روستای فشتکه خمام

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

گیلان با سرسبزی و مکان های بی نظیر خود، تبدیل به منطقه ای شده که اکثر مردم آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. در این مقاله به سراغ روستای فشتکه خمام رفتیم تا بیشتر و بهتر با این روستا آشنا شویم.

روستای فشتکه خمام

مردم این روستا در عرصه ی حصیر بافی بسیار خوش نام و معروف هستند. این حصیر از نوعی گیاه که در زبان محلی به نام لی معروف است، به وجود آمده و این گیاه در یک منطقه ی کوچک جنگلی در اطراف همین روستا رویش دارد. در واقع این گیاه در اطراف مرداب ها و مناطق باتلاقی نزدیک دریا می روید و به صورت رایگان به استفاده می رسد. از دیگر مواردی که مردم این روستا در آن فعالیت می کنند، گلیم بافی و کشاورزی در زمینه های مختلف مثل برنج می باشد. از دیگر گیاهانی که در زمینه ی حصیر بافی استفاده می شود، گیاهی به نام سوف است که با آن زیرانداز های سنتی تهیه می شود. شایان ذکر است که هر ساله چند میلیون قطعه از محصولات حصیری به کشورهایی هم چون آلمان، فرانسه و امارات صادر می شود.

اولین جشنواره به نام جشنواره حصیر در سال 1397 در همین روستا برگزار شد. بعضی از بخش های این روستا شامل موزه، نمایشگاه، کارگاه حصیر و بازارچه بومی می شود.

درآمد مردم فشتکه

تقریبا 91 درصد مردم این منطقه مشغول به حصیر بافی هستند. در واقع هنرمندان این روستا با فعالیت های بزرگ خود در نمایشگاه ها و کارگاه های مناطق مختلف کشور توانستند به مقام هایی در جشنواره های مختلف برسند که همین امر سبب شد تا این روستا به عنوان روستای ملی حصیر در سطح کشور معرفی گردد. هم چنین به دلیل ویژگی های زیبای محیطی نیز به یک منطقه گردشگری تبدیل شده که همین امر مسافران زیادی را به این منطقه می کشاند و همین امر یک اثر درآمدی برای ساکنین این روستا می باشد.

روستای فشتکه

جاذبه های گردشگری خمام

خمام به دلیل موقعیت اجتماعی خوب و هم چنین مناظر زیبای اطراف، تبدیل به یک منطقه ی توریستی شده که با داشتن مناطق دیدنی که اطراف آن وجود دارد توانسته مردم زیادی را از مناطق مختلف به حود جذب نماید. شما می توانید برای شناخت و بررسی جاهای دیدنی خمام با چند مورد از آن ها آشنا شوید.

روستای شیجان

روستای دهنه سرشیجان به دلیل موقعیت و ظرفیت بالایی که دارد که مورد توجه گردشگران زیادی است. این روستا به بهشت اشتغال معروف شده. یکی از مواردی جالب درباره ی روستای شیجان این است که در گذشته این روستا زیر آب بوده و همین امر جالب توجه بسیاری از مردم می باشد. مواردی مثل شالیزار ها، آبشار و رودخانه های موجود، دلیل سفر مردم به این نقطه است. روستای شیجان خمام با فاصله ای در حدود 10 کیلومتر از خمام قرار دارد.

رستوران آلاچیق درختی

این آلاچیق بر بالای درختان جنگلی ساخته و همین امر سبب شده تا بازدید کننده های زیادی داشته باشد. در واقع این آلاچیق جزو موفق ترین طرح های گردشگری روستای شیجان می باشد. موقعیت این آلاچیق نزدیک مرداب دهنه سرجیشان است و مناظر رو به رو و اطراف آن زیبایی عجیبی را در ذهن مسافران ثبت می کند. درختان این آلاچیق توسط فردی به نام مرتضی ملائی به بهره برداری رسیده که از سال 1390 به بعد مورد استقبال عده ی زیادی قرار گرفت.

روستای فشتکه

جنگل فتاتو

این جنگل که یکی از انواع بکر به جا مانده از جنگل های توسکستان قشلاقی در حاشیه ی دریای خزر می باشد و برای کسانی که در سفر خود نیاز به عبور یا گذراندن لحظاتی در جنگل می باشند گزینه ی مناسبی است. اگر قصد سفر به روستای فشتکه خمام را دارید حتما به این جنگل بروید و مناظر زیبای این منطقه را به هیچ وجه از دست ندهید. جنگل فتاتو یکی از جاذبه های گردشگری خمام است که در سفر خود به گیلان و بعد از دیدن زیبایی های این استان، باید آن را ببینید.

باغ تاریخی چوکام

این باغ متعلق به دوران قاجار بوده و وسعت آن 42000 متر مربع می باشد و در دو طبقه ساخته شده است. اطراف باغ درخت های کهن و با قدمت چند صد ساله و سر به فلک کشیده رخ نمایی می کند. مکان این باغ تاریخی در روستای بالا محله می باشد و فاصله ی آن تا رشت 15 کیلومتر است. اگر قصد سفر به این شهر دارید برای دیدن میدان شهرداری رشت دارید، دیدن باغ چوکام را از دست ندهید.

روستای فشتکه

موقعیت جغرافیایی روستای فشتکه خمام

این روستا تنها 4 کیلومتر با ساحل منطقه آزاد فاصله دارد و با داشتن آب و هوای خوب خود و هم چنین امکانات رفاهی هم چون جاده ی آسفالت توانسته توریست های زیادی را به خود جذب نماید. فشتکه جاده ی بندر انزلی را به جاده زیبا کنار متصل نموده است. طول این جاده 5 کیلومتر می باشد که درواقع مسیر بندر انزلی به کاسپین را 10 کیلومتر کمتر می کند. به دلیل اب و هوای مناسب این روستا برای کشاورزی، شاهد محصولاتی مثل برنج هستیم. این روستا هم چنین یکی از 14 روستای منطقه آزاد است.

روستای فشتکه خمام کجاست و مسیر دسترسی به آن

فشتکه که نام دیگر آن بر روی نقشه، روستای ملی حصیر می باشد، در استان گیلان قرار گرفته و شما می توانید بعد از ورود به رشت با طی کردن 7 کیلومتر پس از آن، به شهر خمام که به شهر خوبان نیز معروف است بروید و سپس به روستای دیدنی فشتکه وارد شوید.

آدرس روستای فشتکه خمام: گیلان، 7 کیلومتر بعد از رشت، شهر خمام، فشتکه

رزرو ویلا در خمام

روستای خمام به دلیل اب و هوا و قرار گیری در نقطه ای زیبا از کشور، باعث شده تا گردشگرانی که به گیلان سفر می کنند به این ناحیه نیز سفر کرده و از نزدیک با روستا و مردم آن جا ملاقات کنند. شما نیز اگر قصد دارید برای دیدن جاذبه های خمام با دل فرصت این کار را انجام دهید، می توانید چند روزی در این منطقه اقامت داشته باشید. برای این منظور سعی کنید قبل از حرکت نحوه اجاره ویلا در خمام را در سایت لوکس ویلا بررسی کنید تا به مشکلی برخورد نکنید.

راهنما سایت

آدرس

گیلان، 7 کیلومتر بعد از رشت، شهر خمام، فشتکه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه