مسجد مشیر الملک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تنوع جاذبه های دیدنی بسیار زیاد در شهر باستانی شیراز باعث جذب سیل عظیمی از گردشگران و توریست های خارجی در تمامی فصول سال به این شهر شده است. مسجد مشیر الملک شیراز، یکی از مسجد های تاریخی و با قدمت و همچنین جزو کهن ترین مسجد های شیرازمی باشد که علاوه بر این یکی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز هم به شمار می رود.

مسجد مشیر الملک شیراز یکی از زیباترین مساجد شیراز و ایران است که با معماری نمادین و منحصر به فردش گردشگران بسیاری را مجذوب خود ساخته است. مساجد در طول تاریخ هنر اسلامی به عنوان بنای مذهبی و مکان عبادت، همواره عالی ترین نمونه های معماری و تزئین را با خود داشته و همواره فضایی بوده که مومنان آن را از فضای دنیوی پیرامونش متمایز دانسته و معتقد بوده اند که این مکان مقدس می تواند بر معنای حرکات و کلمات انسان بیفزاید.

نقوش و تزئینات مسجد مشیر شیراز به شدت نمادین و مفهومی هستند. یکی از شاهکار های هنر معماری اسلامی، مسجد مشیر الملک شیراز است که تاریخ ساخت آن به دوران قاجاریه برمی گردد. مسجد مشیر شیراز یکی از زیباترین و مستحکم ترین مساجدی است که در ایران ساخته شده و از نظر ویژگی های معماری و هنرهای تزئینی که در ساختمان آن به کار رفته درخور توجه است.

برای پی بردن به دنیایی متفاوت از هنر و معماری، تاریخچه ی عظیم و داستان های جالبی که پشت این مسجد است، آشنایی بیشتر با آن و تمامی دانستنی های لازم  درباره ی مسجد مشیر الملک شیراز با لوکس ویلا همراه باشید تا در ادامه ی مطلب تمامی اطلاعات مربوط را برای شما بازگو کنیم.

مسجد مشیر سیراز

معرفی مسجد مشیرالملک

اگر سری به کتاب های دوره قاجاریه بزنید و مروری بر آنها داشته باشید به چیزی جز بی ‌کفایتی مسئولان و حاکمان وقت، ولی خوشبختانه هر بار هم در مورد یک اثر تاریخی و زیبا صحبتی می شود، یک جای کار به قاجاری‌ها ختممی شود و آنها در ساز و کار آن بنا نقشی داشتند. میرزا ابو‌الحسن خان مشیر‌الملک، مسجد مشیر الملک شیراز را بین سال‌ های 1265 هجری قمری تا 1274 هجری قمری ساخت.

میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک این مسجد را در یکی از محله های قدیمی شیراز به نام محلۀ سنگ سیاه در خیابان قاآنی که کنار بازارچۀ ارامنۀ قرار داشت، بنا کرد که بازاری‌ ها هم از راز و نیاز غافل نمانند. این بنا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه، سال ۱۳۵۱ هجری شمسی با شمارهٔ ثبت ۹۱۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار ملی، به ثبت رسیده است.

درباره مسجد مشیر شیراز

مسجد مشیر الملک شیراز، یکی از شاهکار معماری در عصر قاجار در شهر شیراز به شمار می رود که این مسجد در خیابان قاآنی شمالی و در نزدیکی بازار ارمنی‌ ها و در محلۀ ارمنی‌ ها قرار دارد. در‌واقع میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک که در آن زمان وزیر قاجاریه بود تصمیم گرفت این بنای بسیار زیبا و شکیل را بین سال ‌های 1227 تا 1236 هجری شمسی بنا کند.

معماری مسجد مشیر شیراز، چشم‌ های هر بازدید کننده ای را به خود خیره می کند و هر کسی محو زیبایی آن می شود. با دقتی کوچک در ساختار این سازه به زیبایی تمام می ‌توان معماری اصیل ایرانی-اسلامی را در آن پیدا کرد. به ‌طوری ‌که صاحب‌ نظران گفته‌ اند مسجد مشیر‌الملک از نظر استحکام، حوض حیاط آن و ستون‌ های سنگی، پس از مسجد وکیل همانندی ندارد و بی‌ رقیب و بسیار خاص است.

بنای ساختمان مسجد مشیر الملک شیراز چند شبستان و چند حجرۀ دو طبقه دارد که این حجره ‌ها در زمان گذشته برای طلبه ‌های علوم دینی استفاده می‌ شده و در کتاب شیراز دلنواز نقل شده که ابوالحسن مشیر‌الملک علاوه ‌بر این مسجد بی ‌نظیر، حسینیه‌ ای با شکوه به اسم حسینیۀ مشیر ساخته و بخشی از اموال خود را نیز وقف آل‌ عبا کرده است.

از جذابیت‌ های خاص مسجد مشیر الملک که هنگام بازدید از آن قطعا حس ‌و ‌حال تاریخیِ نابی به شما خواهد داد این است که ظروف قدیمی به جا مانده از دوران قاجار در گوشه ‌ و‌ کنار این مسجد دیدنی نگهداری شده و قابل بازدید است. البته گفته شده این ظروف مختص به مراسم ‌های عزاداری محرم و صفر بوده و آن زمان از آنها استفاده می‌ شده است.

مسجد مشیر‌الملک از نظر نوع ساخت و همچنین ستون‌های سنگی حجاری شده، معماری آن، تزئینات فاخر و شبستان‌هایش، بعد از مسجد وکیل یکی از زیبا‌ترین مساجد شهر شیراز است. همچنین این بنا در تاریخ 25 اردیبهشت سال 1351، با شمارۀ ثبت 911، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد مشیر الملک در محله سنگ سیاه

مسجد مشیرالملک که در محلۀ سنگ سیاه استان شیراز قرار دارد، که این محله‌، از محله های قدیم شیراز محسوب می شود که از زمان کریم خان زند شکل گرفنه و همچنان برقرار مانده است. در آن زمان محله ‌ها کوچک‌ تر و حصار شهر تنگ ‌تر و با محلۀ درب کازرون نیز ادغام شد. از آن زمان تا الان به این دو محله، سنگ سیاه گفته می ‌شود.

همچنین در این محله از شهر شیراز که محله ‌ای تاریخی و دیدنی است، امامزاده بی ‌بی دختران، مسجد ایلخانی، حمام ایلخانی، بازارچه ارامنه شیراز، کلیسای سنگ سیاه، حسینیه کرد ها، خانه فروغ الملک، خانه سعادت، خانه رضائیان، بازارچه حاج زینل و بقعه سید تاج ‌الدین غریب قرار دارد. علت نامگداری این مکان به نام سنگ سیاه این است که از زمانی این ‌جا به سنگ سیاه معروف شد که آرامگاه دانشمند بزرگی به نام عمر بن عمان، معروف به سیبویه در آن قرار گرفت و روی قبر آن سنگی کاملا سیاه قرار داشت.

مشیر الملک

معماری مسجد مشیر

در شمال مسجد، شبستان کوچکی است که با کاشی‌ های رنگی منقوش پوشیده شده‌ است و سقف دو زاویه شمالی آن، با کاشی مقرنس کاری شده‌ است. در پیشانی شبستان طاق ‌نمای مرتفعی است که آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث عالی بر آن نگاشته شده و بر فراز این شبستان دو گلدسته کاشی‌ کاری ساخته شده ‌است. در سمت شرق مسجد طاق‌ نمای بلندی دیده می‌ شود که با کاشی مقرنس کاری شده و کتیبه ‌ای به خط ثلث از آیات قرآنی دارد و در پشت طاق نما دالان و در بزرگ مسجد است که در بازارچه ارمنی‌ ها گشوده می ‌شود.

این مسجد همچنین دارای یک محراب کاشی‌ کاری‌ شده است که بر آن سوره توحید با خط نسخ نگاشته شده ‌است. وسط مسجد حوضی به طول ۲۵ و به عرض ۱۰ متر ساخته شده، که این حوض از سنگ یکپارچه ساخته شده و سابقاً از آب خیرات پر می ‌شده است. در ناحیه شمالی مسجد شبستان کوچکی وجود دارد که دیوار ها و سقف آن از کاشی ‌های رنگین پوشیده شده‌ است.

سقف و دو زاویه شمالی آن نیز با کاشی، مقرنس کاری شده و در پیشانی شبستان طاق نمای بلندی وجود دارد که بر روی آن آیات قرآن با خطوط درشت ثلث بر روی کاشی‌ ها نگاشته شده ‌است و در پایان آن تاریخ ۱۲۷۰ هجری قمری قید گردیده است. در کنار و پشت این شبستان، شبستان دیگری وجود دارد که آن را مقصوره می‌ نامیدند. سقف این شبستان بر پایه چهار ستون سنگی استوار است. در این شبستان محراب کاشی کاری شده ‌ای وجود دارد و در کنار آن نیز چاهی عمیق قرار داشته که هم اینکه پر شده ‌است.

در مقابل شبستان شمالی جوی آبی واقع شده که بر فراز آن شبستان، دومناره کاشی کاری شده قرار دارد. در مشرق مسجد طاق نمای مرتفعی است که پیشانی آن کاشی کاری شده‌ وآیات قرانی با خطوط درشت ثلث بر روی کاشی آبی آن نگاشته شده و در پایان تاریخ ۱۲۷۵ خجری قمری ذکر شده‌ است. در پشت این طاق نما دالان و درب بزرگ مسجد واقع است که در بازارچه باز می ‌شود. در ناحیه غربی مسجد نیز طاق نمایی مرتقع در قرینه با طاق نمای شرقی وجود دارد که در پشت آن، شبستان بزرگ مسجد قرار گرفته ‌است و بر فراز این طاق، ساعتی قرار داده شده و اطراف آن کاشی کاری و معرق کاری شده ‌است.

سقف این شبستان نیز بر پایه ده ستون سنگی استوار است که بر روی آن‌ ها، به سبک مسجد وکیل خطوط مارپیچی حجاری شده و محراب این شبستان نیز کاشی کاری شده بر روی یک سنگ مرمر سوره توحید باخط نسخ نگاشته شده ‌است. در زیر طاق نمای ورودی این شبستان نیز ابیات حاجی اسد الله خان شیراز در تاریخ بنای مسجد به خط نستعلیق بر روی کاشی نوشته شده ‌است. هم چنین بر روی این شبستان ساعت و بادگیری قرار دارد.

در وسط این مسجد، حوضی به طول ۲۵ متر وعرض ۱۰ متر وجود دارد که از لبه تا کف آن به وسیله سنگ ‌های یکپارچه پوشیده شده است، که در گذشته از آب خیرات پر می ‌شده است. صحن مسجد نیز ۳۰ در۴۵ متر می ‌باشد. در ضلع جنوبی نیز هشت ستون وجود دارد که پایه هر یک از این ستون ‌ها با سنگ‌ هایی تزیین شده‌ که دارای هشت نقش اسلیمی مختلف حجاری شده بر روی خود هستند. در فاصله هر دو ستون طاقی قرار گرفته که بر فراز این هشت طاق نیز هشت نقش مختلف با کاشی کاری به شیوه معرق کاری صورت گرفته ‌است.

در کنار این شبستان جنوبی، سه اتاق کوچک قرار دارد که در گذشته کلاس‌ های درس طلاب بوده و هم اینک مورد استقاده قرار نمی ‌گیرد. شبستان زمستانی مسجد درای ۳ ستون سنگی به سبک ستون ‌های مسجد وکیل است. دو طاق نمای این مسجد به کتابخانه اختصاص دارد. در اطراف مسجد در چند نقطه مختلف پلکان‌ هایی تعبیه شده که به طبقه دوم و برخی از آن‌ها به پشت بام مسجد منتهی می‌ شوند. طبقه دوم این مسجد فقط در ضلع شمالی و شرقی بنا و در دو طرف ضلع جنوبی مسجد ساخته شده و دارای اتاق‌ هایی است که بیشتر آن‌ها با یکدیگر مرتبط هستند.

این اتاق ‌ها در گذشته کلاس درس بوده اما هم اینک مورد استفاده نیستند. نورگیرهای این اتاق ‌ها در سقف قرار دارند و به صورت شیشه ‌ای وبا ارتفاع ۵۰ سانتی‌ متر تا ۸۰ سانتی‌ متر از کف بام ساخته شده‌اند. این مسجد در تاریخ بیست و پنج اردیبهشت ماه، سال 1351 هجری شمسی، با شماره ۹۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

معماری خارجی

نگاهی به بخش‌های دیگر مسجد مشیرالملک

به هر قسمتی از مسجد مشیر الملک  که نگاهی بیندازید شما را شیفتۀ راز و رمز و زیبایی خود خواهد کرد، اما به‌ طور کلی شبستان کوچک شمالی مسجد و کاشی‌ های رنگارنگ و مقرنس ‌های آن نهایت زیبایی را مقابل چشمان هر بیننده ‌ای به تماشا می ‌گذارد و همچنین بر فراز این شبستان، دو گلدسته با کاشی ‌کاری بی ‌نظیری که قرار گرفته، شکوه مسجد مشیر‌الملک را دو ‌چندان برابر می‌ کند. طراحی و معماری مسجد مشیر الملک  شیراز آنقدر چشم‌ نواز و بی نظیر است که باعث شده گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای دیدن زیبایی ‌ها و ظرایف آن به استان شیراز سفر کنند.

ورودی مسجد

قسمت ورودی مسجد مشیر الملک و درب اصلی آن که در ضلع شرقی مسجد قرار دارد و از سمت بازارچۀ ارامنه باز می‌ شده است، به یک هشتی خیلی خاصی متصل می ‌شده که در کنار دید ‌داشتن و مشرف‌ بودن به حیاط مسجد، مسیر را به دو راه نیز تقسیم می ‌کرده است. مسیر سمت راست به حیاط، سرویس بهداشتی و چایخانه و راه‌ پله‌ نشین مردانه می ‌رسیده و مسیر سمت چپ به سرویس بهداشتی و چایخانه و راه‌ پله ‌نشین زنانه راه داشته است.  همچنین ورودی داخلی مسجد مشیر‌ الملک با ستون‌ های سنگی ‌ای که طراحی مار پیچی بر رویشان دارند، زیبایی مسجد را به محض ورود مقابل چشم ‌ها می ‌آورد.

مشیر

حیاط و حوض

همان ‌طور که گفتیم بعد از داخل شدن از درب ورودی مسجد مشیرالملک ، به حیاط می ‌توان دید داشت و وسط حیاط نیز حوضی مستطیل شکل به طول 25 و عرض 10 متر وجود دارد که تماما از سنگ یک ‌پارچه به رنگ آبی ساخته شده و در گذشته از آب خیرات پر می‌ شده است.

محراب

قسمت محراب مسجد مشیر الملک به طرز بی‌ نظیری و فوق العاده زیبایی کاشی‌ کاری شده است و درون آن نیز سنگ مرمری که روی آن سورۀ توحید با خط نسخ نوشته شده، قرار دارد. این قسمت یکی از دیدنی ‌ترین و معنوی ‌ترین قسمت‌ های مسجد مشیر‌ الملک شیراز محسوب می ‌شود.

شبستان ها

در قسمت شمالی مسجد مشیر، شبستان کوچکی قرار دارد که با کاشی‌ های رنگی منقوش و زیبایی تزیین شده است. سقف دو زاویۀ شمالی آن، با کاشی‌ های دیگری مقرنس‌ کاری شده و پیشانی این شبستان، طاق ‌نمای مرتفعی است که آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث عالی بر آن نوشته شده و همچنین بر بالای این شبستان، دو گل‌ دستۀ کاشی ‌کاری شدۀ فوق‌ العاده زیبا وجود دارد.

به شبستان قسمت شمالی مسجد مشیر الملک، مقصوره نیز می ‌گویند که بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته و در ضلع جنوبی این شبستان، محراب کاشی‌ کاری شده و در میانۀ آن، چاه آب بزرگ و عمیقی قرار دارد که زمان فصل تابستان باعث خنک‌ شدن فضا می ‌شد. البته در سمت شرقی مسجد مشیر الملک شیراز طاق ‌نمای بلندی نیز دیده می ‌شود که به شکلی بی ‌نظیر با کاشی مقرنس ‌کاری شده و کتیبه ‌ای به خط ثلث از قرآن بر آن نوشته شده و پشت این طاق‌ نما، دالان و درب بزرگ مسجد است که به سمت بازارچه ارمنی‌ ها باز می ‌شود.

شبستان ضلع های مسجد مشیر

در‌کل مسجد مشیر سه شبستان برای فصول مختلف دارد:

  • شبستان غربی: که یک شبستان تابستانه است که در ضلع شرقیِ این شبستان، ایوان بزرگ و زیبایی قرار دارد که مانع از تابش خورشید به این شبستان می باشد. همچنین سقف این شبستان دو لایه است و مانع از تابش آفتاب ظهر می شود و دیوارۀ غربی شبستان نیز به علت دو لایه بودن، مانع از تابش نور آفتاب عصرگاهی به داخل می ‌شده است.
  • شبستان جنوبی: یک شبستان بهاره است و درب و پنجره‌ های متعددی دارد. در سقف آن نیز پنجره‌ هایی برای خنکی بیشتر فضا قرار داده شده است.
  • شبستان شمالی: یک شبستان زمستانه است و در زمستان‌ های خیلی سرد تنها با روشن ‌کردن چند منقل زغال کاملا گرم می ‌شده است. این شبستان مسجد مشیر بدون هیچ پنجره‌ای ساخته شده و تنها دو درب کوچک در انتهای راهرو دارد. کف این شبستان از کف اصلی مسجد، 60 سانتی‌ متر بالاتر ساخته شده که این مدل از ساخت به حفظ گرمای داخلی شبستان کمک می‌کرده است. در سقف این شبستان چند حفره برای بیرون رفتن دود ناشی از منقل‌ ها ایجاد شده بوده اما این شبستان به دلیل بلندی ایوان شمالی مسجد، در رو بروی آن، هیچ جریان بادی را حس نمی ‌کند.

شبستان

بخش شاه‌ نشین‌ های زنانه و مردانه

اطراف مسجد مشیرالملک، در چند نقطۀ آن پله هایی ساخته شده و قرار گرفته که به طبقۀ دوم مسجد و برخی از آن پله‌ ها نیز به پشت ‌بام مسجد می ‌رسد. در طبقۀ دوم مسجد مشیر‌الملک که تنها در ضلع شمالی و شرقی مسجد و ضلع جنوبی مسجد ساخته شده است، اتاق ‌هایی قرار دارد که بیشتر آن‌ ها با یکدیگر مرتبط  و متصل هستند. نورگیرهای این اتاق ‌های طبقۀ دوم در سقف آن‌ قرار دارند و به صورت شیشه ‌ای و با ارتفاع 50 سانتی ‌متر تا 80 سانتی ‌متر از کف پشت‌ بام ساخته شده اند.

چایخانه مسجد مشیر

قسمت چایخانۀ مردانه، هنگام ورود در سمت راست مسجد و چایخانۀ زنانه نیز در سمت چپ مسجد مشیر الملک قرار دارد. درواقع این ‌جا محل پذیرایی از افراد، مخصوصا در ماه محرم و ماه صفر بوده است.

ایوان‌ ها

در قسمت‌ های شمالی، شرقی و غربی صحن مسجد مشیر الملک، ایوان ‌هایی بسیار زیبا و به لحاظ معماری بسیار خلاقانه‌ و شکیلی ساخته شده است. ایوان شمالی مسجد مشیر‌الملک، معروف به طاق چهار‌ کاسه، یکی از زیبا ‌ترین شاهکار‌ های معماری ایرانی-اسلامی است که با کاشی ‌کاری، مقرنس ‌کاری، کتیبه‌ نوشته های زیبا، محراب و ازاره سنگی تزیین شده است و بر فراز آن دو گلدستۀ معروف مسجد مشیر الملک شیراز و ساعت تاریخی و مشهور آن تعبیه شده است.

در قسمت پیشانی ایوان قسمت شمالی مسجد، کتیبه‌ ای قرآنی به خط ثلث عالی که پایین آن تاریخ 1270 هجری قمری به چشم می‌ خورد نیز وجود دارد. مقرنس ‌کاری ‌های این ایوان علاوه ‌بر زیبایی بی ‌نظیر خود، کارکرد گرمایشی برای شبستان زمستانه دارند. ایوان شمالی مسجد مشیر الملک به طاق مروارید نیز مشهور است. در مقابل ایوان قسمت غربی و به قرینۀ آن، ایوان شرقی قرار دارد که مانن بخش های دیگر با کاشی ‌کاری و مقرنس‌ کاری و کتیبۀ قرآنی تزیین شده است و ایوان شرقی از طریق دالان و درگاه بزرگی به بیرون مسجد راه پیدا می ‌کند.

اما ایوان غربی علاوه ‌بر تمامی این تزیینات، در پشت آن شبستان بزرگ مسجد قرار دارد که پوشش طاق و گنبد این شبستان بر روی 10 ستون سنگی یکپارچه قرار گرفته است. این ستون‌ ها به صورت پیچ‌ پیچی تراش خورده‌ و ساخته شده اند. در ضلع جنوبی ایوان غربی نیز محرابی کاشی ‌کاری شده قرار دارد که بر این محراب عبارت «حسب الفرمایش جناب مشیر الملک مملکت فارس کتیبه العبد الجانی علی عسکر الا رسنجانی 1289» نوشته شده است.

پشت بام

از طریق پله های مختلفی که در قسمت های مختلف مسجد مشیر الملک قرار داده شده، می‌توان ابتدا به طبقۀ دوم مسجد و قسمت شاه‌ نشین آن و سپس به پشت ‌بام مسجد رسید. نور اتاق‌ های شاه ‌نشین نیز از شیشه ‌های قرار گرفته در پشت ‌بام این مسجد تامین می‌شود که جلوه و زیبایی خاصی به این فضا بخشیده است.

 ساعت تاریخی مسجد مشیر

ساعت مسجد مشیر الملک که حسابی این مسجد را علاوه‌ بر تمام قسمت های زیبای آن و نکات معماری اش مشهور ساخته، در واقع اولین ساعتی است که وارد شهر شیراز شده است. این ساعت ساخت کشور انگلیس می باشد که هر 15 دقیقه یک زنگ و رأس هر ساعت، به تعداد عدد آن ساعت زنگ می ‌زده است. صدای زنگ ساعت مسجد مشیر الملک در آن زمانی که شهر شیراز وسعت چندانی نداشته و شهری کوچک بوده، در اکثر نقاط این شهر شنیده می‌ شده و بیشتر جنبۀ اطلاع ‌رسانی داشته است.

همچنین صفحۀ این ساعت از جهت غرب و شرق مسجد نیز قابل رویت است. عدد های ساعت مسجد مشیر الملک در ابتدا انگلیسی بودند اما به دلیل توجه و تاکید میرزا ابولحسن مشیر‌ الملک بر زبان فارسی، آن ‌ها را به اعداد فارسی تبدیل کردند که همین ویژگی باعث خاص ‌تر و استثنایی تر شدن این ساعت تاریخی می‌ شود. اطراف این ساعت که قدمتی بیش از ۱۷۰ سال دارد، با کاشی‌ کاری و معرق‌ کاری مزین شده است و جلوۀ بسیار زیبایی به آن بخشیده است.

همچنین خالی از لطف نیست که بدانیم این ساعت قدیمی ‌ترین ساعت شیراز بوده و در دوران قاجار تنها 2 ساعت بر فراز بنا های تاریخی آن نصب شد که یکی ساعت مسجد مشیر الملک و دیگری ساعت حرم شاه چراغ بوده است. پس بی ‌دلیل نیست که همین ساعت جذاب تبدیل شده است به یکی از چیزهای دیدنی و مکان‌ های گردشگری شیراز که تاریخچۀ طول ‌و ‌درازی را به زبان ساده برای ما بازگو می‌ کند.

ساعت مسجد مشیر

مکان های دیدنی اطراف مسجد مشیر شیراز

شهر شیراز، شهری است که هر گوشه اش را بگردید، با یک جاذبه تاریخی و گردشگری شگفت انگیز مواجه خواهید شد. شهر شیراز در خود چند هزار سال تمدن با شکوه ایرانی را دارد و درخشش آن تنها مربوط به یک دوره خاص در تاریخ نمی شود. آثار شکوهمند ادوار مختلف تاریخ ایران از هخامنشیان تا زندیان در این شهر، خودنمایی می کنند.

شیراز پایتخت زندیه و هخامنشیان دو دوره از بهترین ادوار تاریخ ایران می باشد. حیف است که به شیراز زیبا و دلربا بروید و تنها از یک بنای تاریخی آن بازدید به عمل آورید. به همین خاطر در کنار معرفی مسجد مشیر الملک شیراز به معرفی چند بنای تاریخی دیگر که در فاصله کمی با آن قرار دارند، می پردازیم. تا از لذت دیدن این جا های دیدنی شیراز نیز محروم نشوید.

ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان زند از جمله بنا هایی است که با آجر کاری و فضای جذابش، به عنوان یک گذر گاه تاریخی و قلعه نظامی، گردشگران بسیار زیادی را به شوق می آورد. ارگ کریم خان زند یک مجموعه بنا است که از طریق بازدید از آن می توان به اطلاعات جالبی در خصوص مسائل حکومتی و نظامی آن دوره دست پیدا کرد.

آجر کاری ها، برج و بارو ها و فضای داخلی بسیار خاص و پیچیده این بنا، هر ساله گردشگران را شگفت زده می کند. این بنا مقر حکومت و محل زندگی یکی از عادل ترین و بهترین پادشاهان دوران پس از اسلام در ایران بوده است. فاصله این محوطه تاریخی با  مسجد مشیر الملک شیراز 500 متر است و با پنج دقیقه پیاده روی می توان به ارگ کریم خان شیراز رسید.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی، همان جایی است که با کاشی کاری های زیبایش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. در همان گام نخست ورود به مسجد گل های زنبق و سرخ نقش شده روی کاشی ها و ظرافت مقرنس ها، شما عاشق این بنا می سازد. اما زمانی که وارد شبستان مسجد شوید، رقص نورهای رنگی و ارسی ها شما را دیوانه می کند.

مدونا خواننده غربی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از مسجد نصیرالملک را به عنوان فضایی معنوی منتشر کرده است. اگر از مسجد مشیر شیراز وارد خیابان لطفعلی خان زند شوید با 13 دقیقه پیاده روی به این مسجد خواهید رسید. مسجد نصیرالملک با مسجد وکیل شیراز یک و نیم کیلومتر فاصله دارد.

مسجد نصیر الملک

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام از جمله جاذبه هایی است که هم می تواند دل گردشگران علاقمند به طبیعت را به دست بیاورد و هم موجبات رضایت خاطر علاقمندان به تاریخ را فراهم سازد. تزئینات معماری این مجموعه تاریخی در کنار باغ زیبا و گل کاری های منحصر به فردش فضایی به شدت زیبا و شاعرانه را ایجاد کرده که هر گردشگری که به آن وارد شود، احساس آرامش خواهد کرد.

یکی از بنا های بسیار زیبا در این مجموعه تاریخی خانه زینت الملوک است. زینت الملوک، زنی بود که در احیای باغ و رونق آن نقش مهم و اساسی داشت. باغ نارنجستان قوام در حدود 13 دقیقه ای با مسجد مشیر الملک شیراز فاصله دارد که با یک ربع پیاده روی از طریق خیابان لطفعلی خان زند می توان به آن رسید.

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز دارای قدمت زیادی می باشد که به دوره ی حکمرانی کریم خان زند بر می گردد و در همین زمان هم ساخته شده است. در بازار وکیل شیراز انواع کالا های ایرانی و وارداتی را می توانید پیدا کنید که از ارزشمند ترین و پر فروش ترین آنها می توان به انواع فرش‌ های دستباف و ماشینی ایرانی، پارچه و زیور‌آلات سنتی اشاره کرد. سرای مشیر الملک در بازار وکیل شیراز یکی از قسمت های بسیار دیدنی است که بازدید از آن به شما پیشنهاد می شود. بنای این بازار از گچ، آهک و آجر می باشد که ان را به یکی از مستحکم ترین سازه ها در زمان خود تبدیل کرده است.

معمولا مغازه های بازار وکیل فعالیت خود را از ساعت 9 صبح آغاز می کنند و در نیمه ی اول سال یعنی از فروردین تا شهریور ماه، حدود 10 شب بسته می شوند، و در نیمه ی دوم سال یعنی از مهر ماه تا اوایل اسفند تا ساعت 7 شب باز هستند. مغازه های بازار وکیل در تمامی ایام سال به جز روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) باز هستند فقط برخی از مغازه ها ممکن است در روز های جمعه نیز کار نکنند. فاصله ی بازار وکیل شیراز تا مسجد مشیر الملک با خودرو 4 دقیقه و به صورت پیاده 15 دقیقه است.

انواع صنایع دستی و بازارهای سنتی شیراز

شما پس از بازدید از مکان های گردشگری شیراز مخصوصا مسجد مشیر الملک شیراز می توانید برای خرید سوغاتی و صنایع دستی استان فارس به بازار ها و بازار چه های صنایع دستی بروید و ضمن بازدید از این مکان های زیبا و قرار گرفتن در شلوغی پر هیجان این بازار ها، خرید خود را نیز انجام دهید. در مغازه ی بازار های شیراز، دست ساخته هایی از صنایع دستی با طرح ها و نقوش سنتی و انواع سوغاتی های استان فارس در کنار آثار باستانی شهر شیراز را می توانید ببینید.

از صنایع دستی شیراز می توان به معرق کاری، خاتم کاری، منبت کاری، انواع طروف مینا کاری شده، صنایع دستی دست بافت مانند فرش دست بافت، گلیم، گیوه، جاجیم و بسیاری از صنایع دستی زیبای دیگر اشاره کرد. شما می توانید صنایع دستس استان شیراز را از بازار هایی مثل بازار وکیل، سرای مشیر و بازار حاجی شیراز خریداری کنید.

اقامتگاه های بومگردی اطراف مسجد مشیر

یکی از مواردی که در سفر باید به آن توجه کنید، اقامت در مقصد است. از آنجایی که مسجد مشیر الملک شیراز درخیابان قاآنی قرار دارد که یک قطب مهم گردشگری شهر شیرازبه شمار می رود چون به اکثر جاذبه های دیدینی شیراز نزدیک است، بنابراین وجود هتل ها و اقامتگاه های متعدد و مختلف الزامی است تا مسافران و گردشگران بتوانند در نزدیک ترین مکان به جاذبه های دیدنی اقامت گزینند.

شما اگر می خواهید در نزدیکی مسجد مشیر الملک شیراز اقامت کنید، قبل از سفر نحوه اجاره ویلا در شیراز را از سایت لوکس ویلا جست و جو کنید و یا برای رزرو آنلاین اقدام نمایید. هم چنین می توانید از هتل هایی که در اطراف مسجد مشیر شیراز و در مرکز شهر شیراز قرار گرفته اند نیز برای اقامت خود استفاده کنید که در این جا چند مورد از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

اقامتگاه بومگردی ترنجستان

اقامتگاه بوم گردی ترنجستان شیراز خانه ای باستانی است که قدمت آن به بیش از 150 سال پیش و اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می گردد. این اقامتگاه در مرداد ماه سال 1397 پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی، به بهره برداری رسید. اقامتگاه ترنجستان شیراز در زمینی به مساحت 250 مترمربع و در طبقات همکف، اول و زیرزمین ساخته شده و دارای جمعا 7 واحد اقامتی است.

قرارگیری اقامتگاه بوم گردی ترنجستان در خیابان لطفعلی خان زند، موجب دسترسی آسان گردشگران به نارنجستان قوام و خانه زینت الملوک و مسجد مشیر الملک می شود که از جاذبه های توریستی شهر شیراز به شمار می آیند. قابل توجه مهمانان گرامی، به دلیل حفظ معماری سنتی و القاء حس نوستالژیک، اتاق های این اقامتگاه فاقد تلویزیون می باشند.

همچنین یک باب از اتاق ها نیز فاقد تخت می باشد. افراد سالمند و خانواده هایی که کودک خردسال به همراه دارند توجه نمایند که اقامتگاه ترنجستان در قسمت های مختلف از جمله طبقات، رستوران و کافی شاپ دارای پله می باشد. مهمانان عزیزی که به دنبال فرصتی برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی هستند، می توانند در اقامتگاه بومگردی طعم زندگی به سبک سنتی را تجربه کنند.

اقامتگاه ترنجستان

اقامتگاه بومگردی سی راه

اقامتگاه بوم گردی سی راه شیراز خانه ای تاریخی است که پیشینه آن به دوران پهلوی اول باز می گردد. این اقامتگاه در شهریور ماه سال 1396 به بهره برداری رسید. اقامتگاه سی راه شیراز دارای 8 باب اتاق می باشد که 3 باب از اتاق ها در طبقه پایین و هم سطح با حیاط و بقیه اتاق ها در طبقه بالا قرار دارند. موقعیت مکانی مناسب اقامتگاه بوم گردی سی راه، امکان دسترسی آسان به خانه فروغ الملک، حمام وکیل، بازار وکیل و مدرسه خان را امکان پذیر ساخته است.

همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری شیراز می توان به مسجد مشیر الملک، ارگ کریم خان، خانه زینت الملک، باغ نارنجستان قوام اشاره کرد که گردشگران می توانند از اقامتگاه سی راه با پیمودن حداکثر مسافت 1.5 کیلومتر از این اماکن بازدید کنند. قابل توجه مهمانان گرامی اتاق های اقامتگاه سی راه شیراز فاقد تلویزیون می باشند. افراد سالمند و خانواده هایی که کودک خردسال به همراه دارند توجه نمایند که اقامتگاه سی راه شیراز در بخش ورودی به اقامتگاه و اتاق های طبقه اول دارای تعدادی پله می باشد.

لازم به ذکر است، برای دسترسی به این اقامتگاه، می بایست مسافت حدود 50 متر به صورت پیاده طی شود. مهمانان عزیزی که به دنبال فرصتی برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی هستند، می توانند در اقامتگاه بوم گردی سی راه طعم زندگی به سبک سنتی را تجربه کنند.

اقامتگاه بومگردی قاجاریه

اقامتگاه بوم گردی عمارت قاجاریه شیراز در سال 1397 به بهره برداری رسید. این اقامتگاه در خانه ای تاریخی که ثبت آثار ملی ایران است بنا شده و دارای 8 باب اتاق می باشد که اتاق ها در طبقات همکف، اول و دوم قرار دارند. موقعیت مکانی مناسب اقامتگاه بوم گردی عمارت قاجاریه، امکان دسترسی با حداکثر فاصله 1.5 کیلومتر تا خانه زینت الملوک، نارنجستان قوام، حمام گچینه، مسجد نصیر الملک مدرسه خان را امکان پذیر ساخته است.

همچنین از اقامتگاه عمارت قاجاریه شیراز با پیمودن مسافت 600 متر به صورت پیاده می توان از حرم شاهچراغ نیز بازدید کرد. افراد سالمند و خانواده هایی که کودک خردسال به همراه دارند توجه نمایند که اقامتگاه عمارت قاجاریه شیراز در بخش ورودی به اتاق های طبقه اول و دوم دارای تعدادی پله می باشد.

اقامتگاه قاجاریه

اقامتگاه بومگردی ماه منیر

اقامتگاه سنتی ماه منیر شیراز خانه ای سنتی با قدمت بیش از 120 سال است که پیشینه آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می گردد. این اقامتگاه در سال 1397 پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی، در مهرماه سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرد. خانه سنتی ماه منیر شیراز دارای 6 واحد اقامتی است که اتاق ها در طبقات همکف و بالا قرار گرفته اند. موقعیت مکانی مناسب اقامتگاه ماه منیر شیراز، موجب دسترسی آسان گردشگران به نارنجستان قوام و مسجد نصیرالملک می شود.

همچنین مهمانان گرامی با طی کردن مسافت 850 متر، به بیمارستان شهید بهشتی نیز دسترسی خواهند داشت. قابل توجه مهمانان گرامی، به دلیل القاء حس نوستالژیک، اتاق های این اقامتگاه فاقد تلویزیون می باشند. افراد سالمند و خانواده هایی که کودک خردسال به همراه دارند توجه نمایند که اقامتگاه بوم گردی ماه منیر در قسمت ورودی طبقات دارای تعدادی پله می باشد.

بهترین زمان بازدید از مسجد مشیر الملک شیراز

یکی از زیباترین فصول سال برای بازدید از شهر شیراز، فصل بهار است. چرا که در این فصل شکوفه های بهاری و نو شدن باغ رنگ ها و جلوه های بسیار زیبایی به این باغ می دهند که حالی خوش به هر بازدید کننده ای پس از قرارگیری در این فضا دست می دهد.

شما می توانید از مسجد مشیر الملک شیراز در تمام فصول دیدن کنید ولی در بهار گل کاری های موجود در فضای مسجد مشیر الملک شیراز جلوه و زیبایی دو چندانی می یابند. از آن جایی که معماری مسجد و بنا های داخل آن در تمام فصول یکسان است، موجب می شود تا شمار گردشگران در تمامی چهار فصل سال از بازدید و گردش و بازدید از این مسجد به شدت لذت ببرند.

ساعت بازدید و قیمت بلیط مسجد مشیر الملک شیراز

مسجد مشیر شیراز اکنون به مکانی برای بازدید گردشگران و مسافرانی که به شیراز سفر می کنند، تحقیق و تفحص تبدیل شده است. همانطور که گفته شد لوکس ویلا پیشنهاد می کند برای مشاهده مسجد عصرگاه بهار را انتخاب کنید. درهای مسجد هر روز از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است و امکان بازدید از مسجد مشیر الملک در ساعات اقامه نماز وجود دارد و بازدید از این مسجد به صورت کاملا رایگان است.

مسجد مشیر الملک کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر از تهران به شمت مسجد مشیر حرکت می کنید، برای رسیدن به شهر تاریخی شیراز باید 930 کیلومتر را طی کنید. این مسیر تقریباً 10 ساعت است. بعد از گذشتن از شهرهای قم، کاشان، نطنز، شاهین ‌شهر، اصفهان، شهر ضا، آباده، صفا شهر و مرو دشت به شیراز می ‌رسید. بعد از خروج از تهران وارد بزرگراه نواب شوید. مسیر را تا بزرگراه شهید چراغی ادامه بدهید. با گذشتن از بزرگراه کاظمی جنوب وارد آزاد راه خلیج فارس بشوید. این مسیر 145 کیلومتری شما را به قم می ‌رساند.

از قم تا اصفهان هم حدود ۴ ساعت فاصله است. مسیر اصفهان تا مرودشت کمی طولانی می ‌شود. این مسیر بعد از 431 کیلومتر به مرو دشت می ‌رسد. تا اینجا دیگر بیشتر مسیر را رفته ‌اید. از مرو دشت تا شیراز فقط 50 دقیقه باقی مانده است. بعد از رسیدن به شیراز به خیابان قاآنی شمالی بروید. خودتان را به محله سنگ سیاه برسانید. محله ارامنه در همان نزدیکی پیدا می ‌کنید. این مسجد کنار بازارچه ارامنه و نزدیک به محله سر باغ است. برای دسترسی راحت ‌تر می‌ توانید از گوگل ‌مپ استفاده کنید. البته اگر می ‌خواهید لهجه زیبای شیرازی را بشنوید، آدرس را از محلی ‌ها بپرسید.

آدرس مسجد مشیر الملک شیراز: استان فارس، شیراز، سنگ سیاه شیراز، خیابان قاآنی شمالی، محله ارامنه، مسجد مشیر الملک شیراز

اجاره آپارتمان مبله در شیراز

شهر شیراز جذابیت های بسیار زیادی دارد و هر ساله علاقمندان زیادی از داخل و خارج از کشور به سوی این شهر خوش آب و رنگ تاریخی کشیده می شوند. برخی از صفا و سرسبزی باغ هایش لذت می برند، برخی به یاد شعرای بزرگ نهفته در آن خاک، مسافر شیراز می شوند و برخی دیگر مجذوب آثار و بناهای تاریخی آن می شوند.

به هر حال هر مسافری که به شیراز بیاید حداقل به چند روز اقامت در این شهر نیاز دارد تا بخشی از جاذبه های آن را ببیند. به همین خاطر برخی از گردشگران به دنبال اجاره روزانه آپارتمان در شیراز هستند. شما در سایت لوکس ویلا می توانید به راحتی خانه دلخواه خود را به صورت روزانه اجاره کنید. شرایط اجاره و رزرو ویلا در لوکس ویلا بسیار امن و معتبر است و انجام فرآیندهای مورد نیاز به صورت آن لاین و با سرعت بالا اتفاق می افتد.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شیراز، سنگ سیاه شیراز، خیابان قاآنی شمالی، محله ارامنه، مسجد مشیر الملک شیراز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 17

یک‌شنبه

9 الی 17

دو‌شنبه

9 الی 17

سه‌شنبه

9 الی 17

چهار‌شنبه

9 الی 17

پنج‌شنبه

9 الی 17

جمعه

9 الی 17
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه