که در شهرستان رودبار گیلان قرار دارد، کهن‌ترین غار ایران به شمار می‌رود و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. غار «دربند رشی» در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار و در ارتفاع حدود ۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده‌ است. این مکان‌ باستانی شامل غار بزرگ «کویل گر» با طول تقریبی ۶۰ متر و غار «دربند ب» (جوکویله) با طول تقریبی ۳۰ متر است که دهانه‌ی هر دو در جهت جنوب قرار دارد. غار دربند رشی تنها غار شناخته شده با بقایای باستان‌شناختی دوره پارینه سنگی قدیم در کشور به حساب می‌آید.

غار قوری قلعه یکی از عجیب‌تیرن غارهای ایران

طولانی ترین غار ایران و بزرگ ترین غار آبی آسیا با ۶۵ میلیون سال سن غار قوری قلعه است که در استان کرمانشاه قرار دارد. هنگام بازدید از غار از زیبایی های فوق العاده طبیعی استان کرمانشاه نیز بهره مند خواهید شد. علت نام گذاری آن وجود قلعه ای در زمان ساسانیان به شکل قوری در نزدیکی آن بوده است. دمای آن بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد تغییر می کند. تا قبل از این که مورد توجه عمده انسان قرار بگیرد مهره داران زیادی در آن زندگی می کردند. امروزه خفاشی نادر در آن زیست می کند.

غار ایوب

یکی دیگر از غارهای ایران ، غار ایوب در استان کرمان و روی کوه ایوب واقع شده است. این غار در جنوب شرقی شهر دهج یکی از توابع شهربابک قرار دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی کرمان و این ناحیه محسوب می‌شود.

همانطور که گفتیم، ویژگی مهم غار ایوب دهانه بسیار بزرگ آن است که طولی ۶۰ متری و ارتفاعی ۸۰ متری دارد. این غار همچنین بزرگ‌ترین غار آذرین کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین منشا این غار گدازه‌های آتشفشانی است.

آب موجود در زیر گدازه‌های داسیتی بعد از به هم پیوستن و انفجار باعث تشکیل این غار شده است. در طول سالیان و بعد از تشکیل بدنه اصلی غار، اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت و هوای سرد درون غار باعث انقباض و انبساط شدید در دیواره‌ی آن و جدا شدن تکه سنگ‌های بزرگ شده که همین عامل بر وسعت غار اضافه کرده است.

 

مطالب مشابه