زندان هارون الرشید

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از قدیمی ترین محله های تهران شهر ری می باشد که در منطقه بیست این استان قرار گرفته است. این شهر کوچک در جنوب تهران واقع شده و نزدیک به هشت هزار سال قبل از میلاد مردم در آن سکونت داشتند و به همین دلیل می توان گفت یکی از مهم ترین مناطق تاریخی به شمار می رود. در طول سال عده زیادی از مردم تهران و دیگر مناطق ایران برای بازدید از این ناحیه اقدام می کنند چرا که شهر ری در درون خود آثار تاریخی زیادی دارد. ما نیز در این مقاله به سراغ یکی از این آثار به نام زندان هارون الرشید رفتیم تا بیشتر با آن آشنا شوید پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درباره زندان هارون الرشید

همان طور که گفته شد شهر ری یکی از تاریخی ترین مناطق استان تهران به شمار می رود که شما با مراجعه به این منطقه می توانید به تماشای آثاری بروید که از دوران بسیار دور به جا مانده است. یکی از این آثار که در فاصله 10 کیلومتری از حرم حضرت عبدالعظیم قرار گرفته، زندان هارون الرشید می باشد. این زندان در طرف چپ جاده قدیمی خراسان بوده و در واقع در میان یک دره واقع شده است.

این بنای تاریخی برای بسیاری از باستان شناسان و افرادی که به تاریخ علاقه دارند دوست داشتنی می باشد و شما نیز می توانید با تماشای این بنای جالب می توانید سفر خود را جذاب تر نمایید. از آن جا که این اثر در یک آبادی خالی از سکنه قرار دارد تنها راهی که می توانید آن را نشانه بگیرید، درخت های چناری می باشد که در اطراف یک استخر رشد کرده اند. تاریخ ساخت زندان هارون الرشید به سده چهارم هجری برمی گردد و به همین دلیل از جمله مکان هایی است که در ایران معروف می باشد.

لازم به ذکر است که در سال 1334 این بنا به عنوان یک اثر مهم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. هم چنین بهتر است بدانید این بنا از همان زمان تاکنون با نام زندان شناخته می شده و نام زندان بر روی آن یک ریشه افسانه ای دارد. این اثر تاریخی نیز همانند بسیاری دیگر از بنا ها که از زمان های بسیار دور به جا مانده اند، در طول زمان دچار بازسازی های مختلف شده و هنوز هم به مرمت بیشتر نیاز دارد.

زندان هارون الرشید

تاریخچه زندان هارون الرشید

با توجه به آنچه درباره این زندان گفته شده، بنای مربوطه متعلق به زمان آل بویه می باشد و مکانی برای تبعید و زندانی کردن افراد به صورت انفرادی بوده است. شاید عجیب به نظر برسد ولی در هیچ یک از کتب تاریخی و یا اسناد تاریخی به جا مانده هیچ حرفی در این باره نوشته نشده که این ساختمان یک زندان بوده و برای محبوس کردن زندانیان از آن استفاده میشده. به همین دلیل شاید اطلاق وازه زندان به این بنا مناسب نباشد اما آن چه تاکنون از قدیم از آن استفاده شده همین نام زندان هارون الرشید می باشد.

علاوه بر این موارد عده ای دیگر از محقیق از زمان های قدیم تاکنون عنوان کرده اند این ساختمان در واقع یک آتشکده باستانی می باشد. این محققان به همین علت معتقدند حتی قدمت بنا نیز به دوره ساسانیان می رسد. یکی از افراد به نام آندره گدار که یک باستان شناس و معمار فرانسوی و رئیس پردیس هنر های زیبای دانشگاه تهران می باشد، معتقد است قدمت زندان هارون الرشید به دوران سلجوقان برمی گردد و از این ساختمان به عنوان یکی از استحکامات نظامی استفاده میشده است. دیدن این زندان را بعد از تماشای مناطق دیگری هم چون بام تهران نباید از دست بدهید.

معماری زندان هارون

از آن جا که تاریخ ساخت این زندان به زمان های بسیار دور برمی گردد، انتظار یک معماری مربوط به آن دوران را نیز باید داشته باشید. این اثر یک مکعب مستطیل با ارتفاع 9 متر می باشد که تنها دو طبقه دارد. پهنای زندان نیز 30 متر و 30 سانتی متر با ساختاری تشکیل شده از سنگ و گچ در طول ادوار مختلف تاریخ حفظ شده است. اگر کاربری این ساختمان همان آتشکده بوده باشد باید گفت از آن جا که آتشکده ها معمولا در بلندی و ازتفاع ساخته می شوند این آتشکده نیز در بلندی یک کوه بنا نهاده شده است.

به دلیل بعضی از ظرافت های به کار برده شده در ساختمان گفته می شود که زندان هارون کمی با علایق مذهبی هم سو بوده و بر طبق یک سری مقررات روحانیت احداث شده است. معماری بنا نیز به گونه ای است که باستان شناسان را برای تخمین قدمت واقعی بنا به زمان های مختلفی وصل می کند.

زندان هارون الرشید

بهترین زمان بازدید از زندان هارون

برای بازدید از زندان باید زمانی مناسب را انتخاب کنید. به طو مثال تابستان و ماه های گرم سال برای بازدید مناسب نیست چون این بنا در یک محوطه تقریبا کویریی بنا شده و کویر درزو های گرم از مناطق دیگر سوزان تر می شود. هم چنین در زمستان نیز ممکن است سوز هوا یا باد و بارش شما را از بازدید بنا منصرف کند. لذا بهتر است در اوایل بهار یا اوایل پاییز که آب و هوا متعادل می باشد برای بازدید از جاهای دیدنی تهران همانند این زندان اقدام نمایید.

چگونگی بازدید از زندان هارون الرشید

از آن جا که این یک اثر تاریخی می باشد بازدید از آن نیز نیازمند یک سری تمهیدات بوده که هر کسی نمی تواند برای آن اقدام نماید. زندان هارون الرشید متعلق به اداره اوقاف بوده و شخصی آن را اجاره کرده است. به همین دلیل همه مردم قادر به تماشای این بنا نخواهند بود. اگر قصد دارید برای دیدن این اثر تاریخی اقدام نمایید بهتر است با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گرفتن مجوز به دیدن زندان بروید. این نکته را در نظر داشته باشید که با گرفتن این مجوز تنها می توانید به محوطه زندان ورود کنید.

زندان هارون الرشید

زندان هارون الرشید کجاست و مسیر دسترسی

از آن جا که این زندان در 13 کیلومتری شرق پاتخت واقع شده، می توانید از چند مسیر بسته به این که کجا حضور دارید استفاده نمایید. یکی از این مسیر ها از راه بزرگراه آزادگان است که در این صورت مسافتی معادل 33.2 کیلومتر از میدان آزادی تا زندان هارون مقابل شما قرار دارد. اگر بخواهید از همین مسیر به این مکان برسید باید ابتدا وارد بزرگاه آیت الله سعیدی شده و به سمت بزرگراه آزادگان برانید. بعد از چند متر به طرف بزرگراه امام رضا ادامه دهید و بعد از رسیدن به مرکز خدمات فنی هوای پاک که در سمت راست قرار دارد به سوی جاده مسگر آباد بروید.

این جاده را تا رسیدن به مقصد ترک نکنید و بهتر است بدانید که از میدان ازادی از طریق این راه تا زندان هارون الرشید بدون ترافیک در حدود 36 دقیقه در راه خواهید بود. اگر در نقطه ای دیگر از تهران یا هر جای دیگری بودید کافیست برای پیدا کردن یک مسیر خوب به سمت مقصد اینترنت گوشی خود را روشن کرده و از طریق لوکیشن زیر راهتان را بیابید.

آدرس زندان هارون الرشید: 12 کیلومتری جاده خراسان، سه راه سیمان، خیابان مسگرآباد، دامنه کوه های مسگرآباد

راهنما سایت

آدرس

12 کیلومتری جاده خراسان، سه راه سیمان، خیابان مسگرآباد، دامنه کوه های مسگرآباد

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه