غار علیصدر همدان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

غار علیصدر همدان از جمله معروف ترین غارهای تالابی ایران و غارهای آبی در جهان شناخته می شود که در شهر همدان واقع شده است که بازدید از آن به صورت قایق سواری امکان پذیر می باشد. همدان جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی را در طبیعت خود جای داده و به یکی از گردشگری ترین شهرهای ایران تبدیل شده است. غار علیصدر علاوه بر آن که در ایران از شهرت زیادی برخوردار بوده، در میان جهانیان نیز دارای شهرت زیادی نیز می باشد و هر ساله میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی همدان را به عنوان مقصد گردشگری خود قرار می دهند تا از این غار زیبا و تماشایی، دیدن کنند. شاید این غار مهمترین و معروف ترین دیدنی در این شهر به شمار رود و اغلب گردشگران برای بازدید از این غار آبی راهی همدان شوند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این جاذبه دیدنی و گردشگری بیشتر آشنا شویم.

غار علیصدر همدان کجاست و مسیر دسترسی به آن

غار علیصدر یکی از بهترین و هیجان انگیزترین جاذبه های دیدنی همدان است که در ارتفاعات روستای ساری قیه و در فاصله 75 کیلومتری از شمال غربی همدان واقع شده است. برای دسترسی به این غار چندین مسیر مختلف وجود دارد که می توانید یکی از آن ها را برای خود انتخاب کنید و به آن دسترسی پیدا کنید. تمام مسیرهای دسترسی به غار علیصدر را در ادامه برای شما آورده ایم:

  • مسیر اول: همدان، جاده همدان – بیجار، سه راهی نوژه به سمت غار علیصدر

اگر بخواهید از این مسیر برای رسیدن به غار علی صدر استفاده کنید، ابتدا باید خود را به شهر همدان برسانید و سپس به سمت شهر لاجین مسیر خود را ادامه دهید. پس از رسیدن به این شهر، مسیر بیجار را پیش گرفته تا بتوانید به راحتی به این غار زیبا و تماشایی دسترسی پیدا کنید.

  • مسیر دوم: شهر شیرین سو، جاده علیصدر

چنان چه قصد داشته باشید برای رسیدن به غار زیبای علیصدر از این مسیر استفاده کنید، پس از آن که خود را به شهر همدان رساندید، مسیر شیرین سو را پیش گرفته و به سمت قباق تپه حرکت کنید. مسیر خود را ادامه داده تا وارد جاده کبودرآهنگ – سوباشی شوید. سپس به سمت قراگل مسیر خود را ادامه داده تا بتوانید به این غار زیبا برسید.

  • مسیر سوم: شهر کبودرآهنگ، جاده علیصدر

در صورت استفاده از مسیر شهر کبودرآهنگ برای دسترسی به علیصدر، بایستی پس از آن که خود را به شهر همدان رساندید، به سمت شهر کبودرآهنگ حرکت کرده و پیش از آن که به این شهر برسید، مسیرتان را به طرف سه راهی نوژه ادامه دهید تا به این غار دسترسی پیدا کنید.

شماره تماس غار علیصدر همدان: 35444444-081

ساعت بازدید از غار علیصدر همدان: نیمه اول سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 18 عصر، نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 15 بعد از ظهر

قیمت بلیط غار علیصدر همدان: گردشگران داخلی 100 هزار تومان، گردشگران خارجی 400 هزار تومان

آدرس غار علیصدر همدان: استان همدان، 75 کیلومتری از شمال غربی شهر همدان، شهرستان کبودرآهنگ، روستای علیصدر

غار علیصدر همدان

آشنایی با غار علیصدر همدان

بازدید از غار علیصدر همدان می تواند تجربه ای هیجان انگیز و لذت بخش را برای گردشگران فراهم آورد؛ چرا که این غار از عجیب ترین و گردشگری ترین غارهای ایران محسوب می شود. غارها به عنوان عجیب ترین و هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری در طبیعت شناخته می شوند. گردشگرانی که گردش در میان غارها را انتخاب می کنند، اغلب به دنبال هیجان و کشف موارد جدید و جذابی از دل طبیعت و گذشته های دور هستند. کشور ایران، انواع غارهای مختلفی را در گوشه و کنار خود جای داده که از میان آن ها غار علیصدر همدان از شهرت بیشتری برخوردار می باشد. غار زیبای علیصدر که در شهرستان کبودرآهنگ و روستای کبودرآهنگ واقع شده است، به عنوان تنها غار تالابی کشور و جزء معدود غارهای آبی جهان به شمار می رود و گردشگرانی که می خواهند به بازدید از داخل این غار اقدام نمایند، بایستی سوار با قایق شوند و به گردش در غار علیصدر همدان بپردازند.

جالب است بدانید قدمت غار علی صدر که از بزرگترین غارهای آبی در جهان شناخته می شود، به دوران دوم زمین شناسی با دوران ژوراسیک حدود 139 تا 190 سال گذشته باز می گردد. طولانی ترین مسیر قایقرانی در غار نیز مربوط به غار علیصدر همدان می باشد و مسافت آن به حدود 11 کیلومتر کیلومتر می رسد. این غار زیبا و اعجاب انگیز در ارتفاع 2.180 متری از سطح دریا واقع شده و داخل آن دنیایی جدا از دنیای بیرون وجود دارد. اگر از میان دیدنی های ایران، بازدید از غار آبی علیصدر همدان را انتخاب نمودید، خوب است بدانید سفر دیگری به جز سفر به شهر همدان را در پیش خواهید داشت. بدین صورت که ابتدا وارد بخشی از غار می شوید و از میان دالان ها که دارای مسیرهای پر پیچ و خمی هستند، عبور خواهید کرد. سپس به قسمتی خواهید رسید که ادامه مسیر به صورت پیاده امکان پذیر نبوده و بایستی سوار بر قایق های پدالی شوید و درست در همین لحظه سفرتان آغاز می شود و با دنیای عجیب و جدیدی رو به رو خواهید شد.

هنگامی که سوار بر قایق های پدالی هستید، از میان دالان ها و دهلیزهای بسیار زیبا و چشمگیری عبور خواهید کرد که تجربه جدیدی در طبیعت گردش به دست خواهید آورد. در تمام طول مسیری که ادامه خواهید داد، قندیل ها یا استالاکتیت ها و استالاگمیت ها و سنگ هایی را خواهید دید که تماشای آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود. از قندیل ها، مجسمه هایی به وجود آمده اند که دارای اشکال عجیبی هستند و برخی از آن ها به صورت های مختلفی نظیر شیر دو سر، پنجه عقاب، قایق وارونه، گل کلم، مجسمه آزادی، کبوتر، خوشه انگور و غیره می باشند. البته اگر قوه تخیل قوی داشته باشید، می توانید چهره ها و اشکال متنوع تری را نیز از میان آن ها پیدا کنید. یکی از جالب توجه ترین اشکالی که دیده می شود، نام الله می باشد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است. برخی از آن ها بسیار ظریف و زیبا هستند که باور آن که به صورت طبیعی به وجود آمده اند، دشوار می باشد. مجسمه های سنگی و طبیعی که در این غار به صورت اشکال مختلف دیده می شوند، بر اثر فرسایش سنگ های آهکی در طول سالیان طولانی پدید آمده اند. گردش در میان غار علیصدر همدان به دو صورت امکان پذیر است: نیمه مسیر با مسافت 1.250 متر و تمام مسیر با مسافت 4 هزار متر.

غار علیصدر همدان

دریاچه های غار علیصدر همدان

توجه داشته باشید برای بازدید در هر دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر بایستی سوار بر قایق های پدالی شوید. چرا که وجود رشته آب ها در این غار، دریاچه هایی را پدید آورده که عبور از آن ها به صورت پیاده میسر نمی باشند. دریاچه ای که در میان بخش مرکزی غار وجود دارد، دارای عمق بسیار زیادی می باشد. اما در بخش های دیگر غار که دریاچه های دیگری وجود دارند، برخی از آن ها بسیار عمیق و برخی دیگر نیز کم عمق می باشند. بدین صورت که عمق آن ها از نیم متر تا 14 متر می رسند. در برخی از نقاط نیز عمق آن ها حتی به بیش از 40 متر نیز می رسند. هنگامی که در حال گشت زنی در میان غار علیصدر همدان هستید، از تالارهای مختلفی عبور خواهید کرد. یکی از بزرگترین و زیباترین تالارهای این غار، تالار آزادی می باشد که دارای طول 100 متر، عرض 60 متر و ارتفاع 40 متر می باشد.

تاریخچه غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان ابتدا توسط محلیان و اهالی روستای علیصدر و دیگر روستاهای اطراف شناخته شده بود و از آن به عنوان پناهگاهی امن در برابر حمله دشمنان و جنگ های داخلی و خارجی استفاده می کردند. روستاییان میزان مازاد آب نهر سراب به غار علی صدر را به آن هدایت می کردند و از همین رو به یک مخزن ذخیره آب در فصل های گرم سال تبدیل شده بود و اهالی روستاهای اطراف از آبی که در آن ذخیره شده بود، استفاده می کردند. از آنجایی که این غار محلی برای ذخیره آب مازاد منطقه بود، در قسمت شرقی غار، سطح آب تا ارتفاع 2.20 متر بالا آمده بود و ورودی غار را برای سالیان متمادی بسته بود. در آذر ماه سال 1136 هجری شمسی زلزله ای مهیب در منطقه فارسینج رخ داد که باعث شد شکافی عمیق در میان کف غار سراب ایجاد شود و آب نهر سراب به صورت یک مرتبه قطع گردد. حدود 6 سال که از این واقعه گذشت، تا سال 1342 سطح آب داخل غار علیصدر همدان میزان ارتفاع طبیعی خود را پیدا نمود.

در همین سال بود که یک گروه غارنوری 14 نفره برای بررسی و کند و کاو به سراغ این غار تاریخی آمدند و با وسایلی همچون تیوپ لاستیکی و فانوس وارد غار شدند. در سال 1346 هجری شمسی خبری در روزنامه اطلاعات و رسانه های ملی پخش شد که حاکی از کشف غار علی صدر همدان توسط کوهنوردان کلوپ سینای همدان بود. درست پس از زمان انتشار این خبر مهم، جمعیت زیادی از کوهنوردان، طبیعت گردان و محققان راهی این منطقه شدند تا این غار زیبا را که تازه کشف شده بود را از نزدیک مشاهده نمایند. تا سال 1352 این غار دارای دهانه ای بسیار تنگ و دارای ارتفاع حدود نیم متر بود و افراد عادی نمی توانستند به داخل غار دسترسی پیدا کنند. سپس در سال 1353 رئیس هیئت کوهوردان همدان، عبدالله حاجیلو، به تنهایی و به کمک افراد محلی و اهالی روستای علیصدر و روستاهای اطراف، عملیات افزایش میزان عرض و ارتفاع دهانه غار پرداخت و عرض آن را به 5 متر و ارتفاع آن را به 3 متر رساند.

سال بعد نیز با عملیات بتون ریزی، مسیری مناسب برای پیاده روی را در این غار به وجود آورد و پس از مدتی هم لوازم و تجهیزات روشنایی و تعدادی قایق را در داخل این غار قرار داد و محل مناسبی برای گردشگری در همدان پدید آورد. در تاریخ 4 خرداد ماه سال 1355 این مکان گردشگری به روی مردم گشوده شد و بلیط های بازدید از پیش از آن که غار علیصدر همدان توسط این گروه کوهنوردی شناخته شود، کسی به غیر اهالی مناطق اطراف از وجود این غار خبر نداشت. جالب است بدانید پس از تدابیری که آقای عبدالله حاجیلو برای این منطقه گردشگری اندیشید و آن ها را عملی کرد، محمدرضا شاه پهلوی آوازه او را شنید و در تاریخ 5 مهر ماه سال 1355 به بازدید از این جاذبه دیدنی اقدام نمود.

غار علیصدر همدان

دلیل نامگذاری غار علیصدر

از آنجایی که این غار در زمان های گذشته مخزن و سد آب تأمینی مناطق و روستاهای اطراف به شمار می رفت، این غار را با نام علی سرد یا علی سد می شناختند. در بسیاری از اسناد و مدارک این روستا نام ده علی سد و شناسنامه های اهالی این روستا نام علی سرد نیز دیده می شود. حتی نام علی سد نیز در بنچاق ها به کار برده شده است. در سال 1350 پروژه پیمانکاری احداث جاده برای این روستا تابلوی راهنمایی قرار داد که نام پروژه برای رو آن به صورت علی صدر نوشته شده بود و از آن زمان به بعد و تا کنون، نام علی صدر یا علیصدر برای این غار و روستا به کار برده می شود.

طول غار علی صدر

غار زیبای علیصدر که از زمان پیدایش تا به امروز، گردشگران زیادی برای بازدید از آن اقدام می کردند، از طولانی ترین غارهای آبی ایران می باشد و دارای دو مسیر آبی و مسیر خشکی می باشد که گردشگران می توانند یکی از این مسیرها را برای گردش در غار علی صدر انتخاب نمایند. جالب است بدانید هنوز هیچکس به انتهای این غار دسترسی پیدا نکرده و تنها 12 کیلومتر از دهلیزها و مسیرهای غار مورد شناسایی قرار گرفته است. اما گردشگران تنها تا مسافت 2.2 کیلومتری از این غار می توانند دسترسی داشته باشند.

گردش و قایق سواری در غار علیصدر

غار علیصدر از زیباترین غارهای آبی ایران به شمار می رود که از دو بخش خشکی و آبی تشکیل شده و گردشگران می توانند هم از طریق مسیر آبی به صورت قایق سواری و هم از طریق مسیر خشکی و به صورت پیاده از این غار زیبا دیدن کنند. هر کدام از این مسیرها دارای جذابیت های خاص خود می باشند، اما اغلب گردشگران استفاده از مسیر آبی و قایق رانی را ترجیح می دهند. در این صورت با یک تیر چند نشان می زنند. پس از تهیه بلیط و ورود به غار چند دقیقه‌ای را برای رسیدن به دریاچه و قایق سواری پیش رو دارید. پس از سوار شدن بر قایق شاهد استلاگمیت ها و استلاکتیت در سقف و دیواره های علیصدر هستید. این دو که بر اثر فرسایش، آب خوردگی و گذر زمان شبیه به چکیده‌های سنگی و رسوبی شده‌اند به اشکال گوناگون و جذابی مبدل شده اند که هر یک نام گذاری شده‌اند علاوه بر آن که از این غار دیدن می کنند، همچنین از تفریح قایق سواری نیز لذت خواهند برد.

قدمت این غار و سنگ های فضای داخلی آن به دوران دوم زمین شناسی یا دوران ژوراسیک باز می گردد. نورپردازی های بسیار زیبایی در فضای داخلی غار علیصدر کار گذاشته شده اند که بر زیبایی آن افزوده اند و نمای بسیار چشمنوازی را پدید آورده اند. قندیل های کوتاه و بلندی در تمام بخش های فضای داخل این غار پدید آمده اند که تماشای آن ها برای شما بسیار لذت بخش و حیرات آور خواهد بود. فضای داخلی این غار بدین صورت است، هنگامی که وارد فضای داخلی غار می شوید، پله هایی مقابل شما قرار دارند که به سمت پایین شما را هدایت می کنند. باید از این پله ها پایین رفته و از فضای زیبایی که در اطراف شما وجود دارد، لذت ببرید. در اطراف خود سنگ ها و قندیل هایی را خواهید دید که تماشای آن ها بسیار لذت بخش است و می توانند شما را به تفکری عمیق فرو برند. پس از آن که مسیر خشکی را پشت سر گذاشتید، به قسمتی خواهید رسید که باید سوار قایق شوید و وارد مسیر آبی شده و از قایق سواری در میان غار زیبای علیصدر لذت ببرید.

پیش از آن که سوار قایق شوید، جلیقه نجات در اختیار شما قرار می گیرد که بایستی تمام افراد آن ها را به تن کنند. همچنین یک فرد به عنوان راهنما در قایق با شما همسفر می شود و بخش های مختلف این غار را برای گردشگران به صورت کامل توضیح می دهد. قایق هایی که در این غار سوار می شوید دارای ظرفیت 8 تا 10 نفر می باشند. هنگامی که در حال گردش میان این غار هستید و به سنگ های روی دیوارهای غار نگاه می کنید، هر کدام از آن ها را بی شباهت از حیوانات مختلف و بسیاری موارد دیگر نمی دانید. این سنگ ها دارای قدمت های بسیار طولانی بوده و به دوران دوم زمین شناسی می رسند. هنگامی که در حال قایق سواری و گردش در میان این غار هستید، اطرافتان به قدری زیبا هستند که هر کدام از آن ها به تنها می توانند توجه شما را به خود جلب نمایند. هر ساله میلیون گردشگر داخلی و خارجی به سراغ بازدید از این غار زیبا و تماشایی می روند.

مسیری که برای پیش رفتن در این غار انتخاب می کنید، بسیار پر پیچ و خم بوده و همین موضوع نیز جزء جذابیت ها و شگفتی های غار علی صدر به شمار می روند. دریاچه هایی در فضای داخلی غار وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای عمق های متفاوتی هستند و عمق آن ها در برخی نقاط به 40 متر نیز می رسند. حتی اگر در روزهای گرم تابستان قصد داشتید به سراغ این غار زیبا بروید و در آن به گشت و گذار بپردازید، حتما لباس گرم به تن داشته باشید؛ چرا که فضای داخلی علیصدر بسیار سرد می باشد.

غار علیصدر همدان

غار علیصدر، غاری زنده در ایران

بسیاری از زمین شناسان و کارشناسان بر این عقیده هستند که غار علیصدر غاری زنده می باشد. بدین معنی که در آینده می تواند تغییراتی چشمگیر در آن صورت پذیرند و از شکل امروزی خود خارج شود. غار علی صدر را به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایرانی می شناسیم.

اشکال گوناگون چکنده ها و چکیده های غار علی صدر

غار علیصدر از زیباترین غارهای ایران است که جذابیت های خاصی در آن وجود دارند. چکیده ها (استالاگمیت ها) و چکنده ها (استالاکتیت ها) از زیباترین و شگفت انگیزترین مواردی هستند که در حین گردش در غار علیصدر توجه گردشگران را به خود جلب می کنند. چکنده ها و چیکده ها شکل های مختلفی دارند که برخی از آن ها به صورت برفک، سوزنی، نی غار، گل کلم و غیره هستند و حتی برخی از آن ها نیز در شکل های عجیب دیگری همچون پنجه عقاب، شیر غار، میدان ستون ها، تخت جمشید، پنجه اژدها و غیره هستند.

  • کلمه الله: جالب توجه ترین شکلی که می توانید از این سنگ ها و چکنده ها و چکیده ها کلمه مقدس الله می باشد که نورپردازی زیبایی برای آن در نظر گرفته شده و به وضوح قابل مشاهده است.
  • میدان ستون ها: در یک بخشی از غار، تعدادی ستون با ابعاد بسیار بزرگ وجود دارند که با در کنار هم قرار گرفتن آن، مجموعه را به وجود آورده اند و آن را میدان ستون ها نامیده اند.
  • تخت جمشید: بخش هایی از این غار که به شکل تخت جمشید می باشند، ستون هایی وجود دارند که سرستون های آن ها بسیار به سرستون های تخت جمشید شیراز شباهت داشته و به همین جهت آن ها را با نام تخت جمشید می شناسند.
  • آبشار سنگی: قندیلی بسیار بزرگ که شباهت زیادی به یک آبشار بزرگ دارد، در این غار وجود دارد و به گونه ای است که گویا یک آبشار در این غار جریان داشته و بر اثر سرما دچار یخ زدگی شده است.
  • تالار قندیل بزرگ: زمانی که در حال پیاده روی در این غار زیبا هستید، به یک تالار خواهید رسید که ستونی سنگی با ابعاد بسیار بزرگ در آن قرار دارد که بر همین اساس این تالار را با نام تالار قندیل بزرگ می شناسند.
  • پنجه اژدها: بخشی از چکیده های این غار بسیار شبیه به پنجه اژدها بوده و به رنگ زرد می باشد و آن را پنجه اژدها نامیده اند.
  • پنجه عقاب: چکیده ای در این غار دیده می شود که شباهت بسیار زیادی به پنجه عقاب داشته و به همین جهت نام پنجه عقاب را برای آن انتخاب نموده اند.

آشنایی با عجایب و حقایق غار علی صدر

غار علیصدر همدان که خود یکی از شگفتی های طبیعت ایران می باشد و در استان همدان جای گرفته است، دارای عجایب و حقایقی می باشد که دانستن آن ها می تواند کمک به سزایی در شناختن بیشتر این جاذبه طبیعی داشته باشد. در ادامه با عجایب و حقایق این غار زیبا و تماشایی بیشتر آشنا می شویم.

  • جالب است بدانید غار علیصدر همدان از نور کافی برخوردار نبوده و همین موضوع سبب گردیده هیچ نوع جانوری در آن زندگی نمی کند.
  • دریاچه های مختلفی در این غار وجود دارند که از عمق های مختلفی برخوردارند و در برخی از نقاط آن نیم متر و در برخی نقاط دیگر نیز عمق دریاچه ها بیشتر شده و به 40 متر می رسند.
  • علاوه بر عمق مختلف دریاچه ها، ارتفاع های مختلفی در این غار وجود دارند که برخی از تالارهای آن دارای ارتفاع 16 متر و ارتفاع در برخی نقاط دیگر به 54 متر هم می رسند. این موضوع باعث شده جریان هوا در آن به خوبی احساس شود و هیچ فردی دچار تنگی نفس نشود.
  • یکی از اصلی ترین ویژگی های غار علی صدر همدان که سبب شده نسبت به دیگر غارهای آبی ایران و حتی جهان متمایز شود، استفاده آسان از کانال های آبی آن می باشد. زیرا این غار از وسعت زیادی برخوردار بوده و قایق های معمولی می توانند به راحتی در آن گردش داشته باشند.
  • دریاچه هایی که در فضای داخلی این غار وجود دارند، دارای آب شفاف و زلالی می باشند که گردشگران می توانند بستر آن ها را به خوبی حتی تا عمق 10 متری مشاهده کنند. همچنین اگر چراغ قوه ای را در دست بگیرید، می توانید بستر دریاچه را که دارای سنگ های بسیار زیبایی می باشد را مشاهده کنید.
  • جالب است بدانید، هزاران دریچه در این غار وجود دارند که سبب شده اند هوای تازه و مطلوبی در فضای داخلی غار جریان دارد و هیچگونه گاز سمی در غار وجود ندارد. لذا گردشگران حتی در تعداد بالا که در حال گردش در غار علیصدر باشند، تنفس با مشکل مواجه نخواهد شد.
  • از آنجایی که غار علیصدر دارای دمای پایینی حدود 12 تا 14 درجه سانتی گراد می باشد، همیشه از هوایی سرد برخوردار بوده و پیشنهاد می شود حتی اگر در گرم ترین روزهای تابستان نیز به همدان سفر کردیده و قصد بازدید از این غار را داشتید، حتما لباس گرم و مناسب همراه خود داشته باشید.
  • از دیگر نکاتی که درباره عجایب و شگفتی های غار علی صدر وجود دارد، این است که این غار از آب و هوایی کاملا پاکیزه و بدون هیچگونه آلودگی برخوردار است و به همین دلیل هوای ساکنی دارد.
  • اگر بخواهید با استفاده از قایق در مسیر آبی این غار گشت و گذاری داشته باشید و تمام آن مسیری را که تا کنون برای گردش در نظر گرفته شده است، حدود 1 ساعت و 30 دقیقه تا 2 ساعت به مدت زمان نیاز خواهید داشت.
  • برای گردش در غار علی صدر، اغلب گردشگران سوار بر قایق می شوند و مسیر آبی را انتخاب می کنند و خوب است بدانید این غار دارای طولانی ترین مسیر قایق سواری در غارها می باشد.
  • آبی که در میان دریاچه های غار علی صدر همدان وجود دارند، مملو از املاح معدنی بوده و به همین جهت غیر قابل آشامیدن می باشد و گردشگران باید توجه داشته باشند از آب دریاچه های غار ننوشند.
  • تا کنون حدود 40 کیلومتر از مسیرهای این غار مورد نقشه برداری قرار گرفته، اما گردشگران امکان دسترسی به تمام آن ها را ندارد و تنها می توانند حدود 2 کیلومتر از آن را مشاهده کنند.
  • هر آنچه را که در این غار مشاهده کنید، کاملا به صورت طبیعی بوده و در ساخت و به وجود آمدن آن ها هیچ انسانی دخالت ندارد.

غار علیصدر همدان

ویژگی های غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان در ارتفاع 2.100 متری از سطح دریا واقع شده و جزء طولانی ترین غارهای ایران به شمار می رود. 11 کیلومتر از این غار کشف شده اما تنها 3 کیلومتر از آن قابل بازدید است و گردشگران می توانند از آن دیدن کنند. حتی اگر جزء افرادی هستید که به بازدید از غارها و جاذبه های طبیعی که به صورت غارها فضای تنگ دارند علاقه مند نیستید، غار علی صدر همدان به قدری جذاب است و از فضای وسیعی بهره می برد، می تواند برای شما نیز بسیار جالب باشد و از گردش در آن لذت ببرید.

نکاتی برای بازدید از غار علی صدر همدان

توجه داشته باشید که غار علی صدر همدان در منقطه ای قرار دارد که جزء نقطه کور آنتن دهی بوده و هیچ کدام از اوپراتورهای تلفن همراه در آن آنتن دهی ندارد.

  • عکاسی در این غار با فلش ممنوع بوده و بدون فلش امکان پذیر می باشد.
  • استعمال دخانیات در غار علیصدر ممنوع می باشد.
  • برای بازدید و گردش در این غار به مدت زمانی حدود 2 ساعت نیاز خواهید داشت.

امکانات تفریحی و رفاهی غار علیصدر

غار علیصدر همدان که خود یکی از بهترین جاذبه های تفریحی همدان به شمار می رود، در اطراف خود امکانات تفریحی و رفاهی متعددی را جای داده است. از امکانات تفریحی و رفاهی محدوده بیرون این غار می توان به رستوران، کافی شاپ، شهربازی، مرکز خرید صنایع دستی استان همدان، نمازخانه و پارکینگ اشاره کرد. وجود این امکانات توانسته بر محبوبیت غار بیافزاید و گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به سراغ این جاذبه می روند.

غار علیصدر همدان

بهترین زمان بازدید از غار علیصدر همدان

شهر همدان از آن دسته شهرهای ایران است که از آب و هوایی خنک برخوردار است و از همین رو بهار و تابستان های آن دارای آب و هوایی مطلوب و دلنشین و زمستان هایی سرد و برفی دارد. لذا اگر به دنبال بهترین زمانی هستید که بتوانید به این شهر سفر کنید و از میان جاذبه های گردشگری همدان، غار علیصدر همدان را انتخاب کنید و به بازدید از آن اقدام نمایید، بهتر است فصل های بهار و تابستان را انتخاب نمایید. از اواسط فصل بهار تا اواخر فصل تابستان، این شهر از آب و هوایی بسیار خنک و دلنشین برخوردار است و می توانید از هوای گرم شهرهای گرمسیر به همدان پناه ببرید و چند روزی را از آب و هوای دلپذیر آن بهره منید شوید.

غار علی صدر در تمام طول سال دارای آب و هوایی سرد می باشد و گردشگران اگر در فصل تابستان قصد بازدید از این جاذبه را دارند، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشند تا بتوانند در حین گردش میان غار، از هوای خنک آن لذت ببرند. پس اگر به دنبال بهترین زمان بازدید از این غار هستید، دریافتیم که غار علی صدر در تمام طول سال دارای هوایی یکسان بوده و تنها طبیعت این شهر است که در هر فصل از سال دارای آب و هوایی متفاوت می باشد.

قیمت بلیط و ساعت بازدید از غار علیصدر همدان

تمام گردشگرانی که قصد بازدید از غار علی صدر همدان را دارند، بایستی با پرداخت هزینه بلیط ورودی این غار را تهیه کنند. گردشگران داخلی برای تهیه بلیط غار علیصدر باید مبلغی برابر با 100 تومان و گردشگران خارجی نیز 400 هزار تومان بپردازند. ساعت بازدید از این غار در طول سال متفاوت بوده؛ بدین صورت که در نیمه اول سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 18 عصر و در نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 15 بعد از ظهر امکان پذیر می باشد.

اقامت در نزدیکی غار علی صدر

اغلب گردشگرانی که به شهر همدان سفر می کنند، قصد دارند یک تا چند روزی را در این شهر به گردش و تفریح در میان دیدنی های همدان بپردازند. لذا چند روزی را در این شهر گردشگری اقامت می کنند. غار علیصدر که از معروف ترین جاهای دیدنی همدان به شمار می رود، انواع اقامتگاه های مختلف را در خود جای داده و گردشگران می توانند بنا به سلیقه و بودجه پیشنهادی خود به سراغ یکی از انواع این اقامتگاه ها بروند. از آنجایی که این منطقه جزء مناطق حفاظت شده همدان به شمار می رود، این امکان را برای گردشگران فراهم آورده تا بتوانند برای اقامت خود در نزدیکی این غار به کمپ زدن و چادر زدن بپردازند.

غار علیصدر همدان

سوالات متداول

غار علیصدر کجاست؟

غار علیصدر در فاصله 75 کیلومتری از شمال غربی شهر همدان و شهرستان کبودرآهنگ و در روستایی به نام علیصدر واقع شده است.

طول غار علیصدر همدان چقدر است؟

حدود 12 کیلومتر از مسیرهای غار علیصدر همدان کشف شده، اما گردشگران تنها به 2.2 کیلومتر از کل مسافت آن دسترسی دارند.

ساعت بازدید از غار علیصدر همدان چگونه می باشد؟

بازدید از غار علیصدر در فصل های نیمه اول سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 17 عصر و در فصل های نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 15 بعد از ظهر امکان پذیر می باشد.

قیمت بلیط غار علیصدر چقدر است؟

قیمت بلیط غار علیصدر برای گردشگران داخلی 100 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 400 هزار تومان می باشد.


[html_block id=”65999″]

راهنما سایت

آدرس

استان همدان، 75 کیلومتری از شمال غربی شهر همدان، شهرستان کبودرآهنگ، روستای علیصدر

شماره تماس
هزینه بازدید

۱۰۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 18

یک‌شنبه

8 الی 18

دو‌شنبه

8 الی 18

سه‌شنبه

8 الی 18

چهار‌شنبه

8 الی 18

پنج‌شنبه

8 الی 18

جمعه

8 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه