سازندگان جنوب غرب کشور از کجا میلگرد می‌خرند؟

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قیمت آهن

اگر به دنبال خرید میلگرد برای پروژه خود هستید و بودجه‌تان محدود است، احتمالاً هر روز قیمت آهن را چک می‌کنید. یکی از راه‌های خرید مقرون‌به‌صرفه میلگرد، خرید آن از کارخانه‌های نزدیک به پروژه است که منجر به پرداخت هزینه حمل بار کمتری می‌شود. در این مقاله، سه کارخانه معتبر در منطقه جنوب غرب کشور معرفی و میلگردهای آن‌ها با یکدیگر مقایسه شده است. البته اگر پروژه شما در این منطقه قرار ندارد، نگران نباشید. در انتهای مقاله راهی به شما معرفی ‌شده که می‌توانید میلگردهای این کارخانه‌ها را با قیمت مناسب بخرید.

قیمت آهن

با بهترین تولیدکنندگان میلگرد در جنوب غرب کشور آشنا شوید

اگر بخواهیم در مورد تولیدکنندگان میلگرد با کیفیت در منطقه جنوب غرب کشور صحبت کنیم، باید در مورد کارخانه‌های صبا فولاد زاگرس، روهینا دزفول و کوثر اهواز صحبت کنیم. دلیل این موضوع، این است که این کارخانه‌ها یا میلگرد خود را بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌کنند یا میلگردهای آن‌ها به دلیل سابقه زیاد، جواب خود را پس داده‌اند و خریداران به کیفیت آن‌ها اعتماد دارند. با این کارخانه‌ها در ادامه بیشتر آشنا می‌شوید:

صبا فولاد زاگرس

مدرن‌ترین و جدیدترین کارخانه تولید میلگرد در این لیست، کارخانه صبا فولاد زاگرس است. این کارخانه در سال 88 تأسیس شد اما آماده‌سازی خطوط تولید آن تا سال 1393 طول کشید. صبا فولاد در شهرک صنعتی سفیددشت در نزدیکی شهر بروجن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و علاوه بر جنوب غرب کشور، قیمت میلگرد زاگرس درب کارخانه برای پروژه‌های غرب و مرکز کشور نیز مناسب است.

خطوط تولید این کارخانه به تکنولوژی شرکت‌های CVS و SIEMENSE آلمان مجهز است و به همین جهت این کارخانه می‌تواند ادعا کند که میلگرد زاگرس با استانداردهای روز جهان مطابقت دارد. میلگرد زاگرس در گریدهای A3 و A4 و در سایزهای 10 تا 40 میلی‌متری تولید می‌شود. ظرفیت تولید این میلگرد، 320 هزارتن در سال است.

روهینا دزفول

کارخانه روهینا جنوب یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در استان خوزستان است که در جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. این کارخانه دارای دو خط تولید میلگرد عظیم با نام‌های ریبار و میدا است که ظرفیت تولید هر کدام به ترتیب 500 و 450 هزار تن در سال است که بخشی از این تولیدات، به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

این کارخانه تمامی گریدهای میلگرد بر اساس استاندارد روسی GOST یعنی A1، A2، A3 و A4 را تولید می‌کند و سایزهای میلگرد دزفول نیز از 8 تا 40 میلی‌متر متغیر است. این کارخانه در سال 1389 تأسیس شده و میلگردهای خود را منطبق با استانداردهای ASTM A615 و BS 4449 بریتانیا تولید می‌کند.

کارخانه کوثر اهواز

نورد کوثر اهواز از زیرمجموعه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران است. این گروه صنعتی، یکی از عظیم‌ترین مجتمع‌های تولید فولاد در کشور است که علاوه بر میلگرد، شمش، تیرآهن، لوله و انواع محصولات مفتولی را نیز تولید می‌کند. کارخانه کوثر اهواز، از سال 1383 فعالیت می‌کند و ماشین‌آلات خطوط تولید آن از شرکت دانیلی ایتالیا وارد شده است.

میلگرد کوثر اهواز به‌صورت شاخه در هر دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شود که نوع آجدار آن در گریدهای A2 و A3 و سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر در بازار موجود است. میلگرد کلاف این کارخانه نیز هم به‌صورت ساده و هم آجدار تولید می‌شود و سایزهای از 6.5 تا 10 میلی‌متر متغیر است. نورد کوثر اهواز در جاده اهواز به خرمشهر واقع شده و میلگردهای خود را با ظرفیت 550 هزار تن در سال تولید می‌کند.

قیمت آهنوزن میلگرد کدام‌یک از کارخانه‌های جنوب غرب کشور بیشتر است؟

اگر قصد دارید تا میلگرد یکی از کارخانه‌های روهینا، صبا فولاد و کوثر اهواز را بخرید، باید وزن میلگرد آن‌ها را نیز بدانید، چراکه به شما کمک می‌کند تا قیمت میلگرد را به ازای هر شاخه حساب کنید و بفهمید که در هر بندیل و بار میلگرد، چند شاخه میلگرد به دستتان می‌رسد.

در جدول زیر، وزن میلگرد زاگرس با وزن میلگرد روهینا و میلگرد کوثر اهواز مقایسه شده است:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های صبا فولاد، روهینا و کوثر اهواز
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد زاگرس میلگرد روهینا میلگرد کوثر اهواز جدول اشتال
10 7.4 7.3 7 7.5
12 10.66 10.3 10.5 10.7
14 14.52 14.2 15 14.6
16 18.96 18.5 20 18.9
18 24 23.2 25 24
20 29.64 29 30 29.7
22 35.76 35 34.8 35.6
25 46.2 45 46 46.2
28 57.96 57 57 58
32 75.72 74 76 75

 

اگر می‌خواهید خرید به‌صرفه‌ای داشته باشید، با توجه به جدول بالا باید میلگرد روهینا دزفول را انتخاب کنید. وزن این میلگرد از وزن میلگردهای کوثر اهواز و زاگرس به طرز محسوسی کمتر است و همین موضوع باعث می‌شود که تعداد شاخه‌های بیشتری از میلگرد روهینا در یک بار میلگرد به دست شما برسد. البته باید به مسافت پروژه‌تان تا درب کارخانه نیز توجه کنید و ببینید که خرید این میلگرد از درب کارخانه چقدر برایتان هزینه حمل‌ونقل دارد.

 

قیمت آهن

چگونه اصالت میلگرد روهینا، میلگرد زاگرس و میلگرد کوثر اهواز را تشخیص دهید؟

استاندارد ملی تولید میلگرد یعنی INSO 3132 تمامی تولیدکنندگان میلگرد را ملزم کرده تا یک سری علائم اختصاری را روی بدنه تمامی میلگردهای خود حک کنند. این علائم باید ترکیبی از نام سازنده، روش تولید و گرید میلگرد باشد. توجه به آن‌ها، می‌تواند به شما در تشخیص میلگرد اصل از تقلبی کمک کند. اگر می‌خواهید میلگرد روهینا، کوثر اهواز و زاگرس اصل بخرید، به علائم زیر توجه کنید:

  • علامت SFZ برای تشخیص اصالت میلگرد زاگرس
  • علامت ROUHINA برای تشخیص اصالت میلگرد روهینا دزفول
  • علامت GCT برای تشخیص اصالت میلگرد کوثر اهواز

نتیجه‌گیری: میلگرد زاگرس، کوثر اهواز یا روهینا؟

ابتدا باید مشخص کنید که کدام فاکتور در مشخصات میلگرد برای شما اهمیت دارد؟ اگر قیمت برای شما در اولویت است، باید به سراغ میلگرد کارخانه‌ای مثل روهینا دزفول بروید. میلگرد این کارخانه وزن کمتری نسبت به رقبای خود دارد و این موضوع در کنار قیمت پایین‌تر آن، خرید این میلگرد را مقرون‌به‌صرفه خواهد کرد. اگر هم کیفیت برای شما در اولویت است، باید میلگرد زاگرس یا میلگرد کوثر اهواز را بخرید که با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند.

اگر قصد خرید میلگرد زاگرس، میلگرد روهینا و میلگرد کوثر اهواز را دارید، می‌توانید آن‌ها را فروشگاه آنلاین آهن‌آلات آسرون بخرید. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه و نزدیک به قیمت درب کارخانه است و حتی اگر پروژه شما در جنوب غرب کشور نیست، می‌توانید این میلگردها را از انبار آسرون تأمین کنید و هزینه حمل بار کمتری بپردازید.

مطالب مشابه