روستای نغندر مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

روستای نغندر مشهد با آب و هوای دل انگیز و طبیعت فوق العاده ای که دارد، یکی از روستاهای زیبای شهر مشهد به شمار می رود. این روستا در اطراف مشهد بوده و همین موضوع باعث شده از بسیاری از آلودگی ها و هیاهوی شهری دور بماند و به عنوان یکی از بهترین مناطق گردشگری مشهد شناخته شود. روستاگردی یکی از تفریحاتی است که بسیاری از گردشگران برای سفر به هر شهری آن را اولویت خود قرار می دهند و برای آن که مدتی از شهر و مشکلات آن دور بمانند، به سراغ روستاهای خوش آب و هوا می روند. مشهد که یکی از کلانشهرهای ایران است، جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی را در خود جای داده که برای گردش در آن ها می بایست چند روزی را کنار بگذارید. روستای نغندر مشهد درست همان جایی است که می توانید برای ساعت ها یا روزها از دغدغه های شهری دور شوید و برای مدتی در آرامش روستا غرق شوید. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با این روستای خوش آب و هوا زیبا بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با روستای نغندر مشهد

در فاصله 10 کیلومتری از طرقبه روستایی خوش آب و هوا دل انگیز به نام روستای نغندر مشهد قرار گرفته که بهترین مقصد گردشگری برای طبیعت دوستان به شمار می رود. علاوه بر آن که اهالی مشهد و مناطق اطراف برای آخر هفته ها و تعطیلات خود این روستا را انتخاب می کنند و به سمت آن می روند، گردشگرانی هستند که از دیگر شهرها و حتی خارج از کشور به مشهد سفر کرده اند و برای طبیعت گردی به سراغ این روستا می روند. جاذبه های دیدنی و گردشگری این روستا تنها به طبیعت آن محدود نشده و جاذبه تاریخی نیز در آن پیدا می شود. از جاذبه های تاریخی روستای نغندر می توان به قلعه ای اشاره کرد که قدمت آن به جنگ جهانی دوم می رسد. این روستای خوش آب و هوا در میان کوه هایی محاصره شده و در میان دره واقع شده که دامنه کوه بینالود می باشد. بیشترین درختانی که توانسته اند طبیعتی بی نظیر را برای روستا پدید آورند، درختان توت می باشند.

روستای نغندر از روستاهای ییلاقی مشهد شناخته می شود که بیشترین رونق اقتصادی آن از طریق گردشگری آن می باشد. در میان این روستا رودخانه پر آب جریان دارد که هنگام عبور از باغ ها و زمین های کشاورزی، آن ها را سیراب می کند و طبیعتی با طراوت و بسیار زیبا را برای روستا پدید آورده است. هنگامی که در حال قدم زدن در روستا باشید، هیچ چیزی به غیر از سرسبزی و طبیعت دلنواز را نخواهید دید. صدای جریان روخانه در میان روستا، صدای آواز پرندگان و سکوت می تواند تاثیر به سزایی در آرامش روح و روان داشته باشد. هنگامی که در حال قدم زدن در روستا هستید و غرق در آرامش روح نواز طبیعت شده اید، سنگ هایی راخواهید دید که از قلعه تاریخی به جا مانده است. در زمان های گذشته و پیش از جنگ جهانی دوم، اهالی روستا قلعه ای مستحکم و استوار را برای حفظ جان خود و خانواده ساخته اند. امروزه چیز زیادی از این قلعه قابل مشاهده نبوده و تنها تکه های سنگ آن را خواهید دید.

از آنجایی که این روستا ییلاقی بوده، در فصل تابستان دارای آب و هوایی بی نظیر بوده و گردشگران اغلب، فصل های نیمه اول سال و به خصوص تابستان را برای سفر خود به روستای نغندر انتخاب می کنند. شهربا توجه به این که شهر مشهد علاوه بر حرم امام رضا (ع)، دارای جاذبه های گردشگری دیگری می باشد، یکی از مهمترین شهرهای ایران به لحاظ گردشگری به شمار می رود.

روستای نغندر مشهد

تاریخچه روستای نغندر مشهد

روستای نغندر در زمان های گذشته را با نام نوغان دره می شناختند. نوغان به معنای ابریشم بوده و از آنجایی که این روستا آب و هوایی بسیار مطلوب و دلنشین داشته، نام نوغان را برای آن انتخاب کرده اند. البته در زمان های گذشته نیز به پرورش کرم ابریشم در صنعت نخ ابریشم می پرداختند که این موضوع هم برای نامگذاری آن به نوغان بی دلیل نیست. بر اساس سرشماری که در سال 1385 در این روستا انجام پذیرفت، جمعیت آن 815 نفر بود و در سال 1390 که سرشماری دیگری در روستا انجام شد، جمعیت آن به 734 نفر کاهش یافت. اغلب اهالی این روستا به شغل زراعت و دامداری می پردازند و محصولاتی همچون غلات و حبوبات را تولید می کنند. از آنجایی که قلعه ای تاریخی و متعلق به زمان جنگ جهانی دوم که در این روستا وجود دارد، نشان می دهد روستا دارای قدمتی بسیار طولانی بوده است.

پوشش گیاهی و جانوری روستای نغندر مشهد

همانطور که گفته شد، بیشترین درختی که در این روستا وجود دارد و پوشش گیاهی روستا را تشکیل داده است، درختان تنومند و بلند قامت توت هستند. از آنجایی که قامت این درختان بسیار بلند بوده، شاخ و برگ آن ها در هم تنیده اند و از ورود آفتاب سوزان به داخل روستا جلوگیری می کنند و مهمترین دلیل خنک و دلپذیر بودن هوای روستا می باشد. به دلیل باز شدن راه گردشگران به این روستا، حیوانات وحشی از روستا دور شده و خبری از آن ها نیست.

بهترین زمان بازدید از روستای نغندر

نغندر که از روستاهای ییلاقی مشهد به شمار می رود و از مناطق دیدنی مشهد شناخته می شود، در فصل های نیمه اول سال در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد. فصل بهار که طبیعت روستا جان تازه ای گرفته، همه جای روستا سرسبز بوده و هنگام قدم زدن در آن، تازگی طبیعت را احساس خواهید کرد. زیبایی روستا در اردیبهشت ماه به اوج خود می رسد و همچنان خنکی هوا احساس می شود. تابستان های نغندر نیز بسیار دلچسب بوده، تصور کنید از داخل شهر که مملو از آلودگی و هوای گرم و طاقت فرساست، وارد طبیعتی خنک و به دور از آلودگی و گرما می شوید.

همچنان نسیم های خنک و دلنواز در حال وزیدن در طبیعت روستا هستند. فصل های بهار و تابستان به عنوان بهترین فصل های سفر به روستای نغندر مشهد به شما می روند. با آمدن فصل پاییز، طبیعت نغندر رو به هزار رنگ شدن می رود و هر طرف طبیعت روستا را نگاهی بیاندازید، به رنگ مختلفی از زرد، سبز و نارنجی در آمده است. وارد فصل زمستان که می شویم، هوای روستا کاملا سردمی شود و تمام درختان عاری از برگ های زیبا می شوند، اما همچنان طبیعت روستا زیبایی های خود را حفظ می کند و گردشگران زیادی برای گشت و گذار به سراغ نغندر می روند.

روستای نغندر مشهد

شکم گردی در نغندر

گشت و گذار در روستای نغندر تنها به طبیعت آن محدود نمی شود. یکی از بهترین قسمت های گردش و تفریح در طبیعت مربوط به بخش خوردن غذاهای لذیذ و دلچسب می شود. رستوران های مختلفی در روستای نغندر وجود دارند که غذاهای خوشمزه آن ها شما را به داخل رستوران فرا می خوانند. آب و هوای دل انگیزی که در این روستا جریان دارد، لذت خوردن غداهای دلپذیر را دو چندان می کند. رستوران های این روستا انواع مختلفی از غذاهای خوش طعم ایرانی و محلی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. پیشنهاد می شود برای انتخاب غذا از غذاهای اصلی ایرانی و محلی آن ها به راحتی عبور نکنید و اگر در فصل های سرد سال به این روستا سفر کردید، خودرن یک کاسه آش داغ را هرگز فراموش نکنید. همچنین مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره مشهد در ندیکی این روستا واقع شده و رستوران های مختلفی در آن وجود دارند که می توانید در صورت تمایل به سراغ یکی از آن رستوران ها بروید.

روستای نغندر مشهد کجاست و مسیر دسترسی به آن

روستای نغندر در دهستانی به نام دهستان جاغرق در اطراف مشهد جای گرفته است. این دهستان جزئی از منطقه طرقبه در شهرستان بینالود مشهد می باشد. برای رسیدن به این روستا از شهر مشهد به حدود 30 دقیقه زمان احتیاج دارید. برای آن که از شهر مشهد به سمت این روستا حرکت کنید، می بایست وارد بلوار احمدآباد شده و به سمت بلوار ملک آباد پیش بروید. از طریق بزرگراه وکیل آباد خود را به بلوار امام رضا رسانده و از کمربندی امام خمینی طرقبه عبور کنید. وارد جاده نغندر شده تا شما را به این روستای زیبا برساند.

آدرس روستای نغندر مشهد: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، 10 کیلومتری طرقبه

اجاره سوئیت در مشهد

شهر مشهد که یکی از کلانشهرهای ایران به شمار می رود، جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است. اغلب گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) از دیگر جاذبه های دیدنی آن نیز بازدید می کنند که این گشت و گذارها چند روزی زمان می برد و بایستی در اقامتگاهی مناسب اقامت داشته باشید. اگر جزء گردشگرانی هستید که ترجیح می دهید اغلب زمان سفر خود را به گشت و گذار بگذرانید، بهتر است به سراغ اقامتگاه هایی بروید که برای اقامت در آن ها نیازی به پرداخت هزینه های بالا نباشد. یکی از گزینه هایی که می توانید برای اقامت به سراغ آن ها بروید، اجاره سوئیت در مشهد می باشد. سوئیت ها با توجه به امکانات مناسبی که در آن ها وجود دارد، از قیمت های مناسبی هم برخوردارند. لذا می توانید با صرفه جویی در هزینه های اقامتی، هزینه های بیشتری را برای گشت و گذار خود کنار بگذارید.

روستای نغندر مشهد

سوالات متداول

روستای نغندر مشهد کجاست؟

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، 10 کیلومتری طرقبه

بهترین زمان رفتن به روستای نغندر مشهد چه فصلی است؟

فصل های بهار و تابستان

از مشهد تا روستای نغندر مشهد چقدر فاصله وجود دارد؟

روستای نغندر مشهد در فصاله ای حدود 60 کیلومتری از مرکز مشهد قرار داشته که برای طی کردن این مسافت به مدت زمانی حدود 1 ساعت نیاز خواهید داشت.

دیدنی های روستای نغندر مشهد کدام اند؟

از دیدنی های روستای نغندر مشهد می توان به رودخانه و قورباغه سنگی اشاره نمود.

[html_block id=”71025″]

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، 10 کیلومتری طرقبه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه