قلعه جنی کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اگر به جزیره کیش سفر کرده باشید احتمالا نام قلعه جنی را نیز شنیده اید که به عنوان یک مکان برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده است. این قلعه داستان های افسانه ای مختلفی را به خود اختصاص داده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی هرمزگان شناخته می شود! در این مقاله به سراغ معرفی قلعه جنی کیش رفتیم تا اطلاعات کافی درباره این مکان را به شما منتقل نماییم پس بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قلعه جنی کیش کجاست و مسیر دسترسی

اگر به جزیره کیش بروید می توانید با رفتن به غرب این جزیره در نزدیکی کشتی یونانی به آن برسید. به همین دلیل بهتر است برای بازدید از این قلعه ابتدا به غرب جزیره بروید و بعد در راه جهان حرکت کنید تا قبل از میدان آخر که قلعه در پیش چشمتان دیده می شود. پس اگر می خواهید به این قلعه برسید باید ابتدا وارد استان هرمزگان شوید و سپس برای رفتن به غربی ترین منطقه کیش اقدام نمایید. البته شما می توانید از یک لوکیشن که مربوط به مقصد می شود نیز استفاده نمایید تا آسان تر خود را به قلعه برسانید.

آدرس قلعه جنی: استان هرمزگان، کیش، جاده جهان، قبل از آخرین میدان

قلعه جنی کیش

تاریخچه قلعه جنی کیش

درباره زمان احداث قلعه جنی و دلیل آن حدس و گمان های زیادی زده می شود و افراد نظریه های متفاوتی داشته اند. قدمت و تاریخ دقیق این قلعه مشخص نیست ولی بر اساس آن چه گفته شده این قلعه را در زمانی ساخته اند که افرادی از کشور پرتغال این جزیره را اشغال کرده بودند. بنابراین زمان احداث را مرتبط با آن موقع می دانند و معتقدند که به دست پرتغالی ها ساخته شده.

در آن زمان پرتغالی ها قلعه های متعددی را برای خود ساختند تا بتوانند از خود دفاع کنند و شاید به همین دلیل است که بعضی از مورخان بر این باورند که این قلعه به دست پرتغالی ها بنا گشته است. از دیگر مواردی که می توان گفت این قلعه به پرتغالی ها مربوط می باشد وجود دیوار های با قطر زیاد می باشد که نفوذ به آن سخت بوده و در کنار برج های دیدبانی که در دو سمت این بنا دیده می شود این مطلب را بیشتر محتمل می داند که این جا را برای دفاع ساخته اند.

ساختمان قلعه جنی کیش

شاید این بنا را به عنوان یک جاذبه در نظر گرفته اند ولی باید عنوان کرد که تماشای آن به خصوص در شب بسیار ترسناک بوده و وهم برانگیز می باشد. یک چاه آب در این بنا وجود دارد که صدای آن تا نزدیکی ها قلعه شنیده می شود و به همین دلیل در شب فضای ترسناکی را به وجود می آورد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که به دلیل عنوان شدن برخی از داستان های مربوط به این قلعه راه ورود به آن مسدود گشته ولی باز هم عده ای از افراد به آن وارد می شوند. ساختمان قلعه به صورت مستطیلی بوده و دو بارو داراست که بر روی آن ها سراخ هایی مربع شکل به وجود آمده تا تک تیراندازها بتوانند از خود محافظت نمایند.

تعداد طبقات قلعه جنی دو طبقه بوده و دورتادور ساختمان در بالای دیوارهایش یک بخش هایی را جهت نگهبانی و نشانه گیری انتخاب کرده بودند. در وسط قلعه نیز یک حیاط و باغچه در نظر گرفته شده است. در بخش هایی از این قلعه می توانید نقاطی را ببینید که شبیه به زندان یا بازداشتگاه می باشد ولی به عنوان قسمتی از قلعه بوده و همچین کاربری احتمالا نداشته است. ساختمان قلعه جنی کیش به دلیل عدم رسیدگی مسئولان وضع خوبی ندارد و به همین دلیل باید گفت که شاید حتی بعد از دیدن آن بگویید که این بنا یک آواره است.

قلعه جنی کیش

جاهای دیدنی اطراف قلعه جنی کیش

یکی از موضوعاتی که باید عنوان کرد این است که این جزیره مناطق مختلفی برای تماشا دارد و شما می توانید جاهای دیدنی کیش را که در اطراف این قلعه هستند ببینید و بعد تصمیم بگیرید که تمایل به بازدید این قلعه دارید یا خیر. در ادامه می توانید با بعضی از جاذبه های دیدنی در اطراف این قلعه آشنا شوید تا در هنگام مراجعه به غرب جزیره به دیدن آن ها هم بروید.

روستای باغو

روستای باغو شبیه جزیره قشم بوده و حتی عده ای می گویند به جزیره هرمز نیز شباهت هایی دارد. اگر به این روستا رفتید بهتر است در هنگام قدم زدن با ساکنین این منطقه نیز دیدار داشته باشید و با آن ها صحبت کنید چرا که گویش زیبای آن ها شما را به وجد خواهد آورد. یکی از موارد جالب این است که نام روستا را از روی پیرزنی صد ساله برداشته اند که به باغو شهرت داشته ولی در این باره نیز تنها بر اساس گفته ها این مورد عنوان شده و شاید نام روستا دلیل دیگری داشته باشد.

کشتی یونانی

از جاذبه های مهم کیش که قدمت زیادی هم دارد، کشتی یونانی می باشد که در کنار ان می توانید یک منظره زیبا را در اطرافتان تماشا نمایید. کشتی یونانی در سال 1345 به گل نشست و در نزدیکی باغو برای همیشه در آب های نیلگون خلیج فارس آرام گرفت. برای نجات آن تلاش های زیاد انجام گرفت ولی تاثیری نداشت و در نهایت این کشتی از کار افتاد. باید عنوان کرد که دلیل به گل نشستن این کشتی تا به امروز معلوم نشده و درباره این موضوع هیچ صحبتی به میان نیامده است.

اگر به این ناحیه رفتید و برای تماشای کشتی یونانی اقدام کردید، می توانید از تفریحات موجود در اطراف آن همانند شترسواری یا اسب سواری نیز لذت ببرید. بعد از تماشای جاذبه ها می توانید برای رفتنبه مراکز خرید کیش نیز مراجعه نمایید چرا که حتی قدم زدن در آن ها نیز می تواند یک تجربه جالب برایتان باشد و این مجتمع های تجاری به نوبه خود به عنوان جاذبه های این جزیره شناخته می شوند.

کشتی یونانی کیش

افسانه های مربوط به قلعه جنی

یک سری داستان توسط بومیان این منطقه ساخته شده که برخی از آن ها ترسناک هستند ولی به جرات تمامی آن ها تنها همان داستان می باشند. یکی از این داستان ها مربوط به اواسط دهه 40 بود که درباره مشاهده جن در این بنا گزارش های مختلفی به پاسگاه ارائه شده بود تا جایی که برخی از پرسنل مجبور شدند تا پاسگاه را برای همیشه ترک کنند. این حرف ها زمانی زیاد شد که برخی از صداها در اطراف قلعه شنیده شد و تا داخل ساختمان قلعه نیز جریان پیدا کرد.

از دیگر مواردی که درباره این قلعه عنوان شده این است که گفته شده چهار سرباز می بایست تا صبح کشیک می دادند ولی صبح روز بعد از کشیک، یک صحنه ای را با آن مواجه شدند که هرگز انتظار دیدنش را نداشتند و آن این بود که سربازان با چهره های بهت زده و سیاه بر روی زمین افتاده و مرده بودند. بعد از این اتفاق باقی کارکنان حاضر به ماندن در پاسگاه نبودند و حتی در اینده نیز کسی حاضر به کار در این پاسگاه نشد و بهه مین دلیل با بهانه قدیمی بودن ساختمان پاسگاه، مکان مربوط به پاسگاه را تغییر دادند.

از دیگر داستان هایی که برای این قلعه گفته می شود مربوط به یک راننده تاکسی بوده که برای رساندن یک مسافر به کشتی یونانی و بازدید آن اقدام کرده است. بعد از رساندن مسافر خود برای برگرداندن او منتظر ماند و در این بین به طرف قلعه جنی نیز حرکت نمود. وقتی به قلعه نزدیک شد با صحنه ای از یک مراسم عروسی برخورد کرد. او با دیدن پاهای کسانی که در مراسم بودند متوجه شد که آن ها جن هستند و به همین دلیل از ترس زیاد اتومبیل را خاموش کرد و منتظر ماند تا مراسم تمام شود. این داستان شاید کمی تخیلی به نظر بیاید ولی ممکن است قسمتی از آن واقعی باشد.

البته باید گفت که داستان های دیگری نیز درباره این قلعه عنوان شده که بیان کردن آن ها در این مقاله جایز نیست. تنها باید عنوان کرد که معلوم نیست کدام یک از این داستان ها واقعیت است و کدام یک از آن ها تنها بر طبق گفته ها منتقل شده. به هر حال بهتر است در هنگام مراجعه به کیش اگر از این داستان ها ترس دارید به هیچ عنوان برای دیدن قلعه جنی اقدام نکنید.

علت نامگذاری قلعه

می توان گفت یکی از دلایل مهم و تاثیر گذار در انتخاب نام برای این قلعه، داستان های مربوط به حضور جن در این سازه می باشد و به همین خاطر از جاهای ترسناک ایران به حساب می آید. درواقع بعد از وقوع جریاناتی که مربوط به دهه 40 می شود که از این ساختمان برای دیدبانی مرزی و هم چنین به عنوان ساختمان ژاندارمری استفاده گشت، به دلیل اتفاقاتی عجیب فرماندار در نهایت دستور داد تا پاسگاه تخلیه شود و از همان موقع بود که مردم این قلعه را با نام جنی نامیدند.

باید تاکید کرد که اگر علاقه ای به موضوعات ترسناک ندارید این قلعه جای خوبی برای بازدید نمی باشد و به همین دلیل نباید برای تماشا آن اقدامی بکنید. البته شاید تمام موارد گفته شده تنها یک شایعه یا داستان های خیالی و زاییده فکر مردم باشد ولی بهتر است در صورت عدم تمایل به این موضوعات اقدامی برای رفتن به آن نکنید. اگر هم در نهایت تصمیم بر آن شد تا برای دیدن این قلعه اقدام کنید بهتر است قبل از غروب خورشید اقدام نمایید.

قلعه جنی

بهترین زمان سفربه کیش

اگر قصد دارید از جاذبه های این جزیره دیدن نمایید و سفر خوبیرا تجربه کنید بهتر است در یک زمان مناسب برای رفتن به آن اقدام نمایید تا دچار مشکل نشوید. اگر از نظر آب و هوایی می خواهید در یک زمان مناسب سفر کنید باید بدانید که در کیش هوا سرد نمی شود بنابراین به دنبال سرما نباشید ولی می توانید به جای تابستان که گویی از آسمان آتش می بارد، در زمستان یا اواخر پاییز به کیش سفر کنید.

در این مواقع معمولا می توانید شب هایی با نسیم خنک داشته باشید و از این لحاظ بتوانید از جزیره گرمسیری کیش لذت ببرید. اگر به دنبال یک هوا بارانی هستید نیز می توانید پاییز و بهار را انتخاب کنید تا به مقصود خود برسید. از مهم ترین مواقعی که مردم برای رفتن به کیش انتخاب می کنند، عید نوروز می باشد چرا که می توانند در یک هوای خوب با تعطیلات زیاد سفر نمایند. یک موردی را که باید در نظر بگیرید این است که رطوبت هوا در کیش در ماه های گرم سال بالاست و حتی در پاییز میزان رطوبت هوا تا 60 درجه هم می رود.

ولی یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که در این فصل شاید رطوبت بالا باشد ولی زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. در زمستان دمای هوا بین 9 درجه تا 22 درجه در نوسان بوده و این دما برای افراد بسیار مناسب می باشد. در فصل پاییز در این جزیره جشنواره هایی برای حراج کالاها در نظر گرفته می شود و به همین دلیل اگر برای خرید قصد دارید به این جزیره بروید بهتر است این فصل را انتخاب نمایید.

اگر هم تمایل دارید برای یک سفر ارزان اقدام نمایید بهتر است تابستان را انتخاب کنید چرا که به دلیل گرمای هوا و رطوبت بالای آن معمولا کمتر کسی تمایل به سفر در این موقع از سال را به کیش دارد. بنابراین شما می توانید با سفر در این فصل به جزیره سفر ارزان تری داشته باشید. برای تماشای جاذبه های دیدنی کیش نیز می توانید در همان فصل زمستان اقام کنید تا در یک هوای مساعدتر برای این منظور اقدام نمایید.

بازدید از قلعه جنی

برای مشاهده قلعه جنی کیش و بازدید از ان می توانید در هر زمان که خواستید در طول شبانه روز اقدام نمایید. هم چنین باید گفت که بازدید از این قلعه رایگان بوده و هر زمان که بخواهید می توانید برای تماشای آن به قلعه مراجعه کنید. همان طور که گفته شد بهتر است اگر از داستان های مربوط به این قلعه ترس دارید از غروب آفتاب تا طلوع بعدی هیچ اقدامی برای بازدید از قلعه نداشته باشید. شاید حتی اگر فرد شجاعی باشید با به خاطر آوردن افسانه های مربوط به این قلعه دچار وهم شده و اتفاق بدی برایتان رخ دهد. این قلعه نگهبان ندارد و ورودی آن نیز مسدود می باشد و به سختی باید از بین بلوک های سنگی عبور کنید تا وارد شوید.

رزرو سوئیت در کیش

خیلی کم پیش می آید که افراد تنها برای کار به این جزیره بروند و حتی یک شب هم اقامت نداشته باشند. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به جزیره کیش ابتدا برای رزرو سوئیت اقدام نمایید و سپس به آن مراجعه کنید. البته بهتر است برای رفتن به کیش کمی هزینه هایتان را کم کنید تا دچار مشکل نشوید و پول زیادی خرج نکنید. برای این منظور می توانید از سوئیت هایی استفاده کنید که در این جزیره قرار دارند.

اکثر اقامتگاه های کیش به صورت سوئیت بوده و با توجه به این که در چه موقعیت جغرافیایی باشد هزینه های آن ها زیاد می شود. شما می توانید برای انتخاب اقامتگاه خود از سایت لوکس ویلا کمک بگیرید که کافیست از بین گزینه های مختلف موجود در سایت برای اجاره سوئیت ارزان در کیش اقدام نمایید. کیش در فصل زمستان شلوغ بوده و تعداد افراد به خصوص نزدیک به عید نوروز بیشتر هم می شود چرا که آب هوای این ناحیه در این مواقع از سال بهتر از فصول دیگر می باشد.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، کیش، جاده جهان، قبل از آخرین میدان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه