قلعه دهشاد شهریار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در 10 کیلومتری شرق شهریار و در نزدیکی شهر باغستان، قلعه ای با قدمت بیش از 200 سال با نام قلعه دهشاد وجود دارد. قلعه ها با نامی دیگر به نام دژ نیز شناخته می شوند. قلعه یا دژ به ساختمان های مستحکم و سنگر نظامی و حتی مکانی برای سکونت تعبیه می شد. قلعه هایی که در گذشته ساخته می شدند در سبک زندگی، کار، آداب و رسوم هر شهر و حتی فرهنگ ساکنان تاثیر به سزایی داشتند. اما با گذشت زمان و رواج شهرنشینی، جمعیت رو افزایش رفت و بسیاری از قلعه های تاریخی جای خود را به شهرک های مسکونی و ساختمان های مسکونی دادند. اما با تمام این اوصاف قلعه ها به طور کامل از تاریخ حذف نشدند. قلعه تاریخی دهشاد نیز یکی از همان قلعه های به جا مانده است که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

قلعه دهشاد بالا و پایین

قلعه تاریخی دهشاد در محلی به نام دهشاد و در 10 کیلومتری شرق شهریار و محدوده باغستان واقع شده است. با توجه به قدمت 200 ساله این قلعه، هنوز پا بر جا بوده و مکانی مسکونی به شمار می رود. افراد زیادی در این مکان پر جمعیت زندگی می کنند که بیشتر آن ها آذری زبان و همچنین با توجه به مهاجرت افغان ها به این محل، بخش دیگر جمعیت را نیز افغان ها تشکیل داده اند.

به گفته یکی از قدیمی ترین ساکنان قلعه دهشاد که نادر آقاسی نام دارد می گوید مالک اولیه دهشاد به دو بخش بالا و پایین تقسیم بندی شده است. بدین صورت که ابتدا فردی به نام مشارالسلطنه مالک اولیه آن بود که توانسته بود با توجه به ارتباط نزدیکی که با درباریان داشت، این قلعه را به تصرف خود درآورد.

اما دیری نپایید که در دوران قاجار، مشارالسلطنه به قتل رسد و بعد از او شخص دیگری به نام حبیب ا… مفید اداره قلعه را عهده دار شد. قلعه دهشاد از معدود قلعه هایی است که هنوز هم افرادی در آن سکونت دارند و زندگی می کنند.

اکنون بسیاری از گردشگران برای بازدید از این قلعه به آنجا سر می زنند. امروزه از این قلعه با کاربری های مختفلی از جمله: دهکده ای برای لوکشین تولید فلیم سینمایی و سریال، نگهداری و مرمت سازی آن به عنوان روستایی برای گردشگری، مکانی برای اقامت و تفریح و همچنین مجموعه ای تاریخی، فرهنگی و آموزشی به منظور برگزاری کارگاه های صنایع دستی و… استفاده می شود.

قلعه تاریخی دهشاد شهریار

معماری قلعه دهشاد

قلعه دهشاد به دوره قاجار و زندیه باز می گردد و شباهت زیادی با ارگ بم دارد. مساحت قلعه به حدود 13800 متر مربع بوده که ابعاد آن 100 متر در 100 متر می باشد. همچنین دارای دیواره هایی با ارتفاع 6 متر می باشد.

هنگامی که ورودی اصلی را در ضلع شمال شرقی آن مشاهده کنید ساختار آجری و ذوزنقه ای شکل و سقفی گنبدی روی آن قرار دارد. روی گنبد یک ردیف به شکل دندان موشی تزئین شده است. همچنین در دو طرف در ورودی قلعه دو چهار طاق قرار گرفته اند که احتمال می رود مکانی برای استقرار ارباب بود.

این قلعه دارای چهار دروازه در شمال، شرق، غرب و جنوب می باشد که نگهبانان در چهارگوشه قلعه و در برج های دیده بانی از قلعه دهشاد حفاظت می کردند. ناگفته نماند که قلعه تاریخی دهشاد در سال 1382 به عنوان یک آثار ملی ثبت شده است.

فضای داخلی قلعه

این قلعه دارای یک خیابان اصلی که از ورودی شروع می شود و تا مسجد قلعه ادامه دارد، طول این مسیر 100 متر و عرض آن 12 متر می باشد. خیابان اصلی دارای 4 کوچه در دو طرف خیابان قرار دارند. هر کدام از این کوچه ها 12 حیاط با ابعاد 600 متر دارند. این حیاط ها مسیر دسترسی به پشت بام را فراهم کرده اند.

قلعه دهشاد کجاست مسیر دسترسی به آن

قلعه تاریخی دهشاد در محلی به نام باغستان که در 10 کیلومتری از شرق شهریار واقع شده است. اگر می خواهید از تهران برای رفتن به این مکان تاریخی بروید باید خود را به بزرگراه آزادگان برسانید. پس حدود 32 کیلومتر باید وارد جاده تهران ساوه بشوید.

جاده تهران ساوه را پیش بگیرید تا به جاده اکبر آباد برسید. وارد اکبر آباد شوید و به سمت چپ بروید. این مسیر شما را به قلعه تاریخی دهشاد خواهد رساند.

قلعه دهشاد

راهنما سایت

آدرس

شهرستان شهریار،دهشاد،خیابان درختی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه