غار دانیال متل قو

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

غارهایی همچون غار دانیال متل قو در میان انواع جاذبه های گردشگری، مخاطبان خاص خود را دارند. غارها اغلب گردشگران ماجراجو و حرفه ای را مسحور خود می کنند. نیازها و ویژگی های خاص گردشگری غارها باعث شده که بسیاری، گردشگران تخصصی این فضاهای طبیعی را به نام اختصاصی غارنوردان بشناسند. در جهان حدود نیم میلیون غارنورد شیفته کشف غارهای جدید و ویژگی های خاص آنها وجود دارد. و صد البته که هیچ غاری مانند غار دیگر نیست و حیطه ای بسیار بکر و دست نخورده در برابر روی آنهاست.

با این مقدمه می خواهیم در این یادداشت سفر گونه شما را به یکی از غارهای تازه کشف شده ایران در استان مازندران، یعنی غار دانیال متل قو ببریم. می توان تصور کرد همین ناشناختگی و بکر بودن این غار می تواند بدون درنگ توجه هر گردشگر ماجراجو را به خود جلب کند. غاری که با وجود جدید الاکتشاف بودن آن، به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه پاوه در کرمانشاه شناخته می شود.

 

مسیر غار دانیال متل قو

 

 

 غار دانیال متل قو چگونه غاریست؟

غار دانیال که آن را به عنوان کردکوی، چاری و گرده کوه نیز می شناسند، در روستای دانیالِ بخش سلمانشهر، از توابع عباس آباد مازندران قرار دارد. این غار با ارتفاع 160 متر از سطح دریا، ۲۱۵۸ طول دارد. با این حال چون هنوز کسی از غارنوردان تا انتهای غار را سفر نکرده است، برخی طول آن را تا 5 کیلومتر نیز تخمین می زنند. در قیاس با غار شناخته شده علیصدر همدان که از 11 کیلومتر آن تنها 5 کیلومتر کشف شده، طول بخش کشف شده غار دانیال متل قو قابل توجه می باشد. ژرفای این غار در عمیق ترین بخش به 74 متر می رسد. در اصطلاحات تخصصی غارنوردی عمق غار به معنای میزان نفوذ غار در داخل زمین می باشد.

رودخانه ای که غار دانیال متل قو بر روی آن شکل گرفته از ابتدا تا انتهای غار ادامه دارد. این جریان پیوسته آب از پیوستگی چند جویبار و چشمه غار به وجود آمده است. جریان آب پس از گذر از آبشارها و حوضچه های کوچک به چند شعبه کوچک تر تقسیم می شود. درباره عمق سطح آب رودخانه باید گفت که یکسان نیست اما از یک متر بیشتر تجاوز نمی کند.

بنابراین باید آماده باشید که در بخش هایی از مسیر غار دانیال متل قو تقریبا دو سوم از بدنتان در آب باشد. با این حال در زمان های بارش، به علت بالا آمدن سطح آب رودخانه، عمق آب بسیار بالاتر آمده و دیگر امکان گذر از آن را نخواهید داشت. بنابر این حتما باید قبل از سفر پیش بینی های هواشناسی را بررسی کنید تا در بارندگی درون غار گیر نیفتید. این رودخانه پس از جریان یافتن در زیر سطح شیبدار، چند متر پایین تر رفته و پس از آن بر روی زمین دوباره پدیدار می شود. ادامه مسیر این رودخانه جنگلی، حیله رود و پس از آن دریای خزر است.

عرض غار دانیال متل قو متغیر بوده و در بعضی قسمت های آن به ویژه در ابتدای غار می توان با سه قایق در کنار هم حرکت کرد. اما در بخش های انتهایی کمتر کشف شده آن، گاهی تنها با سینه خیز رفتن می توان حرکت کرد. البته در این غار، امکانات استفاده از قایق مانند دیگر غارهای قدیمی و شناخته شده ایران مثل غار علیصدر، وجود ندارد. دمای این غار در تمام فصول ثابت است و هوای آن حدود 23 درجه سانتیگراد و آب حدود 17 درجه سانتیگراد حرارت دارد.

غار دانیال متل قو که خود را در جنگل های بکر و سرسبز اطراف روستای سلمان شهر پنهان کرده، مقصد گردشگری خودجوش است. راهنمایان رسمی یا محلی، امکانات خاص رفاهی، تفریحی و طبیعت گردی در آن وجود ندارد. با این حال این سفر را از دست ندهید. گذر از نیمه نخستین غار اگر به همراه تیمی نیمه حرفه ای و وسایل مجهز باشید، برای گردشگر عادی خیلی سخت یا ناممکن نخواهد بود.

 

اطلاعات زیست شناختی غار دانیال متل قو

غارها علاوه بر جاذبه های گردشگری، از منابع داده‌های ارزشمند در حیطه زمین شناسی، باستان شناسی و دیرین ‌شناسی هستند. غارهای آهکی مانند غار دانیال متل قو، از نفوذ آب های زیرزمینی در سنگ های آهکی به وجود می آیند. این آب ها در این نفوذ، مواد آهکی را در خود حل می کنند که در طی این فرایند فضاهای خالی به وجود می‌آید. در گذر میلیون ها سال، برخی از این فضاهای خالی بدل به غارها می شوند. به طور کلی می توان گفت، غارها حفره ها یا سوراخ هایی هستند که با حل شدن سنگ ها در آب و یا ذوب شدن یخ ها ایجاد می شوند.

بعضی غارها بسیار کوچک و در اندازه عبور یک نفرند و برخی مانند غار دانیال متل قو، پر از گذرگاه و اتاقک تودرتو هستند. دیواره های غار دانیال متل قو، در ورودی های آن و نیز در میانه اش سنگی و آهکی است. اما در انتها این ساختار محکم، بدل به ترکیب آب و خاک می شود و از لابلای خاک های انتهای غار آب به بیرون جریان می یابد. آب درون غار به دلیل زلال بودن، درصد پایین املاح معدنی و دیگر محلولات، قابل آشامیدن می باشد. در بخشی از غار به نام تالار ریزان، استالاکتیت های بسیار زیبا، نازک، بلند و تازه شکل گرفته پوشیده شده از تزئینات شیری رنگ آهکی به چشم می خورد.

بسیاری از گردشگران، تالار ریزان را زیباترین قسمت غار می دانند. در اصطلاحات غار شناسی استالاکتیت ها (چکنده ها) و استالاگمیت ها (چکیده ها) دو نوع از معروف ترین انواع غار سنگ ها هستند. غار سنگ ها به سنگ هایی اطلاق می شود که بعد از ساخته شدن غارها از چکیدن آب های فروررفته در کف و دیواره های غار تشکیل می شوند. هر کدام از غار سنگ های غار دانیال متل قو، عمری چندین میلیون ساله دارند. تشکیل هر یک سانتی متر از آنها 100 سال طول کشیده. حرکت پیش بینی ناپذیر و رونده آب های زیرزمینی در طی این میلیون ها سال در میان سنگ های آهکی غار، زیباترین و شگفت ترین ساختارها را به آنها داده.

تالار خفاش و پرندگان در خواب

غارها مکان مناسبی برای زیست گونه های مختلف جانوری نیستند. در غار دانیال متل قو، نیز همچون دیگر غارها تنها حیواناتی مانند خفاش ها، خرچنگ، قورباغه و یا عنکبوت موشی شکل بومی مازندران زیست می کنند. بی تردید همه ما تصویر یک غار را با خفاش های درون آن که آرام و بی صدا به دیواره هایش چسبیده اند به یاد می آوریم. خفاش هایی که ناگهان و بی خبر با فریاد های جیغ مانندی شروع به پرواز در میان دیواره های سنگی و تاریک غار می کنند.

غار دانیال متل قو، از لحاظ حضور این پرندگان متفاوت و البته زیبا بسیار غنی است. پس از عبور از 300 متر اولیه غار و گذر از حوضچه اول آن، به محوطه باز وسیعی می رسیم. این بخش از غار به تالار خفاش مشهور گردیده. میانه این تالار خفاش، تپه های مرتفعی قرار دارد که با فضولات خفاش ها و گِل بسیار لیز و لغزنده ای پوشیده شده. برای عبور از این بخش از غار، باید از این تپه های سخت گذر رد شوید و به قله آن برسید. درست در بالای راس این تپه ها، خفاش ها در فراز سرتان به دیواره ها چسبیده و در حال استراحتند.

امکان دارد، یک دفعه به سرتان بزند که این پرندگان دوستدار تاریکی و سکوت را با پرتاب سنگ یا تولید صدا بیدار کنید. در این حالت نه تنها خودتان تجربه خوبی از غار نداشته و مورد حمله خفاش ها قرار می گیرید، بلکه باعث آسیب رساندن به این پرندگان بی آزار نیز خواهید شد. متاسفانه همین بی توجهی و بازیگوشی خطرناک گردشگران غار دانیال متل قو، باعث شده تعداد این خفاش ها در طی این سال ها بسیار کاهش پیدا کند. باید بدانیم که غار زیست بوم و خانه این حیوانات است و ما میهمان آنهاییم. آسیب زدن به هر چرخه از طبیعت، کل طبیعت را آسیب خواهد زد.

بهترین زمان سفر به غار دانیال متل قو و نکات ایمنی آن

شنا در آب های زلال، تمیز و بکر غار دانیال متل قو، و گذر از آن و یا صعود از تپه ها و صخره های رنگی و خاصش، بی تردید تجربه متفاوتی است. با این حال با رعایت نکات ایمنی و نیز محافظت از طبیعت، می توانید زیبایی این تجربه را کامل کرده، از خطرات جلوگیری کنید. کلاه ایمنی، آب آشامیدنی، پوشاک راحت، گرم، یک تکه و ضد آب از ضروریات این سفر می باشد. به خاطر داشته باشید که در این سفر چند ساعته لباس تان به احتمال بسیار زیاد، آسیب جدی خواهید دید. بنابراین پوشاکی را انتخاب کنید که گرانقیمت نباشد.

دستکش مخصوص برای محافظت از دست در هنگام صعود از صخره ها و چکمه یا کفش مناسب برای راه رفتن در آب را به هیچ وجه فراموش نکنید. بی تردید هدلامپ و چند باتری مناسب آن، از لوازم اولیه هر غارنوردی وگردشگری در فضای بدون نور است. البته غار دانیال متل قو، غار مهربانی می باشد و به شما این امکان را می دهد که هر زمان از جستجو و کشف غار خسته شدید، به راحتی به دهانه ورودی غار برگردید. برای مسیر برگشت تنها کافیست مسیر خروجی آب رودخانه را بدون نگرانی پی بگیرید. البته در چند نقطه محدود، امکان دارد جریان آب فریب تان دهد.

برای سفر به این غار حتما به صورت گروهی و با تجهیزات ایمنی کامل اقدام کنید. در صورت رعایت این موارد، تجربه کشف غار برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. بازه زمانی متوسط برای پیمودن کامل غار برای گروه های حرفه ای و جمع و جور حدود سه ساعت و نیم و برای گروه های آماتور و بزرگ تر بین 5 تا 7 ساعت است. در پایان، پیشنهاد ما سفر به غار دانیال متل قو، در نیمه اول سال، به ویژه تابستان می باشد. با این حال در نیمه دوم نیز امکان بازدید از این غار وجود دارد. البته همان طور که قبلا گفته شد، در هنگام بارندگی به علت بالا آمدن سطح آب نباید داخل غار شد.

 

غار دانیال

تجربه جستجو در غار دانیال متل قو

بعد از گذر از 200 متر از سیفون اولیه غار، به سیفون بعدی آن با دو اتاقک بزرگ در دو طرف آن خواهید رسید. سیفون به فضایی در غار گفته می شود که سقف آن بسیار کوتاه بوده و اغلب آب تا زیر سقف راهرو در آن جریان دارد. در این جا باید مهارت های صخره نوردی خود را نشان دهید و از صخره ای 2 متری بالا روید. اگر صخره نوردی به اندازه کافی جذاب نیست، می توانید با غواصی این سیفون را رد کرده و در طرف دیگر از آب خارج شوید. سپس با اندکی پیاده روی به تالار زیبای ریزان که زیباترین بخش غار دانیال متل قوست، خواهید رسید.

برخی گردشگران و کاشفان این غار معتقدند که زیبایی غار دانیال متل قو، در بخش نخستین آن است. اما بخش های پایانی و کمتر شناخته شده غار، ماجراجویانه تر می باشد. فضای این بخش ها بسیار تنگ و سقف آن بسیار کوتاه بوده و برای گذر از آن، حتما باید به صورت سینه خیز و در ردیف های یک نفره حرکت کنید. در حالی که دمای آب بسیار خنک و بخشی از بدن شما در آب است. طول این بخش حدود 200 متر بوده و سنگ های آن، تیزتر هستند و لباس و بدن تان را خراش خواهند داد.

در انتهای غار هر چقدر جلوتر بروید، دمای غار کمتر و آب نیز خنک تر خواهد شد. در این جا به اولین سرچشمه‌های غار یعنی جایی که دیواره های آهکی و سنگی آن تمام می شوند، می رسید. در این قسمت باید منتظر آن باشید که آب از لا به لای خاک نرم زیر پایتان بیرون بزند. به خاطر داشته باشید که غار دانیال متل قو، یک دالان اصلی و چندین راهروی فرعی دارد. اما بسیاری از این دالان های فرعی به علت دهانه بسیار کوچک قابل عبور نیستند. همین راهروهای فرعی غار، خود انشعابات و خروجی های بسیاری دارند که می تواننند شما را فریب داده و به آسانی در آن گم شوید.

 

غار آبی دانیال

غار دانیال متل قو کجاست

این غار، به عنوان یکی از دیدنی های متل قو، در سلمانشهر در غرب مازندران و در روستای دانیال قرار دارد. فاصله این غار از تهران فقط ۲۲۵ کیلومتر است. در جاده چالوس به تنکابن پس از گذشتن از منطقه متل قو، به میدان بلوار زیبای سلمانشهر خواهید رسید. روستای دانیال که نام غار هم از آن گرفته شده، تنها 5 کیلومتر با مرکز سلمانشهر فاصله دارد. در این جا مسیر خاکی و تا اندازه ای ناهموار بوده و حدود دو کیلومتر طول دارد. بعد از آن باید پیش از رسیدن به شیب مسیر، جاده فرعی سمت چپ را وارد شده و تا آخرین ویلا به رانندگی ادامه دهید تا به بخش پیاده روی مسیر غار دانیال متل قو برسید.

 از این جا به بعد مسیر را باید پیاده و در گذر از پل چوبی رودخانه میان جنگل ادامه دهید. از سمت چپ رودخانه باید مسیر جریان آب را تا دومین انشعاب از آن به پیش رفته، سپس مسیر بخش چپ را به سمت بالا تا زیر دیواره های سپید رنگ ادامه دهید. زمان لازم برای این جنگل نوردی زیبا، حدود یک ساعت است. دهانه ووردی غار دانیال متل قو، که رو به شمال غربی می باشد، دقیقاً در زیر این دیواره تشکیل شده.

در واقع ورودی غار، سوراخی به ارتفاع نیم متر و عرض حدودی یک متر است که در پشت سنگ های به هم تنیده این دیوار بلند سنگی قرار دارد. برخی گردشگران گزارش داده اند که تنها از طریق وزش باد بسیار خنک از دهانه غار دانیال متل قو، به وجود آن پی برده اند. در این جا با رنگ نارنجی بر روی تخته سنگ بزرگی توسط برخی بازدیدکنندگان غار، واژه “دهانه غار” نوشته شده.

با توجه به موارد گفته شده، در بار نخست سفر به این منطقه، شاید پیدا کردن ورودی غار که رو به شمال غرب قرار دارد، برای تان آسان نباشد. برای این سفر دنیال تابلوها و نشان های راهنما نباشید. برای اولین بار حتما از بومی ها یا از جی پی اس کمک بگیرید. البته برخی از گردشگران اظهار می کنند که بومی های منطقه نیز خیلی به فضای غار دانیال متل قو، آشنا نیستند. امکان دارد بعضی از آنها در ابتدای سفر با نیت خیر، با وصف سختی گردش در غار شما را از ادامه راه منصرف کنند. با این حال اگر در رسیدن به مقصدتان مصمم باشید، پشیمان نخواهید شد.

نکته دیگری که در پرسش از محلی ها باید حواستان به آن باشد این است که به زعم برخی از بومی ها، غار کوچکی که نرسیده به غار دانیال متل قو در منطقه وجود دارد به آن مرتبط می باشد. محلی ها آن را، غار کوچیکه می نامند. این تصور آنها درباره ارتباط غارها به هم کاملاً اشتباه دانسته شده. در این زمینه پرسش از 5 یا 6 نفر برایتان ضروری خواهد بود. به گفته برخی از گردشگران یکی از دیگر از راه های پیدا کردن مسیر، دنبال کردن فلش های نارنجی رنگی است که یک گروه کوهنوردی بعد از عبور از رودخانه بر روی تخته سنگ ها یا تنه درختان  برای نشان دادن مسیر ایجاد کرده اند.

در پایان هم باید گفت که برخی از علاقمندان به طبیعت بکر و دست نخورده از معرفی مکان هایی مانند غار دانیال متل قو و تبدیل کردن آنها به فضاهای گردشگری عام بسیار نگران می شوند. با این حال به باور فعالان حوزه گردشگری با ایجاد فرهنگ مناسب توریسم در میان مردم، ایجاد تورهای تخصصی غارنوردی و استاندارد سازی غارها می توان از ظرفیت فوق العاده این مکان های طبیعی استفاده بسیار کرد. در کنار این موارد مستقر کردن گروه های امداد و نجات و ایجاد خدمات رفاهی و بهداشتی مناسب نیز از ضروریات است. کاری که همسایه غربی ما کشور ترکیه در زمینه بدل کردن غارهایش به مناطق گردشگری انجام داده و در آن بسیار موفق بوده.

 

عکس غار دانیال

 

آدرس غار دانیال متل قو

مسیر غار دانیال متل قو و سفر در آن به عنوان دومین غار آبی بزرگ کشور و از جاذبه های گردشگری متل قو، بسیار بکر، با طبیعت زیبا و ماجراجویانه است. عکس غار دانیال و جنگل اطرافش گویای این موضوع می باشد. برای رسیدن به آن می توانید نشانی زیر را دنبال کنید:

مسیر غار دانیال: ایران، استان مازندران، متل قو، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان و در روزهای بدون بارندگی

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، متل قو، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه