سد زمزم روستای برنجستانک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

سدها و دریاچه هایی که پشت آنها در ایران ایجاد شده اند، همیشه یکی از تفرجگاه های اصلی مردم ایران بوده اند. سد های لتیان، امیرکبیر، آبیدر و موارد دیگر همه تأییدی بر این موضوع هستند. در این یادداشت می خواهیم یکی دیگر از انواع این سدها را معرفی کنیم. سد زمزم یا برنجستانک در روستای برنجستانک موضوع این یادداشت است. این سد که در فرروردین 1376 به بهره برداری و افتتاح رسیده، از نوع خاکی با هسته رسی بوده و در 8 کیلومتری جاده قائمشهر به تهران در یک منطقه روستایی به نام برنجستانک و در حریم منطقه جنگلی محافظت شده خیبوس قرار گرفته.

ویژگی های سد زمزم

سد برنجستانک، بر روی رود آب تیچون که از سرشاخه های رودخانه تلار می باشد، قرار گرفته. هدف از ساخت این سد ذخیره کردن آب برای مواقع کم آبی جهت تأمین آب در 1120 هکتار زمین های کشاورزی و شالیزارهای پایین دست سد بوده است. امکان تنظیم 9 میلیون متر مکعب آب در سال در این سد وجود دارد. طول تاج این سد 249 متر، عرض در پی آن 10 متر و بلندایش از کف پی 32 متر می باشد. حجم کل این مخزن نیز 3 میلیون متر مکعب می باشد. قرار گرفتن این سد و دریاچه آن در نواحی جنگلی خیبوس و انجیل سی آن را به مکانی مناسب برای توریست ها تبدیل نموده.

 

سد زمزم کجاست

روستای برنجستانک و سد برنجستانک

مسیر دسترسی سد زمزم از روستای برنجستانک بالاست که خود یک جاذبه توریستی بسیار دیدنی به شمار می آید. این روستا از نظر تقسیمات کشوری، در دهستان چای باغ از بخش نارنجستان سوادکوه شمالی قرار گرفته. اما به خاطر نزدیکی آن به قائمشهر خیلی ها آن را بخشی از این شهرستان می دانند. بر طبق سرشماری سال 1385 جمعیت این روستا 350 نفر و 100 خانوار بوده. این روستا دیدنی ها و تفریحات بسیاری دارد که در ادامه از آنها نام خواهیم برد. اما یادآور می شویم شما می توانید در سفر به این منطقه سری هم به بهترین رستوران های قائمشهر زده و تجربه بی نظیری از تنوع غذایی را در این منطقه تجربه کنید.

دیدنی ها و تفریحات سد زمزم

دریاچه سد برنجستانک، بدل به یکی از قطب هی گردشگری منطقه خود شده. این موضوع فقط به دلیل زیبایی طبیعت آن و کنار هم قرار گرفتن دریاچه و جنگل کنار هم نیست. بلکه ساختن یک مجموعه توریستی اقامتی در منطقه روستای برنجستانک و برقراری امکان تفریحات توریستی و در کنار این ها نزدیکی این منطقه به پایتخت باعث شده این ناحیه محبوب گردشگران بشود.

دهکده تفریحی زمزم

دهکده تفریحی زمزم یک مجموعه توریستی می باشد که در سال 1397 افتتاح شده. این مرکز در بلندی های سوادکوه واقع شده و در جاده فیروزکوه بعد از شیرگاه و 4 کیلومتر مانده به قائمشهر قرار گرفته. وسعت این مجموعه 120 هکتار بوده که 80 هکتار آن دریاچه و 40 هکتار مناطق جنگلی می باشد. در این مجموعه امکانات قایقرانی، اسب سواری، بازارچه، زیپ لاین، رستوران های ایرانی و فرنگی و کافی شاپ ایجاد شده. یکی از جذاب ترین ویژگی های این مرکز سوئیت های و اقامتگاه های مثلثی شکل این مجموعه با نام اقامتگاه های سوئیسی می باشد.

این اقامتگاه های بسیار تمیز و مدرن بوده و شامل انواع سوئیت های دو نفره، سه نفره، چهار نفره، پنج نفره و دو نفره وی آی پی می باشد و هزینه آن برای دو نفر در آخرین تعرفه 1400 و در ایام غیر تعطیل، 350 هزار تومان خواهد بود. اما ظرفیت اقامتگاه های این مجموعه قابل افزایش است که برای هر نفر اضافه بر طبق تعرفه همان سال باید مبلغ 80 هزار تومان برای سوئیت های دونفره و صد هزار تومان برای دیگر سوئیت ها، پرداخت شود.

 

سد برنجستانک

سوئیت های سه تخته این دهکده، 450 هزار ریال، سوئیت های 4 تخته، 550 هزار و سوئیت وی آی پی دو تخته 550 هزاز تومان می باشد. سوئیت های 5 تخته 650 هزار تومان و به قیمت هر کدام از این موارد در ایام پیک صد هزار تومان افزوده خواهد شد. در این مرکز 9 سوئیت 40 متری با چشم انداز و منظره فوق العاده و ظرفیت مجموع 40 نفر ایجاد شده. امکانات این سوئیت ها شامل آشپرخانه، وسایل سرمایش و گرمایش، نمایشگر خانگی، مبلمان، تختخواب، باربکیو و پارینگ خواهد بود.

 

دهکده تفریحی زمزم

چشمه گل پل شاهی

این چشمه که آن را با نام دریاچه نیز می شناسند، در نزدیکی سد زمزم و 5 کیلومتری روستای برنجستانک واقع شده. این چشمه در بین جنگل قرار گرفته و دریاچه ای با مساحت 5 هکتار و عمق یک تا 5 متری می باشد. آب این دریاچه شیرین بوده و از این رو اکو سیستم خوبی برای زیست آبزیان و پرندگان در این ناحیه شده. بسیاری در حاشیه این دریاچه اتراق کرده و ماهیگیری نیز انجام می دهند.

ماهیگیری

شما می توانید در دریاچه سد زمزم، به ماهیگیری پرداخته و از این تفریح آبی نیز لذت ببرید. علاوه بر این امکان ماهیگیری در چشمه یا دریاچه گل پل شاهی نیز برای شما فراهم خواهد بود.

عکاسی

همان گونه که گفته شد در این منطقه ترکیب زیبایی از طبیعت شامل رود، دریاچه، جنگل، اسب ها و دیگر موارد کنار هم گرد آمده اند و از این رو علاقمندان آماتور و حرفه ای عکاسی می توانند در سکوت، خلوت و دنجی این منطقه به تجربه فوق العاده ای از عکاسی منظره و طبیعت دست پیدا کنند.

سوارکاری

در مجموعه تقریحی زمزم، یک باشگاه سوارکاری نیز وجود دارد که در آن اسب های مختلفی از نژادهای مختلف ایران، جمع آوری شده اند. شما می توانید در این باشگاه به تماشای اسب ها بپردازید یا اسبی کرایه کرده و سوارکاری را تجربه نمایید. اما جالب تر از آن این می باشد که شما می توانید در این باشگاه اسب سواری را نیز آموزش ببینید.

کمپینگ

علاوه بر سوئیت های اقامتی مجتمع زمزم، برای علامندان به طبیعت، امکان کمپینگ و چادر زدن نیز در این منطقه فراهم شده. به علت وجود امکانات رفاهی مناسب در این منطقه شما با مشکل زیادی از این بابت مواجه نخواهید شد. فقط باید تجهیزات مناسب برای چادر زدن و اقامت شبانه همچون کیسه خواب را با خود همراه داشته باشید.

قایق سواری

یکی از تفریحات منطقه دریاچه زمزم قایق سواریست. امکانات قایق سواری در مرکز تفریحی زمزم و بر روی آب های دریاچه ایجاد شده تا مسافران بتوانند از این تجربه لذت ببرند. قایق های این منطقه 4 نفر ظرفیت داشته و پدالی هستند. البته امکان سوار شدن به قایق موتوری نیز بر روی آبهای این دریاچه فراهم می باشد. در کنار اسکله این مرکز قایقرانی یک کشی چوبی نیز قرار داده شده که مسافران می توانند سوار آن نیز شده و از تجربه سفر خود لذت ببرند. این کشتی را اغلب به نام کشتی برنجستانک می شناسند.

منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی

این مناطق جنگلی پوشیده از پوشش گیاهی درختان ازگیل، تمشک، خرمالو و ولیک یا زالزالک وحشی می باشد. مساحت این منطقه 3471 هکتار بوده و در سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین گردید. در این منطقه رودخانه توجی، باعث تقسیم آن به دو بخش شمالی و جنوبی شده. جنگل های این منطقه از نوع جنگل های هیرکانی شمال ایران بوده و علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، انواع درختان ممرز، توسکا، انجیلی، مازو، پلت شیردار، خرمندی و ملچ در آن می رویند. گونه های جانوری منطقه هم روباه، مرال، تشی، سنجابک، پلنگ، توکای پشت بلوطی و خرس قهوه ایست.

 

عکس سد برنجستانک

بهترین زمان سفر به سد زمزم

آب و هوای روستای برنجستانک به گونه ایست که نیمه اول سال، معتدل و خنک بوده و طبیعت سرسبز آن حال و هوایی بهشتی به منطقه می دهد. نیمه دوم سال به ویژه زمستان در منطقه آب و هوایی سرد دارد. اگر می خواهید در زمستان به این منطقه سفر کنید، باید با تجهیزات سفری کامل اقدام به این کار نمایید. البته مسیر جاده به این منطقه آسفالت بوده و مشکل زیادی از این بابت نخواهید داشت. پاییزهای برنجستانک نیز، زیبایی و رنگینی خاص خودش را دارد. با وجود این بهترین و مناسب ترین زمان برای سفر به این منطقه، بهار و تابستان خواهد بود.

سد زمزم کجاست و مسیر دسترسی به آن

این سد در نزدیکی شهرستان قائمشهر قرار گرفته. اگر دوست دارید که بیشتر با دیدنی های قائمشهر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به مقاله ایرانگردی این شهر در وبسایت ما بیندازید. برای رسیدن به سد زمزم از تهران، باید وارد جاده فیروزکوه شده و آن را به سمت شمال ادامه دهید تا پس از 7 کیلومتر رد شدن از شیرگاه، تابلوی شهرک صنعتی بشل در سمت راست جاده خودنمایی کند. در این جاده فرعی آسفالته 10 کیلومتر به پیش بروید تا به دوراهی برسید که سمت راست آن سد برنجستانک پیش چشم شما پدیدار می شود و در سمت چپ هم جنگل گسترده شده است. این مسیر در 3 ساعت پیموده خواهد شد.

آدرس سد برنجستانک: شهرستان سوادکوه، جاده پلنگ دره

 

ماهیگیری سد زمزم

رزرو اقامتگاه در کناره سد برنجستانک

همان طور که گفته شد، یکی از بهترین امکانات اقامتی در کناره سد برنجستانک، اقامتگاه های سوئیسی دهکده توریستی زمزم می باشد. اما با توجه به این که ظرفیت این سوئیت ها اندک می باشد، پیشنهاد بهتر آن خواهد بود که در قائمشهر یا نواحی اطراف آن به فکر گزینه هایی همچون اجاره ویلا جنگلی در قائمشهر باشید. ویلاهای جنگلی به علت دنجی و سکوت و همچنین چشم اندازهای فوق العاده شان بسیار محبوب هستند و باید در زمان مناسب برای رزرو آنها اقدام کنید تا پر نشوند. گزینه جذاب دیگر هم اجاره خانه روستایی در قائمشهر  است که می تواند تجربه دل انگیز زندگی روستایی را به شما هدیه دهد.

راهنما سایت

آدرس

شهرستان سوادکوه، جاده پلنگ دره

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه