مسجد جامع عتیق شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

تنوع جاذبه های دیدنی بسیار زیاد در شهر باستانی شیراز باعث جذب سیل عظیمی از گردشگران و توریست های خارجی در تمامی فصول سال به این شهر شده است. مسجد جتمعه عتیق شیراز، یکی از مسجد های تاریخی و با قدمت و همچنین کهن ترین مسجد شیرازمی باشد که علاوه بر این یکی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز هم به شمار می رود. مسجد آدینه شیراز در نزدیکی حرم شاهچراغ واقع شده است و بنایی آن به دوران صفویه باز می گردد.

جالب است بدانید تمامی معماری و فنون رایج آن زمان، روی این بنای ارزشمند پیاده سازی شده است و همین امر باعث شده که این مسجد تا الان پابرجا و استوار باقی بماند.

برای پی بردن به دنیایی متفاوت از هنر و معماری، تاریخچه ی عظیم و داستان های جالبی که پشت این مسجد است، آشنایی بیشتر با آن و تمامی دانستنی های لازم  درباره ی مسجد جامع عتیق شیراز با لوکس ویلا همراه باشید تا در ادامه ی مطلب تمامی اطلاعات مربوط را برای شما بازگو کنیم.

معرفی مسجد جامع عتیق شیراز

پس از ورود اسلام به ایران در همه ی دور های تاریخی فروانروایان، حاکمان و بزرگان زمان، برای ساخت مسجد اقدام می کردنند. در کشور عزیزمان ایران، همه ی شهر هایی که قدمت دیرینه دارند، دارای یک یا چند مسجد تاریخی می باشند که شهر شیراز هم از این موضوع مستثنا نیست. در شهر شیراز مساجد کم نظیری از لحاظ معماری و تاریخچه وجود دارد که مسجد جامع عتیق شیراز یکی از مهمترین نمونه ها در این باره می باشد. این مکان بر روی بنایی قدیمی که باستان شناسان احتمال می دهند در گذشته آتشکده بوده، ساخته شده است.

از گفته های مردم شهر شیراز به خوبی می توان به اهمیت این مسجد پی برد که برای آنها با کعبه برابری می کند و همانطور که به کعبه احترام می گذارند و آن را می پرستند با مسجد عتیق هم همین طور رفتار می کنند، از جهت دیگر ارزش این مسجد برای مردمان شیراز با تخت جمشید و شاه چراغ برابری می کند.

مسجد جامع شیراز

نام های دیگر مسجد جامع عتیق شیراز

همانطور که گفته شد در جای جای شهر شیراز می توان آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی را یافت که هر یک زیبایی های خود را دارند. مسجد عتیق شیراز که یکی از کهن ترین مسجد های شهر شیراز و اولین هسته ی مذهبی آن می باشد با نام های دیگری نیز شناخته می شود. از اسم های دیگرمسجد جامع عتیق شیراز می توان به مسجد آدینه و مسجد جمعه اشاره کرد.

تاریخچه و داستان پنهان مسجد جامع عتیق شیراز

بنای اولیه ی این مسجد در سال های 265 هجری قمری تا 287 هجری قمری  در زمان دومین فرمانروای سلسه ی صفاریان یعنی عمرولیث صفاری، ساخته شده است. در زمان صفاریان عمرولیث احساس کرد که طبقه ی مذهبی جامعه اش روز به روز رو به کمرنگ شدن می رود و نیاز به یک تلنگر و پایگاه اجتماعی دارد تا بتواند جانی دوباره به آن ببخشد، از این رو به فکر ساختن یک مسجد افتاد که گزینه ی بسیار خوبی برای آن بود زیرا همه ی مردم به آن ارق مذهبی داشتند و از نظر معماری گنجایش تعداد زیادی از مردم را داشت.

مسجد جامع عتیق شیراز فقط جایی برای عبادت و خواندن نماز نبود و از همان ابتدا مکانی برای انجام کار های اجتماعی، تحریر قرآن و تفسیر،  به شمار می رفت و بزرگانی مانند حافظ در این مسجد پرورش یافتند و وارد دنیای علم و هنر شدند.

در واقع این مسجد اولین پایگاه اجتماعی مذهبی در شیراز بود و مردم برای کارهایی همچون مشورت، تصمیم گیری و یا گفت و گو در آن گرد هم می آمدند. بزرگترین فعالیت و جنبش انقلابی، مذهبی که در این مسجد انجام شد، تلاوت و نوشتن آیات قرآن کریم بر روی پوست های مختلف با همکاری حافظان و خطاط های بزرگ آن زمان بود. علاقه مندان به این کار داخل محلی به نام دارالمصحف جمع می شدند و با انجام این کار کتاب آسمانی مسلمانان را به کتابی در دسترس تبدیل می کردنند.

مسجد جامع عتیق شیراز در سال 1358 هجری شمسی به عنوان محلی مقدس برای عبادت و نماز ودر سال های بعد قسمتی از شبستان شرقی مسجد به محلی برای کارهای فرهنگی و علمی تبدیل شد، البته این موضوع زیاد ادامه نداشت و تا سال 1361 هجری شمسی ادامه پیدا کرد و اکنون بلا استفاده است. مسجد جامع عتیق یادگاری از دوره های باستانی و با قدمت ایرا می باشد و نام آن از ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ۷۲ در میان آثار ملی ایران قرار دارد. عمولیث صفاری شاید خودش هم فکرش را نمی کرد که همچین شاهکاری را از خود به جای بگذارد.

تاریخچه مسجد عتیق

معماری مسجد عتیق شیراز

به علت اینکه مسجد جامع عتیق شیراز از وجه های مختلف همچون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته، باعث شده تا این مسجد 6 درب ورودی داشته باشد که هر یک از آنها در موارد مختلف به کار می آید.  یک در در ضلع شمالی، یک درب در ضلع جنوبی، دو درب در ضلع غربی و دو درب دیگر در ضلع شرقی 6 درب مسجدجامع عتیق شیراز هستند.

این مسجد با سازه ی بلند خود دارای شبستان و حجره هایی می باشد که بعضی از آنها دو طبقه است، علاوه بر این ها مسجد جامع عتیق شیراز دارای قسمت های دیگری مثل دیوار ندبه، خدایخانه یا دارالمصحف، در دوازده امام، طاق مروارید، رواق ها، محراب ها و حیاط و حوض مسجد می باشد که ما در ادامه برایتان از معماری کلی تا ریزه کاری های مسجد جامع عتیق شیراز را بیان می کنیم. بعد از مسجد عتیق مسجد دیگری به نام مسجد نو شیراز به عنوان مهمترین و بزرگترین مسجد ایران در شیراز شناخته می شود که در مقابل آرامگاه شاهچراغ قرار گرفته است.

حیاط و حوض مسجد

همین که وارد فضای داخلی مسجد جامع عتیق شیراز می شوید اولین چیزی که به چشم شما می خورد حیاط بزرگ و حوضی با شکل هندسی نه ضلعی می باشد که نزدیک به ساختمان خدایخانه نیز است و بیشتر برای روحیه بخشیدن به فضا، وضو و انتشار صدای آب داخل محوطه ی مسجد ساخته شده است. حیاط مسجد و کف آن با سنگ های بزرگ مربعی شکل پوشیده شده است که در زمان بارش باران زیبایی دو چندان به فضای مسجد آدینه می دهد.

صحن مسجد

صحن مسجد جامع عتیق شیراز 1672 متر مربع می باشد که با سنگ مرمر پوشیده شده است. سنگ آب ها ظرف های سنگی بزرگ هستند که برای پر کردن آب جهت وضو گرفتن و یا آشامیدن استفاده می کردنند که در دالان های ورودی مسجد چند تا از این سنگاب ها وجود دارد. در گذشته سنگاب های مسجد همیشه پر بودنند تا افراد هنگام ورود پا های خود را شسته و وضو بگیرند.

اکنون هم سنگابی در جلوی درب ورودی موزه پارس وجود دارد که قطر داخلی آن به یک متر می رسد و به شکل دوازده ضلعی می باشد و دور تا دور آن با نقش ها و ایات قرآنی گرداگرد حکاکی شده است.

خدایخانه یا دارالمصحف

اگر رو به وسط حیاط مسجد جامع عتیق شیراز ایستاده باشید، ساختمان خدایخانه که دقیقا در وسط حیاط قرار دارد  در محدوده ی دید شما می باشد که این مکان را به نام های دارالمصحف، قبر عثمان یا دفتر عثمان،  کعبه ثانی، بیت‌المقدس یا دروازه زمان هم می شناسند.

دارالمصحف شبیه به قلعه ی اروپایی ها می باشد که ستون های گرد و بزرگ با پایه های سنگی محکم، برای نگه داشتن طاق ها دور تا دور آن قرار دارند که آن را با آجر های سنگی زیبا زینت کاری کردنند. خدایخانه دارای دو قسمت است که هر دو قسمت از سنگ و گچ ساخته شده اند.

قسمت اول شامل ایوان 2 متری آن که برای در امان ماندن دارالمصحف از نور مستقیم خورشید ساخته شده وستون های اصلی  که ۱۲ متر طول و ۱۰ متر عرض دارند و بین آنها برای استحکام بیشتر ستون های کوچک ساخته شده، و قسمت دیگر اتاقی که در وسط خدایخانه قرار دارد که طول آن 8 متر و عرض آن 6 متر می باشد که در زمان های گذشته محلی برای نگارش و قرائت قرآن کریم بوده است.

نمای بیرونی خدایخانه از سنگ های مکعبی شکلی ساخته شده که با گچ لا به لای آنها سنگ های رنگی چسبانده اند و نواری در قسمت سقف دارالمصحف از بیرون با رنگ آبی کبود به چشم می خورد که شعار عربی در وصفِ شأن قرآن با خط ثلث بر روی کاشی های آن نوشته شده است و عرض آن به 1 متر می رسد.

این کتیبه ی سنگی از نمونه های ارزنده ی خطاطی، یحیی الجمالی الصوفی، خطاط نامدار زمان شاه اسحاق محسوب می شود و جالب است بدانید این کتیبه به صورت برجسته می باشد و جلوه ی خاصی را به خدایخانه ی مسجد جامع عتیق شیراز بخشده است.

علت نامگذاری این مکان وجود  قرآن‌هایی تاریخی به خط امیرالمومنین علی (ع)، امام حسن (ع)، امام صادق (ع) و چند تن از صحابه پیامبر و تابعینِ او در آن بوده و در این مکان، قرآنی به خط عثمان خلیفه سوم نیز وجود داشت که به هنگام قتلش چندین قطره خون وی، بر روی آن افتاد، به همین دلیل است که برخی این مکان را قبر عثمان یا دفتر عثمان نیز می‌نامند.

یک قرآن از دوره ی شاه اسماعیل صفوی در این مکان یافت شده است که در گوشه تمام صفحات آن نوشته مسجد جامع عتیق شیراز به چشم می خورد. اکنون این قرآن به همراه چند قرآنی که از آنها فقط یک جزء وجود دارد در موزه ی پارس شیراز قرار دارند.

معماری مسجد عتیق

دیوار ندبه

قسمت جنوبی مسجد و در ضلع جنوبی آن دیواری قرار دارد که در قسمت بالایی آن نماد یک سرو به صورت کاشی کاری با رنگ آبی دیده می شود که به ان علامت تک پیک هم می گویند. این دیوار به دیوار ندبه معروف است که داستان های عجیبی پشت خود دارد. یکی از داستان های معروف این است که براق اسب تیزرو پیامبر هنگام سفر شبانه حضرت محمد (ص) از این مکان عبور کرده است.

در دوازده امام

در ضلع شمالی مسجد جامع عتیق شیراز دو در وجود دارد که یکی در شمال شرقی و دیگری در شمال بنا قرار گرفته و ایوان، شبستان، طاق و محراب هایی از سنگ با کنده کاری های زیبا هم در این قسمت وجود دارد.

در شمال مسجد جامع عتیق شیراز به در دوازده امام مشهور است که دارای یک سر در بسیار بزرگ با چهار کتیبه کاشی که در دوره صفوی و به خط ثلث علاءالدین جواهری نوشته شده در جرزهای دو طرف این سردر می باشد و نام دوازده امام بر روی آن‌ها نقش بسته که علت نام گذاری آن نیز است و نمایانگر مرمت این مسجد در سال 1031 هجری قمری می باشد.

طاق مروارید

طاق های بلندی که در ضلع شمالی مسجد جامع عتیق شیراز قرار دارند را طاف مروارید می نامند. سقف طاق مروارید مقرنس کاری شده و دو گلدسته ی بلندی که در پهلوی آن قرار دارند زیبای این طاق را دو چندان کرده است. بر روی کاشی های قسمت حاشیه ی داخلی بالای طاق مروارید، سوره هل اتی با خط نسخ نوشته شده است و پله هایی در کنار آن وجود دارد که دسترسی به پشت بام و گلدسته ها را آسان تر می کند.

قسمت غربی این طاق‌نمای مروارید، در دوازده امام و پنج طاق ‌نمای دیگر قرار دارد. در سال 1347 خورشیدی پشت طاق نما های مسجد جامع عتیق شیراز، شبستانی ساخته شده که امروز به عنوان دفتر امورات مسجد از آن استفاده می شود.

شبستان ها

در هر چهار طرف مسجد جامع عتیق شیراز چهار شبستان قرار دارد که شبستان اصلی در ضلع غربی با یک منبر دوازده پله ‌ای در سمت چپ محراب خود نمایی می‌کند که از جنس آهن و سنگ مرمر است. سقف این شبستان آهن کوبی شده است و در آن 12 ستون بتونی که با مرمر پوشیده شده اند، و تا ارتفاع 3 متر می رسد دیده می‌شود، یک شبستان مخروبه در ضلع شرقی، شبستان باریک و قدیمی در ضلع جنوبی و شبستانی که در کنار در دوازده امام قرار دارد در ضلع شمالی می باشد.

شبستان کناری در دوازده امام در شرق طاق مروارید نیز قرار دارد که دارای پنج در آهنی مشبک و محرابی از جنس سنگ است. این شبستان بزرگ با طول 30 متر و عرض 17 متر می باشد که قسمت هایی از آن با عرض 5.5 متر دو طبقه است. ستون ها و دیوار های این شبستان با آیات قرآنی، احادیث و نقش و نگار گل و بته و خطوط اسلیمی کاشی کاری شده اند.

محراب ها

محراب های مسجد عتی شیراز در سه سازه خلاصه می شوند، یکی از محراب های بسیار دیدنی در شبستان ضلع شمالی قرار دارد که محرابی از جنس سنگ با نقش و نگار های کنده کاری شده و بسیار زیبا می باشد. محرابی که در ضلع جنوبی مسجد قرار دارد، دارای 13 پله از جنس چوب می باشد که اطراف آن را دو ستون سنگی مارپیچی احاطه کرده اند.

محراب سوم که محراب آخر است از جنس سنگ مرمر و آهن می باشد و در شبستان اصلی مسجد قرار دارد که روی آن را با کاشی‌ کاری و کتیبه‌ های دست نویس، از احادیث نبوی و 13 آیه از قرآن کریم به خط ثلث و نسخ تزئین کرده اند.

رواق ها

مهمترین رواق های مسجد جامع عتیق شیراز در ضلع غربی و ضلع شرقی مسجد قرار دارند. رواق ضلع غربی ده دهانه و رواق ضلع شرقی سه دهانه دارد که انتهای همه ی آنها به شبستان ها ختم می شود. سقف همه ی رواق ها مقرنس کاری شده که به زیبایی آن می افزاید.

طاق های مسجد عتیق

مرمت و باز سازی های مسجد جامع عتیق شیراز

به علت قدمت دیرینه ای که مسجد جامع عتیق شیراز دارد با گذر زمان  گذر زمان به سمت فرسایش و نابودی می‌ رود و نیازمند بازسازی و مرمت در طول تاریخ می باشد تا این بنای ارزشمند و باستانی از بین نرود و سالیان داز قدمت داشته باشد. در همان زمان ساخت مسجد یعنی سال 281 هجری قمری تا الآن بارها توسعه یافته و ترمیم شده و در گذشته مرمت هایی روی این مسجد انجام شده است که ما چند نمونه از ان را برای شما آوردیم.

  • درزمان اتابکان فارس در نیمه‌ قرن ششم هجری قمری و دوره‌ ضعف حکومت سلجوقی در فارس اولین مرمت انجام شده است.
  • پس از آن درزمان سلطان ابراهیم میرزا، پسر شاهرخ گورکانی، بزرگ‌ترین پادشاه تیموریان، که در سال ۸۱۷ هجری قمریبازسازس بعدی انجام شد.
  • زمان حکومت شاه طهماسب اول صفوی در دوره صفویان در سال 973 هجری قمری باز هم قسمت هایی از مسجد جامع عتیق شیراز بازسازی شد.
  • زمان حکومت شاه عباس کبیر دو مرتبه اول در سال هجری قمری و سپس در سال 1027 هجری قمری بازسازی شد.
  • زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی مرمت در سال 1092 هجری قمری صورت گرفت.
  • بازسازی بعدی در سال 1318 هجری شمسی از جانب اداره باستان ‌شناسی استان شیراز انجام شد.
  • در سال 1326 هجری شمسی خدایخانه از جانب اداره باستان ‌شناسی فارس و با همیاری محمدجواد واجد شاعر نامدار آن دوره، سید آقا بزرگ نسابه که خطاط ماهری بود، عزیز صرافت معمار قهارو سید هاشم کاشی کار ماهر مرمت و توسعه یافت.

طبق مرمت و بازسازی های انجام شده از زمان ساخت مسجد جامع عتیق شیراز تا کنون، باید به این مسئله توجه داشت که  چنین آثاری همیشه نیاز به رسیدگی و مراقبت دارند، گاهی این مرمت باید از طرف مسئولان و اداره باستان شناسی مناطق انجام شود ولی در بیشتر مواقع نیز مردم باید مراقب نماد ها و آثار تاریخی خود باشند که البته درباره مسجد جامع عتیق، مردمان فارس و بازدید کنندگان و گردشگران این منطقه، روی این مسئله بسیار حساس هستند و از آن به خوبی مراقبت می کنند.

ضلع های مسجد جامع عتیق شیراز

سازه ی مسجد جامع عتیق شیراز به صورتی طراحی و ساخته شده است که دارای 4ضلع در چهار جهت جغرافیایی می باشد. هر یک از چهار ضلع ساختمان مسجد دارای ویژگی های ارزشمندی از لحاظ معماری و زیبای منحصر به فردی می باشند که این ویژگی ها مورد توجه گردشگران، توریست ها و مسافران قرار گرفته که در ادامه با این ویژگی ها بیشتر آشنا می شوید.

ضلع شمالی

ضلع شمالی که رو به قبله قرار دارد، دارای دو ورودی می باشد. درب های این ضلع، یکی درب شمال شرقی و دیگری درب دوازده امام است که با یک شبستان و یک ایوان در این سمت مسجد قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که طاق مروارید هم در این ضلع واقع شده است که شبستانی سنگی در شرق آن به چشم می خورد و در پشت آن هم دالانی به سمت درب دوازده امام ساخته شده است.

ضلع غربی

ضلع غربی مسجد جامع عتیق شیراز رو به آفتاب می باشد که درب ورودی حرم آستان مقدس شاهچراغ نیز در این ضلع قرار دارد. رواق هایی زیبا به تعداد ده دهانه در این ضلع وجود دارد که از ضلع غربی شروع شده و تا درب شبستان ضلع جنوبی ادامه دارد.

رابطه شاهچراغ با مسجد جامع عتیق

مسجد عتیق شیراز و حرم مطهر شاهچراغ در جوار هم مانند دو همسایه واقع شده اند، که این مسئله باعث شده تا مسجد جامع عتیق شیراز مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و به بازدید کنندگان این مسجد روز به روز افزوده شود و مسافران و گردشگران از دربی که در ضلع غربی مسجد است می توانند به راحتی به شاهچراغ بروند.

ضلع جنوبی

این ضلع از طاق نما های پهن و بلند ساخته شده که با گذر زمان خراب شدند و در سال 1348  خورشیدی به بازسازی آن پرداختند. ضلع جنوبی دارای شبستان و محراب منبری با 13 پلکان است و پشت به قبله قرار دارد.

ضلع شرقی

وقتی که در محوطه ی مسجد جامع عتیق پشت به آفتاب می شویم یعنی در ضلع شرقی قرار داریم. این ضلع دارای طاق نمای پهن و بلند که درون آن 8 طاقنمای کوچک ساختند، می باشد. هنگام که در وسط محوطه ی ضلع شرقی می ایستید، سمت راست خود چهار طاق نمای کوپک می بینید که یکی از آنها درب خروجی مسجد است و در سمت چپ، چهار طاق نمای کوچک دیگر را مشاهده می کنید که پشت به ایوان هستند.

ضلع های مسجد جامع

رابطه ی حافظ شیرازی با مسجد جامع عتیق شیراز

در بخشی از کتاب امین احمد رازی که تذکره‌ نویس و ادیب ایرانی قرن یازدهم هجری می باشد و صاحب کتاب چهار جلدی هفت اقلیم که  در سال ۱۰۱۰ هجری قمری، درباره حافظ شیرازی نوشته شده، آمده است که مسجد جامع عتیق شیراز همان مسجدی است که حافظ شیرازی خود را ملزوم کرده بود تا هر شب جمعه، در آن به تلاوت آیه های قرآن کریم بپردازد.

همچنین بعضی از محققان احتمال می دهند که از طرف شاه اسحاق اینجو، مسئولیت اداره ی دارالمصحف یا همان خدایخانه، مسجد جامع عتیق شیراز به حافظ داده شده باشد.

به علت اینکه حافظ از راه مشاغل دیوانی امرار معاش می کرد. شایان ذکر است که حضور بزرگان در این مسجد فقط به حافظ شیرازی خلاصه نمی شود و در قرن معاصر، شهید محراب آیت الله دستغیب به مدت چهل سال در مسجد جامع عتیق شیراز منبر و مجلس داشتند.

تفسیر جهانگردان از مسجد جامع عتیق

  • برای پی بردن به قدمت مسجد عتیق شیراز می توانید به سفرنامه ی جهانگردان در دوره های قبل سری بزنید و با توجه به آنها با تاریخچه ی این مسجد بیشتر آشنا شوید. ما در اینجا قسمتی از سفر نامه جهانگردان که به مسجد جامع عتیق اشره داشت را برای شما آورده ایم.
  • مقدسی جهانگردی است که در دوره ی قرن چهارم هجری قمری زندگی کرده و در سفر نامه ی خود می گوید  مسجد جامع عتیق شیراز در هفت اقلیم بی‌نظیر است.
  • سیاح معروف قرن هشتم هجری قمری که ابن بطوطه نام دارد در سفر نامه ی خود این چنین آورده که مسجد جامع عتیق شیراز یکی از وسیع‌ترین و زیباترین مساجد جهان می باشد.
  • شاردن، جهانگرد فرانسوی که در سال ۱۰۸۵ هجری قمری به شیراز سفر کرده است، از مسجد عتیق این ‌گونه سخن می‌گوید که مسجد جامع عتیق از نظر بزرگی و شکوه دو برابر مسجد جامع اصفهان و آن را  بزرگ‌ ترین مسجد قاره آسیا پنداشته است.
  • مادام دیولافوا، دیگر جهانگرد فرانسوی که در سال ۱۰۹۸ هجری قمری به شیرازسفر کرده درباره این مسجد در سفرنامه ی خود چنین می‌ نویسد که با تمام شکستگی دیوار ها و خرابی طاق ها هنوز هم دارای شکوه و عظمت وصف نشدنی می باشد.

باور های افسانه ای درباره مسجد جامع عتیق

  • مردم  محلی شیرازمعتقدند که در زیر خدایخانه اژدهایی وجود دارد و عصای موسی در آنجا قرار داشته است.
  • بسیاری از مردم بر این باور هستند که قبلا قبله به سمت این مسجد بوده و همین علت به آن مسجدالاقصی نیز می‌گویند.
  • برخی بر این باورند که عیسی در این مسجد به همراه میکائیل و اسرافیل نزول کرده است.

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد جامع عتیق شیراز

همانطور که می دانید شهر زیبای شیراز در چندین دوره متفاوت در طول تاریخ سرزمین پهناور و پرشکوه ایران، پایتخت بوده است. به همین خاطر از دوران باستان تا پایان دوران قاجار آثار تاریخی زیبا و باشکوهی در این سرزمین برجای مانده است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به این شهر می کشاند. هر چند در برخی از ادوار دیگر این شهر، پایتخت ایران نبوده است نیز همواره به لحاظ حکومتی و سیاسی یک از قطب های مهم ایران محسوب می شده است.

به همین دلیل حکام وقت، آن شهر از خود بناهای جالب توجهی را برجای گذاشته اند که بر شکوه و قدمت این شهر می افزاید. قطعا پس از بازدید از مسجد جامع شیراز مایل به بازدید از جاهای دیدنی شیراز و آثار و بناهای زیبا و تاریخی دیگری دارید که با فاصله کمی از این بنای تاریخی در شهر شیراز واقع شده اند.

مسجد جامع عتیق در خیابان حضرتی واقع شده است که در اطراف آن بسیاری از بناهای مربوط به دوران مختلف مثل صفویه و زندیه ساخته شده اند. اگر مایلید پس از بازدید از مسجد جامع عتیق، از دیگر جاهای دیدنی شیراز که در اطراف آن قرار دارند نیز بازدید نمایید با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مسجد شاهچراغ

مسجد شاهچراغ حرم آرامگاهی است که  محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا و پسر ارشد امام موسی کاظم (ع)، در آن به خاک سپرده شده‌  و در سال 1321 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. درون حرم را به سبک هنرمندانه ای با آینه های ریز رنگی، آئینه کاری کرده اند و دور تا دور آن را با خطوط فارسی و عربی تزئین کردند.

دور تا دور حیاط شاه چراغ، اتاق هایی ساخته شده که با کاشی کاری زیبا ی آن جلو ه ای توصیف نشدنی به محوطه ی حرم داده است. حیاط شاهچراغ دارای دو در اصلی می باشد که یک در آن رو به مسجد عتیق شیراز است.

در این حرم شما می توانید علاوه بر زیارت از موزه آستان مقدس آرامگاه شاهچراغ شیراز نیز بازدید کنید. فاصله ی حرم مطهر شاهچراغ با مسجد جامع عتیق شیراز با ماشین 6 دقیقه می باشد که شما اگر با پای پیاده این مسیر را طی کنید پس از گذر 3 دقیقه به انجا می رسید.

آدرس حرم شاهچراغ (ع): استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

شاهچراغ شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز دارای قدمت زیادی می باشد که به دوره ی حکمرانی کریم خان زند بر می گردد و در همین زمان هم ساخته شده است. در بازار وکیل شیراز انواع کالا های ایرانی و وارداتی را می توانید پیدا کنید که از ارزشمند ترین و پر فروش ترین آنها می توان به انواع فرش‌ های دستباف و ماشینی ایرانی، پارچه و زیور‌آلات سنتی اشاره کرد.

سرای مشیر در بازار وکیل شیراز یکی از قسمت های بسیار دیدنی است که بازدید از آن به شما پیشنهاد می شود. بنای این بازار از گچ، آهک و آجر می باشد که ان را به یکی از مستحکم ترین سازه ها در زمان خود تبدیل کرده است.

ساعت بازدید از بازار وکیل شیراز

معمولا مغازه های بازار وکیل فعالیت خود را از ساعت 9 صبح آغاز می کنند و در نیمه ی اول سال یعنی از فروردین تا شهریور ماه، حدود 10 شب بسته می شوند، و در نیمه ی دوم سال یعنی از مهر ماه تا اوایل اسفند تا ساعت 7 شب باز هستند.

مغازه های بازار وکیل در تمامی ایام سال به جز روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) باز هستند فقط برخی از مغازه ها ممکن است در روز های جمعه نیز کار نکنند.

فاصله ی بازار وکیل شیراز تا مسجد جامع عتیق با خودرو 3 دقیقه و به صورت پیاده 15 دقیقه است.

آدرس بازار وکیل شیراز: استان فارس، شیراز، زیر گذر زند، 27، بین هادی خلوصی و بازار مشیر

آرامگاه خواجوی کرمانی

کمال‌الدین ابوالعطا معروف به خواجوی کرمانی  شاعر دوران مغول، در سال ۶۸۹ هجری قمری، در استان کرمان به دنیا آمد و در سال ۷۵۲ هجری قمری در شهر شیراز از دنیا رفت.

معماری آرامگاه خواجوی کرمانی بسیار تحسین بر انگیز است که مزار این بزرگوار در وسط محوطه ی آرامگاه قرار دارد و سه غار در نزدیکی آرامگاه خواجوی کرمانی وجود دارد که مریدان و عالمان زمان های گذشته، یکی از این سه غار را برای عبادت با خداوند انتخاب می ‌کردند و روزها و شب ‌ها حمد خداوند را در آن‌ها به‌ جای می‌آوردند. فاصله ی این آرامگااه با مسجد جامع عتیق 6 کیلومتر می باشد که حدود 11 دقیقه محاسبه شده است.

ساعات بازدید و قیمت بلیط آرامگاه خواجوی کرمانی: ساعات بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی از ساعت 8 صبح تا 12 شب می باشد و بهای بلیط آن سه هزار تومان در نظر گرفته شده است.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: استان فارس، شیراز، بلوار آیت الله ربانی

آرامگاه خواجوی کرمانی

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز، یکی از دروازه‌های به جای مانده از دوره‌ های قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به حساب می ‌آید و در شمال شهر شیراز قرار دارد و جز دروازه ورودی شمال شیرازبه حساب می آید.

علاوه بر بنای دروازه قرآن شیراز دیگر جاذبه ی دیدنی آن، نسخه قرآن دست‌ نویس به خط ثلث عالی منسوب به ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری بوده که در سال ۱۳۱۶ به موزه پارس منتقل شده و موزه مربوط به دروازه قرآن می باشد. این دروازه چه در شب و په در روز زیبایی های خود را دارد برای دیدن جزئیات و معماری آن در روز از آن دیدن کنید. دروازه قرآن شیراز در شش کیلومتری مسجد جامع عتیق قرار دارد.

آدرس دروازه قرآن شیراز: استان فارس، شیراز، بلوار امام رضا (ع)، بین نعمت الله صادقی و میدان قرآن.

باغ دلگشا

باغ دلگشا دارای مسیر عبور جوی آب ، دیوارهای بلند محصور و باغ عمارت تابستانی و استخر می باشد که این خصوصیت ها آن را به معماری یک باغ ایرانی نزدیک می کند. باغ دلگشا به زمان پیش از اسلام و دوره ی ساسانیان بر می گردد که در دوره ی صفویه نیز یکی از باغ های مورد توجه و تفریحی بوده است.

زمان اوج این باغ در دوره ی تیمور گورکانی بوده که به علت محبوبیت آن نزد تیمور، او دستور ساخت باغی مشابه به باغ دل گشا در سمرقند را داد. مساحت این باغ 7.5 هکتار است که درختان نارنج آن در فصل اردیبهشت عطر و بوی خاصی به فضای آن می دهند. فاصله ی باغ دلگشا با مسجد جانع عتیق 5.5 کیلومتر است.

ساعت بازدید و قیمت بلیط باغ دل گشا

ساعت بازدید از این باغ در نیمه ی اول سال یعنی از فروردین تا شهریور ماه از ساعت 8 صبح تا 11 شب می باشد و در نیمه ی دوم سال یعنی از مهر تا اوایل اسفند ماه از 8 صبح تا 10 شب می باشد. شما می توانید در همه ی ایام هفته به غیر از روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی(ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع)  با بهای بلیط 6 هزار تومان از این باغ دیدن کنید.

آدرس باغ دل گشا: استان فارس، شیراز، بلوار بوستان

باغ دلگشا شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام به دستور علی محمد خان قوام بین سال های 1257 تا 1267 زمانی که ناصرالدین‌ شاه قاجار حکومت می کرد ساخته شد. مساحت کل زمین این باغ 3500 متر است که 940 متر آن زیر بنا می باشد. بازدید از این باغ موزه حتما به شما پیشنهاد می شود زیرا هفت هنر سنتی ایران شامل گچ بری، آینه کاری، معرق کاری، منبت کاری، نقاشی های سنتی، آجرکاری و حجاری در عمارت نارنجستان به کار رفته که باعث پدید آمدن معماری بسیار زیبا و حیرت انگیز شده است.

شما با صرف یک تا دو ساعت از وقتتان می توانید از کل قسمت های این عمارت دیدن کنید. فاصله ی باغ نارنجستان تا مسجد جامع عتیق شیراز 6 دقیقه است که تقریبا  1.9 کیلومتر می باشد.

آدرس نارنجستان قوام شیراز: استان فارس، شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

حمام وکیل

حمام وکیل که در فاصله 2500 متری مسجد جانع عتیق شیراز واقع شده که به دستور کریم خان زند ساخته شده است. از جمله زیبا ترین بخش های حمام تاریخی وکیل می توان به سربینه هشت ضلعی آن اشاره کرد. جالب است که بدانید معماری حمام وکیل بر طبق پیشرفته ترین و اصولی ترین متدهای آن زمان انجام پذیرفته است. به نحوی که حتی در زمان حاضر نیز این بنا را می توان یکی از بهترین آثار معماری دانست.

شما می تونید بین 1 تا 2 ساعت از کل قسمت های این جاذبه ی دیدنی بازدید کنید. ساعات بازدید از حمام وکیل شیراز، در نیمه اول سال از ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ و در نیمه دوم از ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ است.

آدرس حمام وکیل: استان فارس، شیراز، خیابان طالقانی، سمت غربی مسجد و بازار وکیل

ارگ کریم خان

ارگ معروف کریمخان زند در فاصله 3 کیلومتری مسجد جامع شیراز واقع شده است. کریمخان زند این بنا را با بهترین مصالح موجود در زمان خودش به ‌عنوان مقر فرماندهی و با الهام از میدان نقش جهان اصفهان ساخته است. آجرکاری دیوار بیرونی ارگ کریمخان هندسی و چشم نواز است. این بنا در دوران قاجار تبدیل به محل اقامت حکام محلی شیراز شد.

یکی از حکمرانان فارس با نام عبدالحسین میرزا فرمان فرمای آن دوره دستور مرمت و احیای مینیاتورهای موجود در ارگ کریمخان را صادر کرد. ساعت بازدید از ارگ کریم خان در ۶ ماه اول سال از ۸:۳۰ صبح تا ۹ شب و در ۶ ماه دوم سال از ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب می باشد.

آدرس ارگ کریم خان: استان فارس، شیراز، خیابان کریمخان زند، نبش میدان شهدا

ارگ کریمخان

انواع صنایع دستی و بازار های سنتی

شما پس از بازدید از جاهای دیدنی شیراز مخصوصا مسجد جامع عتیق شیراز می توانید برای خرید سوغاتی و صنایع دستی استان فارس به بازار ها و بازار چه های صنایع دستی بروید و ضمن بازدید از این مکان های زیبا و قرار گرفتن در شلوغی پر هیجان این بازار ها، خرید خود را نیز انجام دهید. در مغازه ی بازار های شیراز، دست ساخته هایی از صنایع دستی با طرح ها و نقوش سنتی و انواع سوغاتی های استان فارس در کنار آثار باستانی شهر شیراز را می توانید ببینید.

از صنایع دستی شیراز می توان به معرق کاری، خاتم کاری، منبت کاری، انواع طروف مینا کاری شده، صنایع دستی دست بافت مانند فرش دست بافت، گلیم، گیوه، جاجیم و بسیاری از صنایع دستی زیبای دیگر اشاره کرد.

شما می توانید صنایع دستس استان شیزار را از بازار هایی مثل بازار وکیل، سرای مشیر و بازار حاجی شیراز خریداری کنید.

هتل ها و اقامتگاه های اطراف مسجد جامع عتیق شیراز

یکی از مواردی که در سفر باید به آن توجه کنید، اقامت در مقصد است. از آنجایی که مسجد جامع عتیق درخیابان حضرتی قرار دارد که یک قطب مهم گردشگری شهر شیرازبه شمار می رود چون به اکثر جاذبه های دیدینی شیراز نزدیک است، بنابراین وجود هتل ها و اقامتگاه های متعدد و مختلف الزامی است تا مسافران و گردشگران بتوانند در نزدیک ترین مکان به جاذبه های دیدنی اقامت گزینند.

شما اگر می خواهید در نزدیکی مسجد جامع شیراز اقامت کنید، قبل از سفر نحوه اجاره ویلا در شیراز را از سایت لوکس ویلا جست و جو کنید و یا برای رزرو آنلاین اقدام نمایید. هم چنین می توانید از هتل هایی که در اطراف مسجد جامع شیرازو در مرکز شهر شیراز قرار گرفته اند نیز برای اقامت خود استفاده کنید که در این جا چند مورد از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

هتل بین الحرمین شیراز

هتل سه ستاره ی بین الحرمین شیراز، در مرداد ماه 1397 تاسیس شده و تقریبا یک هتل نوساز با تمامی امکانات و تجهیزات رفاهی می باشد. این در 2 طبقه بنا شده  و دارای 58 واحد اقامتی بسیار تمیز با پرسنلی مجرب است. این مجموعه ی اقامتی دارای دسترسی آسان به مسجد جامع شیراز، باغ قوام نارنجستان و مسجد نصیر الملک است. هتل بین الحرمین در 1 کیلومتری مسجد جامع شیراز قرار دارد.

آدرس هتل بین الحرمین شیراز: استان فارس، شیراز، خیابان حسینی، میدان آستانه، خیابان بین الحرمین، جنب شورای شهر

شماره تماس هتل بین الحرمین شیراز: 37369993_071

هتل سنتی پنج دری شیراز

اقامتگاه سنتی پنج دری یکی از بهترین اقامتگاه های سنتی شیراز است که در زمینی به مساحت ۷۲۰ متر مربع ساخته شده است. خانه ای که ۱۲۰ سال قبل و در دوران حکومت قاجاریان تاسیس شده و در طول سال های زیادی خالی از سکنه رها شده بود تا این که طی یک مرمت سه ساله دوباره قابل استفاده شد. در این بازسازی سعی شده که تمامی معماری های قدیمی ساختمان به همان صورت حفظ شود و تجهیزات مدرن به آن اضافه گردد.

از سال ۱۳۹۶ تا به امروز کاربری خانه به هتل تغییر یافته و با ۱۱ اتاق در دو طبقه از مسافران و گردشگران، پذیرایی می کند. از جمله امکانات هتل پنج دری شیراز باید به سرو صبحانه رایگان، داشتن اینترنت بی سیم رایگان در اتاق ها، کافی شاپ، تلویزیون، سرویس بهداشتی داخل اتاق، بالکن و صندوق امانات داخل هر اتاق اشاره کرد.

این خانه قدیمی نیز دسترسی خوبی به اماکن دیدنی مثل شاهچراغ و مسجد نصیر الملک داردو فاصله ی آن تا مسجد جامع عتیق شیراز با خودرو 10 دقیقه است.

آدرس هتل سنتی پنج دری شیراز: شیراز ، خیابان ۹ دی . روبروی پارکینگ عمومی زائر ، کوچه ۳۰/۶ هتل سنتی پنج دری

شماره تماس هتل پنج دری شیراز: ۰۷۱۳۷۳۹۵۲۱۴

هتل پنج دری شیراز

هتل سنتی عمارت فیل

اقامتگاه سنتی فیل یا همان عمارت فیل شیراز در دل بافت قدیم این شهر و خیابان کریم خان زند قرار گرفته و با سراغ گرفتن از مسجد آدینه به آن می‌رسید. این اقامتگاه، بنایی ا‌ست به جا مانده از دوره قاجار که پس از بازسازی‌های صورت گرفته بر روی آن به ثبت ملی هم رسیده است. اقامتگاه سنتی فیل، شامل اتاق و سوئیت‌هایی ا‌ست که دورتا دور حیاط قرار گرفته‌ اند و با وجود رستوران و کافه معروفی که در اینجا قرار گرفته، نگران صرف وعده‌های غذایی هم نخواهید بود.

مشتریان کافه و رستوران در حیاط نمی ‌نشینند و سرویس‌دهی به آنها داخل عمارت و روی پشت ‌بام صورت می‌گیرد. سوئیت های این عمارت اسم های مختلفی دارند که برای تعداد نفرات مختلف مناسب است. فاصله ی مسجد جامع عتیق شیراز تا عمارت فیل 10 دقیقه است و دسترسی آسان به این مکان و جاذبه های دیدنی دیگر دارد.

آدرس هتل سنتی عمارت فیل: شیراز، خیابان کربم خان زند، کوچه 11، دروازه سعدی، بازارچه فیل، رو به روی مسجد آدینه.

شماره تماس هتل سنتی عمارت فیل: 07132231466

هتل عمارت هفت رنگ

عمارت هفت رنگ خانه ای متعلق به دوره پهلوی اول در بافت قدیم شهر شیراز در محله آستانه با بهترین دسترسی به سایر جتذبه های تاریخی و فرهنگی و مراکزخرید می باشد .این عمارت دارای معماری سنتی ایرانی با پنج دری شاخص از آن دوران می باشد که اقامت در اتاق های این عمارت و بازی نور شیشه های رنگی برای میهمان بسیار خاطره انگیز است. معماری عمارت دارای فضای دالان ورودی و عمارت شرقی و غربی می باشد و حیاط که با حوض آبی به زیبایی آراسته و با صدای فواره گوشنواز شده است .

این عمارت دارای 21 اتاق با ظرفیت 31 تخت و 10 تشک اضافه و رستوران سنتی و شربت خانه با منوی محلی شیرازی  وغذاهای آماده پذیرایی از میهمانان ایرانی و خارجی همچنین می باشد . توجه داشته باشید برای اقامت در هتل عمارت هفت رنگ، ارائه کارت واکسیناسیون کرونا الزامی است.

عمارت هفت رنگ یکی از نزدیک ترین اقامتگاه ها به مسجد جامع شیراز است که در فاصله ی 200 متری آن قرار دارد و شما این مسیر را با خودرو در 3 دقیقه و پای پیاده در 6 دقیقه می توانید طی کنید.

آدرس عمارت هفت رنگ: شیراز، سه راه آستانه، خیابان حسینی، خیابان کنار پارکینگ بین الحرمین، به سمت مسجد علمدار، نبش کوچه 84

شماره تماس هتل عمارت هفت رنگ: 09177029330

هتل عمارت هفت رنگ

اقامتگاه بومگردی آق دایی

اقامتگاه بوم گردی آق دایی در شیراز یکی از خانه های قدیمی و سنتی است که برای اسکان مسافرین مجهز شده و به یکی از مناسب ترین گزینه ها برای اقامت در شیراز می باشد. این خانه در خیابان آستانه قرار گرفته که دسترسی خوبی به جاذبه های گردشگری سطح شهر دارد و با رزرو این بوم گردی و اقامت در آن می توانید به راحتی در سطح شهر به گشت و گذار بپردازید.

در این بوم گردی تعداد 3 واحد اقامتی وجود دارد. در هر واحد به تعداد ظرفیت سرویس خواب سنتی تشک و پتو وجود دارد و سرویس بهداشتی و حمام نیز برای استفاده مشترک بین 3 اتاق در محوطه اقامتگاه بومگردی تعبیه شده است. در این بوم گردی می توانید انواع غذاهای محلی و سنتی را سفارش داده و نوش جان نمایید.

اگر بخواهید به صورت قدم زنان از اقامتگاه بومگردی آق دایی به مسجد جامع عتیق شیراز بروید 9 دقیقه زول می کشد که تقریبا 600 متر با هم فاصله دارند.

آدرس اقامتگاه بومگردی آق دایی: خیابان حسینی(آستانه)، پشت بین الحرمین، روبروی مسجد علمدار، کوچه خدیجه بانو

شماره تماس اقامتگاه بومگردی آق دایی: 09174440664

اقامتگاه سنتی ماه منیر

اقامتگاه سنتی ماه منیر شیراز خانه ای سنتی با قدمت بیش از 120 سال است که پیشینه آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می گردد. این اقامتگاه در سال 1397 پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی، در مهرماه سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرد. خانه سنتی ماه منیر شیراز دارای 6 واحد اقامتی است که اتاق ها در طبقات همکف و بالا قرار گرفته اند. موقعیت مکانی مناسب اقامتگاه ماه منیر شیراز، موجب دسترسی آسان گردشگران به نارنجستان قوام و مسجد جامع عتیق شیرازمی شود.

همچنین مهمانان گرامی با طی کردن مسافت 850 متر، به بیمارستان شهید بهشتی نیز دسترسی خواهند داشت، به دلیل القاء حس نوستالژیک، اتاق های این اقامتگاه فاقد تلویزیون می باشند. افراد سالمند و خانواده هایی که کودک خردسال به همراه دارند توجه نمایند که اقامتگاه بوم گردی ماه منیر در قسمت ورودی طبقات دارای تعدادی پله می باشد.

این اقامتگاه سنتی با فاصله ی 1 کیلومتری از مسجدجامع عتیق قرار دارد.

آدرس اقامتگاه سنتی ماه منیر: شیراز، خیابان زند، کوچه ۷، فرعی ۷/۸، پلاک ۶۵

شماره تماس اقامتگاه سنتی ماه منیر: 07132226973

رستوران ها و کافی شاپ های اطراف مسجد جامع عتیق شیراز

یکی از تجربه های خوبی که می توانید در این شهرتجربه کنید، استفاده از کافه ها و رستوران های اطراف مسجد جامع عتیق است. اگر به دنبال مکانی دنج و زیبا برای گذراندن اوقات فراقت خود هستید، می توانید زمانی در این مکان بگذرانید.

می توان گفت که صرف غذا در رستوران های شیراز می تواند تجربه ای منحصر به فردی را برای شما بسازد. در رستوران های استان فارس، انوع غذای های ایرانی و محلی نظیر دیزی، کباب ها و لاپلویی گوشت وجود دارد. ما در ادامه برای شما چند نمونه از رستوران های ازاطراف مسجد جامع شیراز را آورده ایم.

  • رستوران سنتی شرزه با فاصله ی 4 کیلومتری از مسجدجامع عتیق.
  • رستوران کته ماس که با مسجد جامع 13 دقیقه فاصله دارد.
  • رستوران صوفی که یکی از بهترین رستوران های شهر شیراز می باشد و با مسجد جامع عتیق 18 دقیقه با ماشین فاصله دارد.
  • رستوران شاطر عباس که در کنار بوستان آزادی شهر شیراز قرار دارد و فاصله ی آن با مسجد جامع عتیق 16 دقیقه است.
  • رستوران شمس العماره که فاصله ی آن با مسجد 8 کیلومتر می باشد و دارای منوی ایرانی و سنتی است.

هم چنین شما می توانید در بخش کافه ها انواع نوشیدنی تابستانی، بستنی و قهوه و فالوده شیرازی را میل کنید.

  • کافه ژولپ که در که 2.8 کیلومتری مسجد جامع عتیق شیراز قرار دارد.
  • کافه هدایت شیراز که دارای فالوده های بی نظیر می باشد و فاصله ی آن با مسجد جامع عتیق 13 دقیقه است.
  • کافه عتیق که با نام خود مسجد جامع عتیق ساخته شده است و در فاصله ی بسیار کمی از مسجد قرار دارد.
  • کافه رویال که انواع نوشیدنی های گرم و سرد را می توانید در آن پیدا کنید و اگر از مسیر خیابان لطفعلی خان زند به این مکان بروید با خودرو 9 دقیقه بدون ترافیک در راه هستید.
  • کافه برکه که در نزدیکی سرای مشیر قرار دارد و فاصله ی آن با مسجد جامع عتیق 18 دقیقه است.

بهترین زمان بازدید از مسجد جامع عتیق شیراز

یکی از زیباترین فصول سال برای بازدید از شهر شیراز، فصل بهار است. چرا که در این فصل شکوفه های بهاری و نو شدن باغ رنگ ها و جلوه های بسیار زیبایی به این باغ می دهند که حالی خوش به هر بازدیدکننده ای پس از قرارگیری در این فضا دست می دهد.

شما می توانید از مسجد جامع شیراز در تمام فصول دیدن کنید ولی در بهار گل کاری های موجود در فضای مسجد جامع عتیق شیراز جلوه و زیبایی دو چندانی می یابند. از آن جایی که معماری مسجد و بنا های داخل آن در تمام فصول یکسان است، موجب می شود تا شمار گردشگران در تمامی چهار فصل سال از بازدید و گردش و بازدید از این مسجد به شدت لذت ببرند.

ساعت بازدید و قیمت بلیط مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز اکنون به مکانی برای بازدید گردشگران و مسافرانی که به شیراز سفر می کنند، تحقیق و تفحص تبدیل شده است. دیگر نه حافظی به آن‌ جا برود تا قرآن بخواند و نه کاتبان برای نوشتن قرآن کریم در آن‌ جا حاضر می ‌شوند. همانطور که گفته شد لوکس ویلا پیشنهاد می کند برای مشاهده مسجد عصرگاه بهار را انتخاب کنید. درهای مسجد هرروز از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است و امکان بازدید از مسجد جامع عتیق در ساعات اقامه نماز وجود دارد و بازدید از این مسجد به صورت کاملا رایگان است.

ساعت بازدید از مسجد جامع

مسجد جامع عتیق شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

هر ساله تعداد زیادی از مردم برای بازدید از شهر شیراز و مسجدجامع عتیق به این استان سفر می کنند در این مسجد  مردم زیادی برای اقامه نماز در روز و شب حاظر می‌ شوند که این مسئله مشکلی در بازدید از مسجد ایجاد نمی‌کند.  شما برای رسیدن به مسجد بعد از رسیدن به میدان اصلی شیراز وارد بلوار شهدای حج شوید و 13 دقیقه به صورت مستقیم در این بلوار رانندگی کنید تا به بلوار بازرگان برسید. پس از وارد شدن به بلوار مدرس پس از گذر 10 دقیقه به مسجد جامع عتیق شیراز می رسید.

اجاره ویلا در استان فارس

وقتی به شیراز سفر می کنید، آنقدر غرق هنر و ادب و معماری این شهر زیبا می شوید که دل کندن از آن بسیار سخت است و بازدید از مکان های دیدنی آن زمان بر است چرا که جاذبه دیدنی و ادبی این شهر بسیار  زیاد است و پرده ای از شعر و هنر در این شهر به چشم می خورد.

برای استراحت و اقامت در این شهر با قیمت مناسب پیشنهاد لوکس ویلا به شما اجاره ویلا در استان فارس می باشد که شما بتوانید با خیال راحت در مکانی بدون دغدغه و آرام اقامت گزینید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید و ضمن گشت گذار و دیدن از شیراز بتوانید به راحتی اوقات استراحت خود را سپری کنید.

راهنما سایت

آدرس

شیراز، ضلع جنوب شرقی شاهچراغ

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 20

یک‌شنبه

8 الی 20

دو‌شنبه

8 الی 20

سه‌شنبه

8 الی 20

چهار‌شنبه

8 الی 20

پنج‌شنبه

8 الی 20

جمعه

8 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه