عمارت ارباب هرمز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر تهران به دلیل جاذبه های دیدنی و باغ ها، کاخ ها دیگر مناطق گردشگری جذاب که دارد از لحاظ گردشگری و جاذبه توریستی بسیار مشهور است و سالانه افراد بسیاری برای دیدن این جاذبه ها به این شهر دیدنی سفر می کنند. از جمله زیبا ترین مکان هایی های گردشگری شهر تهران می توان به عمارت ارباب هرمز و یا همان موزه گرافیک اشاره نمود. این عمارت یکی از عمارت های دوره قاجاریه است و محبوبیت بسیاری دارد به همین دلیل بازدید از آن بسیار پیشنهاد می شود.

عمارت ارباب هرمز که از یادگارهای دوران قاجار می باشد و در مرکز پایتخت و حوالی بلوار استقلال جای گرفته است. عمارت ارباب هرمز از زمان ساخت تا به امروز شاید اتفاقات مختلفی بوده و به همین جهت از نظر رویداد های تاریخی و معماری، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. شاید برخی از کسانی که به شهرهای تاریخی نظیر اصفهان و شیراز که آثار باستانی های متنوعی از دوره های مختلف را در خود دارند سفر کرده باشد، با دیدن عمارت ارباب هرمز، بنا های تاریخی را به یاد می آورند.

این بنا در حال حاضر به موزه گرافیک ایران تبدیل شده است. کارشناسان با بررسی پلان عمارت ارباب هرمز از تغییرات بنا در چندین مرحله خبر داده‌اند. آخرین تغییرات توسط ارباب هرمز انجام شده است. این فرد یکی از زرتشتیان نیکوکار ایران بوده که ساخت منطقه تهرانپارس شهر تهران را بر عهده داشته است. ما در این مطلب ابتدا در مورد تاریخچه عمارت ارباب هرمز و شخص ارباب هرمز اطلاعاتی ارائه می‌ کنیم. در بخش بعد به بررسی معماری عمارت ارباب هرمز تهران و معرفی موزه گرافیک ایران می‌ پردازیم.

در پایان مطلب نیز به ارائه آدرس عمارت ارباب هرمز، مسیرهای دسترسی به آن و ساعات بازدید از موزه گرافیک ایران می ‌پردازیم. ممکن است مشتاق باشید بدانید که این عمارت جذاب کجاست و چه ویژگی هایی دارد و مسیر دسترسی و به آن چگونه است ؟ در ادامه این مقاله ما قصد داریم به معرفی این بنای تاریخی و دیدنی بپردازیم و اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم، پس با این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شویم.

عمارت ارباب هرمز

معرفی عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز تهران یکی از معدود بنا ها و سازه های دوره قاجاریه در شرق تهران و از جا های دیدنی تهران می باشد. عمارت ارباب هرمز یا همان موزه گرافیک از یادگار های بیسیار قدیمی و دیدنی های پایتخت به شمار می رود. در این بنا که سازه آن به صورت دو طبقه بوده می ‌توان تلفیقی از معماری سنتی با معماری غربی را به وضوح مشاهده کرد. این عمارت در دهه ۹۰ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، کار مرمت و بازسازی آن به پایان رسید.

در باز سازی بنا سعی شده است کلیه شواهد دوره ‌‌های مختلف آن قابل شناسایی باشند. هم ‌اکنون از این بنای تاریخی زیبا به‌ عنوان موزه گرافیک ایران استفاده می‌ شود. این بانای ارزشمند و دیرینه در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی به شماره ۱۴۶۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

تاریخچه عمارت ارباب

بنا بر شواهد و مدارکات تاریخی به جا مانده از گذشته، عمارت مجید آباد یا عمارت ارباب هرمز، بنایی متعلق به اواخر حکومت دوره قاجار است که در قریه ‌ای به نام مجید آباد قرار داشت. بنا بر سند های موجود، زمین های این منطقه ابتدا در تصرف عین‌ الدوله صدر اعظم دربار قاجاریه بود و نخستین مالک این اراضی و عمارت، مرحوم حاج محمد خان ابری بسطامی، معروف به حاجب ‌الدوله است.

محمد حسین خان مشیر خلوت مالک بعدی این عمارت بوده است. اما در زمان مظفر الدین شاه میرزا نصر الله ناصر السلطنه این اراضی را تصرف می‌ کند. بعد از غلبه مشروطه‌ خواهان، این اراضی به لطف علی امیر مفخم فرزند امام قلی خان بختیاری و پس از او به فرزندش ابوالقاسم بختیاری می ‌رسد. با گذشت زمان این عمارت توسط هرمز آرش از وراث حاجب ‌الدوله خریداری شد.

وی تغییراتی را در بنا ایجاد کرد. پس از مرگ ارباب هرمز در دهه ۵۰ و مهاجرت خانواده او به خارج از کشور، این عمارت مدت‌ ها به‌ صورت متروکه و خالی بود. با پیگیری دوستداران میراث فرهنگی از سال ۱۳۸۵هجری شمسی، مرمت و احیای این بنا در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت و پس از تصویب این امر، در ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ هجری خورشیدی، سازمان زیبا سازی شهر تهران اقدام به مرمت و بازسازی این بنا کرد. در اوایل بهار ۱۳۹۳ هجری شمسی مرمت این بنا به پایان رسید.

عمارت هرمز تهران

ابوالقاسم خان بختیاری که بود؟

امیر مفخم یکی از سران ایل بختیاری بود که سال ها در تبریز محافظت از محمد علی میرزا و ولیعهدی مظفر الدین شاه را بر عهده داشت. او در زمان سلطنت محمدعلی شاه ریاست قشون را بر عهده گرفت. اما در زمان فتح تهران به دلیل اینکه به سردار اسعد بختیاری که پسرعمویش بود، ارادت خاصی داشت به پادشاه خیانت کرد و اجازه داد مشروطه ‌خواهان وارد تهران شوند.

او از آن پس برای مشروطه جنگید و در نهایت وزارت جنگ احمد شاه را در اختیار گرفت. عمارت باغ اناری تنها یکی از املاک امیر مفخم بود که از آن برای پذیرایی از بزرگان استفاده می ‌نمود. به همین دلیل زمانی که پسرش ابو القاسم از تحصیل در انگلیس فارغ شد و با دختر عمویش بی ‌بی عظیمه ازدواج کرد این عمارت را در اختیار آنها قرار داد.

اما این زوج هر دو از منتقدان سیاسی حکومت پهلوی بودند. تا جایی که چند سال بعد به شهر مادری و به میان ایل بختیاری بازگشتند تا مبارزات خود را جدی ‌تر دنبال کنند. پس از مدتی ابوالقاسم خان بختیاری دستگیر شد و به زندان افتاد. او پس از تحمل چندین سال زندان در همان جا به طرز مشکوکی درگذشت. بی ‌بی عظیمه در زمانی که همسرش در زندان بود عمارت اناری را برای فروش گذاشت.

ارباب هرمز آرش کیست؟

هرمز آرش یا ارباب هرمز که متولد یزد بوده و درگذشته او ۸ شهریور ماه، سال ۱۳۵۱هجری شمسی می باشد، یکی از واقفان مشهور زرتشتی و وی با حاصل کار و تلاش خود در هندوستان، به ایران بازگشت و در سال ۱۳۲۷ خورشیدی سازندهً محلهٔ تهرانپارس در شهر تهران شد.

ساختن و وقف چندین مدرسه، مسجد، بیمارستان و اهدای چندین هکتار زمین به سازمان هلال احمر از جمله کار های اوستارباب هرمز آرش فرزند تیرانداز در محله خیر آباد یزد به دنیا آمده و همچون بسیاری از زرتشتیان بخش زیادی از زندگی خود را در هندوستان با فعالیت در صنعت، کارخانه یخ‌ سازی، گذرانده و درآمد حاصل از آن را به ایران آورده .

و در سال 1320 صرف خرید زمین ‌های تهران ‌پارس مشتمل بر باغ مجید آباد به وسعت هزار هکتار از ابوالقاسم بختیار کرده و با شراکت ارباب وفادار تفتی و ارباب رستم دینیار مرز بان اقدام به شهر سازی در آن زمین ‌ها کرده است که نحوه خیابان ‌بندی و درخت ‌کاری و استقرار مراکز تفریحی، آموزشی آن هنوز زبان ‌زد است.

ساختمان موجود در این باغ محل زندگی تابستانی ارباب هرمز و خانواده بوده است. فرزندان آن روان شاد که 2 پسر و 3 دختر، به نام‌ های رویین تن، تهم تن، دل نواز، زرین و یاسمین هستند که رویین تن در اثر حادثه ‌ای در همین باغ دارفانی را وداع گفته و درمانگاه رویین تن آرش در تهران ‌پارس به نامگانه وی هنوز در خدمت ‌گزاری اهالی تهران ‌پارس و منطقه است. فرزند دیگر وی تهمتن هنوز در قید حیات است.

که با بروز انقلاب ایران را ترک کرده و همین سبب مصادره اموال او از جمله باغ مجید آباد شده است که بخشی از آن به تعاونی مسکن فرهنگیان واگذار و بخش دیگر آن با عنوان پارک پلیس پذیرای بسیاری از مردمی است که بدون آگاهی از امکاناتی  چون دبیرستان پری آگاهی آرش که از محل وقف او به نامگانه همسرشان در تهران مشغول فعالیت فرهنگی است، مدرسه راهنمایی هرمز آرش، مسجد خیابان بهار تهران پارس، و .. بهره برده و خیابان اصلی تهران‌ پارس به نام آرش تیرانداز، که اکنون حجربن عدی قلب شده، را طی می ‌کنند تا دمی در آن پارک زیر سایه درخت‌ های باقیمانده بیاسایند.

ارباب هرمز

تاریخچه محله تهرانپارس و کارکرد ارباب هرمز

در دهه 30 شمسی پیشرفت پروژه تهران، پاریس توجه آمریکایی‌ های مقیم تهران را جلب کرد. لذا سفارت آمریکا یک رشته قنات مجید آباد را خریداری کرد که آب آن از فلکه اول تهرانپارس تا سفارت آمریکا، خیابان طالقانی کنونی، جریان داشت. این موضوع در کنار شهر سازی مدرن این پروژه باعث شد آمریکایی ‌های زیادی در این محله ساکن شوند.

تا جایی که تا مدت ها این محله به عنوان محله آمریکایی‌ ها شهرت داشت. در دهه 40 شمسی نام تهرانپارس توسط شهر داری تهران برای این منطقه انتخاب شد. ارباب هرمز علاوه بر ساخت این شهرک در تجهیز آن به امکانات شهری نیز اقدامات شایسته‌ ای انجام داد. او برخی از اماکن عمومی را با کمک دولت و برخی را با هزینه شخصی احداث کرد.

اماکنی که با هزینه شخصی او احداث شدند معمولاً به نام یکی از اقوام و نزدیکان او نام گذاری می ‌شدند. دبیرستان پری آگاهی، همسر هرمز آرش، خیابان تیرانداز، پدر هرمز آرش و فلکه رویین‌ تن پسر هرمز آرش از جمله این اماکن بودند.

معماری عمارت ارباب هرمز

معماری عمارت ارباب هرمز تلفیقی از معماری اصیل ایرانی و معماری اروپایی است. این عمارت در اصل در میان باغی به نام باغ اناری به وسعت یک میلیون متر مربع احداث شده بود. در حال حاضر تنها 42 هزار متر مربع از باغ این عمارت باقی مانده است. پارک پلیس در واقع قسمتی از همان باغ اناری معروف است.

وسعت ساختمان عمارت نیز در حدود 900 متر مربع  می باشد که در دو طبقه احداث شده، بررسی پلان عمارت ارباب هرمز نشان می‌ دهد معماری این بنا در چندین مرحله به طور اساسی تغییر کرده، ظاهراً بنای اصلی به سبک کوشک‌ های ایرانی با تزئینات فراوان بوده است. پس از مدتی این بنا به یک کوشک تابستانی با فضا های باز تبدیل می ‌شود.

آخرین تغییرات توسط ارباب هرمز در این عمارت اعمال شده که او علاوه بر توسعه جبهه غربی و شرقی، جدا سازی بخش‌ های ستون ‌دار داخلی را اجرا می ‌کند. این بنا هنوز هم یکی از زیبا ترین بنا های قاجاریه در ایران به شمار می ‌رود. قرینه ‌سازی‌ های خوش ترکیب، ترکیب آجر و گچ در نما، احداث گوشواره ‌هایی در طرفین ساختمان، ستون‌ های بلند و جفتی و پنجره‌ های گره ‌چینی از عناصر جذاب این عمارت است.

معماری عمارت ارباب

پلان عمارت ارباب هرمز تهران

پلان عمارت ارباب هرمز تهران در بنای اصلی با بنای فعلی تفاوت دارد. بنای اصلی از یک تالار اصلی، دو راه رو شمالی، جنوبی در طرفین تالار و دو گوشواره در طرفین راه رو ها تشکیل شده است. تالار اصلی که از دو ضلع به ایوان‌ های شمالی و جنوبی راه دارد یک سه دری بزرگ با تناسبات چهار گوش است. راه روها از یک سو میان ایوان‌ های شمالی و جنوبی و از سوی دیگر میان تالار اصلی و گوشواره ‌ها نقش یک پل ارتباطی را دارند.

هر یک از گوشواره ‌ها از دو اتاق کنار هم با یک در میانی در راستای شمالی، جنوبی تشکیل شده‌اند. پلان طبقه همکف نیز تقریباً به همین شکل ولی با اندک تغییراتی طراحی شده، به عنوان مثال در طبقه همکف به جای ایوان شمالی یک راهرو شرقی به غربی وجود دارد. در تالار مرکزی طبقه همکف 8 ستون باربر به صورت 4 جفت احداث شده‌اند.

سر ستون‌ های گچ بری شده این ستون ‌ها از مهم ترین تزئینات بنا به شمار می ‌روند. نمای جنوبی نمای اصلی بنا است که در آن یک ایوان با تعدادی ستون در طبقه فوقانی خود نمایی می ‌کند. کتیبه بالای در ها و پنجر ه‌ های بازشو چوبی است و با شیشه ‌های رنگی آراسته شده است. نرده‌ هایی به عنوان حفاظ این ایوان نصب شده که طرح چلنگری دارند. ایوان طبقه همکف فاقد ستون است و جرز های چهار گوش آجری وظیفه حمل بار را بر عهده دارند. تنها تزئینات بنا در نمای جنوبی همان گچ بری سر ستون ‌ها است.

تغییرات عمارت ارباب هرمز

در هنگام مرمت بنا عمارت ارباب هرمز یا همان موزه گرافیک بقایای یک حوض هشت ضلعی در زیر لایه ‌های خاک طبقه همکف پیدا شد. ظاهراً پیش از اعمال تغییرات، حوضخانه نیز بخشی از طبقه همکف بوده است. مهم ترین بخش الحاقی ساختمان چهار اتاقی است که به گوشواره ‌ها متصل شده و علاوه بر آن یک راه پله نیز به فضای داخلی گوشواره‌ ها افزوده شده است. در طبقه فوقانی بنا با حذف دیوار غربی تالار، فضای راهرو غربی به فضای تالار اضافه شده و مهم ترین نتیجه این تغییرات از بین رفتن تقارن در پلان عمارت ارباب هرمز تهران است.

علاوه بر آن ترکیب فضای داخلی عمارت نیز به طور کلی تغییر کرده است. اصل تقارن حتی در تعداد و اندازه پنجره‌ های این بخش‌ های الحاقی نیز رعایت نشده و بیشترین تغییرات در نمای شمالی عمارت اعمال شده است. کوچک کردن بازشو های قدی گوشواره‌ ها و تغییر بازشو های طبقه همکف با نرده ‌های فلزی از مهم ترین این تغییرات است.

مرمت عمارت ارباب هرمز

همان طور که پیش تر اشاره شد، این عمارت گرچه در سال 1384 هجری قمری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما همچنان مراقبت شایسته‌ا ی از آن صورت نمی ‌گرفت. تا اینکه در سال 1390 هجری شمسی این عمارت در اختیار سازمان زیبا سازی شهر تهران قرار گرفت. این سازمان مرمت اصولی و ماندگار عمارت را در دستور کار خود قرار داد.

لذا در ابتدا استحکام‌ بخشی بنا مورد توجه ویژه قرار گرفت. تا جایی که برای جلو گیری از نفوذ رطوبت در پی ساختمان کلیه بخش ‌های رطوبت دهنده مانند سرویس بهداشتی از بنا حذف شد. فرایند مرمت بنا در نهایت در سال 1393 هجری شمسی به پایان رسید. کاربری ‌های مختلفی از قبیل فرهنگ سرا، خانه تهران، موزه ادیان و امثال آن برای این ساختمان پیشنهاد شد. در نهایت شاید برابری قدمت گرافیک مدرن ایران با قدمت عمارت ارباب هرمز موجب شد این مکان به موزه گرافیک ایران تبدیل شود.

مرمت خانه ارباب

موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران یکی از موزه‌ های شهر تهران و اولین موزه طراحی گرافیک آسیا است. این موزه در عمارت ارباب هرمز در منطقه تهرانپارس واقع است. در گنجینه این موزه هر آنچه که به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می ‌شود، نگهداری می‌ شود. از زمان تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی ایجاد موزه طراحی گرافیک ایران به عنوان یکی از اهداف بلند مدت انجمن در دستور کار قرار گرفت.

به همین منظور، کمیته موزه با هدف گرد آوری، حفظ و نمایش آنچه به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می ‌شود با هدف تأسیس موزه گرافیک در اردیبهشت ۱۳۷۹ آغاز به کار نمود. این کمیته با سر پرستی مجید بلوچ شروع به فعالیت نمود.

از برنامه‌ های نخستین این کمیته این بود که اطلاعیه‌ های خود برای جستجو و کشف تاریخ گمشده گرافیک ایران را هدف قرار داد و از همه مشتاقانی که در حافظهٔ خود خاطره‌ای از گرافیک دهه ‌های گذشتهٔ ایران را حفظ کرده‌اند، طلب یاری نمود تا نشانی آثار قدیمی مرتبط با گرافیک در ایران را به دست آورد و شخصیت ‌های گمنام این عرصه در سال ‌های آغازین آن را کشف کند.

پس از مدتی که به ساختار سازی کلی و نوشتن اساس نامه و آیین ‌نامه گذاشته شد بالاخره کار کمیته در سه بخش اساسی شروع شد: مصاحبه با اساتید و دریافت آثار، مرمت و نگهداری، پژوهش و بانک الکترونیک. بعد از فرا خوان همکاری بیش از ۶۰ الی ۷۰ تن از اساتید آثار خود و دیگران را که در نزد خود نگهداشته بودند به کمیته اهدا کردند. آثار گنجینهٔ موزه گرافیک ایران در تابستان ۱۳۹۰ از ۶۰۰۰ اثر گذشته است.

در این گنجینه بیش از ۳۵۰۰ پوستر تعداد زیادی آرت ورک و اعلان ‌هایِ تک ‌رنگ قدیمی، بسته ‌بندی ‌های سال‌ های دور، کتاب، کاتالوگ، مجلات هنری، عنوان‌ بندی، نشانه، عکس و فیلم و ابزار و وسایل کار هنرمندان در آرشیو کمیته موزه نگهداری می ‌شود. مرکز و بانک اطلاعات گرافیک آماده کمک به دانشجویان و پژوهش گرانی است که مشغول به تحقیق در مورد بخشی از تاریخ گرافیک ایران هستند. همکاری ‌های لازم با برگزار کنندگان چند نمایشگاه گرافیک از دیگر فعالیت‌ های کمیته موزه تاکنون بوده است.

با گذشت زمان و جمع‌ آوری آثار، کمیته موزه به برپایی نمایشگاه‌ های ادواری به منظور نشان دادن بخشی از تاریخ گرافیک ایران پرداخت. اولین مجموعه آثار در سال ۱۳۸۸ با عنوان گنجینه بی ‌مکان در هفته گرافیک همان سال در خانه هنرمندان برپا شد. در ۲۸ دی ماه ۱۳۹۳ شمسی با مساعدت سازمان زیبا سازی شهر تهران و هیئت مدیره دوره ششم انجمن صنفی طراحان گرافیک توانست اولین موزه طراحی گرافیک آسیا را در بنای ارباب هرمز که از دوران قاجار بازمانده است، تأسیس کند. هم‌ زمان با افتتاح موزه و به مناسبت بازگشایی آن، کتابی از آثار گنجینهٔ موزه گرافیک ایران به چاپ رسید.

اهداف موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران، مکانی برای نگهداری و نمایش گنجینه‌ ای ارزشمند از تاریخ گرافیک ایران است. این موزه به منظور اطلاع ‌رسانی در زمینه تاریخ گرافیک ایران و تحولات معاصر طراحی گرافیک در ایران احداث شده است. آرت ورک، بروشور، بسته ‌بندی، پوستر، تبلیغات، تصویرسازی، طرح روی جلد، کارت و تقویم و نشانه مجموعه‌ های مختلف این موزه هستند.

موزه گرافیک ایران در دو حوزه پژوهشی و نمایشگاهی فعالیت دارد. سالانه در این موزه نمایشگاه‌ های متعددی از آثار گرافیکی هنرمندان ایرانی و خارجی برگزار می‌ شود. اهداف موزه گرافیک ایران به شرح زیر اعلام شده است:

  • ایجاد بستری برای فعالیت‌ های آموزشی و تعامل در زمینه طراحی گرافیک
  • ایجاد مرجعی معتبر برای تحقیق و پژوهش در زمینه طراحی گرافیک ایران
  • ارتقاء سطح دانش عمومی در حوزه طراحی گرافیک
  • ایجاد ارتباطات بین‌ المللی بر پایه طراحی گرافیک

موزه گرافیک

جاذبه های دیدنی اطراف عمارت ارباب هرمز

جالب است بدانید که در اطراف عمارت ارباب هرمز جاذبه ها و جا های دیدنی مختلفی وجود دارد که بازدید از انها خالی از لطف نیست، زیرا که در اقصا نقاط این شهر زیبا شما می توانید جاذبه های خارق العاده ای را مشاهده کنید به همین خاطر نیز این شهر از لحاظ جاذبه گردشگری بسیار محبوب است. از جمله جاهای دیدنی اطراف موزه گرافیک می توان به موزه زمان زند، موزه مقدم و کاخ گلستان اشاره نمود.

موزه زمان

این موزه از جاذبه‌ های متفاوت تهران به شمار می ‌رود که آثار جالب و خاصی با موضوع زمان در آن جای گرفته است. این موزه به ‌عنوان نخستین موزه ساعت در ایران، در یکی از خانه ‌های قدیمی تهران با معماری و تزیینات بسیار جالب قرار دارد. فضای زیبا و آرامش ‌بخش حاکم بر این محل به شما امکان می ‌دهد که گردشی جذاب و دلنشین در تاریخ و زمان داشته باشید.

ضمن اینکه به ‌لطف وجود یک کافه ‌رستوران مشهور در موزه می‌ توانید خستگی را از تن به در کنید و از محیط زیبای آن نهایت لذت را ببرید. موزه زمان در خیابان زعفرانیه تهران، نبش خیابان پرزین بغدادی قرار دارد. آثار خاصی با موضوع زمان در این موزه وجود دارد که طیف گسترده ‌ای از ساعت ‌های اهدایی، ساعت‌ های لوکس و دکوری قدیمی، ساعت‌ های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی، ابزار های تعمیر ساعت، ابزار و اسناد گاه‌ شماری و غیره را شامل می ‌شود.

ساعت کار موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ است. کافه رستوران ریبار در موزه زمان قرار دارد که عمده شهرت آن به منوی صبحانه کافه برمی ‌گردد که تجربه خوردن انواع آب ‌میوه طبیعی، املت، حلیم، عدسی، کرپ، مربا و غیره را در محیطی خوش ‌آب ‌و هوا را برای مشتریان به ارمغان می‌ آورد. فاصله این موزه تا عمارت ارباب هرمز با خودرو 40 دقیقه می باشد.

موزه زمان تهران

موزه مقدم

این موزه یکی از خانه‌ های تاریخی پایتخت است و از مکان های دیدنی تهران به شمار می ‌رود. این خانه محل سکونت خاندان محمد تقی خان احتساب الملک از صاحب‌ منصبان مشهور دربار قاجار بوده است. سپس این خانه در اختیار دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌ شناسی دانشگاه تهران و همسر فرانسوی ‌اش سلما، قرار می‌ گیرد. خانه موزه مقدم در خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد. موزه مقدم همه روزه به ‌جز شنبه‌ ها و ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان شما است.

بهای بلیط در سال 1401 برای گردشگران داخلی ۱۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۳۰ هزار تومان است. با ارائه کارت دانشجویی می ‌توانید از تخفیف استفاده کنید. به شما توصیه می‌ کنیم اگر قصد گردشگری در تهران را دارید، حتما به این خانه زیبا سر بزنید و زیبایی و محیط بی‌ نظیر آن را از نزدیک ببینید. فاصله این موزه زیبا تا موزه گرافیک 39 دقیقه با خودرو بدون ترافیک است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو است که به‌ لطف معماری و تزیینات منحصر به‌ فرد، محلی ایدئال برای عکاسی و ثبت تصاویر فوق ‌العاده زیبا به شمار می ‌رود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. علاوه بر این، وقوع رخداد های تاریخی مهم در این محل، آن را به سندی زنده از تاریخ ایران تبدیل کرده است.

این مجموعه که از جاهای دیدنی تهران به حساب می ‌آید، در بافت قدیمی شهر قرار دارد و به‌راحتی می ‌توان با وسایل حمل ‌و نقل عمومی به آن دسترسی داشت و مسحور این همه زیبایی، تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر ایران شد. کاخ گلستان از معروف ‌ترین جاهای دیدنی تهران است که قدمت آن به دهه ‌ها قبل از دوران قاجار برمی‌ گردد و بیش از ۴۴۰ سال تاریخ را در خود جای داده است.

کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد، شمال میدان ارگ قرار دارد. در بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ فروش بلیط تا ساعت ۱۷:۳۰؛ مجموعه کاخ گلستان در روزهای رحلت امام خمینی (ره) (۱۴ خرداد)، شهادت حضرت علی (ع) (۲۱ ماه رمضان)، تاسوعا و عاشورای حسینی (۹ و ۱۰ محرم)، اربعین حسینی (۲۰ صفر)، رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) (۲۸ صفر)، شهادت امام جعفرصادق (ع)، ۲۵ شوال و روز طبیعت (۱۳ فروردین) تعطیل است.

مبلغ ورودی کاخ گلستان برای هر بازدید کننده ایرانی معادل ۵۰۰۰ تومان است، هرچند برای بازدید از تالار ها و موزه‌ ها باید بلیط جداگانه تهیه کنید، بازدید از خلوت کریم خانی، تالار برلیان و تالار ظروف رایگان است. کاخ گلستان یک مجموعه تاریخی است که شامل چندین کاخ و تالار سلطنتی شامل شمس العماره، ایوان تخت مرمر، محوطه کاخ گلستان، کاخ اختصاصی، خلوت کریمخانی، عمارت باد گیر، تالار الماس، کاخ ابیض در یک باغ می ‌شود. فاصله این کاخ تا عمارت ارباب هرمز 35 دقیقه می باشد.

کاخ گلستان

بهترنی زمان بازدید از عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز تهران در روز های اول بهار رنگ تازه تری به خود می گیرد همچنین خیابان های تهران خلوت تر می شود و آسمان این شهر، خوشرنگ تر و براق تر از روزهای دیگر سال به نظر می رسد.

تمام این زیبایی ها به این دلیل است که ساکنان تهران در روز های عید نوروز تهران را ترک می کنند و در این زمان پایتخت شلوغ و پر ترافیک، رنگ تازه ای به خود می گیرد و نفسی دوباره تازه می کند. لازم به ذکر است که مناظر موجود در عمارت ارباب هرمز و اطراف این مکان در پاییز بسیار زیبا و رنگارنگ می شوند و قاب های زیبایی برای تصویر برداری می باشند.

به خاطر داشته باشید که در ماه های تابستان و تعطیلات در طول سال جمعیت زیادی به تهران سفر کرده و ممکن است انبوه جمعیت شما را آزرده نماید پس به این مورد نیز برای انتخاب زمان مناسب توجه نمایید.

ساعت بازدید از عمارت ارباب هرمز یا موزه گرافیک

بازدید از موزه گرافیک ایران و عمارت ارباب هرمز از روز‌ های یکشنبه تا پنجشنبه در نیمه اول سال از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر امکان ‌پذیر است.

عمارت ارباب هرمز کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به عمارت ارباب هرمز می‌ توانید از اتوبوس‌ های مسیر پایانه علم و صنعت به شهرک فرهنگیان و پایانه علم و صنعت به خیابان استقلال استفاده کنید و در ایستگاه پارک پلیس پیاده شوید. بعد از پنج دقیقه پیاده ‌روی در پارک پلیس، به عمارت ارباب هرمز می‌ رسید. همچنین می‌ توانید با استفاده از خط دو مترو صادقیه و فرهنگسرا به ایستگاه تهرانپارس بروید و از خیابان حجربن عدی به ‌سمت شمال تا پارک پلیس را با تاکسی یا اتوبوس‌ طی کنید.

اگر قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی را دارید، می‌ توانید از بزرگراه شهید باقری شمال به بلوار استقلال و عمارت ارباب هرمز بروید. برای دسترسی به این عمارت با وسیله شخصی می‌توانید بزرگراه شهید باقری شمال را انتخاب کنید. در این مسیر وارد بلوار استقلال شوید تا به آسانی پارک پلیس را پیدا کنید.

آدرس عمارت ارباب هرمز: استان تهران، بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس

شماره تماس عمارت ارباب هرمز: 02177045110

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 18

یک‌شنبه

10 الی 18

دو‌شنبه

10 الی 18

سه‌شنبه

10 الی 18

چهار‌شنبه

10 الی 18

پنج‌شنبه

10 الی 18

جمعه

10 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه